Spis treści

Pozycjonowanie stron internetowych dla małych firm


Chcąc reklamować swój biznes w telewizji, radiu lub prasie, trzeba liczyć się z kosztami od kilku do kilkuset tysięcy złotych przy jednorazowej akcji (wykupienie reklamy w czasopiśmie, sponsorowanie audycji czy zlecenie realizacji oraz emisji reklamy telewizyjnej). Szansą na skuteczne wypromowanie swojej małej firmy jest pozycjonowanie. To grupa działań, których celem jest zwiększenie widoczności witryny w wynikach Google na konkretne słowa kluczowe.

Pozycjonowanie stron internetowych nie jest usługą, którą wykonuje się jednorazowo. Wielokrotnie powtarza się, że to proces (często długotrwały), który jej poprzedzony analizą i strategią. Dotyczy to pozycjonowania firm każdej wielkości, zarówno tych małych, jak i większych.

Przedsiębiorstwa z sektora MŚP stanową siłę napędową gospodarki. Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce informuje, że sektor MŚP stanowi aż 99,8% przedsiębiorstw w całym kraju. Większość z nich to mikroprzedsiębiorstwa (do 10 pracowników oraz roczny obrót/całkowity bilans roczny nie przekracza 2 mln euro). Małe przedsiębiorstwa zatrudniają do 50 pracowników i mają roczny obrót/całkowity bilans roczny nieprzekraczający 10 mln euro. To właśnie o pozycjonowaniu dla takich mikro i małych przedsiębiorstw będziemy dziś pisać.

Od czego zacząć?

Analiza konkurencji małej firmy


Pojęcie konkurencji w SEO różni się od tego na rynku stacjonarnym. Małe firmy mogą uważać za swoich konkurentów przedsiębiorstwa swojego pokroju (ta sama branża, zbliżona oferta, podobna liczba pracowników oraz dochody), ale w wirtualnej rzeczywistości może okazać się, że konkurencją są o wiele większe (lub nawet mniejsze) firmy.

Oczywiście na etapie analizy można przeanalizować strony bezpośrednich konkurentów. Warto też ogólnie rozeznać się, kto jest liderem na rynku. Agencja SEO wykonuje to przy pomocy profesjonalnych i komercyjnych narzędzi.

ranking widoczności w Senuto

(źródło: Senuto; Ranking widoczności w kategorii Rodzina i wychowanie dzieci -> Opieka nad starszymi)

To idealnie pokazuje, że firma lub organizacja, która nie jest naszą bezpośrednią konkurencją na rynku lokalnym, w wirtualnej rzeczywistości już jest (ale tylko w kwestii pozycji w wynikach wyszukiwania). Najprostszą drogą do analizy swojej konkurencji w wyszukiwarce „na własną rękę” jest wpisanie do Google nazwy produktu lub usługi.

Już sama ogólna nazwa kategorii produktów może naprowadzić nas na witrynę konkurentów i jest płynnym przejściem do kolejnego etapu, czyli analizy oraz doboru słów kluczowych.

Analiza fraz kluczowych


Gdy wiemy, kto w przestrzeni internetowej jest konkurencją dla naszej małej firmy, możemy przeanalizować frazy kluczowe rynkowego „rywala”. Analiza fraz (ang. keyword research) pokaże nam, na które słowa kluczowe wyświetlają się konkurenci i poniekąd podpowie, na jakie frazy możemy jeszcze pozycjonować swoją stronę internetową.

Do analizy fraz kluczowych można skorzystać z płatnych narzędzi:

  • Senuto
  • SEMSTORM
  • Ahrefs
  • Surfer SEO

lub bezpłatnych:

  • Google Trends
  • Planer Słów Kluczowych (ang. Google Keyword Planner)
  • Answer the Public (bezpłatny dostęp ograniczony do jednego kredytu)
  • KWFinder (dostępny w wersji darmowej i płatnej)

To tylko niektóre narzędzia do analizy słów kluczowych, które są dostępne na rynku.

Oczywiście w analizie konkurencji i słów kluczowych nie chodzi o to, żeby robić jeden do jednego to, co konkurencja, ale żeby wysnuć odpowiednie dla siebie wnioski oraz przygotować strategię SEO, która pozwoli wyróżnić się na tle innych małych czy większych firm. Jednak trzeba przyznać, że zbieranie danych o działaniach konkurencji to duża oszczędność czasu i szybszy start dla małej firmy.

Analiza fraz kluczowych w pozycjonowaniu małych biznesów nie ogranicza się wyłącznie do spoglądania na konkurencję. To świetny czas do tego, żeby znaleźć niszę, w której specjalizuje się mała firma i dobrać do niej frazy kluczowe. Może zdarzyć się, że Twoja strona nie będzie pozycjonowana na ogólną i bardzo często wyszukiwaną frazę, ale będzie optymalizowana pod mniej konkurencyjne słowa kluczowe, które z kolei lepiej definiują intencje użytkownika (czyli potencjalnego klienta).

analiza fraz kluczowych w Ahrefs

(źródło: Ahrefs)

Przykładowo, gdy prowadzisz małą firmę ogrodniczą, możesz zwiększyć ruch organiczny na swoim blogu, odpowiadając na mniej popularne pytania, np. „jak przycinać miętę” czy „kiedy i jak przycinać maliny”. Jednocześnie w takim wpisie możesz zareklamować swoje narzędzia do przycinania roślin czy inne produkty, które pomogą w pielęgnacji konkretnego gatunku.

Dobór słów kluczowych


To etap ściśle powiązany z poprzednim. Po dogłębnym researchu dotyczącym branży, grupy docelowej oraz fraz kluczowych, czas wybrać słowa kluczowe, pod które będzie przygotowywana cała strategia SEO dla małej firmy. Taki plan dotyczy nie tylko prac technicznych na stronie, ale również zwiększania widoczności witryny w wynikach wyszukiwarki poprzez działania content marketingowe i link building. Już na etapie doboru fraz kluczowych warto podzielić je na słowa, na które będą pozycjonowane produkty, usługi, kategorie, strona główna, a które będzie można wykorzystać na blogu firmowym do budowania dodatkowego ruchu organicznego.

Optymalizacja techniczna strony


Chcąc skutecznie pozycjonować stronę swojej małej firmy, najpierw należy uporządkować architekturę strony, pozbyć się błędów technicznych, przyspieszyć działanie witryny, dostosować ją do różnych urządzeń mobilnych. Nawet gdy dana strona internetowa nie zawiera wielu produktów czy usług, warto zadbać o tę techniczną stronę.

Efektem dobrej optymalizacji technicznej strony małej firmy powinna być:

  • uporządkowana architektura informacji,
  • logiczna struktura strony,
  • intuicyjna obsługa przez użytkowników,
  • spójne linkowanie wewnętrzne,
  • plik robots.txt z odnośnikiem do pliku sitemap.xml,
  • szybsze ładowanie strony,
  • responsywna witryna, która wyświetla się prawidłowo na różnych urządzeniach mobilnych,
  • optymalizacja adresów (URL),
  • właściwe przekierowania.

Chcąc dobrze zoptymalizować Twoją stronę internetową, nie warto próbować samodzielnych sił w SEO, tylko zgłosić się do profesjonalnej agencji, która w przystępnym budżecie miesięcznym będzie mogła wykonywać krok po kroku te zadania. Czasami lepiej nieco rozłożyć ten proces w czasie, ale wykonać optymalizację techniczną tak, jak należy.

SEO copywriting


W pozycjonowaniu stron małych firm niezwykle ważna jest warstwa contentowa. To właśnie w niszowych i longtailowych frazach kluczowych kryje się potencjał na zwiększenie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Gdy inni konkurenci z danej branży ignorują słowa kluczowe o mniejszym miesięcznym wolumenie wyszukiwań, to właśnie Twoja strona może znaleźć się w TOP10 (a nawet na pierwszym miejscu!) w wyszukiwarce.

Zadbaj, żeby teksty na stronie Twojej małej firmy były:

  • unikatowe,
  • poprawne pod względem językowym,
  • naturalnie zoptymalizowane słowami kluczowymi,
  • sformatowane i czytelne,
  • ciekawe oraz skierowane do potencjalnego klienta.

Wartościowe treści to nie wszystko, co możesz zaoferować swoim potencjalnym klientom. Musisz zrobić jak najwięcej, żeby dotrzeć swoją ofertą właśnie do nich, gdy wpisują w wyszukiwarkę konkretne słowo kluczowe.

Jeżeli zajmujesz się sprzedażą termometrów dla dzieci, na pewno możesz wykorzystać ten temat na swoim blogu. Generator tematów w SEMSTORM podpowiada między innymi takie frazy longtailowe:

generator tematów SEO dla małych firm SEMSTORM

(źródło: SEMSTORM)

To tematy, które można poruszać nie tylko na blogu, ale np. w sekcji FAQ (najczęściej zadawane pytania). Wyniki wyszukiwania przedstawiają nie tylko listę stron internetowych, ale także wyróżnione fragmenty, witryny na pozycji 0 czy bezpośrednie odpowiedzi. Sekcja FAQ i frazy z długiego ogona pomagają wykorzystać ten potencjał i zwiększają szansę na zajęcie dodatkowych pozycji w wynikach Google.

Nie możesz patrzeć na pozycję strony tylko z perspektywy ogólnej frazy kluczowej, ale skupić się również na słowach z tzw. długiego ogona. Frazy long tail pomogą Ci trafić do nowych klientów, którzy mają skonkretyzowaną potrzebę i szukają dokładnych odpowiedzi na zadawane przez siebie pytania.

Rozszerz działania marketingowe


Pozycjonowanie małej firmy i SEO copywriting możesz rozszerzyć również o pozostałe działania contentowe czy marketingowe.

Do dodatkowych akcji nie musisz zatrudniać osobnej profesjonalnej agencji reklamowej. Wykonaj kilka zdjęć w swojej firmie, nagraj film z obsługi produktu lub korzystania z usługi, podejmij współpracę z influencerami, załóż profile w mediach społecznościowych.

Dodatkowy content na stronie internetowej lub blogu możesz również zoptymalizować pod SEO. Uzupełnij atrybuty ALT w zdjęciach i grafikach, a zwiększysz szansę nie tylko na pojawienie się w naturalnych wynikach tekstowych, ale również w Google Grafika.

Możesz też samodzielnie pisać artykuły lub teksty, zapewniając podstawową warstwę merytoryczną, którą copywriter następnie redaguje oraz optymalizuje pod wyrażenia kluczowe. Tym samym zaoszczędzisz budżet na content marketing i jednocześnie wesprzesz działania pozycjonerskie nad Twoją stroną.

Pozycjonowanie lokalne – rozwiązanie dla małych biznesów


Szansą dla małej firmy jest pojawienie się w lokalnych wynikach. Jeżeli masz stacjonarny biznes w konkretnym mieście, Twoja strona może wyświetlać się na hasła z miejscowością w nazwie (np. restauracja meksykańska Kalisz, ekologiczny sklep spożywczy Poznań, mała salka konferencyjna Warszawa). Jednak nie zawsze użytkownicy dopisują lokalizację do wyrażenia kluczowego. Ta określana jest przez samą wyszukiwarkę na podstawie danych o lokalizacji użytkownika.

Pozycjonowanie lokalne powinno zatem zawierać optymalizację strony pod frazy kluczowe z nazwą miejscowości. To sposób, by pozycjonowanie małych firm było skutecznie i idealnie trafiało w potrzeby potencjalnych klientów.

Profil Google Moja Firma

Skuteczne lokalne pozycjonowanie sklepów czy stron dodatkowo wspiera profil w Google Moja Firma. Twoje małe przedsiębiorstwo może wyświetlać się na mapach na rynku lokalnym. Czasami wizytówki firmy pojawiają się także w tekstowych wynikach wyszukiwania Google. Takie rozwiązanie jest optymalne pod kątem SEO, ponieważ zwiększa szansę na zajęcie dodatkowych miejsc na pierwszej stronie wyników wyszukiwania w Google.

Stworzoną mapkę można również podpiąć pod stronę internetową, dzięki czemu potencjalni klienci dostaną podpowiedź, jak trafić do stacjonarnej siedziby Twojego przedsiębiorstwa.

Zyskaj widoczność strony w wynikach wyszukiwania obok gigantów!


Optymalizacja witryny pod SEO sprawia, że nawet mała firma może znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania. Oczywiście im mniejszy budżet na działania pozycjonerskie, tym mniejsze pole na pozyskiwanie linków, tworzenie treści pod SEO czy optymalizację techniczną. Warto jednak powierzyć te prace profesjonalnej agencji, która po przygotowaniu strategii SEO oraz listy słów kluczowych, będzie mogła wskazać mocne strony Twojego biznesu i słabe punkty Twojej konkurencji.

Przemyślane działania SEO dla małych biznesów sprawiają, że wykorzystuje się potencjał fraz kluczowych, które konkurencyjne firmy zignorowały lub niewłaściwie zoptymalizowały stronę pod te słowa.

pozycjonowanie dla małych firm

Czy warto pozycjonować stronę małej firmy?


Wzrost ruchu organicznego na stronie, minimalizacja kosztów przeznaczonych na reklamę w mediach tradycyjnych i cyfrowych, wysokie pozycje w wynikach Google na wybrane słowa kluczowe, większa świadomość konsumentów, walka, a nawet zdobycie pozycji lidera w konkretnej branży. Brzmi dobrze, prawda?

Zapraszamy do kontaktu z naszym doradcą, który zajmie się indywidualną wyceną pozycjonowania małej firmy. Wypełnij brief i przekaż niezbędne informacje, które pomogą w precyzyjnej wycenie.

wyceń pozycjonowanie strony internetowej

FAQ

1. Na czym polega SEO dla małej firmy?

W pozycjonowaniu dla małej firmy należy skupić się przede wszystkim na działaniach contentowych (wykorzystanie fraz długiego ogona) oraz optymalizacji pod lokalne wyniki wyszukiwania.

2. Ile kosztuje pozycjonowanie dla małej firmy?

Około 1000-200 zł. Cena pozycjonowania dla małych firm zależy od konkurencyjności fraz kluczowych, rynku lokalnego, na którym działa firma, wielkości strony, zakresu działań oraz indywidualnych ustaleń.

3. Co wchodzi w skład pozycjonowania dla małych firm?

Podstawowe działania obejmują optymalizację techniczną oraz pozyskanie kilkudziesięciu linków zewnętrznych. Im wyższy pakiet (cena), tym większy zakres działań (np. SEO copywriting).