Spis treści

Reklama artykułów spożywczych w tradycyjnych mediach


Niegdyś reklamy branży spożywczej w mediach tradycyjnych stanowiły podstawowe działania marketingowe. Nic dziwnego, skoro równocześnie z gazetami, już po wynalezieniu maszyny drukarskiej przez Gutenberga, pojawiły się także reklamy. Prasa, radio oraz telewizja mają ogromny zasięg i od wieków przyciągają konsumentów. Dziś jednak nawet przewrotne grafiki w magazynach omiatamy wzrokiem, promocje radiowe kwitujemy zmianą stacji, a głośne i kolorowe spoty telewizyjne traktujemy jak odgrzewany kotlet.

Branża spożywcza równie często korzysta więc z reklamy internetowej. Apetyt rośnie w miarę jedzenia – warto rozszerzyć kanały marketingu niezależnie, czy prowadzisz duży market stacjonarny, czy sklep spożywczy online, czy dopiero stawiasz pierwsze kroki na rynku.

Pozycjonowanie sklepów internetowych z produktami spożywczymi jest o wiele tańsze niż reklamy w tradycyjnych mediach. Poniżej przygotowaliśmy listę sposobów na udaną promocję w sieci. Zobacz, jakie działania warto włożyć do koszyka, a jakie lepiej zostawić na półce.

Public relations w mediach społecznościowych


Podstawą działań marki produktów spożywczych w internecie jest aktywność w mediach społecznościowych. Dzięki temu masz szansę nawiązać bezpośredni kontakt z ze swoimi klientami. To szczególnie ważne, jeśli grupa Twoich odbiorców jest wąska, np. przy prowadzeniu sklepu z artykułami spożywczymi dla wegan, bezglutenowców albo z produktami zagranicznymi niedostępnymi w Polsce. Regularne posty na Instagramie, Facebooku, TikToku czy Twitterze pomogą Ci też budować konkretny wizerunek brandu.

marketing w branży spożywczej

(źródło: Instagram @lidlpolska)

Strategia marketingowa produktu – influencer marketing


Nierozerwalną częścią mediów społecznościowych są influencerzy. Współpraca z nimi w branży spożywczej jest wyjątkowo popularna i skuteczna szczególnie wśród młodszych użytkowników. Taka forma reklamy wydaje się też bardziej naturalna niż spoty telewizyjne ze znanymi aktorami. Hasztagi #wspolpraca czy #ad oznaczają promocję danej marki, czy produktu. Przykładów takich działań nie trzeba szukać daleko:

  • lody Ekipa,
  • zestaw Maty w McDonald's,
  • promocja kabanosów Sokołów przez Sanah,
  • reklamy pasty kanapkowej Pastella marki Lisner na profilach społecznościowych CLEO,
  • napój energetyczny Tiger w teledysku Young Leosi.

influencer marketing w branży spożywczej tiger young leosia

(źródło: wirtualnemedia.pl)

Pamiętaj jednak, że influencer marketing wcale nie ogranicza się do współpracy z najpopularniejszymi osobowościami. Mikroinfluencerzy pomogą Ci wypromować produkt spożywczy wśród mniejszej, ale bardziej oddanej grupy odbiorców. To więc atrakcyjna opcja przy ograniczonym budżecie.

Zatrudnienie influencera warto jednak przemyśleć. Nie narzucaj blogerowi sposobu czy stylu komunikacji, aby osiągnąć naturalny efekt. Przed wyborem konkretnej „twarzy” sprawdź opinie o influencerze, jego poglądy i wizerunek w sieci, a unikniesz kosztownych wpadek.

Real time marketing w branży spożywczej


Częścią dobrej strategii content marketingowej może być także real time marketing (RTM). To komunikaty reklamowe oparte na aktualnych wydarzeniach na świecie. Ciekawie skonstruowane RTM nie tylko może wzbudzić zainteresowanie Twoimi produktami, ale ma również szansę stania się treścią viralową.

Reklama produktów spożywczych, która ostatnio zwróciła naszą uwagę to przewrotne nawiązanie do prequela kultowej „Gry o tron” – serialu „Ród smoka” (ang. „House of the Dragon”). Kaufland w swoim klipie zatytułowanym „House of the Dragonfruit” przedstawia rycerza ze smoczym owocem oraz srebrnowłosą pracownicę do złudzenia przypominającą dziedziczkę rodu Targaryenów.

Wbrew pozorom, aby ugotować treść RTM, wcale nie potrzebujesz dużego budżetu. Wystarczy:

  • paczka odniesień do popkultury (i nie tylko),
  • trochę sprytu,
  • szczypta humoru.

Pozycjonowanie branży spożywczej – frazy brandowe


SEO w branży spożywczej z powodzeniem może opierać się o frazy z nazwami marek, czyli frazy brandowe. Wykorzystaj popularność linii produktów znanych już na rynku. Poniżej znajdziesz przykładowe frazy – pamiętaj jednak, że im więcej wyszukiwań, tym większa konkurencja.

  • sos sojowy tao tao – 350/msc.
  • bezmięsny mięsny boczek – 20/msc.
  • naturli margaryna – 100/msc.
  • kawa lavazza – 11000/msc.
  • makaron lubella – 3100/msc.

Jeśli klienci wiążą Twoją markę z produktem spożywczym (np. ponieważ dostarczasz specyficzne artykuły), fraza oprócz nazwy danego towaru może zawierać również nazwę Twojej firmy.

pozycjonowanie branża spożywcza

Oprócz stosowania fraz brandowych, warto podkręcić pozycjonowanie w branży spożywczej poprzez:

  1. Optymalizację na frazy longtailowe, np. związane z przepisami (Jak zrobić spaghetti?) lub poradami (Jak jeść zdrowo i tanio?).
  2. Budowanie profilu linków zewnętrznych, pozyskując odnośniki z serwisów kulinarnych, lifestylowych blogów, for internetowych, mediów społecznościowych czy baz wiedzy (np. Wikipedii) zarówno poprzez różne współprace, eksperckie wypowiedzi, jak i artykuły sponsorowane.
  3. Zwiększanie świadomości marki poprzez sponsoring lub obejmowanie patronatem różnych wydarzeń (stacjonarnych i wirtualnych) związanych z branżą spożywczą (np. targów kulinarnych, festiwali takich jak Restaurant Week czy podcastów lub kanałów kulinarnych na YouTube, TikToku bądź Instagramie). Dzięki temu nie tylko reklamuje się swoje usługi, ale istnieje szansa na pozyskanie linków oraz zbudowanie tematyczności strony przez dodatkowe frazy kluczowe.

Pozycjonowanie lokalne sklepów spożywczych


Czy wiesz, że aż 57% konsumentów preferuje stacjonarne zakupy spożywcze?
raport CBRE

Według raportu CBRE mimo popularności sklepów online oraz dostaw zakupów do domu w czasie pandemii koronawirusa mniej niż połowa Polaków uzupełnia spiżarnię przez internet. Jednocześnie branża spożywcza to najszybciej rozwijająca się gałąź e-commerce (źródło: raport Shoper).

zakupy w spożywczym sklepie stacjonarnym

Warto zadbać więc o pozycjonowanie lokalne sklepu spożywczego. Jak to zrobić?

Jeśli ślinka cieknie Ci na myśl o nowych klientach, skonfiguruj wizytówkę Google Moja Firma i zastosuj reklamy kierowane geograficznie. Nie zapomnij także o frazach z nazwą miejscowości lokalizacji, np.:

  • sklep spożywczy kraków – 700/msc,
  • sklep ekologiczny warszawa – 450/msc,
  • sklep azjatycki poznań – 350/msc,
  • sklep włoski wrocław – 200/msc.

google moja firma w pozycjonowaniu lokalnym sklepów spożywczych

Przyszłość zakupów spożywczych


Granica pomiędzy sferami online i offline zaciera się szybko – także w kwestii zakupów. Sprzedaż hybrydowa możliwa jest nawet w niewielkich sklepach, warto więc rozważyć dostępne opcje. Amazon Go oraz Carrefour Scan&Go sprawiają, że klienci nie muszą korzystać z pomocy kasjerów, a nawet kas samoobsługowych.

Aplikacje mobilne służące m.in. do śledzenia programów lojalnościowych umożliwiają skanowanie produktów podczas wkładania ich do wózka. Po zakupach konsument wychodzi ze sklepu, a opłata za zakupy zostaje automatycznie pobrana z powiązanego konta bankowego.

carrefour scan and go marketing branża spożywcza

(źródło: Media Carrefour)

Przyszłość zakupów spożywczych to także wyprzedzanie potrzeb klientów. Plakat na przystanku nie tylko reklamuje firmę, ale też przypomina o zakupie jajek, a nadrukowany na nim kod QR – przekierowuje do sklepu z tym produktem. Kody do skanowania można umieścić także na powiązanych artykułach, przykładowo płatki śniadaniowe przeniosą Cię do zakupu mleka, a masło – chleba.

Czy warto spróbować marketingu internetowego w branży spożywczej?


Na to pytanie odpowiadamy: tak! Internetowy marketing w branży spożywczej jest świetnym narzędziem nawet przy ograniczonym budżecie, zarówno w sklepach online, jak i stacjonarnych.

Nasza agencja SEO pomoże Ci wypromować przedsiębiorstwo w branży spożywczej i nie tylko w cenie wielokrotnie niższej niż reklamy w mediach tradycyjnych. Serwujemy pozycjonowanie stron internetowych z najwyższej półki, które zwiększy widoczność Twojego sklepu w wyszukiwarce. Spróbuj!

wyceń pozycjonowanie strony internetowej

FAQ

1. Czym różni się reklama sklepów spożywczych w tradycyjnych mediach i internecie?

Chociaż reklama w prasie, radiu i telewizji dociera do szerokiego grona odbiorców, jest często brana jako nachalna, a jej koszty są ogromne. Marketing internetowy to opcja o wiele tańsza oraz „naturalna".

2. Jak skutecznie reklamować firmy i produkty z branży spożywczej?

Zdecyduj się na większą aktywność w social mediach, a być może także współpracę z influencerem. Zaproponuj konsumentom atrakcyjne programy lojalnościowe i pamiętaj o pozycjonowaniu.

3. Pozycjonowanie sklepów spożywczych – z czym to się je?

SEO branży spożywczej polega na zachęceniu klientów do wejścia na stronę Twojego przedsiębiorstwa. Możesz wykorzystać m.in. frazy long tail i frazy brandowe. Stacjonarne firmy powinny zadbać także o pozycjonowanie lokalne.