Spis treści
- Twórz angażujące treści i zachęcaj do interakcji
- Buduj relację z odbiorcami
- Zadbaj o estetykę profilu i publikowanych treści
- Twórz viralowe treści i zyskaj wyższe zasięgi
- Regularność i różnorodność publikowanych postów
- Pomoc z zewnątrz, czyli współpraca z influencerami
- Zadbaj o kampanie sponsorowane Ads, czyli Meta for Business
- Świadome działanie a wyższe zasięgi
Twórz angażujące treści i zachęcaj do interakcji
Podstawą w budowaniu zasięgu jest tworzenie angażujących treści. Zastanów się nad tym, jakie wpisy są interesujące dla Twojej grupy odbiorców i pomyśl nad wartościami, które wyznaje. Widoczność marki w mediach społecznościowych buduje się m.in. poprzez skłanianie innych do dyskusji i reagowania na udostępniane treści.
Facebook i Instagram wychwytują interesujące dla użytkowników posty, a kiedy te stają się popularne, zapewnia im jeszcze większe zasięgi. Świetnym pomysłem będzie skłonienie klientów do wypowiedzi, dzielenia się swoją opinią na dany temat czy do wzięcia udziału w konkursie. W ostatnim przypadku niezwykle istotne jest jednak to, by postępować zgodnie z regulaminem platformy. Warto odpowiadać zarówno na pozytywne, jak i negatywne komentarze pod postami – ułatwia to zwiększanie ich zasięgu oraz pozwala zrobić dobre wrażenie. Staraj się nie usuwać komentarzy, ale w razie potrzeby możesz je ukrywać.
To, w jaki sposób wygenerujesz interakcje na profilu, ma znaczenie. Sztuczne konta i samodzielne inicjowanie dyskusji pod postami prawdopodobnie zostanie szybko wychwycone zarówno przez użytkowników, jak i platformę. Zmniejszy to wiarygodność Twojego konta i może wzbudzić niechęć wśród obserwujących.
Buduj relację z odbiorcami
Kiedy klient chce uzyskać informacje o tym, czym zajmuje się dana firma lub jaki produkt sprzedaje, najprawdopodobniej wejdzie na jej stronę internetową. Z kolei w mediach społecznościowych większość użytkowników szuka informacji o ludziach, którzy pracują w danej firmie, wartościach marki czy szczegółach jej funkcjonowania – produkt schodzi wówczas na dalszy plan.
Skoncentruj się więc na tym, by na Twoim profilu firmowym znalazły się też inne posty niż te związane wyłącznie z produktem. Reklama swoich towarów i usług jest ważna, ale jeśli nie jest przekazana w interesujący sposób, trudniej będzie jej przyciągnąć uwagę odbiorców. Na Facebooku i Instagramie najlepiej stosować zasadę 80/20, która mówi o tym, że 80% treści znajdujących się na profilu powinno nieść za sobą realną wartość dla użytkowników np. edukacyjną, informacyjną czy rozrywkową, natomiast pozostałe 20% mogą stanowić posty wyłącznie marketingowe.
Jak wprowadzić powyższe rady w praktykę? Żeby zbudować relację z odbiorcami, możesz udostępniać im informacje o tym:
- jakie działania charytatywne prowadzi marka czy też komu do tej pory udało się jej pomóc, np. w przypadku usług dietetycznych mogą to być historie podopiecznych;
- jak wygląda zakulisowe funkcjonowanie firmy np. pakowanie produktów i ich wytwarzanie;
- jak stosować oferowane rzeczy i gdzie można je ze sobą zabrać;
- co liczy się w Twojej firmie – jakie wartości są jej bliskie, w jakich wydarzeniach branżowych (i nie tylko!) uczestniczą pracownicy.
Zadbaj o estetykę profilu i publikowanych treści
Jak zwiększyć zasięgi na Instagramie lub na Facebooku? Zadbaj o estetykę profilu! Ciekawym sposobem na wchodzenie w interakcję z odbiorcami jest tworzenie rozmaitych inspiracji, moodboardów czy grafik. To pozwala przedstawić możliwe zastosowania produktu, a jednocześnie pokazać go w atrakcyjnym środowisku. Takie wpisy pozwalają wzbudzić zainteresowanie oferowaną rzeczą oraz chęć zakupu.
Pamiętaj, że grafiki i zdjęcia w mediach społecznościowych znacznie szybciej zdobywają popularność niż treści tekstowe. Zadbaj o ich odpowiedni rozmiar (1080 x 1080) i jakość. Niektórzy twórcy decydują się na utrzymanie kolorystyki wszystkich publikacji w jednym tonie np. poprzez zastosowanie odpowiednich filtrów. Wówczas staje się to ich znakiem rozpoznawczym. Z kolei marki mogą wykorzystywać określone barwy, które będą z nimi kojarzone np. poprzez logotyp. Zapewne wiesz, jak są ważne – w końcu Facebook na całym świecie kojarzony jest z kolorem niebieskim, natomiast Instagram – fioletowo-niebieskim, pomarańczowym i różowym gradientem
Twórz viralowe treści i zyskaj wyższe zasięgi
Viral to ważny element real-time marketingu. Chociaż viralem może stać się przykładowo mem, zdjęcie czy grafika, aktualnie największe szanse w tym zakresie tworzą rolki czy stories w mediach społecznościowych. Treści viralowe to takie, które:
- w krótkim czasie zyskują ogromną popularność,
- są samodzielnie przekazywane dalej przez użytkowników,
- są modne, nawiązujące do aktualnych wydarzeń, poruszające lub zabawne.
O sukcesie treści viralowych decyduje to, czy są oryginalne i atrakcyjne dla odbiorców, a stosowanie przekazu w krótkiej formie wideo, zwiększa szansę utrzymania ich uwagi.
Viralem może stać się nie tylko post, ale także cała kampania marketingowa, której media społecznościowe są ważnym elementem. Z pewnością przypominasz sobie slogany takie jak „Aż chce się Ż”, „Coraz bliżej święta”, „Ponieważ jesteś tego warta” czy „Just do it”. Jak zwiększyć zasięgi na FB lub IG? Opracuj własne Big Idea, czyli chwytliwe hasło, które klienci będą kojarzyć z Twoją marką!
Regularność i różnorodność publikowanych postów
Większość popularnych aplikacji, jak również klientów docenia zaangażowanie twórców. Zadbaj więc o regularność udostępniania treści. Publikuj przynajmniej 1-2 razy w tygodniu. Posty w środowisku Meta mają największe zasięgi organiczne (a to oznacza: bezpłatne) przez okres od kilku godzin do około doby od ich udostępnienia.
Żeby budować zasięg profilu, warto zadbać nie tylko o regularność publikacji, ale także ich zróżnicowanie. Postaraj się oferować użytkownikom różne rodzaje treści, a wśród nich:
- posty tekstowe, najlepiej z subtelnym wykorzystaniem emotikonów;
- zdjęcia, grafiki, banery, moodboardy;
- nagrania wideo – zarówno w formie relacji czy stories, jak i dłuższych form.
Inspiracje możesz czerpać m.in. z profili konkurencji. Obserwuj jej działania i bądź na bieżąco z tym, co aktualnie jest modne w Twojej branży. W skutecznym monitorowaniu i analizie działań konkurencji pomoże Ci agencja SEM.
Pomoc z zewnątrz, czyli współpraca z influencerami
Jeśli zastanawiasz się, jak zdobyć zasięgi na Instagramie czy Facebooku, dobrym pomysłem na dotarcie do nowych użytkowników jest skorzystanie z pomocy influencerów. To osoby, których profil zbudował już określoną widoczność. Mogą polecić Twoje produkty czy usługi lub uwzględnić je w tworzonych przez siebie treściach, a następnie przekierować odbiorców na Twoje profile po więcej informacji na ich temat.
Pozwoli to na pozyskanie nowych followersów czy zwiększenie popularności biznesu. Kluczowe jest jednak to, by odpowiednio dobrać osobę do tego zadania. Poszukaj w Internecie tych, którzy już stosują Twoje produkty lub których profile dotyczą określonego zakresu tematycznego. Przykładowo: jeżeli budujesz wyższe zasięgi na IG lub FB po to, by promować produkowane przez swoją firmę suplementy diety, zgłoś się do sportowca, który wprowadza obserwujących w swoje codzienne życie oraz aspekty związane z żywieniem i treningiem. Jeśli natomiast zajmujesz się sprzedażą kosmetyków, skorzystaj z zasięgu zbudowanego np. przez makijażystkę lub kosmetologa.
Zadbaj o kampanie sponsorowane Ads, czyli Meta for Business
Przykładem działań sponsorowanych są kampanie Google Ads. Umożliwiają wyświetlanie potencjalnym klientom reklam w wyszukiwarce Google, w serwisie YouTube czy na stronach internetowych, które są przez nich odwiedzane. Reklamy zwykle mają formę banerów internetowych lub wideo, pojawiających się np. nad treści.
Innym rodzajem popularnych kampanii sponsorowanych są właśnie Meta for Business, potocznie nazywane również „Facebook Ads” i „Instagram Ads”. Dzięki nim portal prezentuje użytkownikom Twoje reklamy (na przykład w formie postów) pośród indywidualnie dopasowanych do użytkowników treści, często rozrywkowych czy informacyjnych. Ten rodzaj marketingu sieciowego pozwala nie tylko dotrzeć do nowych obserwujących, ale też budować świadomość marki i tworzyć własną, zaangażowaną społeczność.
Przemyślane reklamy przyczynią się do zgromadzenia grupy osób o podobnych zainteresowaniach, która później chętnie będzie wypowiadać się na temat produktów czy usług. To z kolei przełoży się na zwiększenie zasięgu i ruchu na profilu w sposób wielostronny – z wykorzystaniem płatnej promocji do późniejszego budowania ruchu organicznego.
Świadome działanie a wyższe zasięgi
Świadome działanie to jeden z kluczowych czynników, który decyduje o wynikach wyszukiwania i pozycji marki w mediach społecznościowych. Żeby zbudować większy zasięg organiczny, nie wystarczy publikować regularnie. Należy pamiętać o tym, że konieczne jest:
- zaprojektowanie skutecznej strategii i precyzyjne targetowanie,
- publikowanie treści w sposób przemyślany i regularny,
- zaplanowanie budżetu na kampanię marketingową, jeśli planujesz dodatkowo korzystać z reklam sponsorowanych.
Kiedy już wdrożysz określone działania, dobrze jest kontrolować osiągane wyniki. Pozwala to na śledzenie postępów oraz optymalizację obranej strategii marketingowej. Jeśli powierzysz nam opiekę nad swoimi mediami społecznościowymi, zaplanujemy dla Ciebie kompleksową kampanię w środowisku Meta i oszacujemy, ile wyniesie jej koszt. Możesz też samodzielnie określić budżet, a my na podstawie doświadczeń z setek innych kampanii wskażemy, jakie skuteczne działania można włączyć, by dotrzeć do większej liczby odbiorców lub pozyskać nowych followersów.
Źródła:
1. Źródło: Digital Poland 2024 – raport social media w Polsce (dostęp 26.07.2024)
FAQ:
1. Jak zwiększyć zasięgi na Facebooku i na Instagramie?
Żeby zwiększyć zasięgi w środowisku Meta, należy zadbać o to, by tworzyć angażujące treści, które zachęcą użytkowników do interakcji. Pomocne mogą okazać się także współprace z influencerami czy kampanie sponsorowane Ads.
2. Jakie rodzaje treści można publikować, by zwiększyć zasięgi na FB i IG?
Na profilu, który chce regularnie zwiększać swoje zasięgi, powinny znaleźć się różnorodne posty. Mogą to być formy tekstowe, ale warto poświęcić szczególną uwagę również grafikom, zdjęciom oraz krótkim wideo w postaci rolek i stories.
3. Jak zbudować relację z odbiorcami?
W budowaniu relacji z użytkownikami istotne jest to, by pokazywać, jak działalność funkcjonuje „od kuchni”. Warto stosować zasadę, według której 80% treści powinno mieć charakter informacyjny, edukacyjny oraz rozrywkowy, natomiast pozostałe 20% może koncentrować się na produkcie lub usłudze.