Spis treści
- Jak sprawdzić widoczność strony w Google?
- Dodaj stronę w Google Search Console
- Dodanie strony do wyszukiwarki Google za pomocą mapy witryny
- Prośba o ponowne zindeksowanie URL
Jak sprawdzić widoczność strony w Google?
Na początku sprawdź, czy Twoja strona znajduje się (lub nie) w Google. Możesz to zrobić między innymi za pomocą operatora site:
Są różne przyczyny, dlaczego Google nie widzi Twojej strony – jedną z nich jest to, że witryna jest nowa i roboty Google jeszcze nie zdążyły jej odwiedzić (np. poprzez odnośnik z innej strony internetowej). Możesz spróbować również wyłączyć filtr SafeSearch i upewnić się, że Twojej strony nie ma w wynikach wyszukiwania.
Sama widoczność w wyszukiwarce Google jest jednak niezwykle ważna i zazwyczaj jest pierwszym krokiem w procesie pozycjonowania stron internetowych.
Dodaj stronę w Google Search Console
Dodanie witryny do Google to prosty proces. Wystarczy kilka kroków, aby Twoja strona została zaindeksowana przez największą na świecie wyszukiwarkę. Jednym z nich jest przesłanie prośby w darmowym narzędziu Google Search Console.
➡️ https://search.google.com/search-console/welcome
To właśnie w tym narzędziu można sprawdzić status indeksowania witryny, wysłać mapę witryny, wygenerować plik robots.txt czy analizować widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwania.
Chcąc dodać stronę do indeksu wyszukiwarki Google, wpisujemy adres w miejscu „Prefiks adresu URL” i dzięki temu możemy otrzymać różne metody weryfikacji własności.
URL można wpisać również bezpośrednio w panelu Google Search Console w polu „Sprawdź dowolny URL w X”, gdzie za „X” przyjmuje się sprawdzanie adresów w obrębie dowolnej witryny internetowej.
Gdy strona nie jest dodana do wyszukiwarki Google, to wtedy pojawi się komunikat, że „Adres URL nie znajduje się w Google”.
W takim przypadku należy kliknąć „Poproś o zindeksowanie”.
Następnie wyświetli się komunikat o udanym przesłaniu prośby o zaindeksowanie strony.
Jak widać, dodawanie strony do indeksu Google jest niezwykle proste. Cały proces indeksacji może zająć nawet kilka dni. Podczas różnych działań w Google Search Console można natknąć się na różne sposoby weryfikacji własności, o czym pisaliśmy wcześniej. Gdy strona jest już zweryfikowana, może pojawić się taki komunikat.
Dodatkowo można wejść w Ustawienia -> Weryfikacja własności i dowiedzieć się więcej na ten temat.
Dodanie strony do wyszukiwarki Google za pomocą mapy witryny
W sytuacji, gdy chcemy zgłosić jednocześnie wiele adresów, najlepszym rozwiązaniem jest przesłanie mapy podstron, które znajdują się w obrębie całej domeny.
Aby dodać stronę do wyszukiwarki Google za pomocą mapy witryny, należy w pierwszej kolejności zweryfikować swoją stronę za pomocą narzędzia Google Search Console. Następnie musisz utworzyć plik mapy witryny, który zawiera listę wszystkich stron i linków na Twojej witrynie. Plik mapy witryny powinien być umieszczony w głównym katalogu witryny i nazwany „sitemap.xml”.
Gdy plik mapy witryny jest gotowy, możesz dodać go do Google Search Console, korzystając z opcji „Mapy witryny” w zakładce „Indeksowanie”. Po dodaniu mapy witryny do Google Search Console, Google będzie regularnie sprawdzać plik i indeksować strony zawarte w nim, co może pomóc w zwiększeniu widoczności strony w wyszukiwarce.
Prośba o ponowne zindeksowanie URL
Może zdarzyć się tak, że zaktualizujemy stronę i chcemy, żeby roboty indeksujące ponownie ją przeskanowały.
Należy w Google Search Console przejść do zakładki „Indeksowanie”. W polu tekstowym wpisz adres URL strony, którą chcesz ponownie zaindeksować, a następnie kliknij przycisk „Poproś o zaindeksowanie”. Po przesłaniu prośby Google zajmie się ponownym zaindeksowaniem strony w wyszukiwarce. Proces ten może zająć kilka dni, więc nie należy się martwić, jeśli strona nie zostanie zaktualizowana od razu.
Jeżeli zdecydujesz się na współpracę z naszą agencją SEO, nie musisz martwić się dodawaniem strony do Google – wszystkim się zajmiemy!