Spis treści
- Google Search Console
- Ahrefs
- Operatory wyszukiwania w Google i linki zewnętrzne
- Clusteric
- Majestic
- Bing Webmaster Tools
- Linki przychodzące do strony w Twoich rękach
- Na co komu analiza linków zwrotnych?
Google Search Console
Jednym z najpopularniejszych sposobów na sprawdzanie linków przychodzących jest korzystanie z narzędzia Google Search Console. Oficjalna definicja ze strony Google dotyczącej właśnie GSC, mówi, że:
💡 Co to jest link przychodzący? Link przychodzący to link na stronie w innej witrynie, który prowadzi do strony w Twojej witrynie. Umożliwia on przejście do Twojej witryny.
(źródło: Centrum pomocy Google → Search Console)
W Google Search Console można sprawdzić, jakie są najczęściej linkowane strony internetowe, jaki anchor jest najpopularniejszy, albo które witryny mają największą liczbę linków zwrotnych. Przefiltrujesz listę linków zewnętrznych oraz sprawdzisz najnowsze wykryte wzmianki z linkiem. Przy okazji możesz też przeanalizować linki wewnętrzne.
- Zaloguj się do Google Search Console
- Wybierz raport „Linki”
- Przeanalizuj wybraną kategorię – „Najczęściej linkowane strony”, „Tekst z największą liczbą linków przychodzących” lub „Witryny z największą liczbą linków przychodzących”
- Możesz wyeksportować z GSC listę linków zewnętrznych
Ahrefs
Kolejnym narzędziem do analizy linków przychodzących jest Ahrefs – zarówno w płatnej, jak i bezpłatnej wersji.
- Wersja darmowa → Backlink Checker
- Wersja płatna → Site Explorer
Bezpłatna wersja jest ograniczona nie tylko limitem pokazywanych linków. W darmowym narzędziu nie ma estymacji ruchu organicznego, wykresów, ani możliwości filtrowania odnośników.
W płatnym narzędziu od Ahrefs można sprawdzić powyższe oraz np. rodzaj linków i mieć świadomość tego, czy i jakimi znacznikami są opatrzone odnośniki (np. linki nofollow czy sponsored).
Analizując profil linków w Ahrefsie, możesz sprawdzić tempo przyrostu linków, domeny linkujące, anchory, a nawet utracone linki.
Operatory wyszukiwania w Google i linki zewnętrzne
Darmową metodą na sprawdzenie linków przychodzących do strony jest szukanie ich w wynikach wyszukiwania Google. Wystarczy skorzystać z operatora “link” w pasku wyszukiwarki oraz wkleić URL, który chcemy sprawdzić.
Sposób nie jest dokładny, ale pozwala przynajmniej w pewnym stopniu znaleźć linki przychodzące do strony.
Clusteric
A dokładniej Clusteric Search Auditor – narzędzie, które służy do analizy linków oraz ich statusów. Można w szybki i prosty sposób zebrać odnośniki, a następnie pozwolić programowi przeanalizować jakość, źródło czy anchor linka. Można filtrować odnośniki według różnych kryteriów.
Majestic
Majestic SEO to popularne narzędzie, w którym można przeanalizować linki. Dostarcza informacji na temat samych odnośników, jak i stron, z których pochodzą. Funkcjonalność Site Explorer w Majestic SEO pomaga w analizie struktury linków zewnętrznych i „świeży” oraz „historyczny” indeks.
Bing Webmaster Tools
Kolejne narzędzie do sprawdzania linków przychodzących, o którym staje się coraz głośniej, czyli Bing Webmaster Tools. Produkt jest de facto narzędziem konkurencji Google. W swoim Site Explorerze firma Microsoft daje możliwość analizy indeksu witryny, linków wstecznych oraz anchorów.
Linki przychodzące do strony w Twoich rękach
Dzięki temu, że większość dostępnych narzędzi i rozwiązań działa podobnie, można wybrać ulubione według własnych preferencji. Dlaczego warto mieć kontrolę nad linkami przychodzącymi do strony internetowej? Analiza linków przychodzących jest ważna z kilku powodów:
- Wiesz, ile już linków prowadzi do Twojej strony, więc możesz zaplanować strategię pozyskiwania kolejnych odnośników, które przyczyniają się do wzrostu pozycji strony w wynikach wyszukiwania.
- Sprawdzasz, czy wszystkie linki prowadzące do strony są w pełni funkcjonalne i np. nie prowadzą do błędów 404. Przy okazji możesz „wyłapać” szkodliwe lub nieaktywne odnośniki.
- Dowiadujesz się, czy źródła, z których pochodzą linki, są wartościowe i zaufane.
- Oprócz sprawdzania linków prowadzących do własnej strony internetowej, możesz również przeanalizować… linki konkurencji!
- Badasz skuteczność działań SEO – zarówno jeżeli samodzielnie przeprowadzasz pozycjonowanie, jak i gdy zlecasz to zadanie agencji SEO.
Na co komu analiza linków zwrotnych?
Ale tak naprawdę… po co całe to zamieszanie? Zapytaliśmy o to naszą specjalistkę z działu SEO, która w swojej ścieżce kariery przeszła przez stanowisko Link Builderki, więc wiedzę o linkach ma w małym paluszku.
Zaindeksowane linki podstron to kluczowa kwestia, bo to sprawia, że linki zewnętrzne z artykułów sponsorowanych czy link buildingu w ogóle przekazują docelowej stronie moc.
Dlatego istotne jest nie tylko ich zdobywanie, ale przede wszystkim indeksacja. Dopiero po niej roboty Google w ogóle „widzą” taki link.
Ważna jest weryfikacja linków poprzez narzędzie Ahrefs, Google Search Console, ale też ręczne działania np. za pośrednictwem operatorów zaawansowanych Google.
Linki, które zdobywamy przez zewnętrzny link building, które nie są w indeksie, po prostu nie istnieją i „nie pracują” na rzecz strony.
Jeżeli chcesz, żeby pozycjonowanie stron internetowych przebiegało sprawnie, a linki były pod pełną kontrolą ekspertów – nasza agencja SEO chętnie zajmie się widocznością Twojej witryny.