Spis treści

zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym

Zwiększ widoczność sklepu


Wyobraź sobie, że masz świetny produkt. Tylko ten produkt jest gdzieś schowany i nikt nie wie, że on w ogóle istnieje. Tak jest mniej więcej wtedy, gdy masz sklep internetowy, ale nie zwiększasz jego widoczności w wynikach wyszukiwania. Bo to właśnie w wyszukiwarce Google znajdują się Twoi potencjalni klienci, którzy sami chcą trafić na Twój wirtualny sklep. Pozwól im się znaleźć.

Pozycjonowanie sklepu internetowego polega na optymalizacji serwisu pod słowa kluczowe, które są związane ze sprzedawanymi produktami, całą grupą produktów, a nawet problemami, które te produkty rozwiązują oraz korzyściami, które zyskuje się podczas ich używania.

Dla przykładu, jeżeli sprzedajesz roboty sprzątające, to możesz pozycjonować swój sklep internetowy na takie słowa kluczowe:

  • robot sprzątający [konkretny model]
  • robot odkurzający [konkretny model]
  • roboty odkurzające
  • robot do sprzątania
  • sprzęt sprzątający
  • sprzęt do sprzątania
  • odkurzacz do sierści kota
  • jak zmotywować się do sprzątania
  • jaki robot odkurzający wybrać
  • jak sprzątać dom
  • jak sprzątnąć mieszkanie
  • jak szybciej sprzątać
  • jak utrzymać czystość w domu z psem

W liście przykładowych słów kluczowych do pozycjonowania sklepu internetowego znajdują się zarówno frazy związane z konkretnym modelem produktu, jak i ogólnej kategorii produktów czy te dotyczące problemów, które potencjalnie rozwiązuje produkt.

Dzięki temu trafisz do różnych użytkowników – zarówno tych, którzy już wiedzą, jakiego produktu szukają, jak i tych, którzy jeszcze nie mają pojęcia, że mogą skorzystać z Twojego rozwiązania. Odpowiedni dobór słów kluczowych wiąże się na przykład z intencją użytkownika, konkurencyjnością frazy lub poziomem świadomości potencjalnego klienta.

Produktem może być zarówno drobny przedmiot, jak i duża usługa. Może to być fizyczny lub wirtualny towar. I bez względu na to, czy masz w sklepie internetowym 2, czy może 2000 produktów, możesz z powodzeniem go pozycjonować.

Gdy sklep jest już widoczny w wynikach wyszukiwania, możesz planować, jak poprawić w nim sprzedaż.

Popraw doświadczenia użytkownika


Wpływ na decyzje konsumenckie ma wiele czynników, od ceny produktu, przez parametry, markę i jakość, po koszty dostawy, szybkość ładowania strony czy sposób wyświetlania oferty produktowej na urządzeniach mobilnych. Takie elementy nie tylko pomagają w podjęciu ostatecznej decyzji, ale w całym doświadczeniu użytkownika. Gdy któryś z nich zawodzi, potencjalny klient może po prostu zrezygnować z zamówienia produktu.

Dlatego w prowadzeniu sklepu internetowego i polepszaniu sprzedaży ważna jest poprawa różnych czynników UX:

  1. Upewnij się, że strona Twojego sklepu jest responsywna.
  2. Zadbaj, żeby nawigacja w sklepie internetowym była prosta i intuicyjna.
  3. Ścieżka zakupowa musi być szybka i łatwa, żeby użytkownik po drodze nie zrezygnował z finalizacji zamówienia.
  4. Zapewnij bezpieczeństwo danych i prywatności użytkowników.
  5. Opisz dokładnie produkty i zaprezentuj ich realny wygląd na zdjęciach.
  6. Zadbaj o dobrą obsługę klienta i łatwy kontakt w przypadku ewentualnych problemów lub wątpliwości.

Wykorzystaj cross-selling


Kojarzysz znane powiedzenie z reklamy McDonald’s: „A może frytki do tego?”. Tak mniej więcej wygląda cross-selling w rzeczywistości.

Sprzedaż krzyżowa (ang. cross-selling) jest jedną z chętnie wykorzystywanych technik w poprawie sprzedaży w sklepie internetowym. W uproszczeniu polega na tym, że zachęcasz klienta do kupna produktu powiązanego z tym, który np. już dodał do koszyka.

Technikę cross-sellingu stosuje się zarówno w sklepach internetowych, jak i np. w popularnych platformach sprzedażowych. Może przyjąć różną formę:

  • Sugestie produktów powiązanych – pod kartą produktową znajduje się sekcja „Inni klienci, którzy ten produkt, kupili również”, a pod napisem lista polecanych produktów
  • Oferta zestawu produktów – pod produktem można umieścić napis: „Często kupowane razem” lub „Polecane w zestawie” i wówczas prezentuje się zestawy, najlepiej w promocyjnej cenie
  • Rekomendacje na podstawie wcześniejszych zakupów – system analizuje poprzednie zakupy użytkownika i dzięki temu personalizuje kolejne podpowiedzi

Cross-selling w sklepie internetowym przypomina technikę, z którą można spotkać się w sklepie stacjonarnym. Często przy zakupie butów sprzedawca poleca również środki do pielęgnacji i czyszczenia takiego obuwia, skarpetki, odświeżacze do butów i inne akcesoria.

W sklepie internetowym jest podobnie, z tą różnicą, że fizycznego sprzedawcę zastępują różnego rodzaju sekcje, widgety czy CTA. Zwiększenie sprzedaży zależy od dobrego zaprojektowania tych elementów oraz trafnego zasugerowania powiązanych produktów.

➡️ Gdy sprzedajesz ogrodzenia, możesz zaproponować od razu bramę, napęd do niej czy furtkę.

➡️ Jeżeli sprzedajesz kosmetyki do makijażu, w powiązanych produktach możesz zaproponować akcesoria do makijażu, np. pędzle.

➡️ Kiedy użytkownik doda do koszyka drukarkę, możesz zaprojektować wyskakujące okienko sugerujące tusze lub tonery do tego modelu.

Pod względem technicznym cross-selling objawia się również poprzez linkowanie wewnętrzne w sklepie internetowym. Gdy piszesz artykuł o tym, jak zdrowo się odżywiać, możesz z tego tekstu kierować do podstrony z dietą, którą układasz, sprzętem gimnastycznym, który sprzedajesz czy suplementami diety, które masz w asortymencie sklepu.

Zbuduj zaufanie, żeby zwiększyć sprzedaż


Zwiększenie sprzedaży wiąże się również z innymi czynnikami, takimi jak wiarygodność i zaufanie. Gdy potencjalny klient nie jest pewny, czy jesteś wiarygodny jako sprzedawca, najprawdopodobniej nie zdecyduje się na zamówienie na Twojej stronie internetowej. Tym, co może go przekonać, są na przykład opinie innych użytkowników.

Według raportu Gemius o e-commerce w Polsce w 2022 roku, wśród czynników wpływających na wiarygodność danego sklepu znajdują się:

  • Opinie o danym sklepie (43%)
  • Możliwość płatności przy odbiorze (30%)
  • Czytelna informacja o zwrotach i reklamacji (29%)

Najczęściej respondenci wskazywali na to, że kupują produkt na podstawie treści publikowanych w internecie. To zatem idealnie pokazuje, że pozyskiwanie prawdziwych opinii transakcyjnych może wpłynąć na zwiększenie sprzedaży w sklepie.

czynniki wpływające na wiarygodność sklepu internetowego

Spersonalizowane zakupy


Podobnie jak w sprzedaży krzyżowej, współczynnik konwersji w e-sklepie można poprawić przy pomocy indywidualnych rozwiązań. I podobnie jak w osiedlowych sklepach stacjonarnych, gdy wchodzi do nich stały klient, sprzedawcy już wiedzą, co może zainteresować znaną już osobę – tak może być właśnie w wirtualnej rzeczywistości.

Kluczowe znaczenie ma dobór takich produktów. Nie możesz co wizytę proponować użytkownikowi mopa do mycia podłogi. Jednak co jakiś czas, gdy ten sam użytkownik odwiedzi Twoją stronę, możesz polecić środki czystości do mycia podłóg lub inne produkty z tej samej marki, które potencjalnie mogłyby zainteresować klienta.

W sytuacji, gdy użytkownik regularnie odwiedza sklep, np. co 2 miesiące, od razu można sugerować produkt, który kupił ostatnim razem. To świetne rozwiązanie na przykład w wirtualnym sklepie spożywczym lub drogerii online.

pomyły na personalizację zakupów w sklepie internetowym przykłady

E-mail marketing


Jednym z podstawowych narzędzi w marketingu internetowym jest e-mail. Z poczty elektronicznej korzystają prawie wszyscy – to tam przychodzą potwierdzenia zamówień, użytkownicy klikają linki aktywacyjne czy weryfikują swoją tożsamość poprzez maila.

E-mail nadal służy do korespondencji – w tym przypadku – Twojej marki z odbiorcami.

Dobrze skonstruowane wiadomości do grupy docelowej pozwolą zwiększyć sprzedaż w e-sklepie.

Poprzez e-mail marketing możemy rozumieć:

  • wiadomości powitalne dla nowych użytkowników zarejestrowanych w sklepie
  • wysyłkę newslettera z ofertami specjalnymi lub promocjami
  • wiadomości z potwierdzeniem i statusem zamówienia
  • ankiety dotyczące satysfakcji z produktu lub obsługi sklepu

Promocje, kupony, vouchery


Wbrew pozorom, chcąc zwiększyć sprzedaż, czasami trzeba obniżyć cenę. I choć wydaje się, że mniej się wtedy zarabia, to tak naprawdę zyskuje się o wiele więcej – większe zainteresowanie użytkowników, budowanie świadomości marki oraz promowanie firmy w różnych kanałach.

Rabaty, promocje i wyprzedaże

  • Obniżone ceny i atrakcyjne oferty zachęcają klientów do dokonywania zakupów.
  • Oferty specjalne mogą zwiększyć zainteresowanie klientów oraz przekonywać do regularnych transakcji.
  • Oprócz tego wzmacnia się lojalność użytkowników, ponieważ wiedząc, że w sklepie internetowym pojawiają się obniżki cen, chętniej zostają z marką na dłużej.
  • Przy takich specjalnych akcjach odnotowuje się również większy ruch na stronie.
  • Wyprzedaże z kolei pomagają szybko sprzedać starsze produkty i zrobić miejsce w magazynach.

Kupony rabatowe

Chcąc zwiększyć sprzedaż w sklepie, można zdecydować się również na sezonowe lub indywidualne kupony rabatowe. Te pierwsze odnoszą się między innymi do konkretnej akcji i są wymagane przy finalizacji zamówienia, np.:

  • summer2023 – 20% zniżki na wyprzedaż letnią
  • hello10 – 10% rabatu na początek
  • 2w1 – 2 produkty w cenie jednego

Takie kody często pojawiają się również w serwisach agregujących kupony rabatowe. Zazwyczaj te strony działają na zasadzie współpracy afiliacyjnej.

Drugi rodzaj rabatów może z kolei dotyczyć pojedynczych użytkowników, którzy np. zaczynają subskrybować newsletter lub zrobiły zamówienie za określoną kwotę i dostają rabat na kolejne zakupy. To tzw. kod ekskluzywny, na wyłączność. Wtedy taki kupon jest indywidualny i można skorzystać z niego raz.

typy rabatów w sklepach internetowych e-commerce

Wykorzystaj media społecznościowe


Informowanie o asortymencie, markach, konkretnych produktach czy usługach, promocjach, a nawet sposobie funkcjonowania sklepu internetowego w mediach społecznościowych to dobry sposób na zwiększenie sprzedaży. Posty mogą kierować bezpośrednio do strony internetowej albo budować relacje z użytkownikami w obrębie mediów społecznościowych.

Na profilach na FB, Instagramie czy TikToku można dodatkowo zainwestować w reklamy sponsorowane. Takie działania marketingowe zdecydowanie pomagają w zwiększeniu sprzedaży w e-commerce. Posty sponsorowane mogą dotyczyć samego produktu, jak i konkretnej marki czy całego sklepu. Ważne, żeby znać grupę docelową i dzięki temu pozyskiwać nowych potencjalnych klientów.

W social mediach można organizować również różnego rodzaju konkursy czy rozdania. Oprócz tego, że użytkownik bierze udział w konkursie i w ten sposób promuje pewien produkt, to dodatkowo poniekąd wyraża chęć posiadania takiego przedmiotu. Istnieje szansa, że nawet gdy nie wygra, to za jakiś czas i tak kupi sobie ten produkt.

Postaw na influencer marketing


Potencjał mediów społecznościowych kryje się nie tylko w firmowych fanpage’ach. Możesz promować własny sklep internetowy również na innych profilach, na przykład mikro-celebrytów, ambasadorów marki lub znanych osób. To działa również w przypadku sklepów stacjonarnych.

Strategia marketingowa uwzględniająca influencerów we współpracy pomoże dotrzeć do większej liczby osób. Jest świetnym rozwiązaniem, gdy chcesz sprzedawać produkty poprzez linki afiliacyjne i zwiększać świadomość marki wśród odbiorców.

Gdy duża liczba konsumentów zobaczy, że influencer korzysta z usługi lub produktu, istnieje duża szansa na zwiększenie sprzedaży sklepu internetowego.

Z badania przeprowadzonego przez GUS wynika, że najbardziej ufamy najbliższej rodzinie (98%) oraz przyjaciołom i znajomym (93%). Gdy przyzwyczajamy się do kogoś, nasz mózg zaczyna traktować tę osobę, jako kogoś, kogo znamy osobiście (źródło: NowyMarketing: Czy ufamy influencerom?). To potwierdza tezę, że ufamy influencerom podobnie jak znajomym i jesteśmy bardziej skłonni kupić coś z ich polecenia.

Skuteczne zwiększenie sprzedaży z naszą pomocą


Nasza agencja SEO oferuje pierwszy ze sposobów na to, by zwiększyć sprzedaż w sklepie – pozycjonowanie strony internetowej. Jeżeli chcesz poznać szczegóły współpracy i tego, jakie cele możemy wspólnie osiągnąć – zapraszamy do kontaktu!

wyceń pozycjonowanie strony internetowej