Czym jest sezonowość w SEO?


Sezonowość jest pojęciem stosowanym w statystyce. Wahania sezonowe to regularne odchylenia od tendencji rozwojowej związane np. z porami roku[1]. Takie trendy obserwujemy w branży marketingu online, zwłaszcza w pozycjonowaniu stron internetowych. Sezonowość w SEO objawia się na przykład poprzez:

Popularność frazy kluczowej

Dla nas, jako konsumentów, naturalne jest, że latem szukamy w sklepach letniego obuwia, a zimą – zimowego. Sezonowość słów kluczowych polega właśnie na takiej tendencji i popularności w zależności od tego, jaki okres akurat przypada. Kwestia jest jednak bardziej złożona i dotyczy różnych sezonów, nie tylko tych spowodowanych temperaturą na zewnątrz.

porównanie fraz kluczowych sezonowość w SEO

(wykres z Google Trends)

Podstawą w budowaniu strategii SEO jest analiza słów kluczowych, częstotliwości ich wyszukiwania oraz konkurencyjności w całej branży. Narzędzia analityczne podają zawsze średni miesięczny wolumen wyszukiwań, ale np. w Ahrefs czy Senuto można sprawdzić dokładną liczbę wyszukiwań w konkretnym miesiącu.

frazy sezonowe miesięczny wolumen w sezonowym SEO

(narzędzie Ahrefs)

Co warto robić? ⬇️

  • Uwzględnić popularność słów kluczowych w strategii pozycjonowania
  • Przed szczytem wyszukiwań frazy wzmożyć działania pozycjonerskie, np. linkowanie na exact-match anchory i publikowanie artykułów tematycznie powiązanych z frazą kluczową lub odświeżanie tekstów z poprzedniego sezonu

Wyświetlenia konkretnych podstron i artykułów

Gdy towary są mniej popularne w konkretnym czasie (np. fajerwerki w kwietniu, przebrania karnawałowe w listopadzie czy bombki choinkowe w sierpniu), wtedy wyświetlenia takich podstron produktowych są o wiele mniejsze niż w szczycie sezonu. W takim czasie można pozwolić sobie na rozbudowywanie lub przebudowywanie strony internetowej czy wybranych podstron, a nawet migrację witryny. Wtedy zostanie czas na to, żeby znów odzyskać pozycje w wynikach wyszukiwania.

sezonowe spadki google

(support Google)

Kiedy z kolei odnowotujemy większe zainteresowanie i wyższy współczynnik wyświetleń, musimy skupić się na tym, żeby jak najlepiej wyeksponować i wykorzystać daną podstronę. Możemy wdrożyć na stronę przykuwające uwagę banery CTA czy przedstawiać bestsellerowe produkty, które dodatkowo zachęcą klientów do zakupów.

Co warto robić? ⬇️

  • Poza sezonem można przebudowywać/rozbudowywać kategorie
  • W trakcie sezonu należy skupić się na promowaniu konkrentych podstron

Ruch na całej stronie

Sinusoida wzrostów i spadków jest zauważalna nie tylko w kontekście popularności samej frazy, ale również ruchu na całej stronie. Gdy branża, w której się działa, jest sezonowa, nie można się poddawać, tylko warto wykorzystać pozstałą część roku na promowanie swoich produktów.

Weźmy na przykład pozycjonowanie sklepu z fajerwerkami. Wydawałoby się, że warto reklamować ten sklep tylko w okresie Sylwestra, bo wtedy najczęściej korzysta się z pokazów sztucznych ogni. A tak naprawdę ta atrakcja przyświeca często innym wydarzeniom. Fajerwerki odpala się na przykład podczas zaręczyn, wesel, na różnego rodzaju festiwalach, galach czy imprezach firmowych.

Do zagospodarowania takich obszarów świetnie nadaje się firmowy blog. Można opisywać na nim na przykład pomysły na huczne wesele, atrakcje na imprezy integracyjne czy spotkania tematyczne, np. w stylu Wielkiego Gatsbiego. Wtedy właśnie zdobywa się dodatkowy ruch z wyników organicznych i fraz na tzw. długi ogon.

Co warto robić? ⬇️

  • Wykorzystać niezagospodarowane obszary
  • Skupić się na frazach longtailowych

Działania konkurencji

W pozycjonowaniu stron internetowych dużą rolę odgrywają także działania konkurentów, które mogą przekładać się na pozycje w wynikach wyszukiwania. Gdy Twoja konkurencja „zamraża” działania promocyjne i pozycjonerskie na czas martwego sezonu, Ty możesz to wykorzystać.

Co warto robić? ⬇️

  • Pozycjonować stronę nawet poza sezonem
  • Budować tematyczność witryny (topical authority) i widoczność na frazy longtailowe przez cały rok

Nie tylko SEO


Na sezony w branży warto spojrzeć z szerszej perspektywy, zarówno jeżeli chodzi o cenę, jak i same sezonowe produkty czy proces sprzedaży. Na sukces w promowaniu produktów i usług w przestrzeni internetowej mają wpływ również te czynniki. Pamiętaj, że nawet gdy zdobędziesz wysoką pozycję w Google, a nie dostosujesz sklepu internetowego do wymagań konsumentów, to istnieje mała szansa na to, że coś sprzedasz.

Podobnie jest z dostępnością asortymentu. Gdy ktoś będzie chciał kupić pewien produkt (np. kostium na Boże Narodzenie) przed rozpoczęciem sezonu, a Ty mimo wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania na to hasło nie masz takiego przebrania na stanie, użytkownik będzie sfrustrowany i następnym razem będzie miał negatywne skojarzenia z Twoją marką.

Zadbaj, żeby wszystkie aspekty szły ze sobą w parze – zarówno cena, jak i sprzedaż produktów sezonowych czy zdobywane pozycje w wynikach wyszukiwania.

Kiedy zacząć działania SEO dla branż sezonowych?


Ekspert Radzi
W przypadku nowej domeny podejmowaliśmy działania 3 miesiące wcześniej. Natomiast w sytuacji, gdy już rok wcześniej wdrażaliśmy treści, to zlecaliśmy aktualizację takich evergreenowych artykułów i optymalizowaliśmy je, wykorzystując nowy rok i ewentualnie nowe trendy. Zdarzały się też ekspresowe działania w pozycjonowaniu sezonowym. Klient z branży rolniczej miał wziąć udział w branżowych targach. Zdążyliśmy napisać artykuł, zaindeksować go i odnotować ruch z tych działań w zaledwie miesiąc!
Damian Mączyński
Head of SEO

Sezonowe słowa kluczowe


Badanie słów kluczowych jest ważną częścią każdej strategii content marketingowej. Może pomóc w identyfikacji najbardziej odpowiednich słów kluczowych dla Twojej firmy i ma wiele zalet, takich jak większa widoczność w wynikach wyszukiwania i bardziej ukierunkowany ruch. Analiza sezonowych słów kluczowych, czyli takich, które są wyszukiwane tylko w pewnych specyficznych okresach, pomoże Ci zrozumieć, czego aktualnie szukają Twoi docelowi odbiorcy.

Sezonowe słowa kluczowe, to np.:

  • gdzie na weekend w polsce latem
  • przebranie na halloween
  • jakie kwiaty na wszystkich świętych
  • prezent na walentynki

sezonowe słowa kluczowe

(narzędzieSenuto)

I chociaż takie słowa kluczowe wyszukuje się sezonowo, to zazwyczaj są one aktualne co roku lub w innych, ale nadal równych odstępach czasu. Artykuły o kwiatach na grób może być cały czas aktualny, a co roku, w okresie listopada, wystarczyłoby go tylko odświeżyć.

frazy sezonowe

Kalendarz SEO jako element strategii pozycjonowania sezonowego


Dobrą praktyką w planowaniu działań pozycjonerskich jest stworzenie kalendarza SEO, który będzie uwzględniał zarówno plan optymalizacji, jak i strategii content marketingowej czy różnych dodatkowych działań wspierających pozycjonowanie.

Przed rozpoczęciem roku warto stworzyć kalendarz SEO, w którym zaplanuje się:

  • Daty planowanych aktualizacji Google (jeżeli są znane) – po to, żeby do czasu wdrożenia aktualizacji zoptymalizować właściwie stronę.
  • Sezonowe słowa kluczowe + plan na ich zagospodarowanie (np. jeżeli sprzedajesz kawę, to możesz zaplanować ofertę promocyjną na Dzień Kawy).
  • Plan na artykuły blogowe w konkretnych okresach – z zaplanowaniem wcześniejszego opracowania tematu i publikacji artykułu, żeby treść mogła już „pracować” na wysokie pozycje. We wrześniu możesz już napisać artykuł o pomysłach na jesienne rozgrzewające kawy np. z dodatkiem cynamonu, który opublikujesz na początku października.
  • Artykuły sponsorowane – pozycjonowanie strony na wybrane słowa kluczowe powinno odbywać się również poza jej obrębem. Warto zaplanować w kalendarzu SEO również artykuły sponsorowane na frazy sezonowe. W takich tekstach można nie tylko zaprezentować całą swoją markę i pozyskać linki zewnętrzne, ale również wypromować produkty sezonowe.
  • Wydarzenia branżowe, np. targi, konferencje, warsztaty, szkolenia. Relacje z takich branżowych wydarzeń można publikować w aktualnościach lub na blogu swojej firmy. Może to być np. artykuł o nowych sposobach parzenia kawy. Sponsorowanie różnych wydarzeń może z kolei być dobrą okazją do naturalnego pozyskania linków zewnętrznych.
  • Daty ważnych wydarzeń w kraju – w Polsce często obchodzimy różne święta lub wydarzenia, np. Dzień Kobiet, w trakcie którego można zachęcać drugie połówki do zrobienia prezentu w postaci kawy, Tłusty Czwartek, do którego gorzka kawa (na przełamanie smaku!) pasuje idealnie czy dzień rozpoczęcia roku szkolnego, w którym pobudzający napój może przydać się szczególnie rodzicom i nauczycielom. To tylko przykłady, które mogą towarzyszyć działaniom SEO, ponieważ właśnie w tych sezonowych okresach można skupić się na konkretnej frazie longtailowej, np. jaki prezent na dzień kobiet, jaka kawa do tiramisu, jak się pobudzić.

Przykładowy kalendarz działań SEO


kalendarz działań seo

Działania marketingowe z punktu widzenia SEO muszą być zaplanowane z dużym wyprzedzeniem, dlatego taki kalendarz sprawdzi się świetnie w pracy każdego marketera.

Niezbędne narzędzia do sezonowego SEO


  • Google Trends – do obserwowania trendów w danej branży
  • Google Analytics – do analizy statystyk np. rok do roku
  • Planer słów kluczowych – do analizy fraz
  • Senuto i Ahrefs – do sprawdzania miesięcznych wolumenów wyszukiwań fraz kluczowych
  • Kalendarz działań SEO – do długoterminowego planowania
  • Platformy linkbuilderskie – do planowania kampanii linkbuildingowych

Czy warto inwestować w pozycjonowanie sezonowe?


Pozycjonowanie stron na sezonowe frazy pozwoli nawet w krótkim czasie (w poszczególnych miesiącach) znacznie zwiększyć ruch w serwisie, a nawet zbudować świadomość marki wśród odbiorców. To również idealna szansa na wykorzystanie potencjału różnego rodzaju świąt, wydarzeń, a nawet nietypowych dni powiązanych tematycznie z branżą, w której działasz.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat sezonowego SEO i wykorzystać szanse, które zdarzają się czasami tylko raz w roku? Powierz nam swój sklep internetowy lub stronę usługową! Nasza agencja SEO zaplanuje oraz zrealizuje strategię pozycjonowania sezonowego skrojoną na miarę Twojego biznesu!

wyceń pozycjonowanie strony internetowej

FAQ:

1. Co to jest sezonowe SEO?

Sezonowe pozycjonowanie stron internetowych to optymalizacja strony pod słowa kluczowe, które są wyszukiwane tylko w konkretnym czasie, np. prezent na Walentynki, jak spędzić ferie z dziećmi czy zimowe kozaki. Kilka miesięcy lub tygodni przed szczytem sezonu tworzy się treści na stronę pod te słowa kluczowe oraz pozyskuje linki zewnętrzne. Poza sezonem można przebudowywać strukturę strony i dodawać nowe podstrony czy funkcjonalności.

2. Co to są sezonowe słowa kluczowe?

Sezonowe słowa kluczowe to frazy wpisywane w wyszukiwarkę Google tylko w pewnych okresach, przez co ich popularność zwiększa się i zmniejsza razem z trendem na dany produkt, usługę czy ideę. Do sezonowych słów kluczowych zaliczamy m.in.: prezent na Dzień Dziecka, jakie kwiaty na Wszystkich Świętych, letnia sukienka, nasiona truskawek.

3. Kiedy warto zacząć sezonowe pozycjonowanie?

Pozycjonowanie strony internetowej na konkretny sezon warto rozpocząć nawet 3 miesiące przed szczytem sezonu.


Przypisy

  1. departmentofstatisticspue.github.io/statystyka-opisowa/sezonowo-.html