Search Engine Optimization — co to jest i dlaczego warto się tym zainteresować?


SEO (ang. Search Engine Optimization) to wszystkie procesy, które mają na celu zwiększenie ruchu na stronie internetowej oraz jej widoczności w wynikach wyszukiwania. Działania te planowane są pod kątem wyszukiwarek, a przede wszystkim — algorytmów wyszukiwarki Google, ponieważ to obecnie z tej strony korzysta najwięcej osób szukających informacji w internecie. SEO często określane jest również mianem pozycjonowania i optymalizacji stron internetowych. Jako jedno z głównych jego celów nierzadko podaje się także dostosowanie danej witryny do potrzeb użytkownika tak, aby czytając publikowane treści, mógł on znaleźć potrzebne mu informacje.

Dlaczego SEO obecnie jest tak ważne? Zazwyczaj to właśnie z wyszukiwarki Google pochodzi najbardziej wartościowy ruch na stronie internetowej. Osoby, które trafiają na daną witrynę, prawdopodobnie chcą przeczytać opublikowane na niej treści i/lub są zainteresowane kupnem oferowanych produktów, jeśli strona www dotyczy e-commerce. Ruch pochodzący z organicznych wyników wyszukiwania generuje więc dużą liczbę konwersji.

Trzeba przy tym zaznaczyć, że pozycjonowanie i optymalizacja strony nie należą do procesów krótkotrwałych. Przed rozpoczęciem działań, trzeba przygotować audyt SEO, zawierający dokładną analizę samej strony oraz wcześniej wykonywanych czynności związanych z optymalizacją. Pozycjonowanie powinna charakteryzować regularność, ponieważ pierwsze efekty zazwyczaj można zaobserwować po kilku tygodniach, a nawet miesiącach. Co więcej, konieczne jest ciągłe wykonywanie działań SEO i monitorowanie pozycji strony w wynikach wyszukiwania, ponieważ tylko to pozwala na pozostanie w top 10 w Google.

SEO a SEM — czym się od siebie różnią?


Częste nieporozumienia budzi zamienne stosowanie pojęć SEO (Search Engine Optimization) oraz SEM (Search Engine Marketing). Należy zaznaczyć, że nie oznaczają one dokładnie tego samego. Drugi z wymienionych skrótów dotyczy szerszych działań niż opisywane w tym tekście SEO, skupiające się na pozyskiwaniu wejść na stronę internetową z bezpłatnych wyników wyszukiwania, czyli tzw. SERP-ów. Z kolei na SEM składają się zarówno działania zaliczane do tych określanych mianem SEO, jak i te, które mają zwiększyć ruch na stronie internetowej za pomocą reklam, czyli PPC (pay per click) SEM.

Połączone działania SEO wraz z czynnościami związanymi z płatną reklamą stron internetowych tworzy SEM. W związku z tym zamienne stosowanie obu pojęć jest niepoprawne.Przykładem działań SEM mogą być bowiem adresy URL stron internetowych wyświetlane nad organicznymi wynikami w Google. Trzeba przy tym zaznaczyć, że wyszukiwarka to nie jedyne miejsce, w których mogą znaleźć się reklamy. Promować stronę można również m.in. na Facebooku, Instagramie czy YouTube.

Jak znaleźć się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania?


Tak jak wcześniej zostało wspomniane, głównym celem działań SEO jest zyskanie wysokich pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google. Działania te można podzielić na:

  • on-site SEO, czyli czynności wykonywane na stronie internetowej,
  • off-site SEO — skupiające się na działaniach poza witryną, które także mają wpływ na optymalizację i pozycjonowanie strony.

SEO obejmuje więc takie elementy jak struktura strony, publikowane na niej treści, jej użyteczność, linkowanie wewnętrzne i zewnętrze oraz dotyczące witryny kwestie techniczne, wpływające na wyniki wyszukiwania Google. Dotyczy także warstwy wizualnej, która też oddziałuje na efekty pozycjonowania. Chcąc znaleźć się w top 10 w wynikach wyszukiwania, warto poświęcić czas na dokładne zaplanowanie i wykonanie pozycjonowania oraz optymalizacji strony.

pozycja nr 1

Optymalizacja SEO — podstawy, czyli wybór odpowiednich słów kluczowych


Pozycjonowanie strony internetowej należy rozpocząć od znalezienia odpowiednich słów kluczowych. Są to wyrazy, wykorzystywane przez użytkowników podczas wyszukiwania informacji na określone tematy. Chcąc jak najlepiej dobrać frazy, warto przemyśleć, jakich haseł używa się, poszukując określonych informacji. Frazy te odgrywają niezwykle istotną rolę, ponieważ w zależności od tego, czy dana osoba wpisze określone słowo kluczowe w wyszukiwarce, Google może wyświetlić zawierającą określoną frazę stronę internetową.

Frazy kluczowe powinny być dobrane do tematyki strony. Podczas ich poszukiwania, warto też dokonać analizy konkurencji zajmującej wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Trzeba także zaznaczyć, że można wykorzystywać zarówno ogólne słowa kluczowe, jak i frazy z długiego ogona, które, ze względu na swoją dokładność, bardzo często pozwalają na jeszcze szybsze dotarcie do potencjalnych klientów niż ogólne słowa kluczowe.

Działania SEO on-site, czyli content marketing i optymalizacja kodu strony


Do działań SEO prowadzonych na stronie zaliczane są wszystkie czynności dotyczące samej strony internetowej, na które wpływ ma jej właściciel. Pozycjonowanie oraz optymalizacja witryny dotyczą m.in. publikowanych na niej treści. Oczywiście, powinny się w nich znaleźć słowa kluczowe dotyczące określonego tematu. Oprócz tego trzeba również pamiętać, że każdy wstawiany tekst powinien być unikatowy.

Kopiowanie wpisów z innych stron internetowych zazwyczaj przynosi skutek odwrotny do zamierzonego, ponieważ nadwyręża ono zaufanie użytkowników oraz może narazić daną witrynę na filtry, jakie są nakładane przez Google. Słowa kluczowe, zgodnie z zasadami SEO, nie powinny stanowić całej zawartości danego tekstu. Tworząc treści, trzeba mieć także na uwadze, że muszą one dostarczać użytkownikom poszukiwanych przez nich informacji, ponieważ inaczej pozycja danej strony internetowej w wynikach wyszukiwania może spaść. W przypadku działań SEO on-site istotna jest nie tylko optymalizacja treści, lecz także pozostałe elementy strony, w tym umieszczane na niej zdjęcia czy grafiki oraz linkowanie wewnętrzne, również istotne z punktu widzenia wyszukiwarek internetowych oraz samych użytkowników. Co więcej, opisywane czynności wiążą się także z aspektami technicznymi dotyczącymi m.in.:

  • zadbania o przyjazne adresy URL,
  • szybkość ładowania się witryny,
  • usunięcie ewentualnych błędów z kodu strony internetowej.

Optymalizacja witryny to również działania mające na celu zatroszczenie się o to, aby wszystkie informacje na stronie były czytelne, dzięki czemu użytkownik nie będzie musiał tracić czasu na poszukiwanie interesujących go treści. Warto także pamiętać o tym, że optymalizacja witryny pod kątem SEO określana mianem on-site obejmuje też zadbanie o odpowiedni tytuł strony (title) oraz opis (meta description), czyli dane, które są wyświetlane użytkownikom w wynikach wyszukiwania Google.

Działania SEO off-site — jak zadbać o link building?


Chcąc dotrzeć do potencjalnych klientów, warto także zdecydować się na prowadzenie działań SEO poza witryną. Polegają one przede wszystkim na pozyskiwaniu wartościowych linków prowadzących do strony. Należy zadbać o to, aby odnośniki były publikowane przez renomowane serwisy. Trzeba unikać natomiast tzw. farm linków, na których umieszczane są zazwyczaj liczne adresy URL. Obecność odnośnika do danej witryny na tego rodzaju stronach może wiązać się z nałożeniem przez Google kary.

Podczas pozycjonowania stron ważne jest uzyskanie jak największej liczby odnośników do niej. Link building wiąże się więc m.in. z pisaniem artykułów, które mogą być umieszczane na innych stronach. Trzeba także podkreślić, że na to, czy dany adres URL jest udostępniany przez użytkowników, wpływ ma również tworzenie wcześniej wspomnianego, angażującego contentu. Obecnie wiele osób dzieli się ciekawymi linkami, dlatego warto szczególnie zadbać o jakość publikowanych przez strony internetowe treści.

Prowadząc stronę www określonej firmy, dobrze zwrócić uwagę także na social media. Facebook, Instagram czy TikTok mogą pomóc w pozyskiwaniu linków do witryny, a co za tym idzie — pozycjonowaniu strony i podniesieniu jej pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Warto także pamiętać o tym, że istotną rolę odgrywają anchory, czyli słowa wyświetlane zamiast adresu URL danej strony internetowej. Powinny one informować użytkownika, co zobaczy po przejściu na daną witrynę oraz zachęcać do jej odwiedzenia.

Jak znaleźć odpowiednie słowa kluczowe i zaplanować działania na stronie, czyli narzędzia SEO


Przed publikowaniem treści na stronie oraz wprowadzeniem innych działań pod kątem SEO, warto zapoznać się z podstawowymi narzędziami, które pomogą w  stworzeniu strategii SEO oraz późniejszej ocenie wykonanych zadań. Przede wszystkim, należy zacząć korzystać z Google Search Console. Jest to proste w obsłudze narzędzie, które pozwala na analizę ruchu na stronie oraz monitorowanie pozycji, jaką strona zajmuje w wynikach wyszukiwania. Co więcej, narzędzie to umożliwia sprawdzenie poprawności przekierowań oraz błędów 404.

narzedzia seo

Podczas optymalizacji strony przydatny może okazać się także Google Analytics, który pozwala zdobyć jeszcze większą wiedzę na temat ruchu na stronie internetowej niż Google Search Console. Oprócz narzędzi dostarczanych przez wyszukiwarkę, dostępne są także inne programy ułatwiające optymalizację oraz pozycjonowanie strony internetowej takie jak Surfer SEO, Ahrefs i SEMSTORM, pomagające też w doborze odpowiednich fraz kluczowych.

Agencja SEO — czy warto inwestować w pozycjonowanie strony www?


Chcąc mieć pewność, że optymalizacja pod kątem SEO strony www przyniesie oczekiwane efekty, warto to zadanie powierzyć znającym specyfikę marketingu internetowego specjalistom z renomowanej agencji SEO. Oferujemy wykonanie audytu SEO oraz optymalizację witryny pozwalającą na zwiększenie na niej ruchu i osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej pod kątem SEO? Wszystko zależy od rodzaju wykonywanych działań. Należy jednak pamiętać o tym, że profesjonalne pozycjonowanie jest zazwyczaj kluczem do osiągnięcia sukcesu online.

FAQ:

1. Czym jest SEO?

SEO, czyli Search Engine Optimization to działania związane z optymalizacją i pozycjonowaniem strony pod kątem wyszukiwarek, a przede wszystkim — zwiększenia widoczności witryny w wynikach wyszukiwania Google.

2. Czy warto zdecydować się na pozycjonowanie stron internetowych?

Profesjonalne pozycjonowanie strony to działania, które mogą zwiększyć jej pozycję w wynikach wyszukiwania, wpłynąć na ruch na niej, a co za tym idzie, zainteresować potencjalnych klientów i przyczynić się do dużej liczby konwersji.

3. Jakie narzędzia są przydatne podczas optymalizacji i pozycjonowania stron internetowych?

Zajmując się działaniami SEO, warto korzystać przede wszystkim z Google Search Console oraz Google Analytics. Przydatne mogą okazać się także takie narzędzia jak Surfer SEO czy Ahrefs.