Spis treści

1. Niskiej jakości content

Zbyt dużo jest w przypadku wielu stron internetowych średniej jakości treści, aby nie wspomnieć o tym w niniejszym artykule. I nie chodzi tutaj o błędy w pisowni. Treści powstaje obecnie tak wiele, że często gdzieś po drodze zupełnie ginie jej jakość.


W tekstach reklamowych chodzi o to, by przekazać użytkownikom informacje, których poszukują, a jednocześnie sprawić, by zainteresowali się marką. Doskonałym przykładem może być odnoszenie się do jakości produktów. Oczywiście wzmianki o tym powinny bezwzględnie znaleźć się w tekście, jednak jeżeli cały artykuł, od góry do dołu krzyczy: „Mamy produkty wysokiej jakości!” to niekoniecznie brzmi to wiarygodnie. Pomiędzy takimi zwrotami warto wpleść praktyczne korzyści, jakie odbiorca uzyska, korzystając z danego produktu, bądź usługi. Kwestie jakości tekstów mają ogromne znaczenie dla oceny danej strony przez algorytmy wyszukiwarek.

Co robić?

  • stosuj przyjazny język,
  • dbaj o logikę treści, odpowiednie ułożenie fragmentów artykułu,
  • skupiaj się na tym, co rzeczywiście ważne,
  • wykorzystuj język korzyści,
  • formatuj tekst, unikaj zbyt długich akapitów, stosuj nagłówki h1-h6.

2. Zapominanie o kwestii User Experience

Rzeczą, o której wielu seo-wców zapomina, jest kwestia doświadczenia użytkownika. Nie istnieje żaden pojedynczy wskaźnik, który mógłby jednoznacznie wykazać, że UX ma znaczenie dla pozycji w wynikach wyszukiwania. Doświadczenie pokazuje jednak, że strony, które dbają o swoich odbiorców, wychodzą na tym dużo lepiej. Ogólna zasada brzmi:

SEO (czy też szerzej — pozycjonowanie) powinno mieścić się w ramach wyznaczonych przez UX


Pojawia się w tym miejscu temat odwiecznej walki specjalistów od SEO z UX designerami. Dobra pozycja w wynikach wyszukiwania wymaga podjęcia działań, które niekoniecznie są przyjazne dla użytkownika, w kontekście poruszania się po stronie internetowej i doświadczeń związanych z daną witryną. To analogiczna sytuacja do bojów toczonych między architektami a inżynierami. To, co prezentuje się ładnie, niekoniecznie będzie działać w praktyce.

Co robić?

  • dodawaj istotne treści w miejscach, które nie zakłócają istotnej interakcji ze stroną, a jednocześnie poprawiają pozycjonowanie. Częstą praktyką jest umieszczanie treści na dole strony, ale równie dobrze możesz rozłożyć ją w taki sposób, by odbiorca nie był przytłoczony zawartością strony internetowej,
  • twórz architekturę strony przyjazną nie tylko dla robotów Google, ale również (a raczej przede wszystkim) dla użytkownika. Ważne są logiczne zagnieżdżenia, ale także odpowiednia kolejność i ułożenie kategorii, określenie kolejności występowania różnych funkcjonalność,
  • nie zapominaj o wizualnej stronie witryny internetowej.


Każdy kij ma jednak dwa końce. UX designer w swojej pracy musi uwzględnić wymagania SEO, tak aby strona rzeczywiście prezentowała wysoką wartość dla przeglądarki i generowała duże konwersje.

SEO a UX

3. Duplikacja treści

To dość istotna przeszkoda, która stoi na drodze walki o wysoką pozycję na liście wyników. Duplikacja zwyczajnie nie powinna mieć miejsca. Każdy tekst na danej stromnie internetowej lub blogu powinien być unikalny.

Duplikacja zewnętrzna

Kopiowanie tekstów z innych serwisów internetowych, oprócz tego, że wątpliwe prawnie i etycznie, wpływa bardzo negatywnie na pozycjonowanie stron. Unikalność to cecha, która jest kluczowa dla robotów wyszukiwarki, ale również dla klientów — natknięcie się na powtarzalny tekst może zniechęcić do dalszej interakcji ze stroną internetową.

Duplikacja wewnętrzna

Ten problem, poza oczywistym kopiowaniem treści na różnych podstronach, najczęściej związany jest z obecnością strony na różnych adresach URL (np. strona.pl i strona.pl/index.html). Może również dotyczyć sytuacji zmiany http na https. Google traktuje to wszystko jako osobne strony, co powoduje zjawisko duplikacji.

Co robić?

  • wykorzystuj narzędzia do badania duplikacji (np. Siteliner),
  • stosuj odpowiednie przekierowania 301,
  • twórz unikalne tagi titlemeta description,
  • nie kopiuj żadnych treści. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy i potrzebujesz opisy podobnych produktów, staraj się tworzyć zbliżone, lecz nie identyczne teksty.

4. Zaniedbanie kwestii słów kluczowych

Słowa kluczowe to oczywiście podstawa w dobrych jakościowo treściach tworzonych na potrzeby pozycjonowania. Nadal jednak na wielu stronach nietrudno zauważyć, że bywają one stanowczo nadużywane. Nie chodzi tutaj jednak wyłącznie o ich liczbę. Znaczenie ma kilka kwestii.

Upychanie słów kluczowych

Jasne jest, że użytkownik, szukając odpowiedzi na swoje zapytania, wprowadza pewne frazy, na które odpowiedzią powinny być najwyżej wyświetlane strony. Jeżeli jednak fraz kluczowych będzie zbyt dużo, może to zniechęcić samego użytkownika, ale przede wszystkim — roboty Google.

Brak odmiany fraz

To pozostałość po zamierzchłych czasach mniejszego stopnia zaawansowania algorytmów Google. Obecnie nie należy bać się odmiany wyrazów, a jest wręcz przeciwnie — odmieniać można, a nawet trzeba, jeżeli chce się uzyskać zadowalające rezultaty. Co więcej, algorytmy bardzo dobrze oceniają stosowanie synonimów wyszukiwanych fraz.

Brak dogłębnej analizy słów kluczowych

I nie chodzi tutaj o pobieżne przejrzenie propozycji dotyczących tematów planowanych artykułów na popularnych narzędziach do analizy słów kluczowych. Dziś, kiedy teksty mnożą się tysiącami, nie wystarczy zebrać popularne frazy i wrzucić je do tekstu. Coraz większą popularność zyskują zaawansowane edytory, które oprócz konkretnych wyrażeń, pokazują dodatkowe propozycje czy często używane, rankingowe słowa. Warto stosować również semantyczne słowa kluczowe (LSI), które działaja n azasadzie powiązania kontekstowego pomiędzy sobą.

Co robić?

  • korzystaj z narzędzi, które analizują słowa kluczowe i podpowiadają propozycje fraz, jak np. Surfer Seo czy Ahrefs,
  • nie obawiaj się odmieniać słowa kluczowe oraz stosować ich synonimy,
  • dbaj o optymalne zagęszczenie istotnych zwrotów.

5. Zapominanie o Image SEO

Grafiki mają duże znaczenie zarówno dla użytkownika, jak i wyszukiwarki. Powinny być jak najbardziej dopasowane do treści stron, ale niezwykle ważne jest również ich prawidłowe opisanie. Często zapomina się o wprowadzaniu opisów alternatywnych i tytułów. Musisz pamiętać, że roboty Google nie widzą obrazków, tylko ich opisy i na tej podstawie dokonują oceny.

Co robić?

  • stosuj odpowiednie alty i tytuły obrazków, dostosowane do tematyki artykułu lub zawartości samej grafiki,
  • pamiętaj o nadaniu właściwej nazwy plikowi graficznemu, który wrzucasz na stronę,
  • zadbaj o odpowiednią liczbę obrazków (zbyt dużo może utrudnić czytanie, zbyt mało — powodować znużenie tekstem),
  • zmniejszaj rozmiar grafik (bez zmiany jakości), tak aby nie spowalniały działania strony. Do tego celu możesz użyć m.in. narzędzia TinyPNG.

6. Błędne linkowanie

Niezwykle istotnym składnikiem pozycjonowania stron www jest link building. Trzeba jednak wiedzieć, jak pozyskiwać wartościowe linki, żeby działały na korzyść danej strony internetowej, a przy tym nie narazić się na dotkliwą karę od Google. Jednym z największych błędów na tym polu jest zwracanie uwagi na ilość, a nie na jakość. W rzeczywistości jest tak, że jeden bardzo mocny link może działać lepiej, niż kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt linków, które publikują mało znaczące witryny.

Co robić?

  • dbaj o naturalny profil linków,
  • nie bój się poświęcić czasu na zdobycie wartościowego linku,
  • zachowaj odpowiednią proporcję rodzaju linków (exact match, brand, URL, zero match),
  • dbaj o prawidłowe linkowanie wewnętrzne (dobierz frazy, stosuj atrybut dofollow).

7. Ignorowanie czasu ładowania strony

Mało kto raczej całkowicie ten problem ignoruje. Z pewnością jednak wiele osób przykłada do niego zbyt małą wagę. A badania Google wskazują, że czas ładowania serwisu www ma ogromny wpływ na stosunek użytkowników oraz ich chęć do pozostania na stronie internetowej (dotyczy to zwłaszcza wersji mobilnej). Na ten czynnik zwracają uwagę również algorytmy wyszukiwarki, dlatego nie może zostać zaniedbany.

Co robić?

  • dokonaj optymalizacji polegającej na zmniejszeniu rozmiaru grafik oraz minimalizacji kodu (usunięcia niepotrzebnych znaków),
  • korzystaj z pamięci podręcznej przeglądarki (cache),
  • wykonaj kompresję gzip w pliku .htaccess lub w panelu CMS,
  • zmniejsz liczbę przekierowań,
  • jeżeli Twoje domeny działają w oparciu o system CMS, sprawdź swoje wtyczki i usuń te, których nie używasz,
  • dokonaj minifikacji (połączenia plików CSS i JS w jeden dokument).

Szybkosc ladowania strony internetowej

8. Obecność tagu noindex blokującego dostęp do strony

Zdarza się, że nowe strony nie podlegają indeksacji, a wszystko przez nieodpowiedni metatag w kodzie strony. Polecenie noindex automatycznie sprawia, że dana strona internetowa lub konkretna podstrona nie jest odwiedzana przez roboty Google.

Co robić?

  • zmodyfikuj odpowiedni tag w sekcji HEAD, tak aby wyglądał następująco: meta name=”robots” content=”index”.

9. Brak meta tagów

Tutaj sprawa nie jest jednoznaczna. Obecność meta tagów nie jest od dłuższego czasu czynnikiem rankingowym, jednak większość specjalistów z branży wskazuje na fakt, że należy je stosować ze względu na ich znaczenie dla współczynnika CTR. Najważniejszy jest tag title . Stosując dopasowane i zachęcające treści można przyciągnąć odbiorców bezpośrednio z poziomu wyszukiwarki.

Co robić?

  • wprowadzaj odpowiednie title i meta description, dopasowane do treści pojawiających się w danym linku,
  • stosuj w nich język korzyści oraz słowa kluczowe, przyciągające uwagę czytelników,
  • Umieszczaj frazy kluczowe w tytule strony.

10. Zapominanie o ciągłości procesu pozycjonowania

Działania specjalistów od pozycjonowania przyniosły oczekiwane rezultaty i Twoja strona pojawia się wysoko w wynikach Google? To bardzo dobrze, jednak pamiętaj, że o top 10 toczy się nieustanna walka. Po pierwsze, jeżeli zaprzestajesz działania, Twoje wyniki spadają, po drugie — konkurencja nie śpi i to ona może podjąć kroki, które pozwolą im Cię zdetronizować. Pozycjonowanie strony to ciągły proces i trzeba o tym pamiętać. Podobnie jest, jeżeli chodzi o kampanie adwords, jednak w odróżnieniu od działań w Google Adwords (obecnie Ads), kompleksowe pozycjonowanie stron internetowych to proces, który trwa stosunkowo długo.

Co robić?

  • monitoruj stale swoje pozycje i staraj się dostosować strategię do pojawiających się wyników (np. wykorzystując program Google Search Console),
  • sprawdzaj działania konkurencji i staraj się powielać skuteczne rozwiązania, a także prowadzić działania, o których inne firmy zapominają.

10 błędów w pozycjonowaniu stron www — podsumowanie

Powyższa lista najczęstszych złych praktyk w procesie optymalizacji stron internetowych ukazuje kluczowe kwestie, których naprawa powinna znacząco poprawić sytuację danej witryny. Warto przeprowadzić kompleksowy audyt SEO, który pokaże, jakie obszary należy naprawić w pierwszej kolejności. Jeżeli nie masz pewności, jak się za to zabrać, możesz skorzystać z usług, jakie oferuje agencja SEO — a takich w branży nie brakuje. Odpowiednie działania mogą sprawić, że Twoja reklama w internecie będzie skuteczna i przyciągnie użytkowników do wyboru konkretnych produktów lub usług.