Spis treści

Co to jest PPC?


Reklama PPC niejedno ma imię – może pojawić się w klasycznej, tekstowej formie na początku wyników wyszukiwania, ale też jako reklama display na stronach partnerów Google (to wszystkie banery na bokach strony lub u jej dołu). Natkniesz się na nie również scrollując Facebooka (są podpisane jako posty sponsorowane) lub szukając czegoś na Allegro. Niezależnie od wybranej formy łączy je jedno – za każdą z nich reklamodawca zapłaci, dopiero gdy w nią klikniesz. Tym razem przyjrzymy się reklamom w sieci wyszukiwania Google, które można uruchomić za pomocą Google Ads (dawniej Google AdWords).

PPC Google Adwords

Tak wyglądają przykładowe reklamy Google Ads

O charakterze takich reklam mówi już sama ich nazwa – PPC, czyli Pay Per Click (dosłownie: zapłać za kliknięcie). Użytkownicy mogą wyświetlić je nawet milion razy, ale jeśli żaden z nich nie kliknie, taka kampania będzie w pełni darmowa. Oczywiście szanse na to są znikome ;)

Reklamy PPC pozwalają na szybkie dotarcie do użytkowników, których może zainteresować dany produkt lub usługa – pojawią się w sieci wyszukiwania natychmiast po uruchomieniu kampanii Google Ads. Wystarczy zaopatrzyć swoją reklamę w odpowiednie słowa kluczowe, które z dużym prawdopodobieństwem mogą zostać wyszukane przez użytkowników. W ten sposób, jeśli ktoś będzie zainteresowany zakupem butów do biegania, z łatwością trafi do Twojego sklepu ze sprzętem sportowym. Jednak aby do tego doszło, nie wystarczy po prostu rozpoczęcie kampanii PPC. Do tego trzeba jeszcze wygrać na aukcji!

Na czym polega system aukcyjny PPC?


Zanim w wynikach wyszukiwania w Google wyświetlą się reklamy, najpierw musi zostać przeprowadzona wirtualna aukcja. Podczas tworzenia kampanii wszyscy reklamodawcy ustalają konkretną kwotę, jaką chcą przeznaczyć na reklamę to maksymalna suma, którą są w stanie zapłacić za jedno kliknięcie reklamy. Lecz muszą się przy tym liczyć z tym, że konkurencja nie śpi i w każdej chwili może zaproponować wyższą cenę.

Wbrew pozorom stawka nie gra tu głównej roli! Równie ważna jest jakość Twojej strony internetowej, jak i uruchamianej reklamy, dlatego nawet jeśli Twoja oferta będzie niższa od konkurentów, to i tak masz szansę znaleźć się w wynikach wyszukiwania wyżej od nich.

Krok pierwszy – ustalenie progu rankingu reklamy


Wszystko zaczyna się od ustalenia progu rankingu reklamy, czyli minimalnej ceny za wyświetlenie reklamy. Wartość ta jest ustalana oddzielnie dla każdego wyszukiwania, dlatego może zdarzyć się, że pomimo ponownego szukania dokładnie takich samych słów kluczowych kilka godzin później, konkurencja będzie wtedy zupełnie inna, a to wpłynie na wysokość progu rankingu reklamy.

No dobrze, ale na jakiej podstawie Google określa próg rankingu reklamy? Mają na to wpływ następujące czynniki:

  • jakość reklamy – Google dba, aby użytkownicy otrzymywali jak najciekawsze reklamy, dlatego jeśli zaproponowana kampania nie będzie wyczerpująco odpowiadała na wprowadzone zapytanie, próg rankingu reklamy odpowiednio wzrośnie;
  • sytuacja użytkownika – próg zmienia się w zależności od lokalizacji użytkownika oraz urządzenia, z jakiego korzysta, dlatego dla różnych miastach może być zupełnie inny, podobnie jak dla komputerów stacjonarnych lub urządzeń mobilnych;
  • tematyka wyszukiwania – wysokość progu zależy również od konkurencyjności branży, np. będzie on znacznie wyższy dla usług ubezpieczeniowych niż dla wyszukiwań związanych z ubrankami dla psów;
  • powiązane aukcje – próg może też zostać ustalony na podstawie podobnych zapytań, np. dla frazy „wycieraczki do auta” Google wykorzysta informacje z aukcji dla frazy „wycieraczki do samochodu”.

Pamiętaj, że próg rankingu reklamy to minimalna kwota, jaką należy zapłacić, aby znaleźć się w wynikach wyszukiwania Google – jeśli zaproponujesz niższą sumę, odpadasz z gry. Natomiast jeśli to żaden z Twoich konkurentów nie przekroczy ustalonej kwoty, reklama będzie Cię kosztować dokładnie tyle, ile wynosi próg rankingu reklamy.

Krok drugi – porównanie ofert reklamodawców i ustalenie rankingu reklamy


Podczas każdego wyszukiwania algorytmy Google Ads zbierają wszystkie oferty reklamodawców, które odpowiadają na wprowadzone przez użytkownika słowo kluczowe. Najpierw sprawdzają, czy dotyczą one kraju, w którym znajduje się użytkownik oraz czy żadna z reklam nie narusza zasad. Po odrzuceniu niepasujących propozycji przychodzi pora na ustalenie rankingu reklamy.

Kampania PPC

Jak Google wybiera reklamy? 1. Analiza słowa kluczowego 2. Odrzucenie niepasujących reklam 3. Umieszczenie reklamy w wynikach wyszukiwania

(źródło: Support Google)

No właśnie – ranking. Można by się spodziewać, że to lista z ofertami uporządkowanymi od tych, które wyświetlą się jako pierwsze aż do tych, których nikt nie zobaczy. Logiczne, prawda? Ale nie, za prosto by było ;)

Google za ranking reklamy uznaje wartość, jaka dopiero posłuży do umieszczenia konkretnych ofert na liście od najlepszych do najsłabszych. To takie punkty, które reklama zdobędzie w poszczególnych konkurencjach. Oczywiście im więcej punktów, tym większe ma później szanse zostać wyświetlona jako pierwsza w wynikach wyszukiwania. Zatem zobaczmy, jakie „konkurencje” czekają na reklamy w Google Ads:

  • próg rankingu reklamy – jeśli stawka za daną reklamę będzie niższa od określonego progu, dana oferta wyląduje na samym końcu zestawienia, a co za tym idzie, nie zostanie nikomu wyświetlona;
  • wysokość stawki – tak jak na standardowych aukcjach – im wyższa stawka, tym większa szansa na wygraną (w tym przypadku pierwszą pozycję na liście wyszukiwania);
  • jakość reklamy – na ten parametr składa się trafność reklamy (to, czy odpowiada na zapytanie użytkownika), przewidywany współczynnik klikalności (tzw. CTR, Click Through Rate określający prawdopodobieństwo kliknięcia reklamy) oraz jakość strony docelowej (czy jest przejrzysta i pozwala na łatwe odnalezienie tego, czego użytkownik oczekuje po reklamie);
  • kontekst wyszukiwania – Google stara się wyświetlać najlepiej dopasowane do konkretnej sytuacji reklamy. Dlatego jeśli użytkownik szuka na smartfonie o 1 w nocy sushi w Poznaniu, to nie wyświetli mu reklamy zamkniętego o tej porze punktu z sushi w Swarzędzu, choćby reklama ta miała wyższą stawkę;
  • konkurencyjność aukcji – często dwie reklamy walczą o konkretną pozycję w zestawieniu. Jednak im więcej jest między nimi różnic, tym większą szansę wygranej ma reklama już znajdująca się wyżej (ale wiąże się to z wyższą stawką za kliknięcie);
  • oczekiwany wpływ komponentów reklam – jeśli w reklamie znajdą się takie dodatkowe elementy (komponenty) jak linki do konkretnych podstron czy informacje o aktualnych promocjach, Google może uznać reklamę za skuteczniejszą i umieścić ją wyżej w porównaniu.

Reklama PPC

Reklama z kilkoma komponentami

Martwisz się, że mimo dobrej reklamy Twoja stawka będzie za niska i jakaś dużo gorsza oferta sprzątnie Ci pierwsze miejsce sprzed nosa? Nie musi tak być! Google stawia przede wszystkim na jakość – dlatego może zdarzyć się, że atrakcyjna dla konkretnego użytkownika reklama (taka z dużą ilością contentu i przejrzystą stroną, do której kieruje) wyświetli się przed tą ofertą, za którą reklamodawca chce zapłacić więcej.

Krok trzeci – walka reklam!


Gdy już wszystkie oferty otrzymały swój ranking reklamy, a także został ustalony próg rankingu reklamy, można przejść do prawdziwej rywalizacji!

Wyobraźmy sobie, że w danej aukcji bierze udział 6 reklam, które uzyskały następujące rankingi reklamy: 2, 8, 10, 30, 50 (im mniejsza liczba, tym gorzej poradziła sobie reklama w porównaniu z innymi). Próg rankingu reklamy w tym przypadku wyniósł 5. Jak zatem będzie wyglądać rozmieszczenie reklam w wyszukiwarce Google?

Po pierwsze, reklama z wynikiem 2 nie przekroczyła progu, dlatego w ogóle nie zostanie wyświetlona.

Po drugie, oferta, która osiągnęła wynik 50, ląduje na pierwszym miejscu nad wynikami wyszukiwania *fanfary*.

Po trzecie, pod nią znajdzie się reklama z wynikiem 30 *również fanfary*.

I tyle? Otóż nie! Reklamy z wynikami 10 i 8 również będą miały swoje 5 minut, ale tym razem nieco niżej – po kilku-kilkunastu zwykłych wynikach (tzw. organicznych). Żeby następnym razem znaleźć się wyżej, warto zadbać o lepszą jakość reklamy (dodać komponenty i trafniejsze słowa kluczowe) oraz przejrzystość strony, do której przekierowuje. Nie zapominajmy, że dla Google najważniejszy jest użytkownik i to, czy reklama przypadnie mu do gustu!

Co to jest PPC

Reklama wyświetlająca się po kilku wynikach organicznych

Ile kosztuje kampania Google Adwords PPC?


Jak już się przekonaliśmy, koszt kampanii PPC będzie zależał od tego, czy ktoś w ogóle w nią kliknie. Jeśli tak się nie stanie – Google nie pobierze żadnej opłaty. Jednak nie o to chodzi w reklamach, aby wyłącznie oszczędzać na nich pieniądze, nie osiągając przy tym zamierzonych celów, prawda?

Dowiedzieliśmy się, że koszt jednego kliknięcia może się wahać – i to znacznie, bo od nawet kilku groszy aż do kilkudziesięciu złotych! Nie zapominajmy, że każda wyszukana przez użytkownika fraza to nowa aukcja, a wraz z nią coraz to nowa konkurencja. Dlatego koniecznie podczas ustalania maksymalnej stawki, jaką jesteśmy w stanie wydać na reklamę, należy wziąć pod uwagę możliwych rywali. Nie można pozwolić sobie na zbyt niską stawkę, nawet jeśli przygotowaliśmy dobrej jakości reklamę, bo nigdy nie wiemy, czy konkurencja również się nie postarała.

Ile zatem trzeba przeznaczyć na prowadzenie kampanii PPC? Jeśli zależy nam, aby reklama pojawiała się każdego dnia i znalazła się na jak najwyższej pozycji, trzeba przeznaczyć na nią co najmniej kilka tysięcy złotych miesięcznie. Oczywiście im bardziej niszowa branża, tym niższy będzie finalny koszt.

Sam koszt kampanii to nie wszystko!


W aukcjach Google nie wystarczy, że przeznaczysz bardzo wysoką kwotę na zaproponowanie dużej stawki. Jeśli projekt Twojej reklamy nie będzie czytelny, nie odpowie dokładnie na zapytanie użytkownika, a w dodatku Twoja strona internetowa pozostawi wiele do życzenia, to próżno liczyć na miejsce w czołówce.

Zadbaj o content swojej reklamy


Aby odnieść sukces w każdej aukcji Google, najpierw należy przygotować odpowiednią reklamę. Powinna przede wszystkim zawierać odpowiednie słowa kluczowe – takie wyrażenia, jakie może wpisać w wyszukiwarkę potencjalny klient. Żeby dobrać najlepsze frazy, warto skorzystać z planera słów kluczowych Google.

Kolejnym krokiem będzie takie zaprojektowanie reklamy, aby zawierała jak najwięcej przydatnych informacji i jednoznacznie zachęcała do kliknięcia. Warto poinformować w tym miejscu klienta o aktualnych promocjach oraz dostępnych opcjach danego produktu lub usługi, a także o ocenie sklepu przez klientów. Często zobaczyć tutaj można linki do konkretnych podstron, dzięki czemu klienci mogą szybko zorientować się, co znajdą w danym sklepie.

Jeśli czujesz, że nie do końca wiesz, od czego zacząć, zabierając się do tworzenia treści reklamy, możesz zwrócić się z tym zadaniem do nas – pomożemy w doborze odpowiednich słów kluczowych i zadbamy o przejrzystość reklamy :)

Wygląd (displaya) ma znaczenie


W przypadku reklamy display (tej wyświetlającej się na stronach partnerów Google), która poza treścią zawiera też elementy graficzne, koniecznie trzeba zadbać o jej odpowiednią prezencję. Powinna pasować do identyfikacji wizualnej marki, a także być atrakcyjna dla potencjalnego klienta. Warto więc postawić na projekt od sprawdzonego grafika/graficzki, który podbije serce nie tylko algorytmów Google, lecz również wielu klientów.

Google Adwords PPC

Przykładowa reklama display wyświetlająca się na boku strony

Last but not least – jakość Twojej strony


No i oczywiście nie należy zapominać o jakości strony, do której będzie prowadzić reklama. Google premiuje strony z przejrzystym układem, które przedstawiają klientom dokładnie taką ofertę, jakiej będą oczekiwać po zobaczeniu reklamy. Nie można więc obiecywać w reklamie czegoś, czego później nie da się znaleźć w danym sklepie. Algorytmy chętniej wyświetlą również reklamę prowadzącą do dobrze pozycjonowanej strony, niż do takiej, w której SEO kuleje.

Wszystkie te dodatkowe kwestie łączą się z większym budżetem, jaki trzeba przeznaczyć na reklamę PPC. Jednak w rzeczywistości mogą one sprawić, że finalny koszt kampanii PPC będzie znacznie niższy – Google nie zażąda bowiem wysokiej stawki, gdy jakość reklamy i strony internetowej będzie satysfakcjonująca.

Kampania PPC Google Adwords – kiedy się na nią zdecydować?


Kampanie PPC są niezwykle kuszące dla wielu firm – pozwalają na uzyskanie szybkich rezultatów, a do tego zwykle wymagają mniej wysiłku niż długofalowe pozycjonowanie. Lecz czy zawsze będzie to najlepsza opcja?

Reklamy produktowe PPC można polecić przede wszystkim firmom, które dopiero wchodzą na rynek i chcą szybko pozyskać grono klientów, jak i zwiększyć świadomości marki.

Kampania PPC sprawdzi się świetnie także tam, gdzie stawia się na elastyczność reklamy – z PPC można wybrać konkretne grono odbiorców, zasięg terytorialny reklamy oraz godziny jej emisji.

A już na pewno warto zdecydować się na reklamy PPC, gdy dysponujesz furą pieniędzy ;)

Czy to wystarczy, aby odnieść sukces w internecie? Częściowy – owszem, lecz czy tylko taki wynik Cię satysfakcjonuje? Jeśli nie, to powinno zainteresować Cię pozycjonowanie strony internetowej.

Na pewno wiesz, że nie wszyscy klienci klikają w linki sponsorowane. Część z nich celowo je pomija i przegląda dopiero wyniki organiczne. A jak znaleźć się w czołówce tych naturalnych wyników? Można tego dokonać właśnie dzięki pozycjonowaniu – np. nasyceniu strony internetowej słowami kluczowymi i dostarczaniu klientom przydatnej wiedzy w artykułach na blogu. W ten sposób wzbudzisz zaufanie reszty odbiorców, którzy docenią Twoje zaangażowanie w budowanie reputacji firmy.

Zatem jeśli zastanawiasz się, co wybrać – pozycjonowanie czy Google Ads – odpowiedź jest prosta: postaw na oba rozwiązania! Dzięki nim dotrzesz do najszerszego grona klientów – tych, którzy klikają w linki sponsorowane, jak i tych preferujących wyniki organiczne.

wyceń Google Ads

FAQ:

1. Na co lepiej postawić – na kampanię PPC czy na pozycjonowanie?

Czemu się ograniczać? Można wybrać oba rozwiązania! Reklamy PPC pojawiają się na wyższych pozycjach, jeśli strona, do której prowadzą, jest dobrze zoptymalizowana. Te dwa działania mogą zatem świetnie się uzupełniać i zapewnić najlepszą widoczność Twojej strony!

2. Jak powinna wyglądać skuteczna reklama PPC?

Przede wszystkim warto zadbać, aby zawierała odpowiednio dobrane słowa kluczowe oraz cenne dla określonych odbiorców informacje. W przypadku reklamy display koniecznie trzeba zwrócić uwagę także na jej formę wizualną. A na koniec warto pomyśleć również o pozycjonowaniu strony, co pomoże osiągnąć lepszy wynik w rankingu reklamy.

3. Czy stawka to najważniejsza kwestia brana pod uwagę przez Google Ads podczas ustalania pozycji reklamy?

Okazuje się, że wcale nie! Dużo ważniejsza jest jakość proponowanej reklamy i strony, do której prowadzi. Jeśli słowa kluczowe będą źle dobrane, a sama reklama mało przejrzysta, większą szansę na pierwszą pozycję w wynikach wyszukiwania ma ciekawa reklama prowadząca do dobrze wypozycjonowanej strony, nawet jeśli wybrana stawka nie jest najwyższa.