Spis treści
- Co to jest planer słów kluczowych?
- Czy planer słów kluczowych jest darmowy?
- 5 zalet planera słów kluczowych Google
- Messy middle, czyli faza pomiędzy początkiem i końcem
- Jak korzystać z planera słów kluczowych od Google?
- Planer słów kluczowych Google nie tylko do kampanii sponsorowanych
- Planer słów kluczowych w praktyce
Co to jest planer słów kluczowych?
Planer słów kluczowych, znany również jako Google Keyword Planner, to narzędzie do analizy i badania słów kluczowych.
Głównym celem planera słów kluczowych od Google jest pomaganie firmom i osobom pracującym nad strategią marketingową w identyfikowaniu i analizowaniu słów kluczowych, które są istotne dla ich działalności.
(źródło: Google Ads – Pomoc)
Czy planer słów kluczowych jest darmowy?
Tak. Planer słów kluczowych Google jest darmowy. Wystarczy mieć konto Google Ads, żeby otrzymać dostęp do tego narzędzia.
- Wchodzisz na ads.google.com
- Klikasz „Przełącz na tryb eksperta”
- Konfigurujesz konto
- Masz dostęp do planera słów kluczowych
W Google Ads płacisz tylko wtedy, gdy ktoś kliknie reklamę lub dokona konwersji – w zależności od tego, jaki masz ustawiony cel i rozliczenie. Wszystkie inne działania w obrębie ustawiania czy uruchamiania kampanii są bezpłatne.
Nie płacisz za sprawdzanie miesięcznej liczby wyszukiwań fraz, za plan słów kluczowych ani korzystanie z innych opcji. To bezpłatne narzędzie, z którego możesz korzystać każdego dnia.
5 zalet planera słów kluczowych Google
- Znajdujesz nowe słowa kluczowe
- Sprawdzasz miesięczny wolumen wyszukiwania
- Określasz budżet
- Porządkujesz słowa kluczowe
- Tworzysz nowe kampanie dzięki słowom kluczowym
🆕 Nowe słowa kluczowe
Dzięki planerowi słów kluczowych odkrywasz nowe słowa kluczowe, które są związane z Twoją działalnością: sprzedawanymi produktami, świadczonymi usługami lub tematyką treści, która jest na Twojej stronie.
Poznaj nowe słowa kluczowe, na które może być widoczna Twoja strona. Te, które użytkownicy wpisują do wyszukiwarki i mogą za ich pomocą znaleźć właśnie Twoją stronę. Dodaj słowa kluczowe, które według Ciebie są adekwatne do Twojej działalności i przeanalizuj, co sugeruje narzędzie.
📊 Miesięczna liczba wyszukiwań
Narzędzie Google Keyword Planner dostarcza informacji o tym, jak często użytkownicy wyszukują konkretnych haseł kluczowych i jak te wyrażenia zmieniają się w czasie.
💰 Sugerowane stawki
W ramach analizy słów kluczowych w planerze od Google można uzyskać szacunkowe stawki za każde słowo kluczowe. Taka funkcja pomaga określać budżet reklamowy.
🔑 Kategorie słów kluczowych
Narzędzie pozwala zorganizować słowa kluczowe w kategorie lub grupy tematyczne, co ułatwia zarządzanie nimi i tworzenie spersonalizowanych kampanii reklamowych.
📢 Nowe kampanie
Na podstawie wyników z planera słów kluczowych możesz tworzyć nowe kampanie reklamowe w Google Ads – dostosowane właśnie do wybranych fraz.
Messy middle, czyli faza pomiędzy początkiem i końcem
Termin „messy middle” odnosi się do specyficznego etapu w procesie zakupu lub decyzji konsumenta. Jest tym obszarem, który znajduje się pomiędzy fazą początkową, czyli momentem, w którym konsument odkrywa swoją potrzebę lub problem, a fazą końcową, czyli momentem, w którym podejmuje decyzję zakupową.
Na tym etapie konsumenci są wciąż w fazie rozważań i badania różnych opcji. Są świadomi swojej potrzeby lub problemu i szukają informacji, aby znaleźć odpowiedzi na swoje pytania. W planowaniu kampanii reklamowych Google Ads istotne jest zrozumienie tego etapu i dostarczenie treści, która będzie dostosowana do potrzeb i pytań konsumentów na różnych etapach świadomości.
Aby dostosować strategię słów kluczowych Google Ads do tej ciekawej fazy, warto rozważyć kilka kwestii:
-
Zrozumienie intencji użytkownika: badaj, jakie pytania i frazy wprowadzają użytkownicy w wyszukiwarce w trakcie etapu „messy middle”. Słowa kluczowe powinny odzwierciedlać te zapytania.
- Tworzenie treści edukacyjnych: twórz treści, które odpowiadają na pytania i potrzeby użytkowników w trakcie tego etapu. Artykuły, poradniki, recenzje produktów i materiały edukacyjne mogą być skutecznymi narzędziami. Na nie również można kierować reklamy Google Ads.
- Dynamiczne reklamy: wykorzystaj dynamiczne reklamy, które mogą dostosowywać swoją treść do konkretnych słów kluczowych lub fraz wyszukiwanych przez użytkowników.
- Analiza zachowań użytkowników: monitoruj zachowania użytkowników na stronie internetowej, aby zrozumieć, jakie informacje są dla nich istotne i dostosowuj swoją strategię na tej podstawie.
- Testowanie i optymalizacja: regularnie analizuj skuteczność kampanii i dostosowuj swoją strategię słów kluczowych na podstawie wyników.
Warto pamiętać, że taka środkowa faza decyzyjna jest często bardziej złożona i subtelna niż faza początkowa czy końcowa w procesie zakupu. Dlatego kluczem do sukcesu w planowaniu słów kluczowych Google Ads jest dokładne badanie i zrozumienie potrzeb i zachowań użytkowników na tym etapie oraz dostosowanie strategii reklamowej w odpowiedni sposób.
Filtrowanie słów kluczowych
W ramach przygotowywania i prowadzenia kampanii Google Ads można odfiltrować słowa kluczowe, które nie są odpowiednie do Twojej strategii. Gdy masz gotową listę fraz kluczowych, ale wydaje Ci się, że coś w niej nie pasuje, możesz to zmienić.
Przykładowo, jeżeli sprzedajesz ubrania, a sugestie zawierają znane marki, takie jak „Nike” czy „Adidas” – których nie masz w swojej ofercie – możesz je śmiało odfiltrować.
Frazy longtailowe w planerze słów kluczowych
Wyszukiwanie słów kluczowych w Google Keyword Planner nie musi ograniczać się wyłącznie do ogólnych i najbardziej popularnych fraz. W swojej strategii i kampanii Google możesz wykorzystać również powiązane frazy longtailowe – czyli te z tzw. długim ogonem. Są bardziej szczegółowe i jednocześnie mają niższy wolumen wyszukiwania, dzięki czemu są łatwiejsze i tańsze w pozycjonowaniu w kampaniach.
Stosowanie fraz longtailowych pomaga również spotkać użytkownika na innym poziomie świadomości.
- Gdy wpisuje w wyszukiwarkę hasło „czarne buty” – tak naprawdę tylko rozgląda się za obuwiem w jakimś kolorze. Może co prawda wejść na naszą stronę i przejrzeć oferty, ale wcale nie wiemy, czy jego intencja jest transakcyjna, czy tylko informacyjna.
- Gdy z kolei wpisze do wyszukiwarki „czarne buty christian louboutin szpilki” to już wiemy, o jaki dokładnie model chodzi potencjalnemu klientowi.
Reklamą produktową z takim dokładnym longtailowym słowem kluczowym łatwiej zdobędziesz nowego klienta na te niewątpliwie wyjątkowe buty.
Jak korzystać z planera słów kluczowych od Google?
Odkrywając nowe słowa kluczowe, można skorzystać z dwóch ścieżek:
- Własne pomysły – wpisz 10 słów lub wyrażeń związanych z Twoją działalnością, żeby otrzymać kolejne pomysły na słowa kluczowe.
- Strona internetowa – wklej link do swojej domeny i wybierz, na czym mają opierać się sugestie słów kluczowych (np. na całej stronie lub wybranej podstronie).
Planer słów kluczowych Google nie tylko do kampanii sponsorowanych
Ogromną korzyścią korzystania z Google Keyword Plannera jest jego wszechstronność. Przeprowadzana w nim analiza słów kluczowych nie musi ograniczać się wyłącznie do kampanii reklamowych.
Keyword Planner od Google świetnie sprawdzi się również do poniższych czynności, takich jak:
- Pozycjonowanie: planer słów kluczowych pomaga znaleźć odpowiednie słowa kluczowe, które są często wyszukiwane przez użytkowników w związku z daną tematyką. Te słowa kluczowe można wykorzystać do optymalizacji treści na stronie internetowej, co poprawi jej widoczność w wynikach organicznych.
- Badanie rynku: narzędzie to pozwala zrozumieć, jakie słowa kluczowe są popularne w określonych branżach i jakie są trendy w wyszukiwaniach online. To przydatne dla analizy konkurencji i rozwoju strategii marketingowych.
- Tworzenie treści: na podstawie sugestii słów kluczowych z planera można tworzyć treści, które będą bardziej dostosowane do zainteresowań użytkowników i bardziej konkurencyjne w wynikach wyszukiwania.
Planer słów kluczowych w praktyce
Chcesz poznać liczbę wyszukiwań i prognozy dotyczące wyrażeń właściwych dla Twojej strony internetowej? Szukasz narzędzia, w którym stworzysz jasną listę słów kluczowych? To idealny czas, żeby wykorzystać planer słów kluczowych od Google!
To rozwiązanie, które wykorzystasz zarówno w strategii pozycjonowania stron internetowych, jak i kampaniach sponsorowanych w systemie Google Ads. Wyszukiwarka Google oferuje różnorodne narzędzia, które pomogą ci w analizie słów kluczowych i planowaniu przyszłych działań marketingowych. Dzięki temu planer słów kluczowych staje się nieocenionym źródłem informacji, które możesz wykorzystać do rozwoju swojej działalności w przyszłości.
Czas stworzyć pierwszą kampanię przy pomocy tej strategii! Zapraszamy do współpracy.