Spis treści

Czym właściwie jest pozycja strony w Google?


Każda strona internetowa zajmuje dziesiątki, setki czy tysiące pozycji w Google.

Pozycja strony internetowej to miejsce, które zajmuje witryna w zestawieniu wyników wyszukiwania widocznych dla użytkownika wyszukiwarki po wpisaniu do niej konkretnej frazy. Pytając Google np. o pozycjonowanie stron internetowych, użytkownik dostaje długą listę serwisów, którą otwierają te najlepiej – według algorytmu Google – odpowiadające na to zapytanie. Ta lista to SERP, czyli Search Engine Results Page. Dana strona na tę konkretną frazę może pojawiać się na pierwszej pozycji, ale już np. na zapytanie „SEO dla e-commerce” – na trzeciej, piątej czy dwudziestej.

W SERP-ach pojawiają się nie tylko organiczne wyniki, czyli te strony, które najlepiej się na daną frazę wypozycjonowały, ale również reklamy, mapy, grafiki, filmy, oferty produktów oraz newsy serwowane przez różne portale informacyjne. Może się więc okazać, że nawet ta strona, która zajmuje pierwszą pozycję, faktycznie znajduje się na drugiej, trzeciej czy czwartej – dopiero pod płatnymi reklamami. Istnieje też możliwość zdobycia tzw. pozycji 0 lub wyróżnionych odpowiedzi.

pozycja w wyszukiwarce i Google Dance

Strona może się wyświetlać w wynikach wyszukiwania na tysiące różnych fraz i w zależności od ich brzmienia lądować na różnej pozycji. Dodatkowo pozycjonuje się nie tyle cała witryna, ile jej konkretne podstrony. Zatem nie zawsze w SERP-ach pojawiać się będzie strona główna czy strona ofertowa, ale też np. artykuły blogowe.

Czy pozycja strony w Google jest zawsze taka sama?


Google dąży do tego, aby serwować swoim użytkownikom najlepiej dopasowane do ich „profilu” wyniki wyszukiwania. W praktyce oznacza to, że nawet po wpisaniu tej samej frazy, zestawienie wyników i pozycje stron mogą być różne w zależności od tego, kto to zapytanie wpisał – jakie strony wcześniej odwiedzał, czym się interesuje i gdzie aktualnie się znajduje.

Co może wpływać na zmianę pozycji w Google?


Użytkownik z Warszawy, wpisując frazę „sklep z zabawkami”, otrzyma zapewne nieco inne wyniki wyszukiwania niż szukający dokładnie tego samego użytkownik z Łodzi. Dodatkowo, jeśli dana osoba już wcześniej szukała takiej frazy i weszła na którąś z proponowanych przez Google stron, to przy kolejnym zapytaniu ta już „znana” strona prawdopodobnie zajmie wyższą pozycję w stosunku do wyników wyszukiwania osób, które jeszcze nigdy jej nie odwiedziły.

Google może zmieniać pozycję danej strony w wyszukiwarce w zależności od historii wyszukiwań, lokalizacji i indywidualnych preferencji użytkowników.

Możesz się o tym przekonać, wpisując kilkukrotnie frazę dotyczącą Twojej strony w Google i otrzymując za każdym razem trochę inny wynik. W kontekście sprawdzania pozycji świadomość takiego stanu rzeczy jest istotna – podawane przez różne narzędzia wyniki są w pewien sposób „uśrednione”.

Dodatkowo pozycje stron w wyszukiwarce dość dynamicznie się zmieniają – czasem nawet wielokrotnie w ciągu dnia czy godziny. To zagadnienie ma wdzięczną nazwę – Google Dance, i wynika m.in. z różnic w szybkości i częstotliwości przesyłania danych między serwerami i centrami danych.

pozycja w wyszukiwarce i Google Dance

Jak sprawdzić pozycję w Google?


Wiesz już dokładnie, czym jest pozycja strony w wyszukiwarce i że nie zawsze jest ona taka sama, ale zmienia się w zależności od profilu użytkownika oraz wewnętrznego „tasowania” danych przez Google. Teraz wypada dowiedzieć się, na której średnio pozycji Twoja strona pojawia się na konkretne zapytania.

Sposobów na sprawdzenie pozycji strony w wynikach wyszukiwania Google jest kilka – możesz skorzystać z narzędzi lub zrobić to „ręcznie”. Możesz też sprawdzić pozycję swojej strony na konkretną znaną frazę, ale możesz zobaczyć wszystkie frazy, na jakie pozycjonuje się Twoja strona i dowiedzieć się, jakie osiągają wyniki.

Jak sprawdzić pozycję strony w Google na dane słowo kluczowe lub frazę?


Zacznijmy od sprawdzenia, którą pozycję Twoja strona zajmuje na konkretne słowo kluczowe lub całą frazę. Czyli, jeśli byłbyś np. właścicielem sklepu z zabawkami, to jako który Twój e-sklep pojawi się w wynikach wyszukiwania na zapytanie np. „sklep z zabawkami” czy „zabawki dla dzieci”. Interesujące Cię frazy, ważne z biznesowego punktu widzenia, możesz sobie wcześniej wypisać, a następnie po kolei je sprawdzić.

Jak sprawdzić pozycję strony „ręcznie”?


„Ręczne” sprawdzanie pozycji strony na daną frazę jest możliwe, ale – jak pewnie się już domyślasz – nie jest to najskuteczniejszy sposób, właśnie ze względu na różnice w wynikach, uwarunkowane dążeniami Google do personalizacji usługi. Jest to też dość mało wygodne, praco- i czasochłonne.

Przede wszystkim, aby podnieść nieco miarodajność tego sposobu, najlepiej:

  • wylogować się ze wszystkich aplikacji Google,
  • wyczyścić historię przeglądania,
  • skorzystać z trybu incognito.

Następnie wpisz w wyszukiwarce Google frazę i sprawdź, na której pozycji wyświetla się strona. Jeśli przypuszczasz, że strona nie pojawi się bardzo wysoko, rozszerz liczbę wyników do 100 i skorzystaj z opcji wyszukiwania (skróty klawiszowe ctrl+f), aby ułatwić sobie zadanie.

Jeśli strona (lub jakaś jej podstrona, która ma się pozycjonować na daną frazę) jest nowa, być może jeszcze nie została zaindeksowana – wtedy nie pojawi się na żadnej pozycji. Stan indeksacji możesz sprawdzić w prosty sposób, wykorzystując komendę “site:adresstrony.pl”. Jeśli strona jest zaindeksowana, Google wyrzuci wyniki. Jeśli nie, to poinformuje Cię, że strona nie została odnaleziona. Wtedy musisz poczekać lub zaindeksować ją ręcznie w narzędziu Google Search Console.

Z jakich narzędzi korzystać do sprawdzania pozycji strony?


Znacznie łatwiej, szybciej i wygodniej jest skorzystać z narzędzi przeznaczonych do sprawdzania pozycji stron w wyszukiwarce. Jest ich sporo – niektóre są płatne, inne darmowe, a większość z nich posiada też dodatkowe funkcjonalności, które na pewno będą przydatne do stałego monitoringu pozycji strony i w procesie pozycjonowania.

Darmowe narzędzia do sprawdzania pozycji strony


Najważniejszym (i darmowym) narzędziem jest Google Search Console – to nie tylko platforma do sprawdzania pozycji strony, ale też do diagnozowania stanu technicznego witryny. To prawdziwa skarbnica wiedzy o Twojej stronie!

sprawdzanie pozycji w Google Search Console

Aby z niego skorzystać, musisz tylko mieć swoje konto w Google i połączyć Google Search Console ze swoją stroną (np. dodając specjalny tag do sekcji „head” strony). W zakładce „Skuteczność” sprawdzisz kluczowe wyniki, takie jak np. średnia pozycja całej witryny oraz liczba kliknięć i wyświetleń. W zakładce „Zapytanie” będziesz mógł „poprosić” Google o wskazanie pozycji strony na konkretną frazę.

Inne darmowe narzędzia – takie jak np. Webpozycja.pl czy G Spot Intensys – oferują dość podstawowe funkcje. Sprawdzisz za ich pomocą widoczność strony, ale zwykle tylko na kilka wybranych fraz czy wyłącznie dla jednej strony.

Płatne narzędzia do sprawdzania pozycji strony


Więcej funkcji – związanych nie tylko z analizą widoczności strony i monitorowaniem pozycji, ale też ze sprawdzaniem efektów jej pozycjonowania, dają zewnętrzne płatne narzędzia, takie jak:

  • Semstorm,
  • Senuto,
  • SeoStation,
  • Serprobot,
  • Surfer SEO
  • CMonitor.

Wiele z nich pozwala skorzystać z wersji demo, dzięki czemu przez dany okres możesz za darmo testować funkcje narzędzia. Inne świadczą podstawowe usługi bezpłatnie. Większość natomiast działa na podstawie pakietów. W zależności od wybranego pakietu uzyskasz konkretne funkcje narzędzia w konkretnej cenie.

Takie rozbudowane narzędzie pozwala nie tylko na sprawdzanie oraz monitorowanie pozycji. Dostarcza też bardzo dokładnych informacji o historii pozycji i konkurencji, a także umożliwia generowanie przydatnych w działaniach SEO raportów. Część tego typu narzędzi oferuje również „asystentów” treści, z którymi szybko i dobrze zoptymalizujesz pod kątem SEO swoje artykuły blogowe czy opisy produktów.

Jak sprawdzić wszystkie frazy kluczowe, na które pozycjonuje się strona?


Do tej pory daliśmy Ci kilka wskazówek, jak sprawdzić pozycję strony w Google na dane słowo kluczowe czy całą frazę. Korzystając z narzędzi – darmowych i płatnych – możesz też bardzo szybko zidentyfikować wszystkie frazy, na które Twoja strona jest widoczna w wynikach wyszukiwania Google. Wystarczy podać adres serwisu, a narzędzie wskaże listę setek czy tysięcy słów i fraz, które dotyczą Twojego biznesu i na które Twoja strona się wyświetla. Oczywiście razem z pozycjami, które zajmuje w wynikach wyszukiwania.

W ten sposób odkryjesz potencjał SEO swojej strony. Dowiesz się, które frazy już napędzają ruch na Twojej stronie, a które będą ruch generować, jeśli popracujesz nad optymalizacją swojego serwisu i konkretnych podstron oraz rozbudową treści.

Po co to całe sprawdzanie pozycji stron w Google?


Samo sprawdzenie pozycji strony w wynikach wyszukiwania Google daje już cenną biznesową wiedzę, ale jest jedynie punktem wyjścia do podjęcia działań SEO. Znając pozycje strony i frazy z potencjałem, możesz przeprowadzić szereg czynności, dzięki którym na te konkretne zapytania Twoja strona zacznie się wyświetlać wyżej i wyżej. Aż wreszcie zdominuje SERP-y i zacznie przynosić korzyści – zwiększy się ruch na stronie, liczba potencjalnych klientów i wreszcie sprzedaż produktów czy usług.

Rzadko się zdarza, aby strona bez żadnych prac optymalizacyjnych i wypełnienia jej wartościową treścią, dobrze nasyconą frazami kluczowymi, osiągnęła wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Mówiąc „wysoką”, mamy na myśli pozycję wśród TOP 10, a najlepiej TOP 3 wyników – większość użytkowników ignoruje bowiem strony wyświetlające się niżej.

Od czego zależy pozycja strony w Google?


Pozycja strony w wyszukiwarce zależy od szeregu czynników rankingowych (a jest ich kilkaset!).

Są nimi m.in.:

  • umiejętnie wykorzystane frazy i słowa kluczowe,
  • regularne umieszczanie na stronie internetowej wartościowej i zoptymalizowanej treści,
  • wiek i historia domeny,
  • szybkość ładowania strony,
  • linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne.

To temat na osobny tekst, ale tak się składa, że już taki mamy w swojej bibliotece – przeczytaj artykuł Czynniki rankingowe Google wpływające na widoczność strony, a wszystkiego się dowiesz!

Wiesz już, jak sprawdzić pozycję strony. Jeśli chcesz ją pozycjonować samodzielnie, przed Tobą jeszcze długa droga do zdobycia odpowiedniej wiedzy i doświadczenia. Możesz też skorzystać z pomocy naszej agencji SEO Empressia. Przygotujemy dla Ciebie strategię pozycjonowania i krok po kroku będziemy ją realizować. Widoczność Twojej strony będzie się systematycznie zwiększać, a zyski poszybują!

FAQ:

1. Jak sprawdzić pozycję strony w Google „ręcznie”?

Uruchom tryb incognito (lub wyczyść historię przeglądania i wyloguj się z aplikacji) i wpisz interesującą Cię frazę w wyszukiwarce. Sprawdź, na której pozycji wyświetla się Twoja strona. Jeśli w ogóle się nie wyświetla, sprawdź, czy została zaindeksowana, używając komendy “site:adresstrony.pl”.

2. Z jakich narzędzi korzystać do sprawdzania pozycji strony?

Przede wszystkim z darmowego Google Search Console. Jest też wiele bezpłatnych i płatnych narzędzi, które oferują dodatkowe przydatne funkcjonalności, np. śledzenie historii pozycji czy tzw. asystenta treści. To m.in. Semstorm, Senuto czy Surfer SEO.

3. Czy pozycja strony w wyszukiwarce jest zawsze taka sama?

Nie, pozycja strony, podawana przez narzędzia do monitoringu, jest uśredniona. Przy sprawdzaniu ręcznym może się zdarzyć, że pozycja będzie się zmieniać przy każdym kolejnym wyszukiwaniu. Wynika to z personalizacji wyników (historia przeglądania, cookies, lokalizacja użytkownika) i z tasowania danych w centrach danych Google.