Czemu Google nie widzi mojej strony? Pierwsze wskazówki


Jeśli Google „nie widzi” Twojej strony, oznacza to, że w jakiś sposób jakość prezentowanych treści jest dla niej zbyt niska, aby pokazywać ją u góry wyników wyszukiwania. Google może też w ogóle nie wiedzieć, że Twoja witryna istnieje.

Widoczność w wynikach wyszukiwania to klucz w procesie, jakim jest pozycjonowanie stron internetowych. Dobra widoczność pomaga w zdobyciu wysokich pozycji, a co się z tym wiąże, zyskaniu szansy na dotarcie do swoich potencjalnych klientów.

dlaczego google nie widzi mojej strony

Na początku wymieńmy sytuacje, kiedy wyszukiwarka Google powinna rzeczywiście wyświetlać Twoją stronę internetową w wynikach wyszukiwania:

  • Google wie o istnieniu Twojej witryny i ma do niej dostęp.
  • Twoja strona zawiera treści powiązane z wyszukiwaną frazą.
  • Treści na Twojej stronie są wartościowe i wyróżniają się na tle innych o tej samej tematyce.

Większość powodów, jakie wymienimy w dalszej części artykułu, ma związek właśnie z tymi trzema warunkami. Wykorzystaj nasz poradnik jak checklistę – sprawdź wszystkie poniższe punkty i pokaż światu swoją witrynę!

1. Nowa strona w wyszukiwarce Google


Zanim przejdziesz przez naszą listę, upewnij się, że Twoja strona www rzeczywiście nie została dodana już do indeksu wyszukiwarki. Najczęściej witryny, których nie widzi Google, są nowe. Silnik wyszukiwarki potrzebuje zazwyczaj kilku dni na zaindeksowanie strony niedawno opublikowanej albo zmienionej (źródło: support google).

Sprawdź, czy Google wie, o istnieniu Twojej witryny, wpisując w wyszukiwarce site:nazwa-twojej-domeny.pl, na przykład site:empressia.pl.

Jeśli w wynikach wyszukiwania jest już Twoja witryna, Google wie, że ona istnieje.

Chcesz wyrankować konkretną stronę? Wpisz w wyszukiwarce site:nazwa-twojej-domeny.pl/nazwa-strony-do-rankowania/, na przykład site:empressia.pl/blog/.

Jeśli po wpisaniu tych dwóch fraz wyniki nie uwzględniają Twojej strony, stwórz mapę witryny i prześlij ją przez Google Search Console. Dzięki temu umożliwisz robotom poznanie konstrukcji strony, a także dodanie jej do indeksu Google.

2. Blokada indeksowania strony internetowej


Jeśli nie chcesz pokazywać konkretnej strony w wynikach wyszukiwania Google, wystarczy użyć krótkiego kodu HTML. Ta sztuczka jest często wykorzystywana w trakcie budowy witryny, aby uniemożliwić dostęp użytkownikom wyszukiwarki. WordPress automatycznie dodaje tę funkcję do każdej nowej strony. W niektórych przypadkach może ona działać jednak na niekorzyść właściciela. Sprawdź więc, czy w kodzie witryny nie pojawia się znacznik „noindex”. (inspiracja na podstawie: 9 Reasons Your Website Isn’t Showing Up On Google (and How to Fix It) - blog Ahrefs)

Jeżeli w kodzie znajduje się znacznik noindex - usuń go, a strona www powinna pojawić się w indeksie Google.

3. Blokada dostępu robotów Google


Każda strona www posiada plik robots.txt, który służy do zarządzania ruchem botów wyszukiwarki. Za jego pomocą możesz zablokować dostęp robotów Google do Twojej witryny. Na końcu adresu strony głównej dodaj „/robots.txt” i sprawdź, czy w kodzie znajduje się:

User-agent: *
Disallow: /

albo

User-agent: Googlebot
Disallow: /

Aby robot Google miał dostęp do Twojej strony, po prostu usuń symbol „/”. Jeśli po wprowadzeniu adresu z końcówką „/robots.txt” widzisz błąd 404, na serwerze nie ma pliku robots.txt, możesz więc przejść do kolejnego punktu na naszej liście.

4. Blokada serwera


Blokada dostępu botów Google może leżeć po stronie robots.txt, a także samego serwera. Jeśli korzystasz z Apache Web, warto przyjrzeć się bliżej plikowi .htaccess. Dzięki niemu możliwa jest konfiguracja serwera, służy więc na przykład do:

  • ustawienia strony startowej,
  • przekierowania do podstron,
  • banowania użytkowników po IP,
  • blokowania dostępu botom.

Zazwyczaj za pomocą .htaccess blokuje się działania robotom szkodliwym, które pomijają wspomniany już wcześniej plik robots.txt. Robot wyszukiwarki także może jednak ucierpieć. Obecność blokady z łatwością sprawdzisz w narzędziach Google Search Console.

5. Twoja strona internetowa jest niedostępna


Treści zablokowane hasłem pojawiają się nie tylko na forach internetowych. I chociaż w użytkownikach witryny wymóg logowania czy kod dostępu wzbudza poczucie pewnej elitarności, to negatywnie wpływa on na indeksowanie. Roboty Google, chociaż stale ewoluują, nie mogą podejmować prób logowania na Twojej stronie. Z perspektywy administratora widzisz wszystkie treści i działania na stronie, musisz więc sprawdzić dostępność strony www z trybu incognito.

  • Otwórz swoją witrynę w prywatnym oknie przeglądarki – w ten sposób symulujesz próbę wejścia robotów lub osoby, która po raz pierwszy znalazła Twoją stronę.
  • Przejrzyj dokładnie inne podstrony oraz zawarte treści. Blokady z hasłem mogą dotyczyć zarówno poszczególnych tekstów, jak i całych stron, co zapobiega ich zindeksowaniu.

Po znalezieniu takich informacji, zastanów się nad usunięciem zabezpieczeń z witryny, aby poprawić jej pozycję.

6. Duplicate content


Kiedy na kilku stronach (w obrębie jednej witryny lub kilku) powtarzają się te same treści, masz do czynienia z duplicate content. Jeśli kopiujesz opis produktu ze strony konkurencji, Twój sklep internetowy ma szansę spaść w wynikach wyszukiwania. Google często nie indeksuje witryn z duplicate content, ponieważ zajmują one miejsce w rankingu. To tak, jakby mieć dwie takie same piosenki na jednej playliście. W takiej sytuacji Google indeksuje jedynie wersję contentu, którą uważa za najważniejszą, kanoniczną.

Aby sprawdzić, czy Twoja witryna internetowa zawiera duplicate content (wewnętrzny lub zewnętrzny), skopiuj fragment tekstu i wklej go do wyszukiwarki – Google wyświetli wszystkie adresy URL z daną treścią albo ułoży je w formie rozwijanej listy.

duplicate content i niewidoczność strony w Google

Jeśli w obrębie Twojej witryny pojawia się kilka podstron o tej samej treści, możesz zastosować przekierowanie 301 albo odnośnik kanoniczny. Pozwoli to przekazać potencjał SEO wielu podstron na jedną lub określić pierwowzór kopiowanego tekstu. Znacznie lepiej jest też od początku tworzyć teksty synonimizowane i postarać się przeredagować opis producenta albo zlecić to zadanie doświadczonemu copywriterowi.

7. Duża konkurencja w wynikach wyszukiwania Google


Znaczna część osób, zastanawiających się „dlaczego Google nie widzi mojej strony?”, pierwsze kroki ma już za sobą. Strona internetowa jest zaindeksowana, a treści ciekawe i oryginalne. Wówczas warto przyjrzeć się bliżej rodzajowi słów kluczowych. Jeśli Twoimi rywalami są szerzej znane marki, zajęcie ich pozycji będzie wymagało czegoś więcej niż stosowania fraz generycznych złożonych z 1-2 słów.

duża konkurencja i niewidoczność strony w Google

Znacznie lepszą strategią jest wykorzystywanie dłuższych zapytań, jak long tail. Ich mniejsza popularność generuje bowiem wartościowy ruch, ponieważ odpowiada na potrzeby użytkownika wyszukiwarki Google.

mniejsza konkurencja a widoczność strony w Google

8. Brak lub niskiej jakości linki


Odpowiednie backlinki są niezbędne, zwłaszcza jeśli Twoi rywale je posiadają. Same słowa kluczowe (szczególnie te konkurencyjne) nie wystarczą, aby pokazać twoją stronę w wyszukiwarce Google. Ten problem najczęściej dotyka właścicieli nowych witryn, którzy nie od razu mogą zastosować dziesiątki czy setki linków. To może trochę potrwać. Pozyskaj linki wysokiej jakości lub zaufaj specjaliście zdolnemu zbudować przemyślaną strategię, dobraną do aktualnej sytuacji oraz kondycji Twojej strony internetowej.

9. Kara od Google


Kilka ze wspomnianych wcześniej powodów, dla których Google nie widzi Twojej strony internetowej, na przykład duplicate content, może być związanych z karą od wyszukiwarki. Chociaż zdarza się to bardzo rzadko, otrzymanie kary, zwanej również filtrem, jest możliwe.

  • Kara ręczna – obniżenie pozycji strony www ma miejsce, kiedy pracownik Google robi to manualnie, ponieważ nie stosujesz się do wskazówek dla webmasterów. Google Search Console poinformuje Cię, kiedy dojdzie do takiej sytuacji.
  • Kara algorytmiczna – filtr nakłada algorytm wyszukiwarki, jeśli wykrywa działania wbrew określonym wytycznym.

Wykrycie nałożonej kary algorytmicznej stanowi czasem wyzwanie, warto jednak sprawdzić, czy spadek ruchu na stronie internetowej nie pokrywa się czasowo z wprowadzeniem nowego algorytmu. Zapoznaj się wówczas z wytycznymi i zoptymalizuj treści na stronie. Usunięcie filtra nie zawsze jest jednak proste, dlatego zawsze warto skorzystać z pomocy profesjonalisty.

10. Złośliwe oprogramowanie


Ostatni powód na naszej liście dotyczy nie tylko braku wirusów. Niezabezpieczone formularze, które pozwalają na publikację komentarzy, mogą negatywnie wpłynąć na pozycję strony w wynikach Google. Spamboty dość szybko wykrywają taką lukę w zabezpieczeniach, a wyszukiwarka Google przesuwa Twoją stronę internetową na ostatnie miejsca, może również całkowicie usunąć ją z wyników wyszukiwania. Sprawdź więc Google Search Console w zakładce „Problemy dotyczące bezpieczeństwa”.

Dlaczego Google nie widzi mojej strony? Końcowe przemyślenia

Jeśli należysz do osób, których witryna spadła w wynikach wyszukiwania Google lub w ogóle się w nich nie pojawia, zachowaj spokój. W większości przypadków błędy, które to spowodowały, można łatwo naprawić, zwłaszcza jeśli zostaną zauważone wcześnie.

Odpowiedzi na pytanie, dlaczego Google nie widzi Twojej strony, może być tyle, ilu jest webmasterów. Poradź się więc specjalisty. Nasza agencja SEO zbada widoczność Twojej witryny w wyszukiwarce. Pomoże Ci zbudować nie tylko widoczną, ale i znaną stronę. Skontaktuj się z nami, zapytaj o szczegóły i wspólnie zawalczmy o pozycję Twojej strony internetowej w TOP 1!

wyceń pozycjonowanie strony internetowej

FAQ

1. Dlaczego Google nie widzi mojej strony zaraz po jej utworzeniu?

Najprawdopodobniej Google nie wie, że Twoja witryna istnieje. Aby zaindeksować nową stronę internetową, wyszukiwarka Google potrzebuje nawet kilku dni. Mapa witryny może przyspieszyć cały proces – wystarczy, że prześlesz ją przez Google Search Console.

2. Dlaczego Google nie widzi mojej strony, chociaż stosuję słowa kluczowe?

Słowa kluczowe są ważne w rankowaniu, ale niektóre z nich są bardzo konkurencyjne, trzeba je więc dobierać na podstawie wnikliwej analizy oraz na podstawie opracowanej strategii pozycjonowania. Podobne strony w Google, czyli Twoi rywale, zapewne korzystają z tych samych słów kluczowych. Zamiast fraz o długości 1-2 słów, zastosuj frazy kluczowe long tailg, co poprawi widoczność Twojej strony www dla użytkowników sieci w rankingu wyszukiwania na mniej konkurencyjne, ale bardziej konwertujące hasła.

3. Czemu Google nie widzi mojej strony wzorowanej na stronie konkurencji?

Jeśli zbyt mocno wzorujesz się na stronie internetowej Twoich rywali, na przykład poprzez kopiowanie treści, Twoja witryna ma szansę spaść w wynikach wyszukiwania. Według Google duplicate content zajmuje niepotrzebnie miejsce w rankingu, więc najważniejsza, kanoniczna wersja tekstu jest pozycjonowana znacznie wyżej niż strony internetowe z jego kopiami. Postaw więc na treści synonimizowane i przeredagowane albo oryginalne, tworzone przez copywritera.