Spis treści

Czym jest marketing czasu rzeczywistego?


W określeniu Real-Time Marketing - w skrócie RTM, a w tłumaczeniu marketing czasu rzeczywistego kluczowy jest przymiotnik real-time. Oznacza communicated, shown, presented, etc. at the same time as events actually happen (dictionary.cambridge.org). Content w ramach RTM jest więc komunikowany wtedy, kiedy rozgrywają się wydarzenia, których dotyczy. Jest szybką reakcją, która wymaga od marketera:

  • refleksu - real-time to nie dzień po, ale godziny czy nawet minuty. Zdecydowanie im szybciej, tym lepiej;
  • znajomości komunikacji w mediach społecznościowych - główne kanały komunikacji Real-Time Marketingu to właśnie platformy takie jak Instagram, Facebook, Twitter czy LinkedIn;
  • biegłości w monitorowaniu aktualnych wydarzeń w kraju i na świecie - marketing w czasie rzeczywistym nawiązuje do najróżniejszych sytuacji, które właśnie rozgrywają się w naszym bliższym i dalszym otoczeniu;
  • błyskotliwości - w ramach RTM często odnosimy się do wydarzenia, które nie jest do końca związane z naszymi produktami czy usługami (przykłady znajdziesz niżej). Inteligentny i kreatywny marketer przekuje je jednak w temat na content istotny dla swojej firmy;
  • poczucia humoru - to na nim opiera się większość komunikatów w ramach Real-Time Marketingu.

Najważniejsze aspekty marketingu czasu rzeczywistego są bezpośrednio związane z naturą platform, na których pojawia się tego typu content - social mediów. Wchodzimy tam głównie w dwóch celach - po rozrywkę i po informację. Trafny i dowcipny komunikat w ramach RTM nie tylko lekko podniesie kącik ust internauty, ale także poinformuje go o wydarzeniu, do którego nawiązuje. Czasem to właśnie Real-Time Marketing sprawi, że odpalimy przeglądarkę po więcej faktów.

W RTM ogromnie liczy się czas. Natychmiastowość nie jest dziś wartością dodaną, atrakcją - jest oczywistością i oczekiwaniem, które marka musi spełnić, żeby odnieść sukces. Przez znaczną część czasu korzystamy z kilku ekranów jednocześnie - oglądamy telewizję czy serial na Netflixie, a jednocześnie przewijamy feed na Instagramie albo Facebooku. Content musi nadążać za odbiorcami (potencjalnymi klientami), a RTM jest świetną okazją, żeby pokazać, że jesteśmy ważnym zawodnikiem w wyścigu o uwagę internauty.

Real-Time Marketing - skąd czerpać inspiracje?


Wspomniane wyżej „wydarzenia” z kraju i świata mogą brzmieć enigmatycznie. Chodzi jednak o takie sytuacje, które spowodowały z różnych powodów poruszenie w mediach i generują zaangażowanie odbiorców. Chodzi więc o bieżące wydarzenia:

  • sportowe

rtm Castorama strzel pięć piłek

Castorama nawiązała do Roberta Lewandowskiego, który w 2015 r. strzelił 5 goli w 9 minut w meczu z VfL Wolfsburg.

  • historyczne

rtm Ikea książę Harry

Ikea - uważana za jednego z mistrzów RTM - odwołała się do ślubu (już byłego) księcia Harrego.

  • polityczne

rtm Ikea Trump

Powyższa grafika pochodzi z okresu, w którym zaprzysiężono nowego prezydenta USA (i nie był to Trump).

  • kulturalne

rtm Guseppe

rtm Ikea śpiulkolot

Wybór Młodzieżowego Słowa Roku 2021 odbił się echem w treściach RTM.

rtm LEGO DiCaprio

Powyższa grafika pochodzi z Facebooka LEGO. Dodany hashtag #leowins królował w sieci, gdy po dwudziestu latach od pierwszej nominacji DiCaprio w końcu otrzymał prestiżową nagrodę.

Marketing w czasie rzeczywistym może opierać się również na śmiesznych, kontrowersyjnych, ciekawych i innych niecodziennych sytuacji z życia „zwykłych ludzi”. Doskonałym przykładem jest alarm wszczęty na widok groźnego zwierzaka z krakowskiego drzewa, który okazał się croissantem. Mowa oczywiście o słynnym już „lagunie”. Oto RTM w wydaniu sieci Lidl:

rtm Lidl lagun

oraz Aldi:

rtm Aldi lagun

Kolejny przykład niecodziennej sytuacji z Krakowa - w maju 2019 na świat przyszły sześcioraczki, a ich mama otrzymała praktyczne słuchawki od sklepu x-kom.pl:

rtm Aldi lagun

Przygotuj się do spontaniczności


Wróćmy do pytania zadanego w poprzednim nagłówku - skąd czerpać inspiracje? Powiedzieliśmy, że RTM nie może oprzeć się w całości na strategii. Potwierdzają to powyższe przykłady - wydarzeń, do których nawiązują, nie można było przewidzieć, ale do niektórych z pewnością można było się przygotować. Wiadome było, że jury wybierze jakieś Młodzieżowe Słowo Roku; że któraś z drużyn piłkarskich wygra, a inna przegra mecz (lub zremisują); że ktoś zdobędzie Oscara, a jakaś sławna osoba na pewno weźmie ślub. Każdy specjalista od marketingu, który chce być na czasie, powinien więc robić wnikliwy research na temat bieżących wydarzeń, które mogą generować motywy dla RTM. Niezbędna jest oczywiście czujność oraz obycie w świecie social mediów i newsów.

Przykładowo możesz łatwo sprawdzić, jakie seriale lub filmy będą premierowo zamieszczone na najpopularniejszych serwisach streamingowych - jeśli któryś z nich odniesie olbrzymi sukces (tak jak np. koreański serial Squid Game, który stał się motywem dla licznych kampanii RTM), to masz już temat na kreatywny content.

Marketing w czasie rzeczywistym vs marketing sezonowy


Warto zaznaczyć, że Real-Time Marketingu nie można mylić z marketingiem sezonowym. Pierwszy opiera się na szybkiej reakcji danej firmy na wydarzenia, których nie można w pełni przewidzieć, natomiast drugi można zaplanować nawet na kilka lat naprzód. Sezonowe kampanie będą nawiązywać do wydarzeń, które mają miejsce co roku (np. Dzień Babci, Wielkanoc, pierwszy dzień szkoły) lub co kilka lat (np. Mundial), a w RTM nie ma tej regularności i precyzyjnego planu.

Coroczne wydarzenia mogą jednak służyć Ci jako inspiracja do Real-Time Marketingu. Nawiązując znowu do futbolu - w okresie mistrzostw (czyli wydarzeniu cyklicznym) warto być czujnym, bo mogą nadarzyć się okazje do RTM na kanwie zaskakującej liczby strzelonych bramek, spektakularnych porażek, agresywnych fauli czy godnych podziwu debiutów.

Jaki jest cel Real-Time Marketingu?


Spójrz na przykłady RTM z powyższych grafik. Nawiązują do popularnych wydarzeń, ale poza tym promują produkty danej marki - croissanty, narzędzia, figurki LEGO, kołdrę czy słuchawki. Możesz więc wykorzystać błyskotliwe posty, grafiki, hasła itp., żeby trafić z ofertą obecnych i potencjalnych klientów, czyli naprawdę szerokiej grupy odbiorców.

Działania promocyjne w prowadzonych kampaniach RTM przyniosą Ci korzyści na wielu poziomach:

  • Pokazują obecnym i potencjalnym odbiorcom, że Twoja marka jest nowoczesna. Żeby szybko reagować na wydarzenia w czasie rzeczywistym, trzeba mieć rękę na pulsie, a głowę na karku. Jeśli firmę reprezentują tacy ludzie, to na pewno potrafią zadbać o potrzeby swojej grupy docelowej.
  • Wzbudzają pozytywne emocje związane z marką. Komunikaty RTM są inteligentne i zwykle zabawne, pokazują, że firma jest otwarta, ma dystans do otaczającej ją rzeczywistości i umie przekuć ją w ciekawą reklamę. Real-Time Marketing jest mrugnięciem okiem do odbiorcy, który pozytywnie reaguje na dobry żart.
  • Real-Time Marketing wpływa na ekspozycję marki. Grafiki, tweety czy posty z udanymi komunikatami RTM są przesyłane jak memy. Ich celem nie jest jednak tylko rozbawienie odbiorcy, ale też promocja marki i jej produktów czy usług.
  • Możesz wykorzystać marketing w czasie rzeczywistym jako motyw całej kampanii reklamowej (jeśli wydarzenie jest naprawdę wiekopomne), a także pretekst do zorganizowania konkursu, promocji lub innej formy zaangażowania obecnych i przyszłych klientów.

Innymi słowy - Real-Time Marketing pozwala na budowanie relacji z odbiorcami, zwiększenie ekspozycji marki i promowanie swojej oferty. A to wszystko opakowane jest w humorystyczny i inteligentny przekaz, który będzie przesyłany od Messengera do Messengera.

Media społecznościowe - tu króluje Real-Time Marketing


Tak jak każdy inny przekaz marketingowy, komunikat RTM musi być dopasowany do platformy, na której go umieszczamy. Na przykład grafiki doskonale sprawdzają się na Facebooku, a na Twitterze nie można pominąć viralowych hashtagów.

rtm Grammys

Amerykańska sieć restauracji Arby’s napisała tweeta, zwracając się do wokalisty Pharrella Williamsa i dodając popularny wówczas hashtag. Williams wystąpił na jednym z najważniejszych wydarzeń muzycznych na świecie - gali rozdania nagród Grammy - w czapce przypominającej tę z logo Arby’s.

Social media mają jednak jeszcze jedną ważną zaletę - umożliwiają bezpośrednią komunikację z odbiorcami naszego Real-Time Marketingu. Użytkownicy często reagują na publikowane treści, gratulując marce kreatywności, oznaczając znajomych lub po prostu „lajkując” posty. Kluczowe jest wówczas wejście w interakcję z użytkownikiem, np. odpowiadając na komentarz.

Real Time Marketing a SEO - pozycjonowanie stron internetowych


Mimo że głównie mówi się o tym, jak Real Time Marketing może wynieść Twoją markę na wyżyny popularności w social mediach, to nawiązywanie do aktualnych wydarzeń przyniesie Ci korzyści na znacznie większym obszarze.

1. Posty w social mediach z linkami do Twojej witryny

Załóżmy, że masz firmę sprzedającą części do smartfonów marki z nadgryzionym jabłkiem. Producent zalicza różne wpadki, mniej lub bardziej uciążliwe dla użytkowników, wypuszczając np. telefony wyginające się w kieszeniach albo bez minijacka.

Teraz rozpatrz taki scenariusz: Tworzysz śmieszny post RTM - grafikę, tweet, video itp., nawiązujący to skarg klientów marki i wrzucasz go do mediów społecznościowych. W poście oprócz grafiki czy innego contentu zamieszczasz też link do artykułu ze swojej witryny, który wyjaśnia, jak poradzić sobie z danym problemem. Zwiększasz w ten sposób ruch na stronie, a to istotnie wpływa na skuteczne pozycjonowanie stron internetowych. Osoby czerpiące z Twojej bazy wiedzy mogą stać się w przyszłości Twoimi klientami. Im więcej internautów do Ciebie trafi, tym większa szansa na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.

2. Artykuły dotyczące najnowszych wydarzeń

Na Real-Time Marketing można spojrzeć też z perspektywy nieco innej niż temat humorystycznych, memopodobnych postów w social mediach. Sposobem na wykorzystanie aktualnych wydarzeń do SEO jest tworzenie artykułów, które komentują szybko zmieniającą się rzeczywistość. Takie teksty mają potencjał do zaistnienia w sekcji Google News. Mogą dotyczyć np. zmian w prawie (Nowy Ład a firmy leasingowe, Ustawa o odpadach a firmy promujące ekologię itp.), ale to tylko jedna z wielu opcji. Bądź czujny, obserwuj rynek i wyłapuj nowinki branżowe, bo naprawdę jest o czym pisać. W ten sposób możesz dołączyć do firm, które odniosły sukces, bo stawiają nie tylko na przekaz marketingowy i sprzedaż, ale też na dzielenie się rzetelną wiedzą, czyli edukowanie swoich odbiorców.

Google News często samodzielnie dodaje wartościowe i wiarygodne strony do sekcji. Możesz też dodać swój serwis samodzielnie, ale tekst i tak przejdzie weryfikację. Google News i SEO działają więc w dwie strony. Jeśli witryna jest dobrze wypozycjonowana, to artykuł ma większą szansę na pojawienie się w newsach. Z kolei pojawienie się w newsach zwiększa ruch na stronie i zaufanie do marki, a więc wpływa na pozycjonowanie stron internetowych.

Tutaj także liczy się szybkość. Jeśli jakaś ustawa jest aktualnie w parlamencie, możesz przygotować content na oba scenariusze - przyjecie lub odrzucenie nowego aktu prawnego. Teksty dotyczące bieżących wydarzeń także świetnie nadają się do newsletterów. Mamy więc kolejną opcję wykorzystania RTM: e-mail marketing.

Kampanie RTM - klucz do sukcesu Twojej marki


Wymyślenie kreatywnego, zapadającego w pamięć i wyzwalającego pozytywne emocje komunikatu wymaga oczywiście ludzkiej pracy. Czasem pomysł wpadnie Ci do głowy w sekundę, a czasem pracuje nad nim sztab marketerów. Pojawia się więc pytanie - Czy warto? Jako odpowiedź zacytujemy wypowiedzi specjalistów z branży, których krakowska agencja kreatywna More Bananas zaprosiła na koniec 2021 r. do napisania e-booka „Trendy i podsumowania”:

  • Odpowiednie prowadzenie kampanii online staje się coraz ważniejsze. Pojawia się coraz więcej firm konkurencyjnych i należy wykazać się na ich tle. Tak właśnie robi regularnie IKEA, korzystając z Real Time Marketing. Każdy, kto śledzi konta social media IKEA, doskonale wie, co mam na myśli. (Marek Stokowski, specjalista SEO z DevaGroup, zapytany o trendy na 2022 r.)
  • Kreowanie profesjonalnego wizerunku w mediach społecznościowych polega więc na tym, aby być na czasie. Ze wszystkim. Tak więc wpasowanie się w ogólne trendy social mediów, jeśli chcemy stworzyć najlepszą kampanię, nie polega na największym zarobku, najwyższych wskaźnikach klikalności, lecz na fenomenie zapamiętania. Zazwyczaj do najlepszych kampanii zalicza się te z Real Time Marketingu. (Tobiasz Wierzbicki, Social media & Event Specialist w Digitree Group, zapytany o najlepszą kampanię w 2021 r.)
  • I tutaj właśnie pojawia się wspomniana przeze mnie personalizacja. Odbiorcy czują się połączeni z daną marką, pamiętają ją i są bardziej skłonni, aby stać się jej klientami. (Anna Żesławska, Social Media Team Leader w Green Cell, o tym, jak marki wykorzystują RTM).

Real-Time Marketing, którego nie chcesz dla Twojej marki


Przykłady działań w ramach Real-Time Marketing są wspominane przez specjalistów jako najlepsze kampanie 2021 r. Ale uwaga - zgodnie z wypowiedzią Tobiasza Wierzbickiego w cytowanym wyżej e-booku od More Bananas nieumiejętne wykorzystanie RTM-ów okazało się również największą… porażką roku. Real-Time Marketing nie może więc powstawać za wszelką cenę, bez zwrócenia uwagi na kontekst wydarzenia. Odważne komunikaty są cenione, ale niektóre tematy (związane np. z chorobą czy śmiercią) są na tyle kontrowersyjne, że wykorzystanie ich do marketingu jest mocno ryzykowne.

Druga sprawa to humor zawarty w contencie RTM. Jeśli temat został już przewałkowany wzdłuż i wszerz, a inne działu marketingu były szybsze od Twojego, może warto odłożyć kampanię RTM na inny moment. Nie będziemy przecież w nieskończoność śmiać się z tego samego, zwłaszcza gdy obiegło już cały Internet.

Wielokrotnie wspomnieliśmy też o inteligencji czy błyskotliwości - żarty, które najprościej określić mianem „suchych” mogą - owszem - zostać zapamiętane, ale niestety nie tak, jakbyśmy sobie tego życzyli dla własnej marki. Warto więc szerzej skonsultować pomysł, żeby przekonać się, czy komunikat nie jest miałki i „na siłę”.

Real-Time Marketing - działania na wielu płaszczyznach


Podsumowując, możesz wykorzystać treści dotyczące aktualnych wydarzeń w różnych kanałach komunikacji: na social mediach, blogach czy w newsletterach. Pamiętaj jednak, żeby reagować szybko i kreatywnie. Jako internauta na pewno wiesz, jak liczy się refleks i jak reagujemy na content, który jest tylko kolejnym nawiązaniem do tego samego motywu. Pokaż swoim obecnym i potencjalnym klientom, że bacznie obserwujesz otaczającą Cię rzeczywistość i wiesz, jak ważne jest natychmiastowe działanie.

wyceń pozycjonowanie strony internetowej

FAQ:

1. Real-Time Marketing - dlaczego warto na niego postawić?

Szybka reakcja na aktualne wydarzenia pokazuje obecnym i potencjalnym klientom, że firma trzyma rękę na pulsie o bacznie obserwuje otaczającą ją rzeczywistość - nie tylko branżową. Komunikaty RTM wywołują pozytywne emocje i łatwo zapadają w pamięć.

2. Jakie Real-Time Marketing może wpłynąć na pozycjonowanie strony?

Marketing czasu rzeczywistego prowadzi się głównie w social mediach - warto wtedy udostępniać tam również linki do naszych produktów, usług i artykułów na blogu firmowym, żeby naturalnie zwiększyć ruch na stronie.

3. RTM - jak pisać artykuły na czasie?

Żeby szybko reagować na sytuacje istotne dla Twoich odbiorców, należy śledzić nowinki branżowe, sukcesy i wpadki konkurencji, zmieniające się prawo, jednorazowe trendy i ogólnie - newsy. Szybki odzew w postaci tematycznego artykułu będzie na wagę złota. Ma również potencjał do znalezienia się w Google News.