Spis treści

Obowiązek stworzenia strony dla spółek akcyjnych - regulacja prawna

Przepisy, które obowiązują od 1 stycznia 2020, są tak naprawdę umotywowane dwoma czynnikami. Pierwszym z nich jest proces digitalizacji życia oraz korzystania z możliwości, które są z nim związane. Drugim czynnikiem jest z kolei zabezpieczenie praw konsumenta. Strona www dla spółek akcyjnych ma bowiem wymóg posiadania informacji, dotyczących jej działania m.in. informacji o wysokości kapitału.

Właściciele takich firm muszą mieć świadomość istnienia dwóch istotnych obowiązków w tym zakresie:

  1. obowiązku posiadania strony internetowej, niezależnie od branży, wielkości, a także liczby akcjonariuszy,
  2. obowiązku publikowania ogłoszeń w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

Z pełnym zapisem (również zmianami z 1 stycznia 2020) ustawy dotyczącej spółek handlowych można się zapoznać na stronie Kancelarii Sejmu.

Co powinna zawierać strona? - najważniejsze elementy

Strona internetowa przede wszystkim wspiera komunikację z akcjonariuszami, pełni również funkcję reklamową i informacyjną. To właśnie pod tym kątem należy ją stworzyć, lub - jeśli istniejąca strona nie spełnia podstawowych wymogów, wynikających z przepisów kodeksu spółek handlowych - skorygować. Jakie są najważniejsze elementy, które powinny zostać umieszczone na stronie internetowej?

Obowiązkowa strona spółki akcyjnej powinna zawierać:

  • najważniejsze informacje na temat firmy. Nazwa, siedziba, forma oraz możliwość kontaktu,
  • numer spółki w rejestrze sądowym, jak również oznaczenie sądu rejestrowego,
  • numer Identyfikacji Podatkowej (NIP),
  • wszystkie ogłoszenia spółki akcyjnej wynikające z przepisu prawa (to nowość wprowadzona ze zmiany ustawy kodeksu spółek handlowych, mająca na celu lepszą komunikację z akcjonariuszami),
  • wysokość kapitału zakładowego.

Przedstawione wyżej punkty są elementami wymaganymi przez prawo. Zostały one zapisane w paragrafie piątym przytaczanej ustawy. Nie ma jednak mowy o regulacjach, dotyczących wyglądu samej strony. W tym przypadku więcej do powiedzenia mają obecne trendy, ale przede wszystkim firmy i freelancerzy, zajmujący się ich tworzeniem. O tym jednak opowiemy trochę później.

Kary dla spółek akcyjnych za brak strony internetowej lub niedostosowanie jej do wymogów

Jeśli na stronie internetowej spółki nie będą zamieszczone wszystkie wymagane informacje, na przykład o walnym zgromadzeniu, to może być to podstawą do unieważnienia lub zaskarżenia uchwał tego ostatniego. To nie wszystko. Brak strony internetowej, a także jej nieodpowiednia aktualizacja, to możliwość otrzymania kary finansowej, nałożonej przez sąd rejestrowy w kwocie 5 tysięcy złotych.

Kolejną istotną informacją jest wymagany przez prawo obowiązek zgłoszenia adresu strony internetowej do KRS. I jeszcze raz przypominamy. Nie zwalnia to spółki z konieczności zamieszczania informacji w monitorze sądowym.

Strona www dla spółek aukcyjnych

Jak zostało wcześniej wspomniane, wygląd strony nie jest wymuszony przez kodeks handlowy. W tym wypadku należy się kierować trendami i zasadami w projektowaniu stron. Niezależnie czy jest ona tworzona dla osoby fizycznej (blog, portfolio), czy spółki akcyjnej, musi ją charakteryzować m.in. responsywność i czytelność. Ostatnia z wymienionych cech wpływa na opisany wyżej wymóg narzucony przez ustawę.

Na pewno przez noworoczną zmianę w kodeksie, coraz mniej będzie się pojawiać stron typu "wizytówka". Przez narzucone zasady staje się ona zupełnie niepraktyczna. Na stronie spółki akcyjnej powinno się znaleźć kilka podstron. Dadzą one możliwość umieszczenia podstawowych informacji na temat firmy, jak również w przejrzysty sposób "kontaktować się" z akcjonariuszami. To także szansa na stworzenie czytelnej oferty biznesowej spółki.

Strony spółek akcyjnych muszą być przyjazne dla użytkownika. Wspominaliśmy już o responsywności. Dodatkowe elementy to szybkość ładowania się takiej strony, intuicyjne korzystanie oraz przejrzystość i czytelność. Wiesz już, że posiadanie strony jest obowiązkowe, ale jeśli zastanawiasz się, czy zlecić jej wykonanie profesjonalnej agencji czy freelancerowi, to zostań z nami do końca.

Strona internetowa - agencja czy freelancer?

To dwie podstawowe możliwości, na jakie można się zdecydować. W zasadzie wykonanie strony internetowej spółki zgodnie z przedstawionymi powyżej wymogami nie jest trudne. Jedna osoba - freelancer - sobie z nią spokojnie poradzi. Z drugiej strony wybór agencji interaktywnej daje Twojej firmie dużo więcej możliwości.

Strona internetowa to jedno. Agencja to jednak zdecydowanie większy zakres usług. To między innymi branding (czyli budowanie świadomości marki - w tym wypadku spółki). Część takich agencji zajmuję się również reklamą w sieci. To istotny element działalności biznesowej każdej firmy (spółki akcyjnej również). Decydując się na drugie rozwiązanie, możesz od razu działać kompleksowo.

My - Empressia - zajmiemy się różnymi aspektami Twojej obecności w sieci. Tworzymy wygodne strony internetowe dla spółek, a jeśli zajdzie taka potrzeba, rozbudujemy je o dodatkowe elementy. 10 lat doświadczenia oraz grupa ludzi odpowiedzialna za poszczególne projekty sprawia, że wykonujemy swoją pracę na najwyższym poziomie. Nie bez powodu zaufało nam już ponad 1000 klientów.

Patrząc na opisanie wcześniej wymogi, wydawać by się mogło, że to tylko ciąg: klient - spółka akcyjna - strona internetowa - wykonanie - koniec współpracy. Ale w czasie wykonywania projektu mogą pojawić się pomysły na działania wokół firmy, które zbudują lub umocnią jej pozycję na rynku. Wydatek, jaki trzeba ponieść, zatrudniając agencję reklamową, jest wyższy, niż w przypadku freelancera, ale niesie za sobą także więcej korzyści, szczególnie tych długofalowych.

Kolejnym aspektem przy wyborze wykonawcy strony jest kontakt między zleceniodawcą a zleceniobiorcą. W tym wypadku wiele zależy od doświadczenia tego ostatniego i podejścia do pracy. Wybór freelancera niekonieczne oznacza ciągłe przesuwanie terminów ("bo mam dużo zleceń na głowie w jednym czasie"), czy utrudniony kontakt (brak odpowiedzi na e-maile, nieodbieranie telefonów), ale zdarzają się i takie sytuacje. Agencja interaktywna (warto oczywiście sprawdzić staż, opinie na jej temat, ilość pracowników, osób, które zajmą się Waszym zleceniem) pod tym kątem jest lepszym wyborem. Zwłaszcza jeśli może się ona pochwalić dużym doświadczeniem.

Korzyści z wyboru Agencji Interaktywnej:

  • zespół ludzi, który zajmie się Twoim zleceniem,
  • współpraca przynosząca wymierne korzyści (strona dla spółki, branding itd.),
  • zawsze na czas (doba ma co prawda 24 godziny, ale chociażby dwie osoby dają już 48-godzinny dzień),
  • fachowa wiedza z zakresu tworzenia projektów stron i aplikacji, a także ich wdrażania,
  • bogate zaplecze technologiczne (freelancer nie jest w stanie go zgromadzić),
  • zaangażowanie w wykonanie Twojego zlecenia.

Jeśli Twoja spółka akcyjna potrzebuje aktualizacji lub stworzenia strony od podstaw, zgłoś się do Nas. Zapewnimy Ci profesjonalną oraz terminową współpracę. Dodatkowo zajmujemy się nie tylko tworzeniem stron dla spółek, ale działamy także w innych obszarach. Koniecznie sprawdź naszą ofertę!