Depozycjonowanie stron internetowych - co to jest i jaki ma cel?


Pozycjonowanie strony internetowej zwiększa jej widoczności w wynikach wyszukiwania na dane słowo (często słowa) kluczowe. Jego przeciwieństwem jest depozycjonowanie (tzw. negatywne SEO, ang. negative SEO), które oznacza działania ukierunkowane na obniżenie pozycji w Google stronom konkurencyjnym.

W niektórych przypadkach depozycjonowanie sprowadza się do działań wewnątrz swojego serwisu. Czasami strategia marketingowa wymaga promowania konkretnych podstron w rankingach Google kosztem obniżenia pozycji innych - to naturalny efekt pozycjonowania. Jeśli nie chcemy usuwać danej strony z sieci, możemy wykonać jej depozycjonowanie. Jeżeli nie prowadzimy przy tym akcji zmniejszających wartość innych stron, nie ma to nic wspólnego z nieuczciwymi praktykami. Zazwyczaj takie działania określa się pozycjonowaniem wizerunkowym, które jest potrzebne na przykład w sytuacji, gdy konkretną stronę zalała fala negatywnych opinii lub oczerniono markę w innym serwisie.

Znacznie częściej depozycjonowanie stron internetowych jest jednak poruszane właśnie w związku z nieuczciwą konkurencją. Kilka nieetycznych zagrań może szkodliwie wpłynąć na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania na dane słowa kluczowe, a także zmniejszyć jej autorytet w oczach Google.

depozycjonowanie

Na czym polega depozycjonowanie?


Depozycjonowanie stron konkurencji wpisuje się w praktyki zwane Black Hat SEO, które - mówiąc wprost - są złe. Pozycjonowaniu służą oparte na danych i specjalistycznej wiedzy działania agencji SEO, a nie podstępna gra na niekorzyść cudzej witryny.

Usługi depozycjonowania nie powinny nigdy wejść w zakres Twoich wydatków, ale warto zaznajomić się z tematem, żeby kontrolować, czy samemu nie padło się ofiarą nieetycznych praktyk. Depozycjonowanie można wykonywać w obrębie witryny (on-site) luba poza nią (off-site).

Działania off-site w depozycjonowaniu


Praktyki off-site są zdecydowanie łatwiejsze do wykonania dla depozycjonera. Do najpopularniejszych należą:

Szkodliwe linki przychodzące

Linkowanie witryny bez wiedzy jej właściciela to jedna z najpopularniejszych metod negatywnego SEO. Niskiej jakości linki kierujące do strony internetowej mogą pochodzić np. z serwisów pornograficznych czy stron reklamowych. Dodatkowym sabotażem jest zamieszczanie ich pod nieadekwatnym do treści anchorem.

  • Jak wykryć: Depozycjonowanie w postaci niskiej jakości linków można sprawdzić za pomocą narzędzi SEO, np. Ahrefs, Google Search Console czy Majestic. Kontrola linków zwrotnych to także jedno z zadań w ramach kompleksowego audytu SEO.
  • Jak zwalczać: Po pierwsze - upewnij się, że linki uznane przez Ciebie za spamowe, na pewno nim są. Po drugie - można wnioskować o ich usunięcie. Jest to jednak zadanie dla SEO specjalisty lub webmastera, który doskonale zna procedurę usuwania niechcianych linków.

Usuwanie linków

Ta taktyka łączy się z poprzednią. Linkowanie witryny jest jednym z zadań pozycjonerów, które Black Hat SEO może udaremnić, wysyłając fałszywą prośbę o usunięcie wybranych linków - tym razem tych wysokojakościowych i potrzebnych. Depozycjonowanie łączy się wówczas z kradzieżą tożsamości, dzięki czemu strona depozycjonowana może być w jakiś sposób połączona z fałszywym kontem wysyłającym prośbę.

  • Jak wykryć: Ponownie najlepiej uciec się do kontroli i odpowiednich audytów w narzędziach pozycjonerów i link builderów. Można dzięki nim obserwować zmiany w linkach przychodzących. Czasami link może zniknąć, bo witryna została np. usunięta, a nie z powodu nieetycznych działań, dlatego trzeba to uważnie sprawdzić.
  • Jak zwalczać: Jeśli wysokiej jakości link do Twojej witryny zniknął z jakiejś strony, skontaktuj się z jej właścicielem, powiadom go o depozycjonowaniu i fałszywej prośbie o usunięcie oraz poproś o ponowne wdrożenie linku.

Kopiowanie treści

Tworzenie tzw. duplicate content w obrębie kilku adresów URL zdecydowanie nie jest w guście Google i należy się go wystrzegać. SEO copywriting nie akceptuje nieoryginalnych treści i każdy produkt w sklepie internetowym musi mieć swój własny opis. Kopiowanie czyjejś treści bez jego wiedzy jest więc prostym sposobem na zaszkodzenie konkurencji.

  • Jak wykryć: Plagiat można zdemaskować za pomocą profesjonalnych narzędzi, np. Copyscape lub wpisać tekst do wyszukiwarki, dodając po obu stronach cudzysłowy. Obecność duplicate content można też skontrolować w Google Search Console.
  • Jak zwalczać: Możesz zgłosić domniemane naruszenie praw autorskich bezpośrednio do Google (www.google.com/webmasters/tools/dmca-notice). W międzyczasie najlepiej zmienić tekst na swojej stronie, powierzając jednak jego napisanie i dobór słów kluczowych pozycjonerom.

Niepochlebne opinie

Uczciwi przedsiębiorcy nie zamieszczają w sieci nieprzychylnych opinii o konkurentach. Trzeba jednak przyznać, że to jedna z najczęstszych praktyk deprecjonowania rywali z branży HoReCa. Skutkiem jest obniżenie statusu danej marki w oczach internautów, a także wyszukiwarki.

  • Jak wykryć: Monitoruj opinie o firmie na wszystkich portalach, gdzie można je wystawić, a także w wizytówce Google Moja Firma (Google My Business).
  • Jak zwalczać: Negatywne opinie oczywiście mogą się pojawiać z zasadnych przyczyn, ale ich niespodziewany wysyp może oznaczać negatywne SEO w swojej najmniej wyrafinowanej odsłonie. Jeśli tak właśnie podejrzewamy, możemy zgłosić to w panelu administracyjnym Google Moja Firma.

Jeśli opinie negatywne o Twojej firmie widnieją na szczycie wyników wyszukiwania, można spróbować obniżyć ich pozycję. To też swego rodzaju depozycjonowanie, jednak nie stanowi naruszenia etyki internetowego biznesu. Polega na uczciwym pozyskiwaniu pozytywnych opinii, które przewyższą niepochlebne opinie w rankingu.

Działania on-site w depozycjonowaniu


Depozycjonowanie może być również wynikiem działań na witrynie, której obniżają jej widoczność:

Nieświadome depozycjonowanie własnej strony

Nieznajomość zasad i metod skutecznej optymalizacji witryn pod wyszukiwarki jest pierwszym krokiem do klęski w wynikach wyszukiwania. Powielanie opisów produktów, zaniedbanie stabilności dostępu do serwera i domeny, zmiana adresu www pozycjonowanej strony, thin content - to tylko przykłady działań obniżających pozycję strony w Google.

  • Jak wykryć: Wszelkie wady domeny można poznać, zlecając audyt i prace nad nią profesjonalnej agencji SEO.
  • Jak zwalczać: Im lepsza strona, tym trudniej będzie obniżyć jej widoczność. Zadbaj więc o jej jakość pod względem struktury kodu, umieszczanych na niej treści, a także doboru linków przychodzących. Pamiętaj również o eliminacji nieaktualnych danych kontaktowych.

Atak hakerski

Internetowi hakerzy mogą włamać się do CMS-a witryny, skasować bazę danych, zablokować do niej dostęp i spowodować wiele innych szkód.

  • Jak wykryć: Atak hakerski trudno przeoczyć - może spowodować znaczne spustoszenia na Twojej witrynie. Jeśli jednak masz wątpliwości, sprawdź moduł „Bezpieczeństwo i ręczne działania” w Google Search Console.
  • Jak zwalczać: Zdecydowanie lepiej nie brać pod uwagę leczenia, a w zamian skupić się na profilaktyce. Nie oszczędzaj więc na bezpieczeństwie strony, zainstaluj odpowiednie wtyczki, przeprowadź migrację z protokołu HTTP do HTTPS, używaj generatorów haseł, aktualizuj swój CMS i wtyczki. Webmaster na pewno zapewni Ci jeszcze więcej sposobów na zabezpieczenie witryny.

Depozycjonowanie? Mamy coś znacznie lepszego!


Zamiast przeszkadzać w pozycjonowaniu stronom konkurencyjnym zdecydowanie lepiej skupić się na własnej witrynie. Zniszczenie konkurencji nie przyniesie owoców, jeśli nasza własna witryna nie wpasuje się w wyniki wyszukiwania. Dlatego zamiast depozycjonować konkurencyjną stronę pozycjonuj swoją własną!

Profesjonalne firmy świadczące usługi SEO zadbają o Twoją konkurencyjność tylko za pomocą uczciwych metod:

  1. Stworzą treści zawierające te same słowa kluczowe co strony internetowych rywali, dywersyfikując frazy typu long tail;
  2. Zapewnią atrakcyjność pod względem doświadczenia użytkownika, by współczynnik odrzuceń poszedł w dół;
  3. Zbudują strukturę witryny przyjazną użytkownikowi i wyszukiwarce;
  4. Zapełniają podstrony treściami, które wpływają na autorytet i wizerunek firmy.

To tylko przykłady, a pełny zakres działań budujących Twoją pozycję w Google poznasz, kontaktując się z agencją SEO Empressia. Nie uciekamy się do nieuczciwej konkurencji - do osiągnięcia sukcesu wystarczy nam poparte danymi i wiedzą pozycjonowanie stron internetowych.

wyceń pozycjonowanie strony internetowej

FAQ:

1. Na czym polega depozycjonowanie?

Depozycjonowanie strony internetowej to zespół działań prowadzących do obniżenia jej pozycji w wynikach wyszukiwania na dane słowo/-a kluczowe. Może być prowadzone w obrębie jednego serwisu lub stanowić praktykę nieuczciwej konkurencji.

2. Jak sprawdzić, czy strona padła ofiarą depozycjonowania?

Najprościej jest kontrolować, jakie linki kierują do witryny, czy zamieszczane na niej treści nie są plagiatowane i jakie opinie o firmie krążą w sieci. Bardziej zaawansowane działania wykonują webmasterzy i specjaliści SEO.

3. Czy depozycjonowanie jest legalne?

Właściciel witryny depozycjonowanej, który udowodni praktyki w ramach nieuczciwej konkurencji, może wyciągnąć konsekwencje prawne.