Ogólny zarys

Oficjalnie ogłaszamy, że na dobre minęła epoka przeładowanych, nieczytelnych stron www, wykorzystujących nieefektywne technologie! Już od kilku lat coraz większy nacisk kładzie się na to, by strony były jak najbardziej przyjazne użytkownikowi, przejrzyste i intuicyjne. W związku z tym właściwie wszystkie tendencje pojawiające się we współczesnym webdesignie koncentrują się na tym, by zapewnić internautom maksymalny komfort korzystania ze stron. O tym, jakie konkretnie zmiany przynosi 2018 rok, przeczytasz w dalszej części artykułu.

Kreatywny minimalizm

Strony do maksimum wypełnione treścią i grafikami odchodzą do lamusa. Użytkownicy oczekują prostych rozwiązań, przez co długie wędrówki po stronach internetowych mogą wywoływać u nich zniechęcenie i opuszczanie serwisów, na których trudno jest szybko dotrzeć do potrzebnych informacji. Odpowiadając na oczekiwania, w 2018 roku stawiamy na minimalizm i wolną przestrzeń, które pozwalają wyeksponować to, co na danej stronie jest najbardziej istotne, a przy okazji dają użytkownikom możliwość przyjemnego wyciszenia się i skupienia. Minimalizm to także tendencja, która wyklucza ze stron wszelkie udziwnienia, czy zbędne elementy, dążąc do prostoty. Zasada, której webdesignerzy powinni trzymać się w 2018 roku, brzmi: jeżeli nie potrafisz w jasny sposób wskazać funkcji, jaką dany element ma pełnić na stronie www – zrezygnuj z niego. Takie podejście pozwala na tworzenie w pełni przemyślanych, przejrzystych stron, nieprzeładowanych zbędną treścią.

Dyskretne animacje

Animacje będą bardzo mile widziane w webdesignie, pod jednym warunkiem – muszą być delikatne (ogromne animacje w tle strony to absolutne faux-pas!). W 2018 roku chętnie będziemy sięgać po poruszające się elementy, uwidaczniające się podczas scrollowania strony www. Animacje mogą pomóc w kierowaniu uwagę użytkownika na ważne informacje – oczywiście, jeżeli zostaną zastosowane w odpowiednich miejscach i w niezbyt dużej liczbie.

Pływające menu

Ostatnie lata w webdesignie upłynęły pod znakiem tak zwanego hamburgera, czyli trzech poziomych kresek, symbolizujących menu. To, co miało być uproszczeniem, okazało się jednak dla wielu osób… utrudnieniem. Nie dość, że od poszukiwanych podstron internautów dzieliło kilka kliknięć (co najmniej dwa – rozwinięcie menu i wybór podstrony), to, jak pokazała praktyka, część użytkowników nie potrafiła skorzystać z „hamburgera” i po prostu… opuszczała stronę. W 2018 roku najbardziej pożądanym będzie menu pływające, czyli takie, które przesuwa się do dołu razem ze stroną, pozwalając na swobodny dostęp w każdej chwili.

Content is a king

Słynne powiedzenie Billa Gatesa sprzed ponad dekady jest dziś jak najbardziej aktualne. Lansowana prostota i minimalizm absolutnie nie oznaczają tego, że strona ma świecić pustkami. Wręcz przeciwnie! W 2018 roku powinniśmy dbać o to, aby regularnie pojawiał się na niej wysokiej jakości content, odpowiednio zoptymalizowany pod kątem SEO. To dzięki niemu strony www są lepiej widoczne w wyszukiwarkach i, co za tym idzie, trafia na nie więcej użytkowników. Co ważne, teksty pojawiające się na stronach nie mogą stanowić jedynie zlepka fraz do pozycjonowania – powinny realnie odpowiadać na potrzeby użytkowników.

Kinografika

Kinografika (z ang. cinemagraph) to połączenie statycznych obrazów z filmowym zapętleniem, po raz pierwszy przedstawione przez Jamiego Becka i Kevina Berga w 2011 roku. Efekt, jaki daje kinografika, przypomina obraz, w którym tylko jeden, wybrany element jest ruchomy – może to być balon unoszący się na tle nieruchomego krajobrazu, kot, który porusza jedynie ogonem czy nieruchoma modelka, której włosy i sukienka poruszają się na wietrze. Tego typu grafika ma szanse w 2018 roku wyprzeć ze stron www filmy, które nie tylko niepotrzebnie obciążały witrynę, ale także powodowały u użytkowników wrażenie przytłoczenia. Kinografiki (zwykle zapisywane w formacie .gif) są lekkie, a zarazem często znacznie ciekawsze niż tradycyjne, statyczne ilustracje, dzięki czemu skutecznie przyciągają uwagę użytkowników.

Responsywność

W 2018 roku strony dostosowane do urządzeń mobilnych (np. smartfonów, tabletów) nie są już jedynie kaprysem, ale wręcz koniecznością! Już dwa lata temu pojawiły się pierwsze doniesienia, według których strony internetowe są przeglądane częściej na urządzeniach mobilnych niż na komputerach stacjonarnych i laptopach. Z biegiem czasu tendencja ta nie traci na sile! W roku 2018 sytuacja jest już jasna – elastyczna strona, w pełni dostosowana do wyświetlania na ekranach telefonów czy tabletów to obowiązek każdego, kto chce uzyskać zainteresowanie internautów. Użytkownik, który trafi na nieresponsywną, niewygodną w obsłudze stronę, z bardzo dużym prawdopodobieństwem zamknie ją i skieruje swoją uwagę ku konkurencji, która wykazuje się większą elastycznością.

Bez nudy!

Każdy, kto sięga pamięcią do internetu z początku lat 00. i ówczesnych stron internetowych, wie, że czasy te dla wedesignerów zdominowane były przez krzykliwe, jaskrawe kolory i bardzo dużą liczbę grafik. Dekadę później estetyka stron www wyraźnie się zmieniła i wyraźnie uspokoiła, zmierzając coraz śmielej w stronę delikatnych, zachowawczych barw dyktowanych przez psychologię koloru. Obecnie, pomimo panującego minimalizmu, webdesignerzy ponownie z chęcią sięgają po wyraziste barwy, które przełamują ascetyczny wygląd stron i doskonale je urozmaicają. Intensywne akcenty kolorystyczne, na tle utrzymanym w stosowanych barwach, pozwalają łatwo wyróżnić najważniejsze elementy strony i przykuć do nich uwagę użytkownika. Pomimo tego, że 2018 nie przynosi rewolucyjnych zmian w dziedzinie webdesignu, uważamy tegoroczne trendy za naprawdę ciekawe i godne uwagi – zwłaszcza ze względu na tak duży fokus na wygodę użytkownika, która w końcu jest w naszym zawodzie jedną z najważniejszych wartości.

Sprawdź też trendy w projektowaniu stron www na rok 2019.