Znaczenie urządzeń mobilnych – dlaczego warto wdrażać mobilne rozwiązania?

Wzrost ruchu w sieciach mobilnych jest zauważalny i stale rośnie. Telefony i tablety coraz częściej zastępują nam komputery – są zawsze dostępne i dzięki temu w każdej chwili możemy za ich pośrednictwem wykonać przelew, sprawdzić pocztę, zrobić zakupy, sprawdzić rozkład jazdy autobusów, czy dowiedzieć się, którą drogę wybrać, żeby ominąć korki. W związku z tym właściciele stron internetowych, chcąc utrzymać lub zwiększyć zainteresowanie swoimi usługami czy produktami, zobligowani są do odpowiadania na oczekiwania internatów i przebudowywania stron lub tworzenia aplikacji mobilnych. Dlaczego? Ponieważ jeśli strona www nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych, „rozsypuje się”, a jej użytkowanie jest znacznie utrudnione. Nachodzące na siebie elementy, za duże lub za małe fonty oraz buttony, problemy z nawigacją, konieczność oglądania strony po kawałkach (i przesuwania palcem po wyświetlaczu, aby zobaczyć całość) – to tylko niektóre z cech charakterystycznych stron, które nie są dopasowane do wyświetlaczy niewielkich urządzeń. Aby uniknąć podobnych kłopotów, tworzy się strony mobilne i responsywne, a także aplikacje na telefony i tablety. Sprawdź, czym się od siebie różnią.

Strona internetowa mobilna czy responsywna?

Strony internetowe dopasowane do urządzeń mobilnych dzielą się na 2 rodzaje – strony responsywne i mobilne. * Strony mobilne to takie, które tworzone są wyłącznie dla urządzeń przenośnych i działają niezależnie od ich klasycznych wersji. Mają o wiele mniejsze rozmiary i zwykle są uproszczonymi wersjami stron przeznaczonych dla komputerów – z mniejszą ilością grafik, a czasem także informacji. Dzięki temu ładują się szybciej i nie wymagają wysokiego transferu danych. Strony mobilne są osobnym bytem – zwykle mają nawet nieco inny adres niż strona główna (przed adresem dodawana jest litera „m”, np. m.filmweb.pl). W związku z tym, jeśli jesteś właścicielem np. sklepu internetowego i wprowadzasz do sprzedaży nowy produkt, musisz zaktualizować dane w głównym serwisie i dodatkowo jego mobilnej wersji. Zaletą stron mobilnych jest stosunkowa łatwość projektowania, a także niższe (niż w przypadku stron responsywnych) koszty ich tworzenia. * Strony responsywne (RWD – Responsive web design), w przeciwieństwie do mobilnych, nie są odrębnymi wersjami stron głównych. Strona responsywna dopasowuje się do rozdzielczości wyświetlaczy urządzeń przenośnych, ale to ta sama strona, którą użytkownicy widzą w komputerach. W związku z tym jej aktualizacja nie wymaga wykonywania dodatkowych czynności. Strony responsywne są uniwersalne – pasują zarówno do monitorów komputerów, jak i wyświetlaczy smartfonów oraz tabletów. Strony responsywne są często bardziej atrakcyjne wizualnie od stron mobilnych. Ponadto mają dużo korzystniejszy wpływ na pozycjonowanie i znacznie efektywniej poprawiają swoją pozycję w wyszukiwarkach. Ten rodzaj stron jest szczególnie doceniany przez Google. Dla niektórych minusem stron RWD może być wyższy niż w przypadku stron mobilnych, koszt ich tworzenia, a także wyższy stopień ich skomplikowania. Tworzenie stron RWD wymaga przeprowadzania licznych testów na różnych przeglądarkach oraz matrycach.

Jaki rodzaj strony wybrać? Jeśli chcesz stworzyć stronę od początku, warto postawić na wersję responsywną. Jeśli natomiast nie planujesz przebudowy serwisu, możesz wybrać wersję mobilną. Warto mieć także na uwadze częstotliwość wprowadzania zmian – w przypadku np. sklepów internetowych, które wymagają częstych aktualizacji, strona responsywna będzie wygodniejsza i pozwoli na oszczędność czasu.

A może aplikacja mobilna?

Aplikacje mobilne zyskują coraz więcej zwolenników – zarówno wśród użytkowników urządzeń mobilnych, jak i właścicieli stron. Aplikacje nie są tożsame ze stronami mobilnymi czy stronami RWD. Aby zainstalować daną aplikację w urządzeniu, użytkownik musi pobrać ją z Google Play czy AppStore, a przede wszystkim – dowiedzieć się o niej. Dlatego w przypadku aplikacji mobilnych niezwykle ważna jest ich odpowiednia promocja.

Aplikacje mobilne dają użytkownikom możliwość personalizacji ustawień, a także mają ułatwiać dostęp do funkcjonalności, z których użytkownicy najczęściej korzystają. Ich istnienie jest zasadne wtedy, gdy oferują użytkownikom przydatne funkcje, ułatwiające niektóre czynności (np. robienie zakupów, wykonywanie przelewów czy sprawdzanie połączeń). Jeśli aplikacje mają ułatwiać życie użytkowników, nie powinny być one kolejnymi wersjami stron internetowych. Jaki byłby bowiem sens aplikacji, która daje dokładnie to samo, co witryna, a do tego wymaga pobierania i instalowania jej w telefonie?

Aplikacje na telefon są przydatne szczególnie wtedy, gdy użytkownik często wykonuje określone czynności (zwłaszcza z użyciem własnego konta). Należą do nich np.:

  • aplikacje bankowe,
  • aplikacje służące do płatności mobilnych (np. SkyCash),
  • aplikacje do sprawdzania połączeń komunikacji miejskiej (np. jakdojade.pl),
  • aplikacje do zamawiania taksówek (zamiast dzwonić, wystarczy zamówić taksówkę przy pomocy kilku kliknięć),
  • aplikacje sklepów internetowych.

Ponadto aplikacje mogą wykorzystywać tzw. natywne funkcje urządzeń przenośnych, takie jak kalendarz, GPS czy aparat fotograficzny. Inną zaletą niektórych aplikacji jest możliwość korzystania z nich offline, na co nie pozwalają strony internetowe.

Co wybrać – aplikację mobilną czy stronę internetową?

Dobrze zaprojektowane aplikacje mobilne są wygodne w użytkowaniu i ułatwiają dostęp do najważniejszych funkcjonalności, dzięki czemu użytkownicy coraz bardziej cenią sobie ich dostępność. Nie należy jednak przeceniać ich działania i traktować jako zamienników stron internetowych. W związku z tym najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie zarówno strony mobilnej lub RWD, jak i aplikacji (i traktowanie jej jako dodatek – rozszerzenie serwisu). Jeśli zastanawiasz się, czy lepiej stworzyć mobilną stronę internetową, czy może aplikację, korzystniejszym rozwiązaniem będzie inwestycja w stronę www. To przecież właśnie zwykle tam użytkownicy kierują swoje pierwsze kroki, a dopiero potem dowiadują się o istnieniu aplikacji.