Spis treści

Specjaliści ds. SEO o trendach na 2021 rok

Rokrocznie eksperci w prawie każdej branży podsumowują miniony czas i przewidują rozwiązania, które w założeniu pozwolą w bieżącym roku odnieść sukces. Rok 2020 z jednej strony zachęcił do refleksji i zwolnienia tempa, a z drugiej wręcz zmusił do dynamicznego podejmowania działań reklamowych w sieci. Dla niektórych zasady gry całkowicie się zmieniły. Z dnia na dzień niejeden tradycyjny biznes przeniósł się do świata cyfrowego. W znacznym stopniu wpłynęło to na postrzeganie SEO i trendy na 2021 rok.

Specjaliści z naszej agencji postanowili podzielić się przemyśleniami i prognozami na temat działań SEO na ten rok. Każdy odpowiedział na pytania związane stricte ze swoim stanowiskiem oraz na kilka wspólnych pytań o narzędzia, materiały edukacyjne i cenne wskazówki w pozycjonowaniu stron internetowych.

Na pytania odpowiedzieli:

  • Damian Mączyński - Head of SEO
  • Magdalena Wardęcka - Copywriter/Link Builder
  • Ewelina Just-Kuśnierczak - E-marketing specialist
  • Aneta Lewandowska - SEO specialist
  • Darek Maćczak - SEO specialist

specjaliści SEO trendy 2021

Pytania zostały podzielone na 3 główne sekcje: SEO, Content Marketing i Link Building.

SEO

Jak oceniasz rok 2020 w pozycjonowaniu? Co zmieni się w tej kwestii w 2021 roku?

Damian Mączyński: Pandemia koronawirusa przyspieszyła proces przeniesienia biznesów do sieci. Powstało mnóstwo sklepów internetowych, które właściciele muszą wypromować. Dlatego też poprzedni rok oznaczał dla nas wzmożone działania sprzedażowe oraz edukacyjne wobec klientów e-commerce. W 2021 roku przewiduję kontynuację trendu. Przedsiębiorcy, tak mocno dotknięci przez lockdown, będą chcieli zabezpieczyć się w formie sklepu online. W obliczu coraz większych wymagań Google dotyczących szybkości i wydajności wyzwaniem będzie również drobiazgowe podejście do kodu, aby był lekki i umożliwiał robotom oraz użytkownikom efektywne wertowanie serwisów. Istotne będzie także SXO, czyli przekuwanie ruchu z SEO na konwersje.

Jakie trendy SEO na 2021 rok przewidujesz w kontekście doświadczeń użytkownika?

Darek Maćczak: Zgadzam się z opinią wielu specjalistów, że nie można tu mówić o pojedynczych, odizolowanych elementach i “rewolucji” w podejściu do projektowania stron www. Na pewno, jako najważniejsze w 2021 roku wymieniłbym:

  • upraszczanie ścieżek użytkownika i procesów związanych z obsługą strony www,
  • poprawę czasu ładowania witryny, poprzez zmniejszanie całkowitego rozmiaru, optymalizację obrazów i wiele innych strategii technicznych, jak np. usunięcie zbędnych zasobów, lazy loading, odpowiednie cache`owanie czy kompresję strony,
  • dostarczanie jeszcze lepszej i bardziej adekwatnej treści użytkownikom,
  • zapewnienie wygodnego i przejrzystego procesu zakupu lub skorzystania z oferty.

Czy inwestycja w 2021 roku w SXO będzie opłacalna?

Darek Maćczak: Co do zasady SXO jest bardzo perspektywiczną i opłacalna strategią, ale oczywiście wszystko zależy od jakości wykonywanych działań oraz specyfiki branży czy budżetu firmy, która chce się na taką formę promocji zdecydować. SEO rozszerzone o doświadczenia użytkownika oraz elementy optymalizacji konwersji to bardzo rozbudowana i kompleksowa strategia, która pomaga w maksymalizacji zysku. Trzeba jednak liczyć się z faktem, że tak szerokie działanie będzie kosztowało więcej. Jeżeli zatem budżet nie pozwala na skorzystanie z pełnej oferty agencji, warto stawiać drobne kroki w dobrą stronę i rozpocząć od najważniejszych elementów SEO na swojej stronie, stopniowo zwiększając zakres działań, wraz z rozwojem firmy

W przypadku dobrze prosperujących firm prowadzących swój biznes w Internecie, które widzą pole do poprawy, SXO może okazać się inwestycją niezwykle opłacalną. Poza stałą poprawą widoczności w wyszukiwarce – a w efekcie większą liczbą odwiedzających – można liczyć na wymierne korzyści, w postaci zwiększonej sprzedaży, które znacząco przerosną środki zainwestowane w działania optymalizacyjne.

Co według Ciebie będzie najważniejsze w SEO w 2021 roku?

Damian Mączyński:SEO czeka ewolucja, a nie rewolucja. W dalszym ciągu priorytetowo trzeba zadbać o optymalizację techniczną, content i linki. Mocniejszy akcent położymy na elementy mobilne z uwagi na wyczekiwane wejście w życie aktualizacji Mobile Index First w marcu 2021. Drugą płaszczyzną będzie zmierzenie się z aktualizacją Page Experience Update, planowaną na maj. W tej materii ważne będą wskaźniki Core Web Vitals - LCP, FID oraz CLS. Google stawia poprzeczkę coraz wyżej, a nas motywuje to do ciągłego progresu.

direct answer

Co będzie ważne w 2021 roku w analizie i doborze słów kluczowych?

Aneta Lewandowska:W 2021 roku jeszcze większą uwagę należy skupić na sposobie wyszukiwania informacji lub usług przez potencjalnego klienta. Nowinki technologiczne wciąż prężnie pojawiają się na rynku, a i użytkownicy chętniej oraz odważniej z nich korzystają. Coraz bardziej popularne staje się np. wyszukiwanie głosowe, które będzie trzeba uwzględnić w analizie i doborze słów kluczowych. Przy frazach kluczowych należy wziąć pod uwagę nie tylko to, jak dana osoba wpisuje konkretne zapytanie, ale także to, w jaki sposób zapytałaby o daną rzecz głosowo w sposób dla siebie naturalny. Bardzo często frazy wpisywane w wyszukiwarkę są krótsze od zapytań głosowych, dlatego warto zastanowić się nad pozycjonowaniem dłuższych oraz bardziej naturalnych fraz.

Content Marketing

Jakie kluczowe trendy w content marketingu przewidujesz na 2021 rok?

Magdalena Wardęcka: Coraz więcej firm przenosi swoje biznesy do sieci, ale przy tych działaniach niejednokrotnie zapomina o wdrażaniu treści - a to ogromny błąd! Jakościowy i wyczerpujący content nie tylko pozwala na znalezienie naszej strony poprzez słowa kluczowe, ale staje się również wirtualnym ekspedientem. Treści różnego rodzaju odpowiadają na pytania użytkownika, dostarczają mu przydatnych informacji, rozwiewają wątpliwości, dokładnie opisują produkt. Z tego względu w roku 2021 content marketing jeszcze bardziej musi skupić się na potrzebach użytkowników, panujących trendach i sposobie wyszukiwania przez niego informacji. Według mnie wzmocni się rola treści wideo oraz podcastów.

Link Building

Jakie przewidujesz główne trendy na 2021 rok w link buildingu?

Ewelina Just-Kuśnierczak: Trudno wskazać konkretne trendy dla link buildingu, ponieważ każdy pozycjoner preferuje inną strategię działań. Schemat, który sobie wypracowałam, w dalszym ciągu świetnie się sprawdza. Jest to niezmiennie: TEMATYCZNOŚĆ • NATURALNOŚĆ • JAKOŚĆ • ORYGINALNOŚĆ + eksperymentowanie i poszukiwanie nowych możliwości.

Magdalena Wardęcka: W roku 2021 link building nadal będzie kluczowym czynnikiem rankingowym. Jednak nie szybkość i ilość pozyskanych linków ma znaczenie, ale ich jakość. Przede wszystkim trzeba postawić na naturalność link buildingu oraz jego tematyczność (wybór odpowiednich miejsc). Z tego względu warto więcej czasu poświęcić na szukanie odpowiednich miejsc do linkowania i tworzenia dla niego contentu.

Jak będzie wyglądał rok 2021 w SEO?

Czy możesz polecić kurs/szkolenie/książkę/konferencję lub wydarzenie SEO, które jest warte uwagi w 2021 roku?

Damian Mączyński:

Polecam kurs Papa SEO (na każdym poziomie zaawansowania) oraz kurs Blue Array Academy - dla kochających technikalia.

Ewelina Just-Kuśnierczak:

Od wielu lat jestem uczestnikiem szkoleń organizowanych przez sprawny.marketing. Na ich konferencjach każdy znajdzie dla siebie aktualną i praktyczną wiedzę na temat szeroko pojętego e-marketingu. Poza tym rekomenduję na bieżąco śledzić blog planeta-seo.pl, gdzie każdego dnia pojawia się najświeższa dawka informacji ze świata SEO.

Magdalena Wardęcka:

Przede wszystkim warto czytać blogi eksperckie, śledzić nowinki oraz trendy w SEO czy content marketingu. Na polskim i zagranicznym rynku pojawia się coraz więcej webinarów i podcastów na ten temat, więc warto je słuchać.

Aneta Lewandowska:

Najważniejsze jest stałe śledzenie nowinek branżowych. Mimo że na rynku jest kilka ciekawych pozycji książkowych, to jednak branża SEO rozwija się bardzo dynamicznie i to powoduje, że dostępne materiały stają się szybko nieaktualne. Jeżeli miałabym polecić kurs, to byłoby to szkolenie Papa SEO, które porusza tematy związane z pozycjonowaniem na każdym poziomie, a materiały są dodawane stopniowo, dzięki czemu przyswajanie wiedzy odbywa się w przyjemnych dawkach.

Darek Maćczak:

Wszystko zależy od tego, czego się szuka. W 2021 roku, podobnie jak w drugiej połowie 2020, polecam z pewnością znany wielu seowcom kurs Papa SEO, przygotowany i prowadzony przez Grzegorza Strzelca. Porusza on kompleksowo i bardzo wnikliwie wszystkie najważniejsze tematy od samych podstaw. Dla doświadczonych specjalistów niektóre fragmenty mogą być naturalnie “oczywistymi oczywistościami”, jednak warto śledzić poszczególne lekcje, chociażby dla porównania różnych podejść i rewizji niektórych własnych strategii. Szeroki zakres tematyczny sprawia, że każdy z pewnością znajdzie wątki i porady, które przydadzą mu się w codziennej pracy. Warto również, jak co roku, śledzić konferencję I Love Marketing, na której pojawiają się ciekawe prelekcje i liczne nowinki ze świata SEO oraz szeroko pojętego marketingu w sieci.

Które narzędzie SEO będzie według Ciebie najważniejsze w 2021 roku w Twojej pracy?

Specjaliści z naszej agencji są zgodni co do tego, że działania SEO są na tyle szerokie, że nie można wymienić tylko jednego narzędzia. Wśród odpowiedzi specjalistów znalazły się:

  • Senuto,
  • Screaming Frog,
  • Surfer SEO,
  • Ahrefs,
  • Google Search Console,
  • Google Tag Manager,
  • Planer słów kluczowych,
  • Seostation.

Na jakich działaniach SEO skupisz się w 2021 roku?

Darek Maćczak: Skutecznych :) A mówiąc trochę szerzej, to oprócz oczywistych strategii, które niezmiennie stanowią podstawę pozycjonowania (zoptymalizowane meta tagi, treści, linkowanie wewnętrzne, wartościowe backlinki itd.), liczyć się będzie zwrócenie w kierunku użytkownika. Z pewnością planuję skupić się na jeszcze większej dbałości o kwestie prędkości ładowania sklepu internetowego, wygody obsługi i elementów optymalizacji konwersji (która jest pochodną upraszczania procesów oraz lepszego dopasowania do zapytań użytkowników i również wpływa na pozycjonowanie strony www).

Magdalena Wardęcka: Postawię na analizę, naturalne działania w link buildingu, content odpowiadający na pytania użytkowników oraz na śledzenie trendów w marketingu internetowym.

Aneta Lewandowska: Przede wszystkim na jeszcze większej analizie. Dzięki niej łatwiej jest poznać potrzeby użytkowników oraz dopasować działania pod konkretną grupę odbiorców. Ważne jest również to, aby działania SEO nie były wykonywane tylko po to, aby przynieść wyniki samej stronie, ale także to, aby dać konkretną wartość jej odbiorcom.

Damian Mączyński: Skupię się nad optymalizacją pracy działu i wdrażaniu nowości w codziennej pracy.

Ewelina Just-Kuśnierczak: 2021 jedynie wzmocni trendy w pozycjonowaniu, które kształtowały się przez lata. Bardzo ważne jest holistyczne podejście do działania w zakresie SEO. Nie można zaniedbać żadnego z 4 kluczowych elementów, które mają wpływ na pozycje w wyszukiwarce. Nasz dział marketingu nieustannie się rozbudowuje tworząc grupy specjalistów od Optymalizacji, SXO, Content Marketingu oraz Link Buildingu, który jest moim konikiem. Dlatego moja strategia wciąż będzie opierała się na tworzeniu wysokiej jakości sieci linków dla pozycjonowanych stron www.

skupienie na użytkowniku

Jaką kluczową wskazówką na ten rok możesz podzielić się z innymi specjalistami SEO?

Magdalena Wardęcka podkreśla wagę aktualizacji algorytmów: Zmieniające się algorytmy Google, które coraz to lepiej rozumieją intencje użytkownika, powinny być dla nas drogowskazem w codziennych działaniach nad stroną. Istotne będzie nie tylko znalezienie się w topowych pozycjach w wynikach wyszukiwania, ale przede wszystkim to, aby jak najdłużej zatrzymać użytkownika na stronie. Z tego względu istotne jest SXO oraz umacnianie znaczenia marki.

Darek Maćczak daje nadzieję na to, że systematyczna praca popłaca: Ważne jest to, aby konsekwentnie robić dobre SEO, a (najpewniej) każdemu będzie dane. Nie ma co się bać zmian i aktualizacji algorytmów, które pojawiają się obecnie częściej niż kiedykolwiek. Jeżeli podejmuje się wszystkie najważniejsze działania zgodnie ze sztuką, a dodatkowo korzysta z nowoczesnych strategii idących z duchem czasu, efekty zwykle są bardzo dobre. White hat SEO + kompleksowe i uczciwe podejście do tematu gwarantuje sukces.

Ewelina Just-Kuśnierczak zwraca uwagę na wartość, którą można przekazać za pomocą treści: Content is king to chyba najczęściej powtarzane w zeszłym roku hasło w odniesieniu do SEO i wszystko wskazuje na to, że w tym roku jeszcze nabierze na sile. Jednak dzisiejszy content marketing to nie wielokrotnie przemielony ten sam artykuł, tylko absolutnie unikatowe i wartościowe teksty (najlepiej eksperckie). To treści nie tylko zbudowane pod wyszukiwarki, ale także pod człowieka (użytkownika/konsumenta). Powinny w sposób wyczerpujący odpowiadać na jego pytania, potrzeby i intencje. W związku z powyższym niezwykle cenna jest pomoc oraz zaangażowanie ze strony klienta i jego dzielenie się swoją wiedzą.

Damian Mączyński wskazuje na istotę technicznej strony SEO: Meta dane, nagłówki h1-h6 i sitemap.xml - to za mało. Analiza danych, crawl budget, kanibalizacja, dane strukturalne, page experience - warto rozszerzać horyzonty w codziennej pracy.

Aneta Lewandowska poleca żeby w 2021 być dynamicznym: Najważniejsze jest to, aby zawsze być na bieżąco i wykazywać się dużą elastycznością. Algorytmy Google w każdej chwili mogą zaskoczyć, więc należy mieć rękę na pulsie i w miarę możliwości szybko reagować na pojawiające się zmiany. Tylko to pozwoli na dopasowanie się do nowych trendów oraz na skuteczne pozycjonowanie. Ważne jest również to, aby nie działać na oślep, tylko kierować się wynikami z konkretnych narzędzi. Pozycjonowanie to nie czary, ale działania poparte skrupulatną analizą.

Czy uważasz, że w 2021 roku działania SEO zyskają jeszcze większą popularność niż dotychczas? Dlaczego?

Ewelina Just-Kuśnierczak: Tak. Poprzedni rok tylko uświadomił tym, którzy zwlekali z pozycjonowaniem lub traktowali je po macoszemu, jak ważny jest to element biznesu. Dlatego w przypadku naszej branży czas pandemii okazał się bardzo obfity w zapytania o strony internetowe oraz pozycjonowanie i raczej ta tendencja powinna się utrzymać.

Damian Mączyński: Z uwagi na to, że powstaje coraz więcej sklepów internetowych, sądzę, iż SEO czeka bardzo dobry czas. Oczywiście znajdą się piewcy upadku branży, bo przecież coraz bardziej promowane są reklamy Google Ads. W mojej opinii gigant z Mountain View nie pozwoli sobie na zasypanie pierwszej strony samymi reklamami, ponieważ byłby to jego koniec. Ponadto frazy dłuższe typu long tail, które świetnie sprzedają, są zdominowane przez wyniki organiczne.

Aneta Lewandowska: Myślę, że działania SEO z każdym miesiącem stają się coraz bardziej popularne. Firmy są obecnie coraz bardziej świadome potrzeby inwestowania w strony internetowe oraz pozycjonowanie. Powoli też zmienia się punkt patrzenia na SEO oraz na to, że efekty nie zawsze są widoczne od razu. Dodatkowo zarysowała się przewaga SEO nad kampaniami płatnymi. Reklamy wygaszone w wielu firmach przez wzgląd na sytuację w trakcie pandemii po prostu przestały przynosić wyniki, a dzięki efektom wypracowanym pozycjonowaniem w poprzednich miesiącach nie odnotowano aż tak dużych spadków, nawet przy tymczasowym zmniejszeniu budżetów na SEO.

Darek Maćczak: Jestem co do tego faktu wręcz przekonany. Popularność pozycjonowania stron internetowych zwiększa się regularnie w związku z rosnącą świadomością dotyczącą korzyści, jakie niesie za sobą odpowiednia promocja. W obecnych, cyfrowych czasach, jest to zresztą dla wielu firm zwykła konieczność. Pandemia naturalnie przyspieszyła cały proces. Coraz więcej biznesów powstaje oraz przenosi się do przestrzeni internetowej, co wpływa na wzrost konkurencji i w efekcie rodzi konieczność promocji strony w wyszukiwarkach. Jedną z wiodących strategii, poza płatnymi rozwiązaniami (jak SEM czy reklamy w social mediach) jest właśnie SEO. Z tego względu przewiduję znaczny wzrost zapotrzebowania na tego rodzaju usługi, co oczywiście jest dobre dla branży, a z uwagi na wymagania Google dotyczące jakości stron www, również dla użytkowników.

Magdalena Wardęcka: Zdecydowanie. Rosnąca konkurencja w branży e-commerce spowodowana przeniesieniem biznesów do sieci wymusza podjęcie jakościowego i wartościowego pozycjonowania sklepu internetowego. Ważne jest, aby nie zastanawiać się tylko nad tym, czy podejmowane działania będą istotne dla robotów indeksujących. Przede wszystkim musimy myśleć o użytkowniku, o jego intencjach oraz potrzebach.

SEO-rewolucja w 2021 roku?

Nieprzewidziany obrót sytuacji na rynku pozycjonowania stron internetowych w wyniku pandemii COVID-19 był opisany już w artykule 5 powodów, dlaczego nie warto zatrzymywać pozycjonowania w czasach koronawirusa. Po niecałym roku pandemii przekonaliśmy się, że wzrost biznesów wprowadzanych na cyfrowy rynek i spotęgowane działania reklamowe wywarły ogromny wpływ na SEO. Jak widać, przewidywania były trafne. SEO ma jeszcze większe znaczenie niż wcześniej. Wszystko to za sprawą wielu konsumentów i przedsiębiorców, którzy świetnie odnaleźli się w nowej cyfrowej rzeczywistości. Raport e-Izby „e-Commerce w czasach kryzysu 2020” pokazał, jak konsumenci zmienili swoje codzienne nawyki i zachowania zakupowe.

O rewolucji w SEO (bądź dynamicznej ewolucji, jak zauważyli nasi eksperci) i, w zasadzie, w całym marketingu internetowym mówią liczby. W 2019 roku 62% internautów dokonywało zakupów w sieci, podczas gdy w roku 2020 liczba ta wzrosła do 73%.

Według raportu E-commerce w I kwartale 2020 roku najwięcej nowych sklepów (na platformie Shoper) powstało w branżach:

  • artykuły spożywcze (+26%)
  • upominki i akcesoria (+21%)
  • książki i multimedia (+20%)
  • zdrowie i uroda (+20)

Ciekawym zjawiskiem jest również zmiana kategorii produktowej, której dotyczy efekt ROPO (research online, purchase offline). W 2019 najsilniejszy efekt ROPO dotyczył produktów spożywczych, RTV i AGD, odzieży, obuwia, kosmetyków i perfum. W 2020 roku były to z kolei materiały budowlane i wykończeniowe oraz meble i elementy wystroju wnętrz. To kolejne potwierdzenie, że SEO może mieć ogromny wpływ nie tylko na konwersje w sklepach internetowych, ale także w sklepach stacjonarnych. Można oczywiście wykorzystać tę wiedzę i od razu dać konsumentowi rozwiązanie i możliwość zakupu produktu online. Może dzięki temu niektórzy użytkownicy zupełnie zrezygnują z zakupów offline? A może będzie to strzał w dziesiątkę, gdy konkretne punkty sprzedaży będą musiały być zamykane przez kolejne obostrzenia?

Wyzwania w SEO w 2021 roku

W wyniku przewrotnego roku 2020 statystyki dotyczące sprzedaży online zwiększyły się, ale niestety nie oznacza to, że wszystko już pójdzie z górki. Wielu przedsiębiorców musiało zadbać o kwestie logistyczne, powiększenie przestrzeni magazynowej, czasem także zatrudnienie większej liczby pracowników. Nie bez znaczenia są również działania i wyzwania w SEO.

Zero-click searches, czyli pozycja zero w Google

Już w zeszłym roku Darek Maćczak przewidział istotę pozycji zerowej w artykule „SEO Trendy na 2020 rok”. Wskazał na popularność wyników rozszerzonych (featured snippetsdirect answers). Podanie użytkownikowi odpowiedzi „na tacy” zdecydowanie wpisuje się w misję Google, ale czy jest równie pozytywne dla każdego serwisu? W końcu pozycje zero mogą oznaczać spadki ruchu na stronie. Pocieszeniem mogą być inne czynniki, niekoniecznie związane z dokładną liczbą wyświetleń strony. Zajmowanie pozycji zero znacznie wyróżnia serwis, wpływa na kreowanie wizerunku lidera i budowanie świadomości marki. Jak to bywa w świecie reklamowym, niektóre działania przynoszą zupełnie inne efekty, niż zakładamy.

direct answer

(przykład direct answer)

direct answer

(przykład featured snippets)

Page Experience Signals

Według informacji z bloga Google zmiany dotyczące Page Experience Signals, które mają mieć wpływ na wyniki wyszukiwania, zostaną wdrożone właśnie w 2021 r. Istota tkwi w tym, że Google definiuje jakość strony jako zestaw sygnałów określających wrażenia użytkowników korzystających z danej witryny. Uważa, że na jakość witryny w znacznym stopniu wpływają również:

  • proces dostosowania strony do urządzeń mobilnych,
  • wdrożony certyfikat https - bezpieczne połączenie z witryną za pośrednictwem protokołu https,
  • bezpieczne przeglądanie strony czy sklepu internetowego - strona nie zawiera treści szkodliwych ani tych, które miałyby wprowadzać użytkownika w błąd.

Google dba o doświadczenia użytkowników nawet w zakresie oglądania pełnoekranowych reklam. Wskazuje dobre praktyki w udostępnianiu takich reklam i jednocześnie potępia natrętne kreacje graficzne (oprócz istotnych informacji o plikach cookie czy weryfikacji wieku). Oprócz wymienionych sygnałów ważne będą także podstawowe wskaźniki internetowe (Core Web Vitals), o których więcej w dalszej części artykułu.

Core Web Vitals

W zeszłym roku Google przedstawił 3 nowe wskaźniki mierzące doświadczenie użytkownika i wrażenia związane z konkretną stroną internetową. Nowe wskaźniki dotyczą szybkości ładowania strony na podstawie czasu na załadowanie największego elementu witryny, interaktywności witryny (dotyczy czasu, po którym strona jest funkcjonalna i można z niej w pełni korzystać) oraz to, jak stabilny jest szablon strony - czyli pomiar czasu ładowania witryny do ostatniej zmiany rozmieszczenia elementów na stronie. Google poinformowało wówczas, że zmiana ta zostanie wdrożona w maju 2021 roku.

  • LCP mierzy wydajność wczytywania strony
  • FID służy pomiarowi interaktywności
  • CLS ma za zadanie mierzyć stabilność wizualną

Indeksowanie mobilne

Dotychczas powtarzało się, że wymogiem jest dostosowanie strony do urządzeń mobilnych. Teraz ważna jest już nie tylko strona responsywna, ale zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych, ponieważ Google planuje przejście na indeksowanie mobilne w marcu 2021 r. Inżynierzy z Google przygotowali listę ze sprawdzonymi metodami dotyczącymi indeksowania zoptymalizowanego pod kątem urządzeń mobilnych.

indeksowanie mobilne

Sztuczna inteligencja w SEO w 2021

Trend AI (Artificial Intelligence) w marketingu jest omawiany już od dłuższego czasu. Niektórzy podchodzą do sztucznej inteligencji z pewną dozą niepewności, inni z kolei wierzą, że jej zastosowanie pomoże w skoncentrowaniu się na użyteczności i wartości strony dla użytkownika. O tym drugim z kolei mówi się cały czas. Już od dawna wiemy, że stron nie tworzy się i nie optymalizuje wyłącznie pod roboty Google, ale właśnie pod użytkownika, konsumenta, potencjalnego klienta konkretnego sklepu lub firmy. Celem zastosowania sztucznej inteligencji oraz zautomatyzowanych mechanizmów (między innymi algorytmu RankBrain czy BERT) jest w końcu pokazywanie coraz lepszych wyników wyszukiwania. O działaniu algorytmu BERT nadal jest głośno, zwłaszcza w pozycjonowaniu anglojęzycznych stron.

Wyszukiwanie głosowe

OK, Google”, „Alexa!”, „Hey, Siri” - kojarzysz przynajmniej jeden komunikat głosowy kierowany do wirtualnych asystentów? Jeśli tak, to świetnie, a jeżeli nie, to warto nadrobić zaległości :))

Wyszukiwanie głosowe to trend wiążący się zarówno ze sztuczną inteligencją, jak i indeksowaniem mobilnym. Przewidywania na temat wyszukiwania głosowego wcale nie dotyczą tak odległej przyszłości. To w zasadzie już się dzieje, dlatego już teraz warto skupić się na optymalizacji stron internetowych do urządzeń mobilnych i stworzeniu naturalnych treści, które będą odpowiadać na zapytania użytkowników. Według danych z Think with Google aż 27% użytkowników używa opcji, jaką jest wyszukiwanie głosowe na urządzeniach mobilnych.

Korzystając z Google Voice Search, użytkownicy zazwyczaj tworzą dłuższe, bardziej rozbudowane zapytania. Może wynika to z tego, że wyszukiwanie głosowe przypomina rozmowę, podczas której, zamiast standardowego hasła (wpisywanego w wyszukiwarkę), zadaje się pytanie całym zdaniem.

google voice search

Szukając informacji o renderowaniu filmu, w Google wpisuje się zazwyczaj wyrażenie: renderowanie filmu. Z kolei do wyszukiwarki głosowej powiemy: OK, Google. Co to jest renderowanie filmu? Według analizy wyszukiwania głosowego z 2018 roku wynika, że 40,7% wyników wyszukiwania pochodzi z pozycji zerowej! Tu kolejne potwierdzenie tezy, że trendy SEO na 2021 się ze sobą zazębiają i, że może warto walczyć o pozycję zerową? :)

Pozycjonowanie lokalne w 2021 roku

Chcąc zoptymalizować stronę i zwiększyć pozycję w wynikach wyszukiwania w danej lokalizacji (i nie tylko!), warto dbać o Google Moja Firma. Założenie profilu jest darmowe, szybkie i wręcz banalnie proste. Należy pamiętać o tym, żeby dane teleadresowe w profilu pokrywały się z tymi umieszczonymi na stronie internetowej. Warto zadbać o pozyskanie wiarygodnych opinii klientów. Istotna jest również bieżąca aktualizacja danych (godzin otwarcia, zdjęć czy sposobu dostarczenia zamówień - na przykład punkty gastronomiczne mogą określić, czy istnieje możliwość zjedzenia na miejscu czy zamówienia jedzenia na wynos). W 2021 roku, gdy istnieje ryzyko kolejnych obostrzeń i ograniczeń w przemieszczaniu się, takie informacje mogą być na wagę złota.

google moja firma

Czynniki behawioralne w SEO

Analiza zachowań konsumenckich, ich intencji oraz potrzeb, a także nieustanne dążenie do zapewnienia wartościowego contentu - te czynniki powinny być trendami co roku. Niektórzy tak bardzo skupiają się na technicznych aspektach SEO, że zapominają, że optymalizują stronę dla człowieka siedzącego po drugiej stronie ekranu. Dlatego tak często podkreśla się istotę content marketingu - treści, które odpowiadają na potrzeby i obawy użytkownika, a nie opowiadają tylko o tym, dlaczego produkt jest najlepszy, najtańszy, najfajniejszy i ogólnie „naj”.

Analityka behawioralna jest kluczem do sukcesu. Istotne jest zrozumienie użytkownika i zrobienie wszystkiego, by pozostał na stronie, przeglądał ją i dokonał konwersji. Współczynnik odrzuceń czy czas spędzony na stronie to tylko przykłady mierzalnych czynników behawioralnych. Oczywiście nie można ich interpretować dosłownie i wyciągać pochopnych wniosków na podstawie liczb. Oprócz danych, które można gromadzić i które trzeba przeanalizować, warto również podejść do sprawy po ludzku i zadać sobie pytanie: czy ja chciałabym/chciałbym przeczytać/oglądać takie treści?

SEO w 2021 roku nie powinno być oparte na samych danych, ale na kreatywnej strategii dla zwiększenia długoterminowego zaangażowania użytkowników. Dowiedz się, czego potrzebują konsumenci, jakie mają pragnienia i wartości, co powoduje, że szukają konkretnego przedmiotu. To mieszanka nowoczesnych technologii, socjologii, psychologii, komunikacji społecznej i wielu innych nauk.

Google przechowuje informacje z całego świata i wie, czego szuka większość osób. To gigant z Mountain View decyduje, które wyniki (jego zdaniem) najlepiej odpowiadają na zapytania użytkowników. Do nas należy praca nad dostarczeniem użytkownikowi tego, czego szuka, a tym samym wskazaniu, a nawet udowodnieniu robotom Google, że to właśnie nasza strona jest warta uwagi. To jest ten czas, gdy ważne jak nigdy dotąd jest wejście w buty użytkownika i zadanie sobie pytania, czy treść na stronie jest naprawdę wartościowa, marka godna zaufania, a witryna intuicyjna w obsłudze (zwłaszcza na urządzeniach mobilnych). Dzięki temu ma się wrażenie, że skupienie na użytkowniku to najważniejszy trend SEO w 2021 roku. Żeby przetrwać ten rok, trzeba być czujnym, elastycznym i szybkim w reagowaniu na zmiany algorytmów oraz zachowań konsumenckich.

Źródła: