Spis treści

Content kluczem do sukcesu

Wytartych fraz powtarzać nie trzeba, a zatem o królach mowy dziś nie będzie. Warto jednak jak mantrę powtarzać, że content to podstawa. Podstawa podstaw. Alfa i omega. Kamień węgielny pozycjonowania. Istota wyszukiwarkowego wszechświata... No może trochę się zagalopowałem (ale czekam na inne ciekawe propozycje!). W każdym razie strona bez dobrej treści w top 10 się nie zmieści. Jej zaniedbanie to jeden z głównych błędów popełnianych podczas pozycjonowania


W odniesieniu do trendów SEO na 2020 rok warto wskazać na podstawowe wartości, którymi trzeba się kierować podczas tworzenia contentu.

  1. Tworząc treść, skupiaj się na rozwiązaniu konkretnego problemu i udzielaj odpowiedzi na pytania związane z poruszanym tematem. Wyrzuć z głowy myślenie wyłącznie w kontekście fraz. Oczywiście są one kluczem dla dobrej pozycji, ale tylko wówczas, kiedy będą odpowiednio użyte.
  2. Należy rozwiać płonne nadzieje i wskazać na fakt, że długość jednak ma znaczenie. Analizując wyniki z pierwszej strony Google dla dowolnych fraz, można zauważyć ów trend. Naturalnie nadal w głównej mierze liczy się adekwatność, ale spośród równorzędnych konkurentów wygrywa (i wszystko wskazuje na to, że wygrywać będzie) ten, który poruszy temat w sposób obszerniejszy czy bardziej szczegółowy.
  3. Opisując trendy SEO 2020, nie sposób nie zaznaczyć stale rosnącego znaczenia fraz z długiego ogona. Dodatkowe słowa pomagają nadać kontekst głównemu wyrażeniu, dzięki czemu łatwiej wyświetlić się na zapytanie użytkownika.
  4. Pamiętaj, że copywriting nie jest synonimem maszynowego trzaskania tekstów pod określone wyrażenia. Treść musi być obecnie coraz przyjemniejsza w czytaniu dla odbiorcy, musi odpowiadać na pytania, ale również zachęcać formą i stylem. Warto poświęcić trochę czasu na dopieszczenie swoich artykułów.

Content marketing

Aktualizacja BERT i jej konsekwencje

Google niezmiennie dąży do wyposażenia swoich algorytmów w umiejętność analizy naturalnych zapytań użytkowników, biorąc pod uwagę ich całościowy sens oraz kontekst. Pomagają w tym w znacznej mierze postępy naukowe w dziedzinie sieci neuronowych oraz przetwarzania języka naturalnego (NLP – natural language processing). Nie dziwi więc, że najbardziej doniosłe modyfikacje wiążą się z tym tematem. Tutaj też należy upatrywać długofalowych trendów dla pozycjonowania stron www.


Dokładnie w tym kierunku zmierza aktualizacja algorytmu o nazwie BERT, którego wdrożenie rozpoczęło się pod koniec października 2019 roku, ale tak naprawdę jego skutki odczujemy dopiero w nadchodzącym sezonie. Nie jest to czas, ani miejsce na szczegółowe analizy, jednak warto wspomnieć, że głównym celem aktualizacji jest zrozumienie kontekstu wypowiedzi, w taki sposób, aby zapewnić jak najbardziej precyzyjne wyniki.


BERT analizuje słowa w relacji do siebie, a więc pojedyncze frazy kluczowe zaczynają się coraz bardziej rozmywać. Oznacza to, że wyszukiwarka będzie stawać się coraz przyjazna naturalnym zapytaniom i long tailom, a także będzie promować strony, które udzielają konkretnej i rzeczowej odpowiedzi na dane pytanie. I tutaj znów wracamy do contentu – przeznaczenia oszukać się nie da :)

Pozycja zerowa w Google, czyli ogromne znaczenie feature snippets

Praktycznie wszyscy analitycy i SEOwi wieszcze narodu wskazują na niezwykle ważny trend w branży, jakim jest coraz większy zakres fraz i typów zapytań, na które możliwa do uzyskania jest pozycja zerowa. Nie sposób zresztą do tego zgodnego chóru specjalistów się nie dołączyć. Google konsekwentnie dąży do tego, aby ograniczyć konieczność wydostawania się użytkownika poza własną platformę do minimum. Coś w stylu: Jeżeli potrzebujesz odpowiedzi na pytanie, to damy Ci ją bez zbędnych ceregieli. Trzeba przyznać, że z punktu widzenia odbiorcy jest to droga naturalna i bardzo dogodna. Gorzej ze specami od pozycjonowania, jednak w tym przypadku nie pozostaje nic innego niż zawalczyć o najlepsze miejsce dla własnej strony.


Co zrobić, żeby zwiększyć prawdopodobieństwo znalezienia się w gronie szczęśliwych beneficjentów direct answer?

  • Artykuł musi być przejrzysty i konkretny. Długie, przeciągane zdania i „lanie wody” z pewnością nie pozwoli osiągnąć zamierzonych efektów.
  • Należy starać się odpowiadać na konkretne pytania związane z tematem, które mogą przyjść do głowy użytkownikom. Najbardziej jaskrawe przypadki to definicje. Kiedy, dajmy na to, wpisujemy zapytanie: Czym jest wihajster? Naszym oczom ukazuje się fragment artykułu lub encyklopedii zaciągnięty z określonej strony bezpośrednio do Google.
  • Twórz przejrzyste podpunkty lub tabele, ponieważ i one mogą pojawić się na pozycji zero. Do tego są bardzo wygodne dla użytkowników.
  • Dbaj o odpowiedni podział treści. To jest jednak oczywistość, nawet w oderwaniu od omawianych feature snippets

Trzeba uczciwie przyznać, że większość takich pozycji zajmują strony z ugruntowaną pozycją, a wejście w ich miejsce może okazać się niezwykle trudne. Warto jednak stale optymalizować swoją treść pod tym kątem, bo tak czy inaczej, pomoże ona witrynie w dotarciu do odbiorców.

Feature snippet w Google serp
Przykład feature snippet w wynikach wyszukiwania

Elementy rozszerzone w Google

2020 rok w SEO to również przewidywany stały rozwój elementów rozszerzonych, których podstawę stanowią dane strukturalne. Są to oczywiście dane umieszczane bezpośrednio w kodzie strony, nadające kategorię i kontekst zamieszczanym treściom. Część z poniższych funkcji wyświetlana jest na podstawie geolokalizacji (jak np. repertuar kina lub wydarzenia w danym mieście) lub innych czynników i nie mamy na nie bezpośredniego wpływu. Można tu wymienić m.in.:

  • Artykuły, w osobnym pasku z widocznymi miniaturkami i tytułem,
  • Wyróżnioną instrukcję ze zdjęciem,
  • Karuzelę, czyli wyniki w poziomej liście, na których mogą znaleźć się zdjęcia, filmy czy utwory muzyczne,
  • Panel wiedzy, obejmujący daną rzeczy lub brand,
  • Wydarzenia, repertuar kin i tym podobne aktualności,
  • FAQ – konkretne zapytania w rozwijanej liście, określane przez autora artykułu,
  • Podobne pytania, czyli frazy, które precyzują lub rozszerzają zakres poszukiwań (przykład na poniższej grafice),
  • Wizytówkę firmy wyświetlaną najczęściej na frazy lokalne.

Pełne zestawienie elementów rozszerzonych dostępne jest tutaj. Jeżeli posiadasz na stronie informacje z którejś z wymienionych kategorii, należy to odpowiednio zaznaczyć, żeby Google prawidłowo zinterpretował treść. Część z nich wzmacnia tzw. zero-click search, co zmniejsza potrzebę wizyty na stronie, z której pochodzą informacje. W pozostałych przypadkach ruch jest jednak kierowany na witrynę.


Oczywiście w 2020 roku nadal istotne będą powiązane z danymi strukturalnymi tzw. rich snippets, czyli dodatkowe elementy w organicznych wynikach wyszukiwania, takie jak ocena strony, zakres cenowy, lokalizacja. W przypadku przepisów kulinarnych może to być np. kaloryczność potrawy i orientacyjny czas jej przygotowania. Takie informacje poprawiają ocenę strony i są przyjazne dla użytkownika.

Elementy rozszerzone Google
Panel wiedzy, podobne pytaniadefinicja w SERP

UX niezmiennie na tapecie

Pewne rzeczy zwyczajnie są dobre i nie podlegają znacznym zmianom czy dyskusji – jak na wigilię musi być barszcz z uszkami (fanów zupy grzybowej, rybnej lub innych lokalnych specjałów proszę o niewyrzucanie komputerów przez okno), a zieloną herbatę należy zalać białą wodą (gorącą, acz nie wrzącą), tak strona internetowa musi być przyjazna dla użytkownika. I to w jak największym, możliwym stopniu.


UX to nie tylko działanie na subiektywną ocenę odbiorcy i próba zachęcenia go do wykonania określonego działania. Strona przyjazna dla użytkownika jest również lubiana przez roboty Google. Chodzi tutaj zarówno o odpowiedni układ menu, treści, nagłówków, jak i właściwe linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, a także tworzenie prostych ścieżek dla odbiorcy. Połączenie tego z wymaganą ilością zoptymalizowanej treści spędza sen z powiek wielu pozycjonerom, jednak wszystko jest do zrobienia – a jeżeli jeszcze nie jest, to zrobione być musi w 2020 roku.

Voice search – przygotuj się na wyszukiwanie głosowe

Wiadomo, wyszukiwanie głosem ważne jest, i tak dalej. Warto jednak skupić się na konkretnych liczbach i dostępnych statystykach, które wskazują postępujący trend. Co prawda, trudno znaleźć świeże i rzetelne wyniki wśród natłoku artykułów o voice search, a jeżeli takie się znajdzie, najczęściej dotyczą mieszkańców USA lub innej, bardzo ograniczonej grupy badawczej.


Ciekawe światło na sprawę rzuca raport Microsoft z 2019 roku: Voice report. From answers to action: customer adoption of voice technology and digital assistants. Badanie przeprowadzone na grupie 2 tys. osób z krajów anglojęzycznych – USA, UK, Kanada, Australia, Indie (gdzie angielski to w końcu jeden z języków urzędowych) wykazało, że:

  • 69% badanych korzystało kiedyś z asystenta głosowego, a przewiduje się, że w 2020 roku liczba wzrośnie do 75%.
  • 72% powyżej wskazanych osób korzystało z wyszukiwania głosowego poprzez asystenta w urządzeniu mobilnym (Google Assistant, Alexa, Siri itp.).
  • 35% z użytkowników asystentów głosowych korzystało z voice search poprzez inteligentny głośnik (Amazon Echo, Apple Homepod, Google Home).
  • 80% użytkowników jest zadowolonych z funkcjonowania asystentów głosowych
  • 68% użytkowników korzysta z wyszukiwania głosowego dla pozyskania szybkiej, krótkiej informacji, a 52% robi to, aby znaleźć określony produkt lub usługę.

Popularność pozyskiwania informacji za pomocą zapytań stale rośnie i koniecznie trzeba to wziąć pod uwagę podczas ustalania strategii optymalizacji strony.


Warto zajrzeć do raportu, który wskazuje również na pozostałe trendy związane z asystentami głosowymi. Pokazuje on jasno, że coraz chętniej mówimy do swoich urządzeń – czasem, by uzyskać wskazówki do działania lub kontrolować sprzęt, a bardzo często po to, by wyszukać informację w wyszukiwarce (co pozycjonerów interesuje najbardziej).


Pamiętaj

  • Zapytania głosowe mają coraz większy udział w wyszukiwarce, a kolejny rok zapewne jeszcze przyspieszy ten trend.
  • Chcąc osiągać jak najlepsze wyniki w SERP-ach, trzeba optymalizować stronę internetową pod tym kątem,
  • Liczą się w znacznej mierze treści poradnikowe (a zwłaszcza zawarte w nich krótkie definicje i wyjaśnienia) oraz strony produktowe.

Wyszukiwanie głosowe na smartfonie

Nie.


No dobrze, powiem może coś więcej. Choć zdarzają się głosy z branży SEO wskazujące, że tak naprawdę era linków dobiega końca, a dbać należy jedynie o wyselekcjonowaną grupę elitarnych url-i, to warto zaznaczyć, że analizy wskazują nadal na ogromną wagę off-site SEO i linkowania jako takiego. Należy naturalnie stosować tutaj dobre praktyki w zakresie linkowania oraz starać się utrzymać odpowiedni balans. Przede wszystkim linki niezmiennie muszą być naturalne, a więc wszystkie napompowane farmy odpadają w przedbiegach. Hasło na dziś: linkuj z głową, ale rób to. Jeżeli oczywiście chcesz wysoko rankować.

Na koniec: 7 przykazań na 2020 rok

  1. Dbaj o treść na swojej stronie, zarówno pod kątem jakościowym, jak i ilościowym.
  2. Skupiaj się na rozwiązywaniu problemów potencjalnych użytkowników.
  3. Korzystaj z danych strukturalnych i zadbaj o obecność elementów rozszerzonych.
  4. Znajdź speca od UX i ułatw życie swoim użytkownikom.
  5. Voice search to przyszłość, a więc się na nią przygotuj, przeprowadzając ukierunkowaną optymalizację.
  6. Śledź na bieżąco wszystkie zmiany i pamiętaj, że informacje w SEO starzeją się błyskawicznie.
  7. Analizuj, analizuj i stale optymalizuj – ma to znaczenie zwłaszcza w odniesieniu do mocnej, ale już wiekowej treści, która po odświeżeniu może dać potężnego kopa Twojej witrynie (więcej dowiesz się z artykułu dedykowanego optymalizacji treści).

Trendy SEO 2020 – podsumowanie

2020 rok dla SEO będzie niezwykle interesujący i warto się na niego odpowiednio przygotować. Powyżej przedstawione zostały wskazówki, na co warto zwrócić uwagę oraz co już od jakiegoś czasu w trawie piszczy (czy raczej huczy i to niezwykle donośnie). Jeżeli masz jakieś refleksje i spostrzeżenia – zapraszam do komentowania.


Jesteś właścicielem strony i potrzebujesz wsparcia w jej prawidłowej optymalizacji? Zapraszamy do skorzystania z usług naszej agencji. Z chęcią podejmiemy się zadania wywindowania strony w wynikach wyszukiwania i jej promocji wśród potencjalnych użytkowników.