Techniczne SEO - co to jest?


Techniczne SEO to część ogólnych działań z zakresu pozycjonowania, na które składa się:

  • content marketing,
  • techniczne SEO,
  • link building.

Dotyczy najczęściej zmian w kodzie strony lub modyfikacji pod kątem technicznym, które mają dopasować Twoją stronę do wymagań algorytmów Google.

Techniczne SEO jako część strategii optymalizacyjnej


Strategia SEO dla strony www obejmuje kilka podstawowych kwestii, o które należy zadbać. Pierwszą z nich jest odpowiednia treść - wygodna do czytania, zapewniająca odpowiedź na pytania użytkowników, a także dobrze sformatowana i nasycona istotnymi frazami kluczowymi.

Drugą rzeczą, jeżeli chodzi o pozycjonowanie oraz User Experience zarazem, jest właściwa architektura informacji oraz zadbanie o logiczną strukturę oraz intuicyjną obsługę witryny internetowej. To prowadzi do dłuższych sesji oraz większej chęci do pozostania użytkowników na stronie. W tym miejscu właśnie do gry wkracza techniczne SEO. Dobrze prezentująca się strona, która dostarcza użytkownikom dobry content to jedynie połowa sukcesu. Aby zwiększyć widoczność strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania Google, trzeba dostosować ją do wytycznych algorytmów.

Powyższe elementy składają się na tzw. on-site SEO. Pełna optymalizacja zawiera również składnik off-site, czyli link building.

Elementy technicznego SEO


Poniżej znajdują się najważniejsze elementy technicznego SEO, które ułatwiają pozycjonowanie, a w efekcie przyciągnięcie ruchu na stronę. O co należy zadbać przede wszystkim?

techniczne seo i główne elementy

Optymalizacja pliku robots.txt

Plik robots.txt znajduje się w głównym katalogu serwisu i jest to swoista instrukcja dla robotów wyszukiwarek, która wskazuje, gdzie warto zaglądać, a jakie miejsca nie powinny być odwiedzane. Prawidłowa jego treść to absolutna podstawa w procesie pozycjonowania oraz wpływa na dobre techniczne SEO.

Zdarza się, że wystarczy jedna reguła w robots.txt, pozwalająca odwiedzać stronę w sposób nielimitowany, jednak często istnieją foldery czy elementy, do których robotów Google nie chcemy dopuszczać (np. do plików czy folderów administratora, polityki prywatności oraz innych stron, które są istotne dla użytkownika, ale nie przynoszą wartości dla SEO). Pozwala to zoptymalizować crawl budget, czyli ograniczenie w skanowaniu stron przez Google (co ma znaczenie zwłaszcza w przypadku większych serwisów).

Plik robots.txt powinien również zawierać odnośnik do pliku sitemap.xml, o którym więcej informacji znajdziesz w kolejnym punkcie.

Dodanie mapy strony w postaci pliku sitemap.xml

Wspomniany plik to po prostu mapa całego serwisu w formacie przyjaznym dla robotów wyszukiwarek. Zawiera spis wszystkich podstron, wraz z datą modyfikacji oraz priorytetem, który decyduje o kolejności na liście skanowania.

Mapa strony w formie pliku sitemap.xml to swego rodzaju "ściąga" dla robotów wyszukiwarek, pomagająca im poruszać się na stronie internetowej. Jest to ważny krok, jeżeli chodzi o techniczne SEO na stronie. Warto umieścić tam wszystkie linki, ale jednocześnie zadbać o to, aby usuwać wszelkie odnośniki prowadzące do błędu czy przekierowane na inny adres.

W przypadku dużych serwisów często zasadne okazuje się stworzenie kilku takich plików odnoszących się od osobnych grup linków, a także mapę grafik. Wszystko to umieszcza się w zbiorczym pliku sitemap_index.xml. Jest to o tyle istotne, że graniczna pojemność pojedynczej mapy wynosi ok. 50 MB danych lub 50 000 URL-i.

Mapa strony może zostać łatwo wygenerowana przez niektóre narzędzia, jak np. Screaming Frog.

Optymalizacja czasu ładowania strony

Czas, w jakim załaduje się strona internetowa, jest kluczowy zarówno dla nastawienia użytkownika, jak i oceny dokonywanej przez roboty wyszukiwarek. Przeprowadzone badania wskazują chociażby, że:

  1. Wraz z każdą dodatkową sekundą współczynnik konwersji spada o 4,42% (źródło: Portent)
  2. Wzrost czasu ładowania z 1 do 3 sekund zwiększa współczynnik odrzuceń średnio o 32% (źródło: Think with Google).

Czas ładowania jest również istotny z punktu widzenia pozycjonowania stron internetowych, zwłaszcza w erze Core Web Vitals, czyli nowych wytycznych Google, odgrywających coraz większą rolę w ocenie serwisu.

Tutaj do gry wkracza techniczne SEO. Optymalizacja czasu ładowania strony może obejmować:

  • optymalizację grafik oraz lazy loading (ich opóźnione ładowanie),
  • usunięcie zbędnych lub niewykorzystywanych zasobów,
  • implementację poprawnego cache'owania witryny,
  • maksymalne uproszczenie strony i usunięcie niepotrzebnych ładunków,
  • minimalizację i minifikację kodu strony,
  • zmianę hostingu w przypadku zbyt długiego czasu odpowiedzi serwera.

Dostosowanie strony internetowej do urządzeń mobilnych

Responsywność i dopasowanie witryny do urządzeń mobilnych to obecnie podstawa, zarówno dla potrzeb SEO, jak i użytkownika (elementy User Experience). Po wejściu w życie algorytmu Mobile First Index posiadanie mobilnej strony jest wręcz koniecznością. Strona indeksowana jest przy pomocy botów analizujących tę właśnie wersję. Jeżeli jej nie ma, witryna może mieć problem z widocznością w wynikach wyszukiwania Google.

Dodanie zoptymalizowanych meta tagów

Jest to zarazem fragment składający się na techniczne SEO, jak i element oceny treści na stronie. Tutaj istotne są głównie dwa elementy, czyli meta title oraz meta description. Obydwa powinny zawierać słowa kluczowe oraz zachęcać do kliknięcia. Warto jednak zauważyć istotną różnicę między nimi:

  • Meta title - tytuł strony, który pojawia się na liście wyników wyszukiwarki. Jest to jeden z najważniejszych czynników rankingowych, dlatego należy pamiętać o jego optymalizacji podczas prowadzenia działań w ramach technicznego SEO. Meta title powinien rozpoczynać się od głównej frazy kluczowej, wskazywać na dodatkowe oraz longtailowe frazy, a także przyciągać uwagę odbiorcy;
  • Meta description - opis strony, który na liście Google widnieje pod tytułem. Jeżeli chodzi o techniczne SEO, nie jest kluczowym czynnikiem. Pełni głównie rolę zachęcającą i przyciągającą uwagę. Według oficjalnych informacji, podawanych przez przedstawicieli Google, jego treść nie jest brana przy ustalaniu pozycji. Nie oznacza to jednak, że nie ma żadnego znaczenia. Meta description, jeżeli jest dodawany, powinien być unikalny dla każdej podstrony. Warto, by zawierał również najważniejsze frazy, ponieważ elementy wyszukiwane obecne w meta description zostają automatycznie pogrubione, co pozwala na wyróżnienie się spośród innych wyników oraz zachęcenie do kliknięcia i przejścia na daną stronę.

Wdrożenie certyfikatu SSL

Bezpieczeństwo jest w Internecie niezwykle ważne, zwłaszcza w dzisiejszych czasach. Certyfikat SSL dostarcza standardy, które zapewniają, że wszystkie dane podawane przez użytkowników są zabezpieczone. Warto zadbać o niego zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych, ale tak naprawdę obecnie certyfikaty SSL są stosowane na stronach różnego typu, również takich, które nie wykorzystują bezpośrednio wrażliwych danych oraz prywatnych informacji.

Posiadanie takiego zabezpieczenia jest dobrze postrzegane przez roboty wyszukiwarek (pozycjonowanie), a trzeba również pamiętać, że w większości przeglądarek niezabezpieczone strony są wyraźnie oznaczone i opatrzone stosownym ostrzeżeniem. To może w znacznej mierze naruszyć autorytet, jakim cieszy się strona www.

Wyeliminowanie duplikacji na stronie

Duplikacja to słowo bardzo niepożądane w technicznym SEO. Powtarzające się treści mogą prowadzić do tzw. kanibalizacji fraz kluczowych, czyli konkurencji pomiędzy podstronami w obrębie jednej domeny (gdy rywalizują one o te same frazy kluczowe). To, jeżeli chodzi o duplikację wewnętrzną. Równie szkodliwa sytuacja występuje w przypadku zewnętrznej duplikacji treści. W skrajnych sytuacjach roboty Google mogą uznać, że nasza strona jest kopią i usunąć ją z listy wyników.

Duplikację wewnętrzną można zdiagnozować w Google Search Console lub narzędziami typu Siteliner, natomiast duplikację zewnętrzną nadal najłatwiej bada się, wpisując po prostu fragment tekstu w wyszukiwarkę i poszukując stron internetowych posiadających taki sam fragment tekstu. Taką treść trzeba koniecznie zmienić i sprawić, by była w pełni unikalna. To absolutna podstawa odpowiedniej optymalizacji strony pod względem technicznym. Duplikacja treści może być przyczyną poważnych kłopotów, dlatego nie warto zaniedbywać zauważonych problemów.

Duplikacja może dotyczyć również powtarzających się podstron, np. w przypadku równoczesnego występowania wersji z www i bez www, z protokołem http i https czy z "/" (trailing slashem) na końcu. W takiej sytuacji najlepiej dokonać odpowiednich przekierowań. W przypadku bardzo podobnych stron w odniesieniu do treści, w obrębie jednej domeny, można rozważyć również tagi kanoniczne (canonicale).

Optymalizacja URL-i

Tworzenie przyjaznych linków to niezwykle istotny element technicznego SEO. Adresy URL powinny spełniać pewne wytyczne, aby były wygodne w użytkowaniu oraz kierowały uwagę na zawartość. Jakie są najlepsze praktyki?

  1. Warto zadbać o odpowiednią długość adresów URL. Chodzi tutaj o łatwe do zapamiętania i przyjazne w udostępnianiu linki, zawierające nazwę kategorii, tytuł (lub najważniejszą jego część) artykułu itp., bez zbędnych znaków.
  2. Adresy URL nie powinny zawierać losowych ciągów lub automatycznie generowanych dodatków, które znacząco komplikują jego strukturę. Optymalizacja podstrony z takim URL-em często okazuje się znacznie utrudniona.
  3. Warto w adresach URL dodawać główną frazę kluczową, ponieważ będzie ona jednoznacznie wskazywała na zawartość podstrony.

Poprawna architektura strony www

Architektura strony (określana również naukowo jako architektura informacji) przyjazna dla SEO powinna być przede wszystkim:

  • Logiczna. Kategorie i podkategorie powinny być zależne od siebie w odniesieniu do stopnia szczegółowości. Innymi słowy, każdy głębiej zagnieżdżony element powinien być częścią kategorii, z której się wywodzi.
  • Nieskomplikowana (w miarę możliwości). Jeżeli jesteś w stanie, unikaj skomplikowanych podziałów. Prosta struktura strony jest bardziej przejrzysta i lepiej spełnia swoją funkcję.
  • Dostosowana do oferty produktowej. Poszczególne podstrony powinny dobrze odzwierciedlać oferowane kategorie produktowe i ofertowe, a także nie zawierać zbędnego rozdrobnienia czy niepotrzebnego grupowania odrębnych rzeczy.
  • Zoptymalizowana pod frazy kluczowe. Zakładany podział witryny często okazuje się nie odpowiadać potrzebom i zamiarom użytkowników. Odpowiedni research słów kluczowych w ramach technicznego SEO może przynieść receptę dotyczącą zmian i pomóc w decyzji o stworzeniu nowych kategorii lub modyfikacji istniejących, co poprawi pozycjonowanie całego serwisu.

Przekierowanie błędnych podstron

Błędy 404, o ile są nieliczne, nie stanowią większego problemu, jednak w pewnych sytuacjach (a zwłaszcza w przypadku wzrostu ich liczby) mogą stać się kłopotliwe. Rozwiązaniem, jakie zapewnia nam techniczne SEO, jest stosowanie przekierowań 301. Warto dodawać je również w przypadku usuwania kategorii czy produktów na sklepie, które posiadają linki wewnętrzne i są zaindeksowane przez Google.

Sprawdzenie poprawności renderowania strony internetowej

Rozwiązania w javascripcie mogą być doskonałym dodatkiem do strony, jednak często prowadzą do sytuacji, w której Google nie ma pełnego dostępu do treści (co może być szkodliwe dla SEO). Warto przetestować poprawność renderowania strony lub wyłączyć obsługę js i sprawdzić, czy wszystkie istotne części strony są nadal widoczne. Renderowanie sprawdzić można w Google Search Console lub dedykowanych narzędziach. Działania optymalizacyjne od strony technicznej obejmują uproszczenie struktury i zmianę elementów powodujących problemy.

Wdrożenie danych strukturalnych

Dane strukturalne informują wyszukiwarkę jaka jest zawartość danej strony, czym zajmuje się firma oraz wskazuje na podstawowe dane, które Google może wykorzystać następnie w tzw. rich snippetach, czyli dodatkowych elementach przy wynikach na liście. Są to m.in.:

  • widełki cen,
  • oceny użytkowników w formie gwiazdek,
  • czas przygotowania oraz kaloryczność (w przepisach kulinarnych),
  • numer kontaktowy,
  • data publikacji treści,
  • informacja o dostępności produktów.

rich snippets w technicznym seo

W kontekście technicznego SEO i pozycjonowania stron, a także chęci do kliknięcia, jest to bardzo istotne.

Dodanie opisów alternatywnych do grafik na stronie

Techniczne SEO, czyli zaawansowane działania na stronie to również optymalizacja grafik. Opisy alternatywne, czyli tzw. alty, to teksty, które wyświetlają się na stronie w przypadku braku możliwości załadowania obrazka. One też służą w ocenie zawartości obrazka robotom Google, które nie mają przecież zdolności zobaczenia grafiki. Opisy alternatywne powinny opisywać zawartość grafiki, a warto również, aby zawierały frazy kluczowe istotne dla danej podstrony.

Linkowanie wewnętrzne

Wymieniając elementy, które łącznie składają się na techniczne SEO, nie sposób nie wspomnieć o linkowaniu wewnętrznym. Struktura linków wewnętrznych to tak naprawdę jeden z ważniejszych elementów technicznego SEO strony www. Linkowanie wewnętrzne pomaga w poruszaniu się po stronie użytkownikom oraz robotom Google, a odnośniki tworzą logiczną siatkę połączeń pomiędzy poszczególnymi obszarami witryny.

Warto linkować z podstron powiązanych tematycznie pod kątem treści oraz z kategorii nadrzędnych i podrzędnych względem pozycjonowanego URL-a. Trzeba również pamiętać o stosowaniu anchorów (tekstów odnośników) zawierających główne frazy kluczowe danych podstron, które będą nakierowywać na ich treść i sprawią, że roboty łatwiej przypiszą tematykę do konkretnych stron.

Audyt techniczny SEO - podstawa optymalizacji stron

Aby wybrać odpowiednie działania składające się na techniczne SEO, dopasowane do konkretnej witryny, konieczny jest audyt SEO przeprowadzony właśnie od strony technicznej. Na audytowaniu oparte jest prawidłowe pozycjonowanie i optymalizacja stron. Na samym początku konieczne jest zidentyfikowanie obszarów, które wymagają poprawy, a następnie stworzenie listy działań, którymi SEO techniczne ma się zająć.

Profesjonalny audyt SEO wymaga użycia zaawansowanych narzędzi analitycznych - od googlowskich Google Analytics czy Google Search Console, po komercyjne aplikacje do badania poszczególnych składników witryny.

Jakie znaczenie ma techniczne SEO?

Kluczowe. A mówiąc bardziej szczegółowo, techniczne SEO stanowi absolutną podstawę optymalizacji stron internetowych. Oczywiście niektóre wymienione wyżej czynniki są ważniejsze, a inne można wykonać w dalszej kolejności. SEO techniczne jako całość jest jednak kwestią, której po prostu nie można zaniedbać prowadząc pozycjonowanie, jeżeli chce się uzyskać wysokie wyniki na liście wyszukiwania Google oraz innych wyszukiwarek.

Jeżeli chcesz, aby Twoja strona poprawiła swoje wyniki i potrzebujesz pomocy z technicznym SEO, trafiłeś/aś pod właściwy adres! Zachęcamy do kontaktu lub wypełnienia darmowej wyceny. Wykonujemy wszystkie niezbędne działania, aby strona była w pełni dopasowana do wytycznych algorytmów Google. Skontaktuj się z nami!

wyceń techniczne pozycjonowanie strony internetowej

FAQ

1. Czym jest techniczne SEO?

Techniczne SEO to, obok content marketingu i link buildingu, jeden z głównych elementów pozycjonowania. Dotyczy do koniecznych modyfikacji w kodzie witryny, które mają za zadanie dopasować stronę internetową do wymagań algorytmów Google.

2. Co wchodzi w skład technicznego SEO?

Do działań z zakresu technicznego SEO można zaliczyć m.in. zmiany bezpośrednio na stronie (meta tagi, modyfikacja URL-i, optymalizacja obrazów, likwidacja duplikacji, linkowanie wewnętrzne itd.), wdrożenie elementów oraz plików ułatwiających interpretację i ocenę witryny (robots.txt, mapa strony, dane uporządkowane), jak i zmiany strukturalne (architektura strony, przekierowania, tagi kanoniczne).

3. Jakie znaczenie ma techniczne SEO dla pozycjonowania strony?

Techniczne SEO tworzy podstawę, na bazie której można prowadzić pozostałe działania z zakresu pozycjonowania. Poprawia wizerunek witryny w oczach wyszukiwarek, dzięki czemu łatwiej osiągnąć zakładane efekty.


Materiały źródłowe:

  • Site Speed is (Still) Impacting Your Conversion Rate; portent⁣ .com/blog/analytics/research-site-speed-hurting-everyones-revenue.htm
  • Page load time statistics; thinkwithgoogle. com/marketing-strategies/app-and-mobile/page-load-time-statistics/