Spis treści
- Adam Suraiya: Optymalizacja sklepów na platformie SaaS przez Google Tag Manager. Czyli tam gdzie się nie da (albo za drogo) wchodzi JavaScript!
- Monika Goszczycka: Koszty w content marketingu
- Sebastian Mioduszewski: Szwajcarski SEO scyzoryk – Zestaw narzędzi ułatwiający życie każdemu SEO
- Paweł Konopiński: Jak znaleźć receptę na widoczność serwisu o zdrowiu?
- Piotr Polok: Copywriting w biznesie - docenisz kiedy stracisz, stracisz, jeśli nie docenisz
- Robert Niechciał: Wchodzi machine learning do baru i...
- Podsumowanie semKRK#17 w 2021 roku
Formuła organizowanego przez DevaGroup barcampu online semKRK zdecydowanie przypadła nam do gustu, dlatego postanowiliśmy poniwnie uczestniczyć w tym branżowym wydarzeniu oraz podzielić się najważniejszymi informacjami z konferencji. A dla żądnych wiedzy - marcowa relacja semKRK #16 nadal jest dostępna.
Adam Suraiya: Optymalizacja sklepów na platformie SaaS przez Google Tag Manager. Czyli tam gdzie się nie da (albo za drogo) wchodzi JavaScript
Adam Suraiya opowiedział o zastosowaniu Google Tag Managera w sytuacji, gdy dokonywanie modyfikacji na sklepie internetowym z poziomu serwera lub panelu CMS nie jest możliwe bądź za trudne.
Co przemawia za tym, żeby optymalizować sklepy z platformy SaaS przez Google Tag Manager?
- Ograniczenia różnych platform SaaS
- Brak wsparcia supportu
- Wysokie koszty (w tym ograniczenia budżetowe)
- Długi czas wdrożenia
- Brak świadomości klienta
Co można zmienić za pomocą Google Tag Manager?
- Ustawianie schematów title dla wybranych podstron;
- Dodawanie, modyfikacja i usuwanie nagłówków;
- Ustawianie schematów description;
- Ustawianie zmiennych kanonicznych;
- Ustawianie noindex;
- Wdrożenie danych strukturalnych;
- Dodawanie treści tam, gdzie CMS na to nie pozwala;
- Usuwanie treści (np. z paginacji);
- Dodatkowe linkowanie wewnętrzne;
- Usuwanie zbędnych modułów linkowania (np. do archiwum dat);
- Dodawanie elementów UX (modyfikacja przycisków CTA, przenoszenie opisów kategorii, różne zmiany na kartach produktowych, wyświetlanie pop-upu po opuszczeniu koszyka przez użytkownika).
Czy to ma sens?
Wdrażanie Google Tag Managerem zmian tam, gdzie nie ma innej opcji lub jest za trudne, może być:
- szybsze,
- tańsze,
- łatwiejsze w kontroli,
- prostsze w zarządzaniu zmianami,
- uniwersalne.
Agencje SEO spotykają się z różnymi platformami e-commerce, więc to idealne rozwiązanie właśnie dla pozycjonerów.
Gdzie jest haczyk?
Prelegent podczas prezentacji przyznał, że zawsze jest jakieś “ale”. Jakie jest tutaj?
- Tam, gdzie jest taka możliwość, zawsze lepiej wdrażać zmiany w RAW HTML;
- Zaindeksowanie strony zmodyfikowanej przez JS trwa dłużej;
- Dodatkowe elementy renderowane w JS mogą wpływać na czas ładowania strony.
Monika Goszczycka: Koszty w content marketingu
Prelegentka przedstawiła 3 sytuacje, w jakich mogą powstawać teksty na naszą stronę internetową:
- Zlecanie tekstów copywriterom zewnętrznym.
- Pisanie tekstów wewnętrznie.
- Samodzielne tworzenie contentu przez właściciela.
Monika Goszczycka opowiedziała o zaletach i wadach każdego rozwiązania. Oszacowała czas realizacji w przeliczeniu na godzinę pracy, zaangażowanie, umiejętności oraz wiedzę pracownika i podpowiedziała, że warto sugerować się takimi analizami oraz wartościami w poszukiwaniu osób tworzących content na stronę. Prelegentka przeanalizowała i przedstawiła średnie stawki copywriterskie w zależności od rodzaju branży i jej trudności. Podkreśliła przy tym, że nie trzeba bać się ghostwritingu i współpracy z agencją zewnętrzną.
Prelekcja z pewnością była pomocna zarówno dla zleceniodawców, jak i zleceniobiorców. Prezentacja pokazała, że dobry tekst wymaga zarówno zaangażowania ze strony Copywritera, jak i inwestycji firmy zamawiającej treść. Dziękujemy Monice za ekspresową zmianę miejsca w agendzie, poświęcenie z wyłączeniem klimatyzacji oraz przyjęcie kuriera w trakcie prezentacji :)
Sebastian Mioduszewski: Szwajcarski SEO scyzoryk – Zestaw narzędzi ułatwiający życie każdemu SEO
Prelegent w swojej prezentacji słusznie podkreślił, że SEO to skomplikowany proces, który nigdy się nie kończy. Wyszedł z tezą, że SEO to narzędzia (wskazując te, których codziennie używa: Google Search Console, Google Data Studio, Google Analytics, Google Tag Manager, Senuto, Semstorm, Hotjar, Semrush).
Podpowiedział, jakie warunki trzeba spełniać, żeby być skutecznym pozycjonerem:
- Działać szybko
- Upraszczać raportowanie
- Łączyć różne narzędzia
- Analizować duże ilości danych
Wskazał, że do realizacji takiego założenia, potrzebujemy dwóch elementów:
- Szwajcarskiego scyzoryka SEO - określonej liczby narzędzi, które pomagają nam przygotować się na to, czego nie możemy przewidzieć;
- McGayvera - osoby, która będzie w stanie, za pomocą powyższych narzędzi, poradzić sobie w każdej sytuacji.
Według Prelegenta rozwiązaniem w byciu skutecznym Specjalistą SEO są raporty ad hoc, głębokie analizy, powiadomienia. Sebastian Mioduszewski podkreśla, że zaletami takiego działania jest mniej monotonnej pracy, wykorzystywanie ulubionych narzędzi, znajomość działań konkurencji i zmian zachodzących w wyszukiwarce Google.
Paweł Konopiński: Jak znaleźć receptę na widoczność serwisu o zdrowiu?
Paweł Konopiński w swojej prelekcji przedstawił case study z pozycjonowania sklepu z branży zdrowotnej. Pokazał, jak z ruchu organicznego na poziomie 60 000, zwielokrotniono ten wynik poprzez odpowiednią optymalizację, content i działania on site. Sklep, postawiony na systemie zarządzania treścią Aptus Shop, musiał być optymalizowany wyłącznie zgodnie z wytycznymi od klienta. Prelegent w działaniach pozycjonerskich zmierzył się z m.in.:
- nielogiczną klasteryzacją tematów,
- problemem z hierarchizacją treści,
- duplikacją wewnętrzną i zewnętrzną,
- błędami lub brakami w danych strukturalnych,
- lukami tematycznymi,
- problemami z indeksacją zasobów,
- różnymi niedociągnięciami SEO we wcześniejszych działaniach.
Receptą na te dolegliwości była:
- Optymalizacja treści poprzez najważniejsze (i jednocześnie najtrudniejsze frazy);
- Zmiana struktury nagłówków;
- Rozszerzenie treści i nasycenie ich frazami kluczowymi;
- Wypełnienie luk tematycznych w sklepie z ekspercką, bo medyczną, tematyką.
Prelegent podkreślił, że w tych działaniach ważne było rozbicie tematyczne na frazy m.in. encyklopedyczne, poradnikowe i zakupowe. W ogólnym rozrachunku liczyło się to, żeby podnieść autorytet strony i wskazać robotom Google jej tematyczność (Topical Authority).
Jak widać, dokładna analiza, hipoteza, testy, wzmocnienie autorytetu strony i właściwe zarządzanie indeksacją może przynieść ogromne korzyści.
Piotr Polok: Copywriting w biznesie - docenisz kiedy stracisz, stracisz, jeśli nie docenisz
Prelegent już na samym początku słusznie podkreślił, że rola copywritera jest ważna, ale nie jest jeszcze szanowana. Copywriterzy to dziś dziennikarze - wykonują research, działają na podstawie materiałów od klienta, są odpowiedzialni za słowo, docierają do dużej grupy odbiorców.
Dla nas ten temat jest niezwykle bliski i porównanie copywriterów do dziennikarzy - jak najbardziej w punkt. Jadzia - dziennikarka z wykształcenia, SEO Copywriterka od 2013 roku, Magda - dziennikarka z zawodu (przed pracą w marketingu internetowym), w SEO od 2015 roku. Podobnie jak Prelegent, zwracamy uwagę na pewien contentowy paradoks - z jednej strony zrzuca się na nas odpowiedzialność za słowo i szacunek do czytelnika, z drugiej - zleca się pisanie artykułów typu “Kiedy niedziela handlowa?”.
Piotr Polok przedstawił, jakie treści tworzą copywriterzy: teksty na landing page, treści PR, artykuły sponsorowane, teksty do mediów społecznościowych, opisy kategorii/produktów, poradniki, rankingi itd. Widać, że ten zakres jest naprawdę szeroki.
Niestety istnieje błędne przekonanie, że copywriting to dodatek i, że każdy może takie teksty tworzyć. Według nas - może, ale raczej nie powinien! Na szczęście Prelegent podkreślił rolę copywritingu, wskazał zalety inwestycji w copywritera oraz podpowiedział, na co zwracać uwagę w trakcie poszukiwań mistrza słowa.
Jak, według Piotra Poloka, powinna wyglądać współpraca z copywriterem?
- Szczegółowe wypełnienie briefu;
- Zwrócenie uwagi nawet na z pozoru błahe sprawy;
- Stały kontakt i feedback;
- Wzajemne zaufanie i zrozumienie.
Bardzo dziękujemy za tę prezentację - my, pracujące ze słowem każdego dnia, od wielu, wielu lat! :)
Robert Niechciał: Wchodzi machine learning do baru i...
- Co pijesz? - pyta barman.
- A co piją inni? - odpowiada machine learning.
Choć tymi słowami Robert Niechciał zakończył swoją prezentację, my przewrotnie od nich zaczynamy.
Prelegent w swoim przedstawieniu skupił się na NLP (ang. Natural Language Processing). Skupił się na zagadnieniach, takich jak:
- Tokenizacja
- Normalizacja
- Lematyzacja
- Ontologia
Powyższe etapy mają znaczenie dla rozumienia języka, kontekstu i tematyczności przez roboty Google. Prelegent zwrócił uwagę na to, że chodzi nie tylko o same teksty, ale całą strukturę strony. Nie można przekazywać informacji użytkownikom i robotom “byle jak”, ponieważ ten dojrzały Internet, który pędzi - nie jest byle jaki.
Ważne jest to, żeby sprawdzić “co piją inni” ;), czyli jak działa konkurencja, czego szukają użytkownicy i jak Google rozumie tworzone przez nas treści. Typowo analityczne podejście zwizualizował filmem o machine learning, który wrzucamy poniżej:
Podsumowanie semKRK#17 w 2021 roku
Głównym dowodzącym i konferansjerem był Krzysztof Marzec. Dziękujemy wszystkim występującym za solidną porcję przydatnej i praktycznej wiedzy. Chętnie skorzystamy z Waszych porad - wierzymy, że dzięki nim pozycjonowanie może być jeszcze lepsze! Do zobaczenia na kolejnych konferencjach :)