Spis treści

Inkluzywność w marketingu beauty


Piękno nie ma płci. Z kosmetyków i usług kosmetycznych korzystają kobiety, mężczyźni i osoby niebinarne. Pierwszym punktem we współczesnym marketingu w branży beauty jest zatem inkluzywność, czyli kierowanie zarówno produktów, jak i samych komunikatów marketingowych do wszystkich (lub przynajmniej do szerokiego grona odbiorców, które stereotypowo nie wpisuje się w grupę docelową).

Przykład:

Producent podkładów do twarzy wypuszcza na rynek produkty w wielu odcieniach: od porcelanowej bieli, po ciemnobrązowe tony. Nie dość, że swoje produkty oferuje konsumentom o różnych odcieniach skóry, to dodatkowo komunikuje o tym w sposób inkluzywny.

marketing różnorodności w branży beauty

Na szczęście nie jest to wymyślony przykład. Podkłady do twarzy w wielu różnych odcieniach oferują m.in. M·A·C, Maybelline, Estée Lauder, Sephora, Revlon, DIOR, ale marką, która zwróciła uwagę na zapotrzebowanie na te kosmetyki, była Fenty Beauty by Rihanna. Wprowadziła na rynek aż 40 odcieni podkładów do twarzy nietestowanych na zwierzętach (źródło: elle.com).

marketing różnorodności przykłady Fenty Beauty

Ciałopozytywność i marketing różnorodności


O ciałopozytywności i różnorodności od dawna komunikuje na przykład marka Dove. W reklamach tych kosmetyków widzimy ogromny przekrój sylwetek, kolorów i rodzajów skóry modelek w różnym wieku. W ostatnim czasie firma Unilever zdecydowała się na usunięcie określenia „normalny” z produktów i reklam, walcząc tym samym z wykluczeniem (źrodło: wysokieobcasy.pl).

Inkluzywne piękno jest jednym z mocnych trendów, które umocniło branżę beauty. W tej kwestii warto pochylić się nad definicją marketingu różnorodności (ang. diversity marketing). Różne narodowości, kolory skóry, orientacje seksualne, a nawet styl czy wygląd nie powinny być ograniczeniem zarówno w tworzeniu produktów i usług kosmetycznych, jak i kierowaniu ich do konsumentów. Dotyczy to również samych komunikatów reklamowych.

Idealnym przykładem z ostatnich tygodni jest krok marki Pantene i zaproszenie do współpracy wokalisty Michała Szpaka, którego znakiem charakterystycznym są długie kręcone włosy. Pierwszy raz w historii tej marki (w Polsce) ambasadorem został mężczyzna.

Michał Szpak ambasadorem Pantene

(źródło: nowymarketing.pl)

„Potrzeba siły, by być innym, ale warto” – napisał na swoim koncie na Instagramie nowy ambasador marki Pantene.

W imię inkluzywności we współczesnym marketingu w branży kosmetycznej i beauty ważne są:

  • Neutralne pod względem płci kampanie;
  • Pokazywanie różnorodności (zarówno pod względem koloru skóry, jak i rodzaju sylwetki, cery, włosów i innych);
  • Ciałopozytywność;
  • Łamanie stereotypów.

SEO w branży kosmetycznej


Pozycjonowanie stron internetowych z branży beauty jest nienachalnym rozwiązaniem w promowaniu swoich produktów lub usług. W przeciwieństwie do influencer marketingu, reklam sponsorowanych, spotów w telewizji, radiu czy w prasie, w SEO to użytkownik przychodzi do Ciebie, a nie Ty do niego.

Marketing w wyszukiwarce Google pomaga w naturalny sposób reklamować własną markę kosmetyków, salon urody, linię zabiegów regeneracyjnych i upiększających czy internetową drogerię, w której znajdują się produkty wielu brandów związanych z branżą beauty.

Pozycjonowanie lokalne dla salonów kosmetycznych i fryzjerskich


Gdy Twoi potencjalni klienci mogą skorzystać ze świadczonych przez Ciebie usług stacjonarnie, zadbaj o lokalne SEO, czyli pozycjonowanie swojej strony www na frazy związane z miejscowością, np.:

  • Fryzjer Poznań 7300/msc
  • Fryzjer męski Poznań 1000/msc
  • Fryzjerzy Poznań 600/msc
  • Salon fryzjerski Poznań 500/msc
  • Paznokcie Łódź 400/msc
  • Stylizacja paznokci Łódź 30/msc
  • Makijaż permanentny Łódź gdzie najlepiej 50/msc
  • Masaż tajski Łódź 700/msc

Te frazy kluczowe nie mają takiego wysokiego wolumenu wyszukiwań, jak ogólne frazy typu „masaż” czy „paznokcie”. Dzięki temu (i mniejszej konkurencji na lokalne słowa kluczowe) istnieje większa szansa na zdobycie najwyższych pozycji w wyszukiwarce Google.

Włączenie do swojej strategii marketingowej lokalnego promowania działalności z pewnością przyniesie wymierne korzyści. To nie tylko zyskanie widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania, ale również budowanie lokalnej społeczności i zwiększanie wiarygodności na tym konkretnym rynku.

Frazy brandowe w pozycjonowaniu w branży beauty


Sephora, Douglas, Rossmann, Hebe – te i inne drogerie mają w ofercie produkty własnych marek, ale nie oznacza to, że nie sprzedają kosmetyków również innych brandów. Podobną strategię marketingową można przyjąć w SEO dla branży beauty, wykorzystując popularność i potencjał innych marek do wypromowania sklepu czy strony. Nawet gdy masz własną markę kosmetyków, najpierw możesz wesprzeć swoje działania marketingowe promocją i sprzedażą brandów, które są już mocno wpisane w podświadomość konsumentów.

  • Jeżeli wykonujesz depilację laserową z wykorzystaniem lasera LightSheer, możesz pozyskać dodatkowy ruch organiczny dzięki podstronie zoptymalizowanej właśnie pod to słowo kluczowe (np. depilacja laserowa light sheer 200/msc).
  • Jeśli robisz paznokcie wyłącznie z użyciem produktów marki Indigo, możesz w prosty sposób przyciągnąć uwagę fanek tej firmy, pozycjonując stronę internetową na takie frazy (np. pastelowe paznokcie indigo 100/msc).
  • Gdy prowadzisz sklep internetowy sprzedający kosmetyki do włosów, możesz pozycjonować w wyszukiwarce nawet pojedyncze konkretne produkty (np. onlybio olejek zabezpieczający końcówki 100/msc).

Blog w sklepach lub na stronach beauty


Dziennie użytkownicy wpisują do wyszukiwarki przeróżne hasła. Szukają odpowiedzi na to, jak zadbać o swoją cerę, włosy, sylwetkę. Gdy są bardziej świadomi, poszukują konkretnych produktów, usług lub rozwiązań. Kiedy dobrze znają markę, wpisują dokładne nazwy firmy czy zabiegów, z których chcą skorzystać. Wpisywane frazy kluczowe zależą od stanu świadomości konsumenta (zupełnie nieświadomy problemu -> świadomy problemu -> świadomy rozwiązania -> świadomy produktu -> najbardziej świadomy).

W przypadku branży beauty idealnym rozwiązaniem na wypromowanie swojej działalności oraz zwiększenie ruchu organicznego z wyszukiwarki Google jest stosowanie fraz longtailowych – bardziej szczegółowych, skonkretyzowanych i, pomimo niższego wolumenu wyszukiwania, z wyższą szansą na konwersję. Takie słowa kluczowe najlepiej umieszczać w artykułach blogowych zarówno na swojej stronie internetowej, jak i w ramach wpisów gościnnych w branżowych serwisach.

  • modne fryzury 2022 damskie krótkie 350/msc
  • perfumy z nutą jaśminu 40/msc
  • onycholiza uczulenie na hybrydy 200/msc
  • szczotkowanie na sucho jaka szczotka 500/msc
  • jak pozbyć się podbródka 900/msc
  • rodzaje cellulitu 300/msc

To tylko niektóre przykłady fraz kluczowych, na które można zoptymalizować artykuł na swoim blogu z branży beauty. Takim sposobem można trafić do osób, które są potencjalnymi klientami, ale na przykład jeszcze nie znają naszej marki, sklepu czy produktów lub usług kosmetycznych, które świadczymy.

blog w działaniach marketingowych w branży kosmetycznej

Content marketing – pokaż piękno swojej firmy


Dla każdej osoby piękno będzie czymś innym. W końcu de gustibus non est disputandum. Warto jednak te różne wymiary piękna pokazywać na swojej stronie internetowej. Można to zrobić za pomocą content marketingu. Jego rolą jest nie tylko przedstawienie produktów/usług/idei/rozwiązań za pomocą treści, ale również przyciągnięcie i utrzymanie jasno określonej grupy docelowej.

Dobre efekty w content marketingu osiąga się wtedy, gdy łączy się ze sobą różne formaty: tekst pisany, grafiki/obrazy, audio i wideo.

W branży kosmetycznej takie połączenie świetnie się sprawdzi: materiał wideo ukazujący, w jaki sposób używać konkretnego kosmetyku, do tego przebitki z ciekawymi animacjami, informacjami na temat składu, transkrypcja. Nagrany film można udostępnić na stronie internetowej, YouTubie, na portalach społecznościowych, a nawet emitować off-line, np. na ekranach w salonach kosmetycznych. Czasami takie nagrane materiały wykorzystuje się również w wewnętrznych telewizjach w klinikach urody.

Influencer marketing w branży kosmetycznej


Współpraca z influencerami w branży kosmetycznej jest bardzo wyraźna i popularna. Social media na dobre zdominowały nasze życia. W prawie każdym popularnym medium społecznościowym widzimy użytkowników, którzy polecają konkretne produkty, używają ich lub bezpośrednio promują. Reelsy, story czy posty na Instagramie, reklamy na TikToku, materiały sponsorowane na Facebooku – to tylko kilka kanałów dystrybucji takich reklam. Często te posty oznaczane są hasztagiem #wspolpraca.

influencer marketing w branży beauty

Marketing kosmetyków, usług lub zabiegów w mediach społecznościowych nie polega wyłącznie na współpracy z najbardziej popularnymi influencerami, którzy mają ogromne zasięgi i miliony fanów. Przy niższych budżetach dobrym rozwiązaniem jest zwrócenie się nawet do mniej popularnych influencerów, którzy mogą w skuteczny sposób wypromować produkt.

Wbrew pozorom, pomimo mniejszych zasięgów czy popularności na poziomie kilku bądź kilkunastu tysięcy fanów, tacy influencerzy mają zaangażowaną społeczność, która konwertuje lepiej niż na niejednym fanpage’u z ogromną liczbą lajków.

Korzystając z takich form reklamy produktów kosmetycznych w social mediach, stawia się poniekąd na bardziej naturalne i mniej nachalne rozwiązania marketingowe.

W praktyce niestety często dzieje się tak, że firmy narzucają influencerom sposób komunikowania, a nawet samą treść postów. Wtedy przynosi to odwrotny do zamierzonego skutek. Zamiast zainteresować czy zaangażować użytkowników, taki post – wręcz przeciwnie – odstrasza ich oraz niesie ze sobą ryzyko odobserwowania influencera czy wycieszenia jego relacji.

Rozdanie w mediach społecznościowych


Gdy chcesz trafić do szerszego grona odbiorców i zwiększyć bazę potencjalnych klientów – wręcz im coś „za darmo”. Idealnym miejscem na to są media społecznościowe i tak zwane rozdanie.

rozdanie na instagramie marketing w branży kosmetycznej

Nawet przy niewielkich zasięgach marki lub influencera – o konkursie lub rozdaniu kosmetyków, akcesoriów, darmowego strzyżenia czy bonu na tatuaż może dowiedzieć się sporo osób. Gdy osoba, która bierze udział w takiej akcji i udostępni w swojej relacji post, jej obserwatorzy go zobaczą. Ze 100 osób zasięg zwiększa się na kolejne setki czy tysiące.

Medycyna estetyczna


Branża kosmetyczna to także różnego rodzaju zabiegi medycyny estetycznej. W praktykach niektórych zabiegów wykorzystuje się m.in. botoks, czyli toksynę botulinową, którą uznaje się za środek medyczny. W kwestii prawnej (art. 63 Kodeksu Etyki Lekarskiej i ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 o działalności leczniczej) reklamowanie usług i środków medycznych jest zabronione, z kolei informowanie o nich jest dozwolone. Możliwe jest również prowadzenie działań edukacyjnych oraz profilaktycznych dotyczących tej tematyki.

Na stronie internetowej poświęconej medycyny estetycznej można zatem prowadzić działania contentowe, np.:

  • przedstawiać, w jaki sposób wykonywany jest konkretny zabieg,
  • jakie są wskazania i przeciwskazania do takiej usługi,
  • jakie działania należy podejmować przed i po wykonywanych zabiegach czy operacjach.

Takie informacje można przedstawiać zarówno w formacie wideo, tekstowym, jak i graficznym.

Uważaj! Opisując zabiegi z zakresu medycyny estetycznej:

  • Nie używaj sformułowań nacechowanych reklamowo, takich jak np. „najlepszy zabieg”, „najtańsze i zupełnie bezbolesne zabiegi”, „efekty gwarantowane”. Bezpieczniej napisać, że „zabieg może wesprzeć proces pozbycia się cellulitu”, „masaż pobudza krążenie krwi, co może przyczynić się do ujędrnienia ciała”.
  • Zamiast bezpośredniej reklamy zabiegu zwróć uwagę na korzyści pozamedyczne, np. „bezpłatne konsultacje przed zabiegiem”.
  • Zwiększ wiarygodność przekazu, podpisując imieniem i nazwiskiem autorów eksperskich artykułów. Warto stworzyć również osobną podstronę przedstawiającą sylwetki lekarek/lekarzy, kosmetolożek/kosmetologów i innych specjalistek/specjalistów, którzy świadczą usługi w klinice medycyny estetycznej.

Pozycjonowanie organiczne kliniki medycyny estetycznej to najbezpieczniejsze rozwiązanie w docieraniu do potencjalnych klientów czy klientek.

Zdrowe starzenie zamiast kampanii anti-aging


Zwrot akcji w postrzeganiu piękna i akceptacja tego, że starzenie się skóry to naturalny proces, sprawia, że zmienia się również oferta gabinetów medycyny estetycznej.

Zabiegi „odmładzające” kojarzą się ze „wstrzykiwaniem sobie” różnych substancji i wiele określeń na tego typu usługi ma pejoratywny wydźwięk. Nowe podejście do tematu nie sprawia, że przestaniemy się starzeć, ale że będziemy starzeć się zdrowo. To nie są jednorazowe zabiegi z podskórnym wprowadzeniem pewnych kwasów – to szczegółowo zaplanowany plan działania, zmiana nawyków oraz zdrowa pielęgnacja skóry.

I właśnie takiego podejścia już oczekują oraz będą oczekiwać klienci i klientki gabinetów medycyny estetycznej. To idealnie wpisuje się w możliwość edukacji grupy docelowej i zastąpienia zakazanej reklamy.

Artykuły sponsorowane i gościnne w branży kosmetycznej


Kolejnym działaniem, które skutecznie wpiera marketing w branży kosmetycznej, jest tworzenie i publikacja artykułów eksperckich. Warto wypowiadać się na temat własnej marki kosmetyków, usług, proponowanych rozwiązań, stosowanych technologiach i substancjach oraz efektach przed i po. Można robić to na łamach branżowych serwisów.

Tym samym, patrząc na wartość takich tekstów pod SEO, przy okazji zwiększania swojej wiarygodności i promowania marki, można zdobyć link kierujący do swojej strony internetowej. Im więcej takich tematycznych linków, tym lepiej.

Sposobów na link building w branży kosmetycznej jest kilka:

  • Wpisy gościnne
  • Artykuły sponsorowane
  • Wywiady
  • Wypowiadanie się na branżowych forach
  • Przypisy na Wikipedii
  • Patronaty wydarzeń (np. targów urody, programów telewizyjnych, podcastów)
  • Współpraca z blogerami

Nad niektórymi z publikacji trzeba się napracować, inne są na wyciągnięcie ręki – na przykład za pośrednictwem domów mediowych czy specjalnie przeznaczonych do tego platform marketingowych, takich jak np. Linkhouse, WhitePress czy ORION Media.

Marketing kosmetyków i usług z branży beauty – podsumowanie


Internet daje ogromne możliwości promowania swojej działalności. Z sieci korzystamy każdego dnia, szukając produktów codziennego użytku, rozwiązania swoich problemów, nowości od marki kosmetycznej, którą znamy i lubimy. Każdy ma inne intencje oraz potrzeby, ale wszystkich nas łączy jedno: chętnie korzystamy z internetu i nie boimy się rozwiązań e-commerce. To właśnie użytkownicy tworzą sieć i napędzają gospodarkę. Trzeba wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom.

W branży kosmetycznej naprawdę warto zainwestować w działania marketingowe w internecie. Najlepsze efekty przynoszą przemyślane i dokładnie zaplanowane kampanie prowadzone w różnych miejscach – zarówno na własnej stronie internetowej, jak i poza nią: w mediach społecznościowych, branżowych serwisach i forach, na witrynach popularnych (lub mniej) blogerów. Dostarczanie wartościowych treści dla użytkowników to już pierwszy krok do dobrej reklamy firmy.

Influencer marketing, content, social media i pozycjonowanie lokalne oraz organiczne, a nawet płatne kampanie w Google Ads to główne działania podejmowane w szeroko pojętej branży dotyczącej zdrowia i urody. Nasza agencja SEO chętnie pomoże w pozycjonowaniu sklepu internetowego, witryny www i działaniach z zakresu SEO copywritingu, które zwiększają widoczność strony w wynikach wyszukiwania.

wyceń pozycjonowanie strony internetowej

FAQ:

1. Skuteczny marketing w branży beauty, czyli jaki?

W branży beauty najskuteczniejsze działania marketingowe łączą różne formaty: wideo, grafiki, obrazki i tekst. Warto postawić na współpracę z influencerami (influencer marketing) i blogerami, pozycjonowanie stron lub sklepów internetowych i posty w social mediach.

2. Co w branży kosmetycznej oznacza marketing różnorodności?

Marketing różnorodności w branży kosmetycznej kieruje ofertę do osób spoza stereotypowej grupy docelowej oraz komunikuje to w sposób inkluzywny. Diversity marketing w branży beauty nie wyklucza, ale włącza wszystkich (bez względu na płeć, kolor skóry, orientację, wiek czy wygląd) do swojej komunikacji.

3. Jak reklamować własną markę kosmetyków?

Postaw na współpracę z influencerami, blogerami i ambasadorami marek. Zaoferuj klientom gratisy (np. przez rozdanie lub konkursy w social mediach). Dotrzyj do użytkowników poprzez pozycjonowanie strony internetowej na frazy longtailowe, opierające się np. na pytaniach: „jak”, „co”, „dlaczego”, „czy” i innych.