Spis treści

Zanim zaczniemy, musisz wiedzieć, że my jako Software House, specjalizujemy się w tworzeniu aplikacji mobilnych. Zatem jeśli interesuje Cię wycena własnej aplikacji, kliknij w poniższy button, wypełnij krótki brief, a my przedstawimy Ci wycenę w ciągu 24h.

 wyceń aplikację mobilną
 

ale dość tej reklamy ;) przejdźmy do sedna.

Czym są aplikacje mobilne?

Aplikacja mobilna to przede wszystkim idealne narzędzie – oprogramowanie, którego przeznaczeniem jest każde urządzenie mobilne, tj. smartfon, tablet czy fablet. Kreatywność developerów nie zna w tym przypadku granic. Na rynku istnieją aplikacje służące nie tylko rozrywce, ale również wspierające biznes. Nawigacja, rozkłady jazdy, pomiar pulsu, liczenie kalorii, monitoring snu, komunikatory, platformy do nauki języków obcych, e-randki, gry, montaż dźwięku czy zakupy online to tylko kilka przykładów, które można mnożyć bez końca.

Ponadto aplikacje mobilne wpływają na personalizację urządzeń użytkowników. To właśnie ich specyfika świadczy o popularności konkretnej aplikacji – użytkownicy w 100% decydują o funkcjonalności swojego smartfona czy innego sprzętu. Według raportu Spicy Mobile w Polsce niezmiennie do najpopularniejszych należą YouTube, Messenger, Facebook, Google Maps oraz Gmail.

aplikacja mobilna



Kto wykonuje aplikacje mobilne?

Chciałoby się powiedzieć, że zawsze profesjonalista, niestety ze względu na nierzadko ograniczony budżet to cena, a nie umiejętności determinują wybór usługodawcy. W branży swoje oferty prezentują nie tylko duże agencje interaktywne, ale także niewielkie studia projektowe lub freelancerzy. Należy jednak pamiętać, że cennik jest różnorodny i w zależności od poziomu zaawansowania aplikacji mobilnej, warto zacząć współpracę z developerem, który zjadł zęby na tworzeniu funkcjonalnych oprogramowań, ponieważ koszt takiego przedsięwzięcia to zwykle kilka, kilkadziesiąt, a nawet kilkaset tysięcy złotych.

Decydując się na tworzenie aplikacji mobilnej z firmą software'ową, klienci zyskują pewność i gwarancję rzetelnej realizacji zlecenia. Praca nad projektem bardzo często wymaga konsultacji technicznych, dlatego podpisanie umowy z agencją to najlepsza droga ku temu, aby w rezultacie projekt szturmem przejął rynek mobile.

Wycena - czynniki kształtujące koszty stworzenia aplikacji

Cena vs aplikacja mobilna to kwestia dyskusyjna. Aby właściwie oszacować budżet zlecenia, należy zastanowić się nad specyfikacją techniczną aplikacji, tj. czy jej przeznaczeniem jest wyłącznie lokalne działanie na urządzeniach, czy może konieczna jest komunikacja z serwerami zewnętrznymi lub integracja z innymi serwisami. Co istotne, koszty stworzenia aplikacji mobilnej mogą być dwukrotnie wyższe właśnie przez back-end oraz biblioteki API.

Co jeszcze wpływa na cenę aplikacji mobilnej?

  • wersje językowe
  • liczba ekranów
  • integracja z social media
  • powiadomienia push
  • mapy/nawigacja
  • płatności
  • Bluetooth

Rodzaje aplikacji mobilnych

W zależności od rodzaju aplikacji, twórcy zwracają uwagę na określone funkcjonalności, którymi powinna się wyróżniać. Elementarnym rozwiązaniem jest aplikacja mobilna, która tworzy kalkę strony internetowej. To wariant, który nie wymaga wysokich nakładów w budżecie.

Znacznie bardziej zaawansowane są aplikacje, które opierają się na rozbudowanych bazach danych – łączą się z serwerami i dostarczają użytkownikom konkretnych informacji. Ponadto na rynku istnieją aplikacje dynamiczne, zintegrowane z zewnętrznymi API – termin realizacji takiego zlecenia może się wydłużyć ze względu na stopień skomplikowania procesu projektowania i tworzenia oprogramowań.

Dywersyfikując kategorie aplikacji, użytkownicy najchętniej korzystali m.in. z:

aplikacja mobilna

aplikacja mobilna

aplikacja mobilna



Design i estetyka

Design aplikacji mobilnej ma ogromne znaczenie dla klientów – oczami nie tylko jemy, ale również kupujemy. Estetyka produktu wpływa na decyzje zakupowe, dlatego warto pochylić się nad kwestią niesztampowego projektu.

Minimalizm, prostota, intrygująca typografia oraz płaskość to wciąż najpopularniejsze trendy, którymi warto podążać i które warto wdrażać. Tzw. flat design wyróżnia prosta forma, brak elementów imitujących rzeczywistość, cieni, gradientów czy skosów. Co więcej, projektanci powinni skupić się na animacjach javascriptowych i css, jak również wykorzystaniu potencjału augmented reality, rozpoznawania obrazów czy komunikacji NFC, co wiąże się z funkcjami natywnymi urządzeń mobilnych. Im bardziej zaawansowany design aplikacji, tym wyższe koszty jej realizacji.

Minimum Viable Product

Zwykle dzieje się tak, że jeśli zamierzamy w coś zainwestować, najpierw decydujemy się na okres próbny, dajemy sobie czas na testy. Przykład? Postanawiamy trenować boks. Zanim przeznaczymy część budżetu na zakup rękawic, akcesoriów i sprzętu treningowego, umawiamy się na zajęcia z trenerem, żeby sprawdzić, czy rzeczywiście boks to dobry kierunek. Podobnie rzecz ma się w biznesie, o czym świadczy Minimum Viable Product.

MVP w przypadku aplikacji mobilnych to dla klientów rozwiązanie, które w warunkach rynkowych i bez ponoszenia znaczących środków, testuje możliwości produktu czy usługi, mającej potencjał biznesowy. Aplikacja mobilna staje się narzędziem, które generuje reakcje użytkowników na konkretny produkt, dając tym samym obszerny feedback. Oczywiście model MVP nie jest złożony i nie charakteryzuje się zaawansowaną funkcjonalnością – jest raczej delikatnym intro, sugerującym użytkownikom zasadność korzystania z usługi czy produktu.

Ile kosztuje stworzenie aplikacji mobilnej?

Kwestia kosztów, które klient ponosi za aplikację mobilną jest bardzo rozległa. Każdy wykonawca indywidualnie wycenia pracę, najczęściej projekty rozliczane są godzinowo. W zależności od skali konkretnej aplikacji, stawki mogą osiągać kilkaset tysięcy, a nawet milion dolarów, jak np. w przypadku Ubera.

W projektowanie i tworzenie aplikacji mobilnej zaangażowany jest zespół wykwalifikowanych pracowników – designerzy, developerzy, marketing. Im więcej ludzi, im większy sektor produktu lub usługi i rodzaj oferty, tym większy finalny koszt zlecenia. Nawet najprostsza aplikacja wymaga wielogodzinnych nakładów pracy, które ulegają zwielokrotnieniu w przypadku rozszerzania funkcjonalności, tj. m.in.:

  • operacje CRUD (create, read, update, delete), czyli tworzenie i dodawanie nowych informacji, ich odczyt i wyświetlanie, modyfikowanie oraz edycja i usuwanie,
  • zwiększona liczba interakcji,
  • personalizacja,
  • stworzenie panelu do zarządzania treścią,
  • integracja z innymi systemami lub social media,
  • e-commerce,
  • systemy CRM,
  • przetwarzanie danych na zabezpieczonych serwerach.

Trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, ile kosztuje stworzenie aplikacji mobilnej. Można bawić się w szacunki, prognozować koszty, podejmować próby negocjacji. Warto jednak pamiętać, że oszczędzać można na wymarzony wakacyjny urlop lub nowy samochód. Aplikacja mobilna dla klientów jest szansą na dotarcie do odbiorców z całego świata, a dobre inwestycje zawsze się zwracają.

Aplikacje mobilne a efekty marketingowe

To, jakie jest przeznaczenie aplikacji i komu ma ona służyć, powinno być brane pod uwagę podczas mierzenia jej efektywności. Niestety bardzo często to liczba pobrań, która de facto nie świadczy o sukcesie aplikacji, jest uważana za czynnik wiodący. Pobranie aplikacji nie równa się korzystaniu z niej. Zdarzają się sytuacje, kiedy użytkownik pobiera aplikację mobilną i bardzo szybko usuwa ją ze swojego urządzenia. Z punktu widzenia zysków ze sprzedaży aplikacji, liczba pobrań ma znaczenie, jednak zarówno twórcom, jak i klientom zależy na aktywności użytkowników – analizują ich zachowania w obrębie aplikacji, geolokalizację, wybór poszczególnych elementów czy treści.

Aby realnie mierzyć efekty marketingowe, należy zdefiniować cel aplikacji mobilnej, tj. sprzedażowy, wizerunkowy czy rozrywkowy. Każdy z tych celów rządzi się innymi prawami i kryteriami. Najpierw brief, później działanie.

Aplikacje mobilne – dlaczego warto?

Klienci często zastanawiają się nad intratnością i wymiernością korzyści względem aplikacji mobilnej i świetnie przygotowanej responsywnej strony internetowej. Tę kwestię poruszaliśmy już w artykule na temat "aplikacja mobilna czy strona www". Wszystko zależy od rodzaju oferty produktów lub usług. Czasami właściwym rozwiązaniem jest stworzenie wyłącznie strony internetowej, czasami aplikacji mobilnej, z kolei najlepszym połączenie dwóch w jedno – strony www z zachowaniem wytycznych RWD oraz aplikacji mobilnej jako rozszerzenia serwisu.

Wątpliwości może rozwiać zestawienie, z którego jasno wynika, jak zmienia się podejście konsumentów do mobile. Polacy coraz częściej korzystają z urządzeń mobilnych, choć wciąż nie wykluczają tych stacjonarnych (tzw. borderline). Eksperci przewidują, że w ciągu kilku najbliższych lat będziemy w grupie państw multi-device mobile centric z perspektywą na mobile only.

aplikacja mobilna



Mobile first. Bezsprzecznie. Głównym zadaniem aplikacji mobilnej jest realizowanie konkretnych potrzeb jej użytkowników. Nic dziwnego, że w rankingach tych najpopularniejszych wciąż króluje Facebook, który zawiera w sobie i newsfeed, i marketplace, i komunikator, i gry, i... I.

Aplikacja mobilna to silne narzędzie marketingowe, które sprzedaje, dostarcza rozrywki, pozwala zakorzenić się marce w świadomości konsumentów, intryguje, zachwyca, bawi, uczy etc. Cena jej stworzenia zależy od mnóstwa czynników – do najważniejszych zalicza się funkcjonalność oprogramowania, grafika, animacje, komunikacja z serwerami, aktywność online/offline, synchronizacja. Specyfikacja techniczna aplikacji mobilnej i zaangażowanie zespołu wykonawców to wytyczne, które determinują całkowity koszt realizacji zlecenia. Najlepszą formą rozliczenia jest ta oparta na zasadzie time and material. 1.000, 5.000, 50.000, 500.0000, 1.000.000 zł. Lokalnie, globalnie, z rozmachem. To Ty decydujesz, jaki budżet będzie kształtować działania wykonawców i jak wpłynie na ich rezultat.  wyceń aplikację mobilną