Spis treści

Co to jest landing page?


Landing page występuje pod kilkoma innymi nazwami: dosłowne tłumaczenie brzmiałoby „strona lądowania”, często pojawia się także określenie „strona docelowa” lub „strona produktowa”. Wszystkie one są jak najbardziej trafne, można natomiast spotkać się także z niepoprawnym zwrotem „leading page”. Prawdopodobnie jest to omyłkowe połączenie pojęcia lead (potencjalny klient) z pojęciem landing page.

Stronę docelową stosują firmy z każdej branży i o każdej wielkości. Może ona stanowić w zasadzie stronę główną witryny firmowej, ale zdarza się, że działa zupełnie niezależnie od niej. Jej podstawowym celem jest nakłonienie klienta zainteresowanego produktem lub usługą do podjęcia określonego działania. Mogą to być zakupy, wypełnienie formularza kontaktowego (zwłaszcza podanie maila dla przesyłania newslettera) lub po prostu zapisanie się na wydarzenie związane z naszą ofertą – np. webinar.

W czym tkwi siła strony docelowej?


Dlaczego strony docelowe są skuteczne? Przede wszystkim ich treść jest ograniczona do niezbędnego minimum – kilku podstawowych informacji o ofercie, atrakcyjnych elementów graficznych i najważniejszego – wyraźnego elementu wzywającego do działania (tzw. Call To Action – CTA). Dzięki temu można wywrzeć dobre pierwsze wrażenie – schludna, estetyczna i zawierająca przydatne informacje strona po prostu budzi zaufanie i przyciąga wzrok!

Podczas przeglądania internetu klient jest z każdej strony atakowany niezliczonymi bodźcami. Gdy jednak już zauważy i zainteresuje się naszym produktem lub usługą np. dzięki reklamie wyświetlanej przez Google, warto zadbać o to, by jego uwaga skupiła się wyłącznie na korzyściach i podjęciu konkretnej akcji. Właśnie stąd wynika dość prosta budowa niemal każdego landing page'a i w tym tkwi jego siła!

Landing pages – SEO


Landing page może przyciągać potencjalnych klientów na kilka różnych sposobów. Jednym z nich jest wykorzystanie go w działaniach SEO. Podczas standardowych kampanii reklamowych landing page ma przede wszystkim zwiększać konwersję i osiągać konkretne cele. W przypadku działań SEO sprawa wygląda nieco inaczej.

Nasza strona docelowa zawsze będzie generować pewien ruch, który można wzmocnić odpowiednią kampanią reklamową, np. w trakcie sezonu. Warto wykorzystać tę możliwość w jeszcze większym stopniu i zbudować landing page z uwzględnieniem możliwości przyciągnięcia klientów zainteresowanych np. konkretną kategorią produktów. W takim przypadku należałoby nieco bardziej rozbudować landing page o elementy, które wspomogą jej pozycjonowanie. Czy oznacza to, że należy zrezygnować z minimalizmu, który zwykle obowiązuje przy projektowaniu standardowych landing page'y? Zdecydowanie nie!

Landing page a SEO – jak to ugryźć?


Przede wszystkim dla celów lepszego pozycjonowania trzeba będzie dodać do landing page'a odpowiednio więcej adekwatnych treści tekstowych, linków, ale też przycisków Call To Action. Mniej oczywistym zagadnieniem jest kwestia umieszczenia landing page'a w obrębie głównej firmowej witryny, zamiast na osobnej domenie. Dlaczego warto to zrobić? Jeśli Twoja firmowa strona internetowa jest już dobrze wypozycjonowana i ma zbudowany autorytet, to landing page – będący w istocie kolejną podstroną – także na tym zyska. To również pewna oszczędność na konieczności utrzymywania dodatkowej domeny. Teraz można przejść do szczegółowego optymalizowania naszego landing page'a pod kątem wyszukiwarki.

jak zrobić landing page

Szybkość ładowania strony


Elementy graficzne czy wideo, zwłaszcza bardzo wysokiej jakości, mogą wydłużyć czas oczekiwania na załadowanie się strony docelowej. Trudno ukryć, że jako użytkownicy internetu nie odznaczamy się zwykle zbyt wielkimi pokładami cierpliwości. Tym samym brak optymalizacji technicznej strony jest szybkim sposobem, by zniechęcić użytkowników do pozostania na landing page'u. To jednak nie tylko strata samych konwersji, ale i spadek rankingowy w Google, a tego właśnie chcemy uniknąć. Absolutnym maksimum jest 5 sekund wczytywania strony.

Przystosowanie do różnych urządzeń


Zgodnie z wieloma badaniami statystycznymi uznaje się, że przynajmniej połowa użytkowników internetu korzysta z niego za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Trend ten jest także wciąż rosnący, zatem dostosowanie do tego faktu naszego landing page'a jest koniecznością. Strona musi być nie tylko czytelna na mniejszych ekranach, ale umożliwiać wygodną interakcję – w końcu właśnie na niej, poza dobrym wynikiem ratingowym, nam zależy.

Słowa kluczowe


Słowa kluczowe są... no cóż... kluczowe dla dobrego pozycjonowania landing page'a. Przy ich wyborze najlepiej skorzystać z narzędzi, ale trzeba także przemyśleć dokładny zakres tematyczny strony i potencjalne zapytania, które użytkownicy mogą zadać wyszukiwarce na drodze do Twojego landing page'a. Nie pozostanie Ci nic innego, jak umieścić te słowa w obrębie Twojej strony, oczywiście w odpowiednim zagęszczeniu! W przypadku grafik warto zawrzeć słowo kluczowe w tytule pliku.

Struktura


Gdy dla potrzeb pozycjonowania umieszczamy na naszym landing page'u więcej treści, to koniecznie powinniśmy szczególnie zadbać o wysoką czytelność – zarówno dla użytkownika, jak i wyszukiwarki. W tym celu zastosuj odpowiednie nagłówki H1, H2, H3 i H4 oraz listy punktowane, które „rozbiją” tekst na bardziej przystępne fragmenty. W ten sposób nawet stosując liczne słowa kluczowe i poszerzając landing page o większe partie tekstu, całość nie straci na czytelności.

Linkowanie wewnętrzne


Zdecydowanie warto wykorzystać dobrze wypozycjonowaną stronę firmową, aby w ramach jednej domeny wspomóc też nasz landing page. Właśnie w tym celu należy umieścić na mocnych ratingowo stronach linki do strony docelowej – poprowadzą one osoby odwiedzające popularne podkategorie do zajrzenia do naszej oferty. Świetnie nadają się do tego wszelkie artykuły blogowe, w które można naturalnie wpleść pasujące tematycznie Call To Action prowadzące prosto na landing. Oczywiście równolegle warto zadbać o linki zewnętrzne do strony docelowej, jest to jednak osobna kwestia.

Monitoring


Tak jak w przypadku kampanii reklamowej, tak też przy pozycjonowaniu konieczne jest ciągłe trzymanie ręki na pulsie i analizowanie efektów prowadzonych działań. Nie ma nic złego w modyfikowaniu swoich początkowych założeń i dopasowywaniu działań do aktualnej sytuacji. Tylko w ten sposób nasz landing page rzeczywiście będzie miał szansę osiągnąć długotrwały świetny wynik.

co to jest landing page

Landing page, SEO i konwersja


Czasami może się wydawać, że działania obliczane na poprawę pozycjonowania landing page'a mogą zaszkodzić poziomowi uzyskiwanych konwersji – choćby ze względu na bardziej rozbudowaną, mniej przejrzystą strukturę. Czy zatem projektując landing page trzeba podjąć trudną decyzję i wybrać tylko jeden z omawianych celów? Jest dokładnie odwrotnie!

Przy dobrze przeprowadzonych działaniach pod kątem SEO, można liczyć na większą liczbę trafiających na nasz landing page potencjalnych klientów. Jednocześnie nie powinno być przy tym strat na odbiorze – pod warunkiem że zachowaliśmy umiar w stosowaniu słów kluczowych i odpowiednio sformatowaliśmy treści.

Jak widać, pozycjonowanie sprzyja pierwotnemu celowi landingu, jakim jest uzyskanie konwersji. Co prawda można tutaj mówić także o konieczności zachowania kompromisu między dotarciem do użytkownika a do bota, jednak osiągnięcie tej równowagi nie jest aż tak trudne.

Landing pages – Ads


Landing page – ta być może niepozorna, pojedyncza strona internetowa w kontekście Google Ads będzie Twoim oczkiem w głowie. To właśnie ona będzie najważniejszym, często ostatnim elementem w kampanii reklamowej.Landing page sprzedażowy musi być koniecznie spójny z wyglądem reklam, które do niego prowadzą. Nawet najlepsza reklama, którą klikną tysiące osób, nie zda się na nic, jeśli landing page nie będzie zachęcał do przebywania na nim i ostatecznie nie doprowadzi do oczekiwanego przez nas działania.

Dlaczego zastosowanie landing page przy kampanii Google Ads jest tak skuteczne? To proste. Kampania będzie sprofilowana pod osoby, które prawdopodobnie już są w pewien sposób związane lub zainteresowane Twoją branżą i jest spora szansa, że klikną reklamę z Twoim produktem lub usługą. Takie osoby, już zaciekawione tym, co oferujesz, trafiają na atrakcyjny, utrzymany w spójnej estetyce landing page, na którym mogą natychmiast zamówić produkt/usługę, klikając odpowiedni przycisk.

Jednak tylko pewna część klientów dokonuje zakupów impulsywnie, bez szczególnego zapoznawania się z cechami produktu. W takim przypadku przejrzysta strona zawierająca wszelkie potrzebne informacje oraz podparta opiniami zadowolonych klientów rozwieje wszelkie wątpliwości. W ten prosty, ale skuteczny sposób możesz osiągnąć naprawdę doskonałe wyniki sprzedażowe. Wszystko, o co musisz zadbać, to odpowiednio skrojona kampania w Google Ads i spójny z nią landing page.

tworzenie landing pages

Jak zrobić landing page?


Tworzenie landing pages nie musi być trudne, jednakże trzeba będzie pamiętać o kilku podstawowych elementach i mieć w pamięci poniższe wskazówki. Aby więc stworzyć landing page, który będzie efektywny (i efektowny!), koniecznie zadbaj o następujące kwestie.

Funkcjonalność


Nawet najlepsza pod względem wizualnym strona docelowa nie zda się na nic, jeśli będzie działać wolno, nie wyświetli niektórych elementów albo okaże się nieczytelna ze względu na uchybienia techniczne. Dlatego właśnie najlepiej jest już od początku projektowania strony docelowej optymalizować wszelkie kwestie techniczne. Równie ważne jest, aby strona wyświetlała się w odpowiedni sposób na wszelkich urządzeniach używanych do przeglądania internetu – mowa zwłaszcza o smartfonach i tabletach.

Czytelność


Projektowanie landing pages musi być zawsze podyktowane zachowaniu jak najwyższej czytelności. Nie może się to oczywiście odbywać kosztem ciekawej i przyciągającej wzrok oprawy wizualnej. Koniecznie trzeba wybrać informacje o ofercie, które rzeczywiście mogą zainteresować potencjalnego klienta i przedstawić je w czytelny – zwykle bardzo skrótowy sposób. Zastosowanie odpowiednio dobranych kolorów może dodatkowo pomóc wywołać pozytywne emocje u oglądających landing page.

Minimalizm


Minimum rozpraszających uwagę elementów, maksimum potrzebnych informacji – to kolejna podstawowa zasada przy projektowaniu landing page'a. Ważny jest też możliwie uproszczony, nakierowany na jedno konkretne działanie element interaktywny związany z Call To Action, a zatem np. łatwy i szybki w wypełnieniu formularz kontaktowy. W pobliżu CTA warto także zawrzeć krótki komunikat, który będzie rozwiewał wątpliwości klienta tuż przed kliknięciem. Może to być zapewnienie, że nie będzie potrzebne podawanie danych (np. numeru karty kredytowej), nie ma jeszcze zobowiązania do zapłaty, a sama akcja zajmie bardzo niewiele czasu.

Trafność


Skoro reklama Google Ads lub działania SEO przyciągnęły konsumenta na Twój landing page, to zdecydowanie nie można zmarnować tej szansy! Właśnie dlatego niezbędne będzie wystosowanie prostego, zrozumiałego, a jednocześnie trafiającego do serca (ale też do rozumu) komunikatu. Kluczem jest wymienienie i podkreślenie najważniejszych korzyści, które klient odniesie z zakupu lub zamówienia produktu/usługi.

Atrakcyjność audiowizualna


Profesjonalnie wyglądający układ strony, dobrej jakości fotografie czy filmiki, dopasowany font i ciekawe treści to składowe każdego dobrego landing page'a. Warto także spojrzeć na projekt landing page oczami potencjalnego klienta.

Jeszcze innym popularnym motywem na landing page'ach jest zawarcie opinii dotychczasowych klientów oraz statystyk opisujących skuteczność, sukcesy oraz inne wskaźniki, które mogą być decydujące dla klienta przy podejmowaniu decyzji zakupowej.

Ostatnim krokiem powinno być szukanie niedociągnięć i wdrażanie poprawek. Przy projektowaniu wszystkich wymienionych wcześniej elementów warto wesprzeć się wiedzą specjalistów – taką poradą z chęcią służą eksperci z naszej agencji SEO. :)

projektowanie landing pages

Czego unikać przy projektowaniu landing page?


Chociaż landing page nie jest zbyt rozbudowaną stroną, to i tak jest tu pole do wielu potknięć. Podpowiadamy zatem, jak ich uniknąć!

  • Przesadzona ilość informacji na stronie – szczególnie gdy mowa o landingu dla kampanii Google Ads. W takim przypadku użytkownik wie już, czego potrzebuje, jest zainteresowany produktem i czasem potrzebuje jedynie kilku informacji w pigułce oraz możliwości łatwego złożenia zamówienia. Jednakże w każdym landing page'u zasada „mniej znaczy więcej” także będzie się sprawdzała.
  • Niespójne komunikaty – inna szata graficzna w reklamie i na stronie docelowej to spory błąd, ale znacznie poważniejsze konsekwencje może mieć niezgodność w treści tych dwóch elementów. Przykładowo jeśli reklama zachęca do zakupu ze względu na dużą obniżkę cen, to na landingu nie powinno być informacji (zwłaszcza drobnym drukiem) o szeregu warunków, które trzeba spełnić. Mowa przede wszystkim o konieczności wykonania większych zakupów, aby wziąć udział w promocji, niż zostało to przekazane w reklamie. Taki brak rzetelnej informacji nie tylko bardzo zniechęca klientów, ale w przypadku Google Ads prowadzi też do przepalania budżetu.
  • Nadmiar Call To Action – funkcja strony docelowej jest prosta: ma kierować Twojego przyszłego klienta w miejsce, gdzie dokona on pożądanej przez Ciebie interakcji. Wezwanie do działania, czyli Call To Action, jest centralnym punktem strony docelowej, dlatego trzeba mu poświęcić sporo uwagi. Powinien być on umieszczony w górnej, rzucającej się od razu w oczy części landingu. Korzystając z kilku CTA, nie należy przesadzać z ich liczbą oraz zagęszczeniem. Powinny również zawierać tę samą treść i oczywiście prowadzić do tego samego miejsca docelowego. Wskazówka: w treści CTA najlepiej sprawdzają się zwroty w pierwszej osobie np. „zamawiam” czy „odbieram” zamiast „zamów” lub „odbierz”. Nikt nie lubi nadmiernego nakłaniania, a taka forma zachęty sprawia wrażenie nieprzymuszonej i dającej swobodę wyboru. :)
  • Natarczywe komunikaty – reklamy same w sobie bywają irytujące, jeśli zostaną zaimplementowane w nachalny sposób. Wyskakujące pop-upy, czyli dodatkowe okienka naładowane treściami promującymi mogą być przydatne w niektórych miejscach, ale landing page zdecydowanie do nich nie należy. W końcu nic nie może odwracać uwagi klienta od głównego celu, dla którego znalazł się na stronie lądowania.

Landing page – WordPress


Wiesz, jak powinien wyglądać landing page dla Twojego produktu, ale ciągle nie potrafisz osiągnąć tego celu w praktyce? Platforma WordPress da Ci sporo możliwości. Bardziej zaawansowani użytkownicy mogą nawet wykorzystać język programowania PHP, by stworzyć skuteczny landing page wedle własnego pomysłu. W większości przypadków wygodniejsze będzie jednak skorzystanie z podstawowych opcji, jakie daje użytkownikom WordPress. Mowa np. o wykorzystaniu jednego z gotowych szablonów w wersji darmowej lub płatnej. Zakup takiego motywu może być korzystną inwestycją.

Istnieją także edytory specjalnie przystosowane do tworzenia stron docelowych. Divi lub Landingi to przykłady takich edytorów, które działają w intuicyjnym systemie drag’n’drop, pozwalającym na niemal dowolne rozmieszczanie wybranych elementów strony. Jeszcze innym wyjściem jest przegląd oficjalnego repozytorium wtyczek do WordPressa, w którym zebrano sporo dodatkowych narzędzi do tworzenia stron docelowych. Ich atutem będzie obsługa niewymagająca dużej wiedzy technicznej.

landing page wordpresse

Landing page, Google Ads i SEO – podsumowanie


Landing page może świetnie wspomagać cele marketingowe, zwłaszcza w kooperacji z kampaniami Google Ads i SEO. Podsumujmy kwestie, o których trzeba pamiętać, projektując dobrze zoptymalizowany landing page.

  • Zadbaj o spójność reklamy w Google Ads ze swoim landing page'em. Jeśli stworzyłeś dobrą reklamę, która przyciągnęła klienta swoim wyglądem i treścią, to na landingu będzie on oczekiwał naturalnej kontynuacji.
  • Minimalizm na stronie docelowej. Ogranicz do niezbędnego minimum wszelkie odnośniki na inne strony. Optymalnie jedynym linkiem powinien być ten skryty pod CTA.
  • Postaw jasny cel dla strony docelowej i trzymaj się go. Nawet jeśli rozbudujesz landing page ze względu na pozycjonowanie, to nie możesz odwracać uwagi klienta np. propozycjami innych produktów lub innymi formami interakcji na stronie.
  • Dobrze jest zaprojektować dodatkową stronę, która wyświetlać się będzie po złożeniu zamówienia lub wypełnienia formularza przez klienta. Może się tam znajdować krótkie podziękowanie, które potwierdzi, że interakcja zakończyła się pomyślnie, a przy okazji pozostawi miłe wrażenie.
  • Oferuj konkretne korzyści dla Twojego klienta. Gdy już znasz swoją grupę docelową i jej potrzeby, powinieneś skupić się na krótkim, ale precyzyjnym określeniu, co klient zyska po dokonaniu wybranej przez Ciebie akcji.
  • Jasno określone działanie w CTA. Unikaj ogólników i w przycisku CTA napisz, jaką dokładnie akcję podejmie klient po kliknięciu. W okolicy warto zawrzeć korzyść z tego działania.
  • Zawrzyj social proof, czyli tzw. dowód społeczny. Dobre opinie innych klientów w formie krótkiego opisu mogą zachęcić bardziej nieufnych użytkowników. Opinie te muszą być jednak prawdziwe. Warto umieszczać także certyfikaty oraz loga firm partnerskich.
  • Uwypuklij to, co najważniejsze na landing page'u. Nawet jeśli Twoja strona docelowa jest bardzo okrojona, to i tak wielu klientów nie przeczyta każdego słowa, które tam znajdzie. Podkreślaj i umieszczaj w nagłówkach to, co stanowi esencję Twojej oferty.
  • Zadbaj o atrakcyjne grafiki. Pliki o dużych rozmiarach mogą spowolnić ładowanie strony, co niekorzystnie wpływa na jej rating, z drugiej jednak strony trzeba na niej umieścić przynajmniej kilka ciekawych zdjęć czy grafik. Do tego celu lepiej jednak nie wykorzystywać tzw. stockowych zdjęć, gdyż wyglądają one nienaturalnie.

Nie zapomnij także o sprawdzeniu, czy Twoja strona docelowa ładuje się szybko i obsługuje urządzenia mobilne. Po tym nie pozostanie Ci nic innego jak wykreowanie kampanii w Google Ads i podbicie swojej branży udanym landing page'em!

FAQ:

1. Czy przy pozycjonowaniu landing page może spaść konwersja?

Nie ma się czego obawiać, pod warunkiem że zostanie zachowany balans między czytelnością strony a optymalizacją pod wyszukiwarkę. Dobrze wypozycjonowany landing będzie przyciągał więcej klientów, więc zdecydowanie warto skorzystać z tej możliwości. Taka strona docelowa będzie wymagała jednak nieco więcej pracy, zanim osiągnie zamierzone efekty.

2. Czy używanie landing page'a przy prowadzeniu kampanii Google Ads to dobry pomysł?

Zdecydowanie tak! Dzięki dobrze zaprojektowanemu landingowi możesz łatwo skrócić ścieżkę klienta od przyciągnięcia uwagi swoim produktem, poprzez reklamę po sfinalizowanie transakcji. Nawet jeśli klient nie jest zdecydowany na zakup, to treści na stronie docelowej mogą go do tego przekonać.

3. Czy można umieścić wezwanie do dwóch różnych działań na jednej stronie docelowej?

Lepiej jest unikać takiego połączenia. Szczególnie gdy chodzi o reklamy Google Ads. Użytkownik wchodzi na nasz landing page w jednym, konkretnym celu. Umieszczając na stronie dwie możliwe interakcje, ryzykujemy, że klient będzie zdezorientowany i zniechęci się do naszej oferty.

wyceń pozycjonowanie strony internetowej