Spis treści

Co to jest UGC? Definicja


User Generated Content, czyli dosłownie treści generowane przez użytkownika, to wszystkie zdjęcia, komentarze, opinie, wpisy na forum czy rolki dotyczące konkretnej marki, a publikowane przez jej klientów. Nie są one przygotowywane przez specjalistów od marketingu, jak w przypadku opisów produktów czy treści na stronie internetowej. Tutaj mamy do czynienia wyłącznie z opiniami użytkowników, którzy skorzystali z usług danej firmy albo kupili któryś z oferowanych produktów. Warto więc pamiętać, że UGC może być zarówno pozytywny, jak i negatywny – w końcu często można spotkać się także z nieprzychylnymi opiniami klientów. Każdy jednak będzie znacząco wpływał na postrzeganie firmy przez potencjalnych klientów.

User Generated Content – przykłady


Aby jeszcze lepiej zobrazować sobie User Generated Content, przyjrzyjmy się najczęstszym jego rodzajom.

  • Posty lub rolki na Instagramie – zadowoleni użytkownicy mogą wrzucać na Instagrama zdjęcia przedstawiające konkretny produkt albo siedzibę firmy, oznaczając ją przy tym. Jeśli ich wrażenia były pozytywne, może to zachęcić obserwujące ich osoby do odwiedzenia danego miejsca albo zamówienia konkretnego produktu. Taka forma UGC najczęściej jest wykorzystywana w przypadku wszelkich restauracji i kawiarni, dlatego tak ważne jest, aby oferowane produkty zachwycały nie tylko smakiem, lecz również wyglądem.
  • Komentarze pod postami na Facebooku – jeśli firma prowadzi swój profil na Facebooku, klienci mogą dzielić się swoimi wrażeniami pod konkretnymi postami, np. dotyczącymi produkty, jaki zakupili albo usługi, z której skorzystali. Takie opinie często są bardzo ważne dla potencjalnych klientów, dlatego warto publikować różnorodne treści, do których będą mogli odnieść się dotychczasowi klienci.
  • Opinie na Google Maps – to właśnie dzięki nim wiele osób decyduje się, czy skorzystać z oferty danej firmy, czy też szukać innej. Najczęściej takie opinie pozostawiają klienci albo bardzo zadowoleni z obsługi lub produktów, albo wyjątkowo oburzeni brakiem profesjonalizmu firmy. Tymczasem istotne jest uzyskanie dobrych opinii, lecz w jak największej liczbie. Warto więc dbać, aby zadowoleni klienci pozostawiali po sobie ślad.
  • Wpisy na forach dyskusyjnych/grupach na Facebooku – często użytkownicy szukają konkretnych produktów lub usług i nie chcą ufać wyłącznie wyszukiwarce Google. W takich sytuacjach dawniej najczęściej kierowali się na fora internetowe, a dzisiaj znacznie częściej wybierają grupy na Facebooku. Na takich grupach można np. zapytać o dobrego fryzjera w Poznaniu, a inni użytkownicy często chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami. To świetna okazja dla Twojej marki, gdyż takim poleceniom zazwyczaj ufa całkiem sporo osób.

To jedynie kilka z możliwych rodzajów User Generated Contentpoza nimi możemy jeszcze wyróżnić np. komentarze pod konkretnymi produktami w sklepie internetowym albo na Allegro czy recenzje publikowane na YouTube lub blogu. Możliwości jest całkiem sporo, dlatego koniecznie należy wiedzieć, jak je wykorzystać.

user generated content przykłady

Dlaczego User Generated Content jest tak ważny?


User Generated Content to treści publikowane przez użytkowników – nie będą tak idealne jak publikacje przygotowywane przez specjalistów. Czy zatem w ogóle warto poświęcać im uwagę? Bez wątpienia tak i to z wielu powodów!

Zwiększa zaufanie


Przede wszystkim UGC jest zupełnie inaczej odbierane przez potencjalnych klientów niż wszelkie treści publikowane przez firmę. W końcu nie są one pisane za pieniądze i nie mają na celu przedstawienia marki w jak najjaśniejszym świetle – są szczerą, bezinteresowną opinią. A właśnie takie są poszukiwane przez klientów w obecnym świecie zalewanym przez reklamy. Znaleziona na Google Maps czy Facebooku opinia będzie dla nich o wiele ważniejsza niż najpiękniejsza reklama, która kosztowała niemało.

Odciąża w przygotowywaniu treści


Prowadzenie kont w mediach społecznościowych, dodawanie nowych wpisów blogowych czy opisów produktów bywa wymagającym zadaniem – w końcu trzeba wtedy przygotowywać sporo treści niemal każdego dnia. Ma to znaczenie zwłaszcza w przypadku niewielkich firm dysponujących ograniczonym budżetem i niemogących pozwolić sobie na zatrudnienie dodatkowego pracownika. W takiej sytuacji z pomocą może przyjść właśnie UGC. Zamiast przygotowywać nowy post na Instagrama albo rolkę można udostępnić ten utworzony przez zadowolonego klienta. Tutaj konieczne jednak będzie skłonienie użytkowników do tworzenia treści.

User Generated Content, marketing – jak zachęcić użytkowników do publikowania treści?


Trudno znaleźć firmę, która nie miałaby żadnej opinii w Google Maps czy oceny któregoś ze swoich produktów na Allegro. Takie działania, choć oczywiście niezwykle istotne, nie będą jednak wystarczające. Warto zastanowić się nad możliwością zwiększenia zaangażowania użytkowników poprzez podjęcie pewnych działań.

user generated content marketing

Dbaj o jakość


Aby uzyskać pozytywny UGC, przede wszystkim należy zadbać o jakość – oferowanych usług, produktów, jak i obsługi klienta. Istotne będzie tutaj zaskoczenie odwiedzających punkt albo składających zamówienie osób – niech każdy klient będzie zachwycony interakcją z Twoją marką. W przypadku punktów stacjonarnych niebagatelne znaczenie będzie miała sprawna i profesjonalna obsługa – klienci uwielbiają załatwiać swoje sprawy szybko i w miłej atmosferze. Natomiast w przypadku sklepu internetowego warto zadbać, aby wewnątrz każdej przesyłki znalazł się dedykowany danej osobie tekst. Można również rozważyć umieszczenie w paczce niewielkiego dodatku czy kodu rabatowego na kolejne zakupy. Niech klienci będą tak zadowoleni z interakcji, że to wspomnienie pozostanie z nimi przez cały dzień i będą chcieli jak najszybciej podzielić się swoimi doświadczeniami z innymi osobami.

Wprowadź hashtagi i zachęć do ich stosowania


Aby jeszcze bardziej skłonić zadowolonych klientów do podzielenia się swoimi doświadczeniami, warto wprowadzić unikalne hashtagi, które będą mogli umieszczać w swoich wpisach. Równie ważne jest podawanie na opakowaniach, wizytówkach itp. nazwy profilu firmy na Facebooku, Instagramie czy innych mediach społecznościowych. W ten sposób użytkownicy będą mogli łatwo znaleźć właściwy profil i go oznaczyć, a dzięki temu szybko zauważysz nową interakcję i ją udostępnisz.

Wysyłaj przekonujące maile z prośbą o wystawienie opinii


Często praktyką stosowaną zwłaszcza przez sklepy internetowe jest wysyłanie maili po pewnym czasie od dokonania zakupu z prośbą o wystawienie opinii, jeśli sklep spełnił oczekiwania. Niestety takie wiadomości często bywają ignorowane przez klientów. Aby stały się skuteczne, warto dodać do nich obietnicę korzyści dla klienta, np. po wystawieniu opinii otrzyma 10% zniżki na kolejne zamówienie. Choć rozdawanie takich rabatów może wydawać się stratą dla firmy, warto myśleć w szerszej perspektywie – każda kolejna opinia może przynieść znacznie więcej klientów, a tym samym zwiększyć liczbę zamówień, przez co poniesione koszty będą jedynie ułamkiem zyskanych korzyści.

user generated content opinie

Organizuj konkursy


Social media to idealne miejsce na przeprowadzenie konkursu, który znacznie zwiększy świadomość Twojej marki. Takie konkursy najczęściej polegają na udostępnianiu przez dotychczasowych klientów dedykowanego postu i opisywaniu swoich doświadczeń z firmą. W ten sposób wiele osób obserwujących klientów dowie się o Twojej marce, a dodatkowo zapozna się z opinią znajomego na jej temat.

Publikuj różnorodne posty w social mediach


Jak dowiedzieliśmy się już wcześniej, klienci chętnie dzielą się opiniami na temat danych usług czy produktów, jeśli zobaczą je w poście na social mediach. Dlatego tak ważne jest, aby regularnie przedstawiać swoją ofertę na Facebooku czy Instagramie, aby jak najwięcej osób mogło odnieść się do produktów lub usług, z których korzystali. To również idealna baza wiedzy dla potencjalnych klientów, którzy będą mogli dowiedzieć się więcej o ofercie, a także poznać opinie na jej temat.

ugc marketing

Skuteczny marketing to nie tylko User Generated Content


Choć UGC jest wyjątkowo pozytywnie odbierany przez potencjalnych klientów, nie można opierać na nim wszystkich swoich działań marketingowych. Najlepiej traktować UGC jako uzupełnienie uruchamianych kampanii reklamowych, np. Google Ads. Nie można również zapominać o właściwym pozycjonowaniu strony internetowej – to dzięki niemu szanse na znalezienie Twojej firmy przez wielu użytkowników znacznie wzrosną. W tych zadaniach może pomóc skuteczna agencja SEO, taka jak Empressia!

wyceń Google Ads

FAQ:

1. Czym jest User Generated Content (UGC)?

User Generated Content to treści tworzone przez użytkowników, takie jak zdjęcia, opinie czy komentarze, dotyczące konkretnej marki. Przykładem są zdjęcia produktów na Instagramie, opinie na Google Maps czy wpisy na forach. To autentyczne materiały, które pomagają budować wizerunek firmy i zwiększają jej wiarygodność w oczach klientów.

2. Dlaczego UGC jest tak ważny?

Treści generowane przez użytkowników zwiększają zaufanie klientów, gdyż są autentyczne i nie mają charakteru reklamy. Ponadto UGC odciąża firmę w tworzeniu nowych materiałów marketingowych, pozwalając wykorzystać treści stworzone przez zadowolonych klientów. Dzięki temu marka może zaoszczędzić czas i zasoby, angażując przy tym swoją społeczność.

3. Jak można zachęcić klientów do tworzenia UGC?

Aby skłonić użytkowników do dzielenia się treściami, warto dbać o jakość produktów i obsługi, co pozytywnie wpłynie na ich doświadczenia. Można także wprowadzić dedykowane hashtagi, organizować konkursy w social mediach lub zachęcać do wystawiania opinii za pomocą e-maili z atrakcyjnymi ofertami, np. rabatami za recenzje.