Spis treści

Niektórzy postrzegają świąteczny okres jako okazję do spotkań z bliskimi. Dla innych Święta rozpoczynają się wytedy, gdy centra handlowe i witryny sklepowe są przyzdobione bombkami i śnieżynkami, a w witrynach sklepowych wystawiane są zimowe ubrania, choinki, świeczki i tym podobne. Jeszcze dla innych ten magiczny czas rozpoczyna się wtedy, gdy w ekranach telewizorów pojawiają się charakterystyczne czerwone ciężarówki i spoty marki Coca-Cola. I to idealnie pokazuje, jak reklamy i kampanie bożonarodzeniowe mogą na nas wpływać.

Świąteczne reklamy opierają się na emocjach


Konsumenci kupują… emocjami. Już w latach 90. udowodniono, że dużą część z nich stanowią tzw. konsumenci zmysłowi[1]. Tę tendencję możemy zauważyć zwłaszcza w okresie świątecznym, w którym reklamodawcy odwołują się do silnych emocji. Najczęściej stosuje się narrację powiązaną ze szczęściem, miłością, dzieleniem się i rodziną.

Rodzina

Obraz zgromadzonych osób wokół choinki lub świątecznego stołu ma za zadanie przywołać poczucie przynależności, bliskości, bezpieczeństwa. Chodzi głównie o to, by myśleć o produkcie jako o czymś, co pomoże uczynić święta wyjątkowymi dla odbiorców oraz ich bliskich.

rodzina przy choince reklamy świąteczne

Miłość

Miłosny wątek w świątecznych reklamach dotyczy nie tylko romantycznych związków, ale uczuć w wielu relacjach, zwłaszcza rodzinnych i przyjacielskich. W takich przypadkach chodzi o to, żeby konsumenci pomyśleli, że dzięki konkretnemu produktowi lub usłudze ich święta będą bardziej romantyczne czy uczuciowe.

motyw miłosny w reklamach świątecznych

Radość dzielenia

W duchu kultowej piosenki świątecznej, wykorzystywanej w spocie reklamowym Coca-Coli, ostatni wątek – dzielenia się lub dawania, często odnosi się do pomocy innym osobom lub zwierzętom. Poprzez takie kampanie reklamodawcy chcą zwrócić uwagę odbiorców i pokazać im, że produkt sprawi, że święta będą bardziej znaczące.

dzielenie się w reklamach świątecznych

Niezależnie od tego, jakiego środka emocjonalnego użyją reklamodawcy, w świątecznych kampaniach chodzi o to, żeby wywołać u odbiorców pozytywne skojarzenia z produktem lub usługą.

Reklamodawcy chcą, żeby konsumenci myśleli, że reklamowane produkty przyczynią się do tego, że odbiorcy będą szczęśliwi, a Boże Narodzenie wyjątkowe. Magiczna atmosfera świątecznego czasu ułatwia im zadanie.

Dlaczego reklamy świąteczne są skuteczne?


Przede wszystkim najpierw określmy, co oznacza słowo „skuteczne” w kontekście reklamy. Kampania świąteczna jest skuteczna wtedy, gdy przynosi efekty. A takim efektem może być między innymi:

  • obejrzenie wideo,
  • kliknięcie linku,
  • wyświetlenie strony,
  • pozycja strony w wynikach wyszukiwania,
  • kontakt przez formularz zgłoszeniowy,
  • pobranie materiałów ze strony,
  • zostawienie maila lub nr telefonu,
  • złożenie zamówienia.

Reklama świąteczna wzbudza nie tylko emocje, ale również pewne potrzeby czy poczucie obowiązku.

  1. Wprowadza ludzi w świąteczny nastrój i sprawia, że zaczynają myśleć o świątecznych zakupach.
  2. Przypomina ludziom o produktach, które powinni kupić na święta.
  3. Tworzy poczucie pilności i zachęca do wcześniejszych zakupów.
  4. Pomaga budować świadomość marki i przywiązanie do niej.

Reklamy świąteczne są skuteczne, ponieważ działają na emocjach, a konsumenci często decydują się na zakupy właśnie pod wpływem emocji.

Oprócz tego, że świąteczny tekst, zdjęcie, grafika czy wideo to idealny przykład emocjonalnego rollercoastera (wzruszamy się, smucimy, płaczemy, by po chwili się śmiać, cieszyć, mieć nadzieję, odczuwać miłość i na odwrót), to takie reklamy uczą nas lub przypominają o czymś.

Jak reklamować swoje produkty w okresie świątecznym?


Po pierwsze warto wyznaczyć sobie cel takiej świątecznej kampanii. Może to być wyższa sprzedaż produktów, budowanie świadomości, ocieplenie wizerunku marki, szlachetne przesłanie i wiele innych.

Spoty reklamowe

Gdy mamy do dyspozycji obraz i dźwięk, łatwiej jest pokazać konkretne emocje. Dlatego wielu reklamodawców decyduje się na filmy i spoty reklamowe, z którymi później związane są wszystkie kreacje marketingowe. Świąteczne kampanie opracowuje się wewnętrznie, ale często zleca się także agencjom reklamowym. Takie świąteczne reklamy przygotowują specjaliści od storytellingu i produkcji filmowej. Jest to jednocześnie najdroższy format reklamy – zarówno pod względem produkcji, jak i późniejszej emisji w telewizji.

Pozycjonowanie stron internetowych

Warto pamiętać o tym, że konsumenci nie spędzają całego czasu przed telewizorem. Warto wykorzystać również inne kanały do informowania o swoich produktach. Wiele osób używa wyszukiwarki internetowej, żeby poszukać prezentowych inspiracji, przepisów na potrawy wigilijne, pomysłów na świąteczne dekoracje albo od razu znaleźć konkretny produkt czy usługę.

Oczywiście – świąteczne kampanie potrafią wzruszyć, ale w niektórych przypadkach warto postawić na ich praktyczny wymiar, czyli dostarczenie użytkownikowi dokładnie tego, co chce.

Bardziej subtelną, nienachalną i nie zawsze wzruszającą formą reklamy świątecznej jest zatem pozycjonowanie stron internetowych na słowa kluczowe związane z sezonowymi produktami czy usługami, np.:

  • list do świętego mikołaja 9400/msc
  • catering świąteczny 1100/msc
  • strój elfa 1500/msc
  • choinka na pniu udekorowana 2000/msc

(dane na podstawie Ahrefs)

strój elfa wyniki wyszukiwania google reklamy świąteczne

Pozycjonowanie strony internetowej na czas świąteczny zaczyna się o wiele wcześniej niż sam sezon. Te sposoby na świąteczne reklamy nieco różnią się od tego, co znamy z telewizji lub radia. Na działania SEO przygotowujące do świątecznego czasu składają się różne czynności:

  • analiza sezonowych słów kluczowych,
  • optymalizacja podstron pod sezonowe wyrażenia,
  • publikacja tematycznych artykułów,
  • pozyskiwanie linków zewnętrznych na frazy exact-match związane z sezonowymi produktami,
  • budowanie tematyczności konkretnych podstron na wyrażenia powiązane z sezonem.

Co możemy robić, żeby kampanie świąteczne w wyszukiwarce internetowej były skuteczne? Oprócz tego, że na bieżąco publikujemy najciekawsze artykuły o sezonowych produktach czy usługach, dodatkowo możemy zająć się działaniami poza naszą stroną internetową, np. tworzeniem wpisów sponsorowanych publikowanych na innych witrynach.

Warto wykorzystywać przy tym longtailowe, czyli takie, które są dłuższe, skonkretyzowane i często w formie pytania, np.:

  • jak napisać list do świętego mikołaja 1400/msc
  • jakie są potrawy wigilijne 500/msc
  • jak zrobić ozdoby świąteczne 2400/msc
  • jak ubrać choinkę 1900/msc

(dane na podstawie Ahrefs)

Jeżeli strona wyświetla się w czasie świątecznym w organicznych wynikach wyszukiwania, to znaczy, że marki wykorzystały magię świąt jeszcze przed sezonem i dobrze przygotowywały się do niego o wiele wcześniej. Czasami są to działania w tym samym roku, a innym razem aktualizacja lub recykling artykułów lub podstron, które były napisane nawet kilka lat wstecz.

reklamy świąteczne w wyszukiwarce Google

Takie świąteczne reklamy różnią się od tradycyjnych spotów lub kreacji graficznych, które znamy z sieci lub telewizji.

W spotach reklamowych to Ty wychodzisz do użytkownika i zachęcasz go do skorzystania ze swoich usług poprzez perswazyjne techniki, storytelling i grę na emocjach. W świątecznym pozycjonowaniu stron internetowych jest na odwrót – to użytkownik przychodzi do Ciebie! Konsument ma konkretną intencję i wpisuje do okna wyszukiwarki frazę kluczową, a następnie wchodzi na strony, które odpowiadają na zadane przez niego pytania.

Najlepsze reklamy świąteczne


Świąteczny klimat reklam kojarzy nam się szczególnie ze spotami telewizyjnymi i uznaje się je za najlepsze. Te na szczęście możemy obejrzeć również w internecie.

Na początek przedstawmy najlepszą reklamę świąteczną z 2021 roku na podstawie badania Kantar przeprowadzonego wśród 3600 respondentów w Wielkiej Brytanii [2]. Firma zbadała skuteczność reklamy, m.in. czy przykuwała uwagę, zmotywowała do zakupu w krótkim czasie lub wywołała reakcje, które przyczynią się do sukcesu marki w dłuższej perspektywie.

Aldi – The Tale of Ebanana Scrooge

Za najbardziej świąteczną, najprzyjemniejszą i najbardziej charakterystyczną reklamę Brytyjczycy uznali właśnie ten klip Aldi.

Coca-Cola – Coraz bliżej Święta

W Polsce jednym z najsilniejszych brandów kojarzących się z reklamą świąteczną jest marka Coca-Cola oraz kultowe spoty z czerwonymi ciężarówkami. Co roku możemy oglądać te reklamy w nowej odsłonie, ale dziś przypomnijmy sobie fragment jednej ze starszych wersji tej reklamy.

Allegro – English for beginners

Kilka lat temu w sezonie świątecznym zaskoczyła nas wyjątkowa i wzruszająca reklama najpopularniejszej platformy sprzedażowej – Allegro. Wersja na YouTube ma aktualnie 19 milionów wyświetleń i nadal jest chętnie oglądana przez internautów.

John Lewis – The Begginer

Co prawda reklama pojawiła się dopiero w tym roku, to już ma kilka milionów wyświetleń i można uznać ją za kolejną, bardzo dobrą i przepełnioną emocjami reklamę, która jednocześnie edukuje społeczeństwo o rodzinach zastępczych.

Idealna reklama świąteczna dla Twojego biznesu


Twoja tegoroczna reklama świąteczna może łączyć zarówno skuteczny format wideo, jak i pozycjonowanie stron internetowych. Nasza agencja SEO pomaga w zwiększaniu widoczności serwisów zarówno w konkretnym sezonie, jak i całym roku! Postaw na SEO storytelling, profesjonalną optymalizację techniczną strony oraz linkowanie zewnętrzne.

Spraw sobie prezent pod choinkę i skontaktuj się z nami! 🎄

wyceń pozycjonowanie strony internetowej

Jeśli z kolei nie zdążyłeś z tegoroczną kampanią świąteczną pod SEO, zgłoś się do nas, a polecimy Ci najlepsze rozwiązanie w zakresie Google Ads.

FAQ:

1. Czym świąteczne reklamy różnią się od tych emitowanych przez cały rok?

Najlepsze świąteczne reklamy opierają się na mistrzowskim storytellingu. W swoich reklamach różne marki stawiają na najsilniejsze emocje: miłość, szczęście, radość, nawiązując tym samym do bliskości, rodziny, bezpieczeństwa, nadziei i chęci dzielenia się. Nie zawsze zauważamy te emocje w standardowych reklamach, ponieważ wiele z nich ma wymiar praktyczny.

2. Jakie są pomysły na udane kampanie bożonarodzeniowe?

Chcąc trafić w potrzeby użytkowników w okresie świątecznym, warto wykorzystać siłę pozycjonowania stron internetowych. Dzięki SEO można subtelnie dotrzeć do użytkownika z konkretną intencją. Warto postawić również na format wideo i storytelling.


Przypisy

  1. Konsumenci kupują emocjami
  2. Christmas Ad Testing 2021