Spis treści

Blogowanie od dawna nie jest już tylko hobby. W sieci możemy poczytać artykuły na blogach o jedzeniu, książkach, modzie, samochodach, zwierzakach, wnętrzach, pielęgnacji skóry i włosów, a nawet o różnych sposobach na sprzątanie, rękodzielnictwie, uprawianiu sportów czy o niszowych i skonkretyzowanych tematach.

Dość szybko okazało się, że w blogosferze można dobrze zarabiać na przykład poprzez marketing afiliacyjny czy sprzedaż przestrzeni reklamowej. Jednak nie wszystkie działania i współprace mieć ustaloną cenę w walucie finansowej. Przez lata wykształcił się model współpracy barterowej polegający na umieszczaniu wpisów gościnnych na blogach.

Co to jest guest blogging?


Guest blogging to proces publikacji artykułów na zewnętrznych serwisach w formie gościnnej. Oznacza to, że za zgodą właściciela lub moderatora konkretnego bloga, serwisu informacyjnego czy strony internetowej innego rodzaju, tworzy się tematyczny artykuł i publikuje w określonym miejscu.

Na ten proces można mówić albo gościnne blogowanie (ang. guest blogging), albo po prostu wpisy gościnne (ang. guest posting). To jeden z elementów wspierających pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarce Google oraz budowanie świadomości marki.

Co można zyskać dzięki wpisom gościnnym (jako właściciel bloga)?


Idea guest postingu jest podobna do artykułów sponsorowanych, w przypadku których ustalana jest cena za taką formę reklamy. Zasada w artykułach sponsorowanych jest prosta: udostępniasz przestrzeń reklamową za konkretną cenę. „Opłaty” za wpisy gościnne mogą być różne, najczęściej odbywają się w modelu barterowym, np.:

  • Wartościowy content – Ty udostępniasz powierzchnię blogową, a ja dostarczam ciekawy i merytoryczny tekst na Twoją stronę. Nie musisz robić niczego, oprócz publikacji tego tekstu na swoim blogu.
  • Wpis za wpis – umawiamy się na to, że piszemy na swoje blogi wzajemnie i publikujemy oba artykuły w tym samym (lub innym ustalonym) terminie.
  • Artykuł za reklamę – ja dostarczam Ci wartościowy content na Twojego bloga, a Ty udostępniasz go nie tylko na swojej stronie, ale również w newsletterze i w mediach społecznościowych.
  • Artykuł i reklama – w ramach podziękowania za to, że dajesz mi przestrzeń do publikacji, ja dodatkowo promuję ten wpis, np. na własnych mediach społecznościowych.

zalety wpisów gościnnych na własnym blogu

Każda z tych sytuacji może być win-win, o ile tylko przekalkuluje się koszty własnej pracy i zaangażowanie. Wyjścia są dwa:

  1. Jeżeli dopiero zaczynasz przygodę z blogosferą, a zgłasza się do Ciebie popularna osoba, która chce napisać coś na Twojego bloga, możesz liczyć na rozgłos i wcale nie musisz wymyślać modelu barterowego takiej współpracy, bo samo to, że ktoś popularny chce napisać dla Ciebie artykuł gościnny, już jest bardzo dobrym układem. Później, na wizerunku tej osoby (lub firmy), budujesz swoje zaufanie czy autorytet w branży.
  2. Z kolei, gdy prowadzisz już wiele lat bloga, który notuje bardzo dobre wyniki, a zgłasza się do Ciebie osoba, której marka osobista nie jest jeszcze tak rozpoznawalna,możesz ustalać „cenę” takiej współpracy. I nie chodzi tu wcale o płatność (bo wtedy mamy do czynienia z artykułem sponsorowanym), ale o to, co dostaniesz w zamian (oprócz contentu), jeżeli opublikujesz ten artykuł na swoim blogu.

Jak postarać się o wpis gościnny na czyimś blogu?


Spójrzmy na guest posting z innej perspektywy – nie właściciela bloga, ale autora, który szuka przestrzeni do podzielenia się wiedzą. Co zrobić, żeby w ogóle rozpocząć taką współpracę?

  1. Znajdź bloga, na którym chcesz opublikować artykuł.
  2. Zapoznaj się z tematyką bloga – jeżeli ta nie pasuje do Twojej działalności, umiejętności czy wiedzy, którą chcesz się podzielić – odpuść. Jeżeli podejmowane tam tematy są podobne do Twoich – działaj.
  3. Zrób research i znajdź „lukę”, o której jeszcze nikt nie napisał na tamtym blogu.
  4. Znajdź kontakt do redakcji lub właściciela bloga bądź serwisu.
  5. Napisz wiadomość, w której zaproponujesz współpracę. Możesz od razu wystąpić z propozycją modelu barterowego (np. wpis za wpis) lub podać inne korzyści, które zyska właściciel bloga/redakcja przy publikacji Twojego artykułu.
  6. Zaproponuj kilka tematów i krótkie konspekty.
  7. Pokaż swoje portfolio. Nie zawsze działasz jako Ty i Twoja marka osobista, ale możesz reprezentować również konkretne firmy. Przedstaw wcześniejsze publikacje na zewnętrznych serwisach, a jeżeli firma ich nie ma – przedstaw wpisy na firmowym blogu lub próbki tekstu ekspertów wewnątrz organizacji.

Podejmowanie współpracy w zakresie wpisów gościnnych może odbyć się również offline, na przykład w trakcie:

  • konferencji branżowych,
  • targów,
  • spotkań biznesowych (lub towarzyskich).

Przykład:

Jeżeli prowadzisz sklep z włóczkami, możesz zgłosić się do rękodzielników, którzy na swoich blogach dzielą się ciekawymi ściegami, inspiracjami na nowe chusty czy nawet wytworzeniem takich szydełkowych dzieł krok po kroku.

Jako producent włóczek możesz również opracować taki poradnikowy artykuł, jednocześnie lokując swój produkt i markę we wpisie popularnych pasjonatów rękodzieła. Znajdziesz ich nie tylko online, ale właśnie na wyżej wymienionych konferencjach, wystawach czy targach.

Guest posting – co zyskujesz dzięki wpisom gościnnym?


guest blogging zalety

Zwiększenie świadomości marki

Gdy publikujesz artykuł na innych stronach internetowych, możesz w skuteczny sposób zwiększyć rozpoznawalność swojej marki. Istnieje szansa, że na odwiedzanej stronie pojawi się Twój potencjalny klient. Nawet gdy od razu nie przejdzie na Twoją witrynę, to sama marka wpisuje się w jego świadomość. Wtedy trafiasz do szerszego grona odbiorców.

Możliwa dodatkowa promocja w mediach społecznościowych

Gdy publikujesz na jakimś blogu jakiś wartościowy tekst, z przydatnymi poradami lub ciekawą narracją, istnieje duża szansa, że właściciel tej strony internetowej udostępni ten wpis również w swoich mediach społecznościowych. Facebook, LinkedIn, Twitter, a nawet Snapchat czy TikTok to social media, z których codziennie korzystają miliony użytkowników – wśród nich na pewno są Twoi potencjalni klienci.

Wsparcie SEO poprzez link building

Często tworzenie wpisów gościnnych jest praktykowane po to, żeby w treści takiej publikacji wstawić link (hiperłącze) kierujący do strony głównej lub wybranej podstrony w naszej witrynie.

Publikacja artykułów w różnych miejscach w sieci oraz kierowanie linkiem do konkretnej strony internetowej może być z perspektywy SEO bardzo korzystne. Takie linki to idealny sygnał dla robotów Google, że w innych miejscach w sieci wspomina się o konkretnej stronie. To w zasadzie podstawy link buildingu, czyli budowania profilu linków zewnętrznych.

Wiarygodność marki

W reklamie internetowej nie chodzi wyłącznie o zwiększenie wiarygodności w oczach Googlebotów, ale również samych użytkowników.

Publikowanie gościnne pomaga w wypromowaniu nie tylko marki, ale również osoby, która stworzyła wpis.

Chcąc zwiększyć wiarygodność takiego przekazu i samej marki, warto zadbać o podpis autora publikacji. Zazwyczaj wystarczy krótki biogram opisujący daną osobę, podkreślający np. ile lat działa w branży i czym się interesuje. Gdy za wartościową treścią stoi prawdziwa osoba (a nie np. generator treści czy sztuczna inteligencja), przekaz zdaje się bardziej naturalny, a cała marka – wiarygodna w oczach czytelnika.

zakładka autor wpisy gościnne

Gdy przy wpisie nie ma zakładki „Autor”, często można sobie pomyśleć, że jest to tekst reklamowy lub że treść tworzył ghostwriter, co niestety zmniejsza wiarygodność przekazu.

Wizerunek eksperta

Dzieląc się wiedzą, poradami czy informacjami w temacie, w którym się specjalizujesz, budujesz pozycję eksperta w danej dziedzinie. Najważniejsze, żeby przedstawiać czytelnikom prawdziwe informacje. Nawet najlepiej napisany artykuł, który nie będzie miał wartości merytorycznej, a będzie niestety tylko „marketingowym bełkotem”, może wyrządzić więcej szkód niż korzyści – np. negatywnie wpłynąć na odbiór marki przez grupę docelową.

Guest blogging dla własnego bloga


Wpis gościnny to nie tylko artykuł, który publikuje się na czyimś portalu. Ideę guest bloggingu można uskuteczniać również na własnej stronie internetowej. To „darmowy” content, który buduje topical authority witryny. Pod kątem SEO to świetne rozwiązanie, ponieważ im więcej tematycznych wpisów, tym lepiej.

Weryfikacja autorów

Chcąc publikować wpisy gościnne od innych osób na własnym blogu, musisz przeprowadzić weryfikację potencjalnych autorów. Najlepiej poproś o portfolio i propozycję tematów, a dodatkowo ustal warunki tej współpracy (np. gdy aktualnie liczy się dla Ciebie pozyskiwanie linków, możesz od początku zaproponować model barterowy link za link). Gdy styl wypowiedzi, jakość tekstu czy ustalenia nie będą Ci odpowiadać, nie decyduj się na guest posting.

Wytyczne dla gościnnych wpisów

Możesz ułatwić autorom tworzenie wpisów gościnnych i jednocześnie zachować spójność publikacji na swoim blogu. Content marketing to nie tylko tworzenie tematycznych treści, ale również wzbudzanie ciekawości u czytelnika czy budowanie jego lojalności. Nie pozwól, żeby wpisem gościnnym ktoś odstraszył Twoich czytelników (czy potencjalnych klientów).

Stwórz wytyczne, w których zawrzesz:

  • przedział znaków (np. od 5000 zzs to maksymalnie 15 000 zzs);
  • styl językowy (np. publicystyczny, oficjalny, naukowy);
  • rozmiar i format grafik;
  • charakterystyczne elementy w artykule (np. Z artykułu dowiesz się…);
  • frazy kluczowe, na które ma być zoptymalizowany artykuł;
  • inne ustalenia (np. liczbę linków lub sposób tworzenia anchorów).

Terminowość i harmonogram publikacji

Niezależnie od tego, czy na blogu publikowane są gościnne wpisy, czy artykuły tworzone wewnętrznie przez redakcję, liczy się regularność. Zaangażowani czytelnicy chętnie czytają wartościową treść i czekają, aż na blogu pojawi się coś nowego. Nie zawiedź ich!

Ponadto, dla własnej higieny pracy – nie bój się ustalać deadline’ów dla autorów. Nie chcesz przecież w nieskończoność czekać na artykuł, prawda? Najlepszym terminem na dostarczenie takiego wpisu gościnnego jest miesiąc.

Czy Twoja witryna internetowa nadaje się do guest postingu?


Zakładając bloga lub stronę internetową, niektórym osobom przechodzi przez myśl monetyzacja strony. Tworzą przestrzeń wyłącznie pod reklamy, niestety nie dbając o warstwę merytoryczną i tematyczność takiej witryny. W efekcie tego typu strony poniekąd przypominają słabe jakościowo zaplecza, które są tworzone tylko do link buildingu i myślą, że tym samym wesprą pozycjonowanie stron. Niestety ani roboty Google, ani użytkownicy nie czerpią korzyści z takich witryn.

Zarówno udostępniając przestrzeń do guest postingu, jak i jej szukając, warto zwrócić uwagę na różne wartości strony, np. URL Rating – UR czy Domain Rating – DR, topical authority, liczbę linków przychodzących i wychodzących, a nawet inne, biznesowe czy marketingowe walory, jak np. dzienny ruch, liczbę sesji, współczynnik odrzuceń, rodzaje konwersji itd. Oczywiście nie muszą decydować o sukcesie treści czy współpracy, jednak przed podjęciem takowej warto skonkretyzować swoje oczekiwania.

Trzeba odpowiedzieć sobie na pytania:

  • Jakie są korzyści wynikające z publikacji wpisu gościnnego na takiej stronie?
  • Czy takie wpisy gościnne tworzy się tylko do celów pozycjonowania?
  • Czy chce się rzeczywiście dotrzeć do nowych potencjalnych odbiorców?
  • Czy szukasz okazji do zbudowania marki osobistej czy firmowej?

Kiedy nie warto publikować wpisu gościnnego?


Współpraca w zakresie guest bloggingu jest nieopłacalna między innymi wtedy, gdy:

  • tematyka bloga nie skupia potencjalnych klientów czy użytkowników powiązanych z Twoją branżą,
  • reputacja autora lub właściciela bloga jest wątpliwa,
  • „koszty” współpracy (tj. zaangażowanie, czas i inne) są wyższe niż korzyści,
  • wartości dotyczące strony internetowej nie są zadowalające – np. mały ruch, spamerskie treści czy zbyt duża liczba linków wychodzących.

Ile wpisów gościnnych warto tworzyć?


Tyle, na ile pozwala Ci czas! Nie zapominaj jednak o własnej stronie internetowej i zaangażowanych odbiorcach, którzy czekają na informacje od Ciebie. Przyjmuje się, że standardowo jeden wpis gościnny na miesiąc to dobry wynik.

Szukasz partnera do współpracy w zakresie wpisów gościnnych? Jako agencja SEO Empressia mieliśmy już szansę publikować takie artykuły w wielu serwisach związanych z naszą branżą. Więcej znajdziesz w zakładce O nas.

guest posting

FAQ:

1. Co to jest wpis gościnny?

Wpis gościnny to artykuł opublikowany w zewnętrznym serwisie, np. na stronie tematycznej, blogu, witrynie informacyjnej czy edukacyjnej. Zazwyczaj jest podpisany imieniem i nazwiskiem autora oraz posiada link kierujący do jego strony internetowej.

2. Co oznacza guest blogging?

Guest blogging lub guest posting to rodzaj współpracy dotyczący publikacji gościnnych wpisów na stronie internetowej.

wyceń pozycjonowanie strony internetowej