Dowiedz się, jak mierzyć skuteczność SEO i efekty całego procesu pozycjonowania. Co ważne! Pozycjonowanie to proces i składa się na niego kilka istotnych czynników, które trzeba zaplanować, przeanalizować, zmierzyć i skutecznie dostosować do potrzeb użytkownika. Dlatego ważne jest nie tylko SEO, ale też SXO (o nim przeczytasz więcej w dalszej części artykułu).

Spis treści

Efektywność SEO i dlaczego warto ją mierzyć?


Niewiele firm z branży e-commerce czy stron internetowych oferujących dane usługi może liczyć na efekty widoczne w ruchu sprzedażowym bez wdrożonych działań pozycjonerskich.

Aby wybić się nad stale rosnącą konkurencją, która promuje swój biznes w sieci, pozycjonowanie może okazać się koniecznością. Pozycjonowanie strony www to cykl poszczególnych działań, więc ważne jest, aby mierzyć ich skuteczność i wydajność. Dzięki temu można przeanalizować, co funkcjonuje dobrze, a co wymaga jeszcze poprawy. Ostatecznie chodzi o to, aby uzyskać długofalowe i trwałe efekty, wysoką pozycję na wyszukiwane frazy kluczowe w TOP 10 oraz przyrost liczby nowych klientów, którzy będą dokonywali pełnego procesu zakupowego.

Wszelkie działania prowadzone w ramach marketingu internetowego można zmierzyć przy pomocy wyspecjalizowanych narzędzi. Dane te pozwalają określić, czy osiągany jest oczekiwany skutek i czy wyznaczona strategia sprawdza się w przypadku danego klienta. Tutaj istotne jest pojęcie kluczowych wskaźników efektywności (KPI), dzięki którym określa się cele najbardziej istotne dla klienta i na których warto się skoncentrować

Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) - co to takiego?


Pod pojęciem kluczowego wskaźnika efektywności (z ang. Key Performance Indicators – KPI) kryją się określone cele, które są następnie monitorowane. KPI pozwala na redukcję ogromu przetwarzanych danych do tych najważniejszych i kluczowych dla danego przedsiębiorstwa. Ułatwia to pracę nad sukcesywnym wdrażaniem strategii, mierzeniem i osiąganiem założonych celów szybką weryfikację czynników wymagających poprawy.

Kluczowy wskaźnik efektywności, jeżeli jest dobrze dobrany, pozwala także na nadanie działaniom priorytetów i odpowiednie ich grupowanie.

Nasza agencja oczywiście korzysta z kluczowych wskaźnikach efektywności. Jeszcze przed rozpoczęciem współpracy estymujemy wyniki, jakie po konkretnych odcinkach czasowych będziemy planowali osiągnąć. Od samego początku wiesz, jakie konkretne cele założyliśmy.

Jak KPI ma się do SEO?


Kluczowy wskaźnik efektywności możemy wyznaczyć także w pozycjonowaniu. Tutaj najważniejszym KPI będzie ilość kliknięć. Te istotne czynniki w pozycjonowaniu mierzy się za pomocą takich narzędzi analitycznych jak Google Analytics i Google Search Console.

Nie ma jednego dobrego sposobu na prowadzenie kampanii SEO – metody dostosować do specyfiki usług danej branży. Dlatego tak ważna jest analiza i mierzenie działań pozycjonowania oraz określenie, które sprawdzają się najlepiej i przynoszą wyraźne wzrosty. Najważniejszą kwestią jest ustalenie, co na stronie jest nie tak (w odniesieniu do pozycjonowania) lub które wyniki są niezadowalające (pozycja, ruch. CTR, konwersja) i co zrobić, aby je poprawić.

W SEO podstawowymi miernikami działań są:

  • pozycja w Google na dane słowa kluczowe,
  • ruch organiczny na stronie,
  • doświadczenia użytkownika (UX),
  • współczynnik konwersji.

KPI nie służy zatem tylko do poprawy efektywności strony. Wskaźnik pomaga podejmować także odpowiednio dobrane działania, które zostały wcześniej przemyślane. Korzystając z kluczowych wskaźników efektywności uzyskamy potrzebne informacje zwrotne o agencji SEO.

Skuteczne narzędzia do mierzenia efektów SEO


Wytyczenie KPI oraz mierzenie efektów działań pozycjonerskich, które ich dotyczą, można analizować za pośrednictwem narzędzi analitycznych. Zbierają one dane dotyczące fraz kluczowych, współczynników odrzuceń, konwersji oraz ogólnego ruchu na stronie. Pozycjonowanie to przede wszystkim proces w dużej mierze opierający się na analityce danych oraz optymalizacji wyników.

Google Analytics

Narzędzie to mierzy zachowanie internautów na danej stronie internetowej i pozwala określić m.in.:

  • współczynnik konwersji,
  • grupę docelową,
  • dane demograficzne,
  • źródło ruchu,
  • zachowanie użytkownika na stronie,
  • czas ładowania strony,
  • podstawowe parametry dotyczące ruchu mobilnego (szybkość i ilość).

Za pośrednictwem Google Analytics można sprawdzić podstrony, po których poruszał się użytkownik w obrębie witryny i czas trwania każdej sesji. To narzędzie jest niezbędnym elementem każdej kampanii SEO, bez którego trudno byłoby mierzyć efekty pozycjonowania. Wdrożenie Google Analytics jest ważne przede wszystkim dla e-commerce, bo za jego pośrednictwem można określać nie tylko zachowanie użytkownika i zmiany wynikające z optymalizacji SEO, ale także monitorować sprzedaż. Powyższe dane umożliwiają optymalizację strony nastawioną na użytkownika określonej grupy docelowej - z uwzględnieniem działań SXO.

W Google Analytics można mierzyć dane z każdego miesiąca, zestawiać je ich, dzięki czemu można określić, jak pozycjonowanie wpłynęło na ruch.

Google analytics skuteczność SEO

Google Search Console

W Google Search Console pomocne w mierzeniu efektów pozycjonowania będą zakładki „Skuteczność” oraz „Analityka wyszukiwania”. Narzędzie pozwala również na porównywanie danych z poprzednich miesięcy. Ponadto w Google Search Console można sprawdzić:

  • liczbę wyświetleń i kliknięć w Google na dane frazy kluczowe,
  • to, jak strona jest widziana przez Google,
  • średnią pozycję dla zapytania w Google.

W GSC można filtrować frazy kluczowe, co z pewnością ułatwia analizę. Google Search Console jest narzędziem, które wskazuje błędy, pokazuje, jak strona jest widziana przez Google, dzięki czemu można zweryfikować i poprawić niedociągnięcia.

Google Search Console mierzenie działań SEO

Ahrefs

Jest to wielofunkcyjne narzędzie, które umożliwia kompleksowe badanie strony pod kątem pozycji poszczególnych podstron, sprawdzenie popularności na określone frazy kluczowe, dokonywanie porównań z konkurencyjnymi witrynami, a także przetestowanie poprawności profilu linków przychodzących.

Ilość i jakość linków jest brana pod uwagę przy ustalaniu wyników. To ważny czynnik rankingowy Google. Linki zewnętrzne (nazywane też linkami przychodzącymi lub backlinkami) zakotwiczane są na sprawdzonych i rzetelnych serwisach zewnętrznych, kierowane są do strony głównej i podstron. Linkowanie wpływa na pozycję fraz, które generują ruch. W Ahfres można zmierzyć trend poprzez estymację.

Ahrefs określa profil linkowania, całkowitą liczbę linków przychodzących, ale także sporządza dane o linkach uszkodzonych. W narzędziu tym można sprawdzić także, które linki są nofollow, dofollow oraz jaka jest ich postać - graficzna lub tekstowa. Za pośrednictwem tego programu można także przeanalizować listę linków zakotwiczonych w tekstach na zewnętrznych serwisach (anchor). Dla witryny, do której trafiają linki przychodzące, najważniejsze jest, czy są one wartościowe, tzn. najlepiej takie, o wzrastającym ruchu organicznym. Roboty indeksujące Google starają się blokować linki spamerskie czy pozyskiwane przez SWL (System wymiany linków). Za pomocą Ahrefs można określić, jaka część z tych linków domenie pozycjonowanej przekazuje wartość dofollow.

Linkowanie jest szczególnie ważne dla mierzenia efektów pozycjonowania, dlatego istotne jest, aby zadbać o jak najlepszą jakość link buildingu.

Dodatkowo w Ahrefs sprawdzisz z łatwością estymowany ruch na stronie, potencjalną jego wartość, a także dokonasz audytu witryny, pod kątem ewentualnych nieprawidłowości.

SEMSTORM

Z pomocą narzędzia SEMSTORM można monitorować frazy kluczowe oraz domeny, które zostały dodane do narzędzia. Umożliwia także porównanie pozycjonowanej strony z tą konkurencyjną. Przydatnym narzędziem w SEMSTORM jest „Analiza stron” oraz „Słowa kluczowe i ruch”, dzięki któremu możemy sprawdzić frazy główne, na które strona internetowa jest widoczna. Warto skupiać się na tej analizie przy wdrażaniu działań pozycjonerskich, a następnie mierzeniu efektów SEO.

Mierzenie i analiza strony Semstorm

Jak można mierzyć skuteczność pozycjonowania?

Mierzenie skuteczności SEO ma sens dopiero po pewnym czasie od momentu rozpoczęcia współpracy (zwykle są to około 3 miesiące) - dotyczy to nowych stron pozycjonowanych od zera. Niektóre branże notują wzrosty sezonowe, co jest uzależnione od profilu ich działalności, więc też nie powinny martwić spadki widoczne np. w Google Analytics, które pojawiają się poza sezonem.

KPI należy dobierać do własnych potrzeb, ponieważ każda strona internetowa założyła sobie inne cele. Przy mmierzeniu skuteczności SEO należy skupić się na kilku podstawowych działaniach, takich jak:

  • Słowa kluczowe – wyznacznikiem realizacji KPI w tym przypadku jest wzrastająca liczba fraz w TOP10. Należy przeanalizować, czy wybrane wyrażenia generują ruch. Bardzo ważne jest dobranie fraz głównych w taki sposób, aby były one adekwatne dla branży i podstron. Być może wstępna analiza słów kluczowych została przeprowadzona nieprawidłowo, a dobrane frazy (nawet jeśli są popularne) nie odpowiadają na pytanie użytkownika, które przekierowało go do danej strony, podstrony lub treści blogowej. Pamiętaj, że użytkownik, który zostanie wprowadzony w błąd, ponieważ słowo kluczowe nie będzie odpowiadało treści witryny i znajdującym się tam produktom, szybko opuści stronę lub sklep internetowy.
  • Liczba wejść na stronę – aktywność na stronie jest związana z dobrze dobranymi frazami (również long tail) i zapytaniami, które generują ruch organiczny. Ponadto skuteczny link building jest kolejnym aspektem, który wpływa na to, że do sklepu lub na stronę trafiają nowi użytkownicy.
  • Konwersja – optymalizacja konwersji jest także ważnym elementem mierzenia skuteczności SEO. Co wpływa na to, że użytkownik wchodzi na stronę, ale nie ma z jego strony dalszych działań. Na przykład za pomocą narzędzi, które między innymi pokazują mapy cieplne, można sprawdzić w czasie rzeczywistym, jakie elementy na stronie konwertują, a które nie. Co trzeba poprawić, by zamienić użytkownika w klienta, który dokona pełnego procesu zakupowego. Konwersja jest ważnym elementem działań, które trzeba zmierzyć. Istotna jest ilość kliknięć w ważne elementy udostępniane na stronie oraz banery, czas spędzony przez użytkownika na stronie, podstrony, artykuły i produkty, które najbardziej go interesowały. Do konwersji dochodzi także wtedy, gdy użytkownik wypełni formularz, zapisze się do newslettera lub założy konto użytkownika. Są te elementy, które trzeba mierzyć.
  • Współczynnik odrzuceńbounce rate notuje się wtedy, gdy użytkownik wszedł na stronę, ale nie przeklikał się z niej na inne podstrony i produkty, tylko opuścił witrynę. Tutaj bardzo istotne jest, aby zbadać i śledzić współczynnik odrzuceń w Google Analytic. Te informacje wskażą, czy jego przyczyną jest niewłaściwa optymalizacja.
  • UX + SEO = SXO – współczynnika odrzuceń trzeba upatrywać także w indywidualnych doświadczeniach użytkownika (UX), który może uznać stronę za mała intuicyjną i niefunkcjonalną. Wygląd strony, czytelność elementów, uproszczony interfejs i drzewo kategorii to elementy, które sprawiają, że użytkownik chętniej pozostanie na stronie. Dlatego coraz częściej przeprowadza się audyt SXO, który jest połączeniem działań SEO z UX. Jego celem jest optymalizacja strony nie pod czynniki rankingowe Google, ale oczekiwania użytkownika, który znajduje się w grupie docelowej.

Co to jest SXO i jaki ma związek ze skutecznością SEO?


Na konwersję i skuteczność SEO ma wpływ nie tylko pozycja Google, ale też doświadczenia użytkownika. Dlatego powstała potrzeba tworzenia audytu SXO.

SXO, czyli Search Experience Optimization (optymalizacja doświadczeń użytkowników), ma na celu zbadać wrażenia i odczucia użytkownika, który trafia na stronę z wyników organicznych. SXO to skrót, który powstał z połączenia User Experience i Search Engine Optimization, gdyż zakłada poprawę optymalizacji SEO i użyteczności strony, jej przejrzystości i intuicyjnego poruszania się po niej, a czynniki te mają wpłynąć na poprawę współczynnika konwersji.

Użytkownicy chętniej korzystają ze stron, które są przede wszystkim łatwe w obsłudze i intuicyjne. Wartościowe są również te serwisy, które szybko się ładują i są przystosowane do urządzeń mobilnych. Te czynniki zachęcają do założenia konta w sklepie, złożenia zamówienia czy zapisania się do listy subskrybentów.

SXO jest istotne, gdyż może zdarzyć się tak, iż strona jest wysoko w wynikach wyszukiwania Google na określone słowa kluczowe, ale użytkownik, który trafia na stronę z wyników organicznych, nie wykonuje na niej kolejnych kroków, ponieważ strona jest dla niego nieatrakcyjna i mało użyteczna. Mamy wtedy do czynienia z tzw. nieefektywnymi pozycjami - cel SEO został osiągnięty, ale zaangażowanie użytkownika na stronie, które prowadzi do konwersji, jest nikłe. W celach kluczowych wskaźników efektywności należy uwzględnić audyt SXO i nastawienie nie tylko na pozycjonowanie, ale też doświadczenia użytkownika.

Mierzenie skuteczności SEO to podstawa w pozycjonowaniu


Ważne jest, aby wyznaczyć, a następnie analizować prowadzone działania i mierzyć efektywność SEO, zmieniać to, co wymaga poprawy i dalej dodawać elementy, które wpływają na widoczność strony w sieci. Mierzenie skuteczności SEO pozwoli nam lepiej poznać i zrozumieć zachowanie użytkownika, który odwiedza stronę, zastanowić się, które elementy powodują spadki, a które przyczyniają się do wzrostu ruchu.

Pozycjonowanie sklepów internetowych lub stron z uwzględnieniem SXO nie może być prowadzone bez wytyczonego planu, strategii czy określonej grupy docelowej, do której kierujemy treści i produkty. Przy wdrażaniu zmian nie można zapomnieć o doświadczeniu użytkownika i budowaniu strony pod jego preferencje.

Nie wiesz jak się za to zabrać? Pomożemy! Stworzymy dla Ciebie stronę według najważniejszych trendów UX, a także wypozycjonujemy ją, aby była widoczna jak najwyżej w organicznych wynikach wyszukiwania Google.

wyceń pozycjonowanie strony internetowej