Spis treści

Dzięki ciekawemu konkursowi na profilu SEMSTORM na Facebooku udało nam się wygrać wejściówkę na konferencję semKRK #16 organizowaną przez DevaGroup. 2021 rok mógł skutecznie pokrzyżować plany na organizację czy uczestnictwo na takich wydarzeniach, ale jak widać, dla chcącego nic trudnego! Nie mogło tam zabraknąć również nas.

Albert Radomski: Sposoby jak pomóc Google'owi

Prelegent przedstawił sposoby na pomoc wyszukiwarce Google poprzez jedno z najpotężniejszych mediów społecznościowych - Facebooka. W sytuacji, gdy odnotowuje się brak konwersji, można sięgnąć po rozwiązanie Facebook Dynamic Ads, które pokazuje polecane produkty. W ten sposób dociera się zarówno do użytkowników, którzy już byli na naszej stronie, jak i tych, którzy stanowią grupę potencjalnych klientów, którzy jeszcze nie podejmowali interakcji z firmą. Targetowanie Broad Audience pomaga skierować reklamę do osób, które odwiedziły konkretny fanpage na Facebooku - jednak nie tylko nasz, ale również konkurencji, co daje jeszcze szersze możliwości dotarcia do potencjalnych klientów. To przykład kampanii zorientowanej na zimny ruch (ang. cold traffic).

Albert Radomski pokazał również możliwość pozyskiwania leadów za pośrednictwem Facebook Lead Ads czy mierzenie ścieżek konwersji (Atrybucja na Facebooku). Prelegent poruszył ciekawą kwestię dotyczącą otwarcia się na nowe kanały społecznościowe - między innymi TikToka owianego sławą „kanału dla nastolatków”. Okazuje się jednak, że w tym medium społecznościowym znajduje się coraz starsza grupa docelowa, a możliwość wykonania na Tik Toku takich samych kreacji, jak na Instagramie, pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze na działaniach marketingowych. To niezagospodarowana platforma, na której można się reklamować, dzięki czemu również ten koszt reklamy jest niższy w porównaniu do innych kanałów.

konferencja online semkrk

Damian Rams: Dlaczego Enhanced E-commerce sypie błędami (i jak to naprawić)?

Moduł ulepszonego e-commerce w Analytics (Enhanced Ecommerce) pozwala wykorzystać pełen lejek zakupowy. W raporcie można sprawdzić m.in. informacje na temat skuteczności konkretnych produktów. Możliwe jest sprawdzenie współczynnika koszyka do szczegółów i współczynnika kupna do szczegółów. Czasem jednak mogą pojawiać się pewne problemy - związane zazwyczaj z niewłaściwą implementacją narzędzia.

Jak podkreślił Damian Rams na konferencji semKRK#16 - nie wystarczy tylko włączyć opcji ulepszonego e-commerce. Mówca przedstawił dwie metody na wdrożenie:

  • Skorzystanie z gotowej wtyczki do systemu sklepowego;
  • Współpraca z programistą, któremu dostarcza się konkretną specyfikację.

Przykładowe błędy w Enhanced E-commerce, które omówił Damian:

  • Błędy w składni dataLayer - brakuje przede wszystkim właściwych danych. Przykładowo, w krypcie należy umieścić dane: <revenue><shipping> (nie można zmieniać na <income> ani <dostawa>). Na błędne działanie Ulepszonego e-commerce mogą wpływać również literówki (<qantity><quantity>).
  • Zmienna ustawień Google Analytics
  • Nieprawidłowe nazewnictwo kroków checkoutu
  • Brak wymaganych danych w dataLayer
  • Brak dataLayer - problemem może być np. błąd ludzki w trakcie implementacji. Należy dokładnie sprawdzać wdrożenie i kod - linijka po linijce śledzić, co powinno być wdrożone na stronie.
  • Brak spójności w raportach - inaczej brak ciągłości dla konkretnych metryk przypisanych dla danego produktu. Wartości muszą być tak samo nazwane.

Radosław Mentel: Dane to nie tylko liczby, skup się na tym co najważniejsze.

Prelegent na konferencji semKRK#16 online odpowiedział na pytania: Czy duża i dobrze zaplanowana kampania może mieć katastrofalne skutki? Jak wprowadzić strategię segmentacji treści? Radosław Mentel na początku podkreślił, że w marketingu internetowym było już łatwo, ale teraz jest coraz trudniej. Oto, między innymi, dlaczego:

  • Mniej niż 60% ruchu w sieci generuje człowiek (reszta to boty udające zaangażowanych konsumentów)
  • 46% polskich użytkowników w Polsce używa AdBlocka

Ważne jest zatem, żeby skoncentrować się na poznaniu narzędzi analitycznych, analizie ruchu z różnych źródeł oraz pomiarze zachowań użytkowników. Radosław Mentel przewiduje, że do 2025 roku reklama będzie największym (po handlu narkotykami) źródłem dochodów zorganizowanej przestępczości!

Prelegent w prezentacji na semKRK#16 przedstawił ciekawy przypadek kampanii marki samochodowej, która stworzyła konfigurator cen samochodu. Bohaterowie historii opublikowali na ten temat reklamy w mediach: telewizji, radiu, internecie, prasie, a także na reklamach wielkoformatowych. Udało się pozbierać leady, umówić potencjalnych klientów na spotkania i tam omawiać szczegóły konfiguracji. Rozmach i perspektywy były duże, jednak dopiero na spotkaniach okazało się, że… konfigurator nie działał prawidłowo. Korzystna wycena skonfigurowanego samochodu, która miała zachęcić potencjalnego klienta do zakupu, w rzeczywistości okazywała się znacznie wyższa. Radosław Mentel trafnie podkreślił, że algorytm to nie sztuczna inteligencja - to rozwiązanie stworzone przez człowieka - narzędzie, które może mieć błędy.

Taki case daje do myślenia i pozwala uczyć się na błędach… innych. W związku z tym warto przed podjęciem działań marketingowych zrobić sobie listę kontrolną:

  • Co może pójść nie tak?
  • Działanie na różnych wskaźnikach - dla klienta ważne są czasami inne wskaźniki, niż te, które będą istotne dla zespołu analitycznego czy marketingowców.
  • Duże marki/budżety/kampanie = duża odpowiedzialność.
  • Dbałość o specyfikację.
  • Analiza działań i efektów już od pierwszego leadu.

Paweł Adamiec: Planowanie eksportu - jak działać na rynkach zagranicznych w Google Ads?

Po przerwie Paweł Adamiec przedstawił pomysły na zaplanowanie działań marketingu internetowego na rynkach zagranicznych. Prelegent przedstawił schemat podejmowanych czynności w kolejności:

Planowanie -> Implementacja -> Optymalizacja

Ten pierwszy czynnik jest najważniejszy, ponieważ brak planowania to planowanie porażki.

7 grzechów głównych eksportu:

  • Zbyt duża ufność w doświadczenie z rynku polskiego.
  • Brak realizmu w ocenie wyników i kosztów na wybranych rynkach docelowych.
  • Wybór rynków przy użyciu szklanej kuli lub na podstawie mało istotnych kryteriów.
  • Złe przygotowanie oferty do potrzeb i zachowań osób na rynku docelowym - dobrym pomysłem jest zrobienie wywiadu czy testów wśród osób z tego docelowego rynku.
  • Niefunkcjonalne strony docelowe i proces obsługi (ignorowanie UX).
  • Widzenie tunelowe na etapie planowania i realizacji strategii.
  • Brak testów i elastyczności w działaniu, ale też zbyt szybkie wyciąganie wniosków - specyfika rynku sprawia, że trzeba najpierw zebrać dane, a dopiero potem wyciągać sensowne wnioski.

Do planowania Paweł Adamiec zaleca używanie wybranych narzędzi Google: My Export Score by Market Finder, Google Market Finder, Google Market Explorer, Keyword Planner, Google Translate i Google Trends.

Sprawdzenie możliwości zagranicznego rynku

Warto sprawdzić w narzędziach, na jakich rynkach produkty mają szansę zaistnieć. Należy zmierzyć potencjał zapytań w konkretnej kategorii produktowej, przyjrzeć się demografii, formom płatności czy językowi. Na przykład język angielski dobrze sprawdzi się w każdym kraju tylko w wybranych branżach (m.in. programistycznej, gdzie ten język jest normą), z kolei zastosowanie angielskiego w branży obuwniczej w Niemczech wcale nie jest dobrym rozwiązaniem.

Przygotowanie do działań na nowym rynku

Należy sprawdzić przygotowanie eksportowe, wykonać listę koniecznych zmian i poprawek w witrynie, zadbać o odpowiedni proces obsługi zamówienia, policzenie kosztów. Ważne jest m.in.:

  • dostosowanie języka strony do języka używanego w danej lokalizacji,
  • dostosowanie metod płatności,
  • dbałość o obsługę procesu realizacji,
  • zapewnienie właściwej logistyki i szybkiej realizacji dostaw,
  • przygotowanie witryny do wymagań prawnych i formalnych,
  • dostosowanie ceny, waluty, asortymentu i promocji do specyfiki rynku oraz demografii,
  • dbałość o UX i dostosowanie stronę do urządzeń mobilnych.

Inwestycja

Prelegent doradził, żeby przy działaniach na rynkach zagranicznych zainwestować w tłumacza, który przełoży słowa kluczowe zgodnie z kontekstem pasującym do danej lokalizacji. Podał ciekawy przykład, że Polacy szukają w wyszukiwarce „odżywki do rzęs”, z kolei Hiszpanie wpisują do wyszukiwarki pytanieo: „jakich odżywek do rzęs używać, aby były długie i błyszczące”. Tego typu trendy można badać m.in. za pomocą Google Trends.

Krzysztof Modrzewski: Data Warehouse for Dummies - Case Study

Choć chciałoby się napisać, że Krzysztof Modrzewski opowiadał o zjawiskach pogodowych czy traumach z dzieciństwa (Buka…), to tak naprawdę w prezentacji ukazał istotę technologii chmurowej. Problemy z danymi, niezawodoleni klienci, brak zysku, „stojące” kampanie - to tylko niektóre skutki braku hurtowni danych (ang. data warehouse). Najłatwiejsze rozwiązanie skrywa się w jednym haśle: zbuduj własny data warehouse. I choć cały proces kojarzy się z działem IT, Data Science, długim czasem realizacji i dużymi nakładami finansowymi, to w rzeczywistości jest to możliwe do realizacji (bez wspomnianych wcześniej wymówek).

Krzysztof Modrzewski powiedział, czym jest data warehouse i podkreślił, co ta hurtownia danych może zapewnić. To między innymi:

  • Oszczędność czasu
  • Jedno źródło prawdy
  • Raporty zaawansowane dla leadów
  • Nowe możliwości optymalizacji

Paweł Cengiel: W jaki sposób zwiększyć popularność swojego filmu w YouTube oraz jak poprawić widoczność lokalnej firmy w Google Moja Firma?

Paweł Cengiel, autor książki „SEO jako element strategii marketingowej Twojej firmy”, którą niedawno zrecenzowaliśmy, na konferencji zaserwował nam porcję konkretnych wskazówek dotyczących dwóch ciekawych narzędzi wspierających zwiększenie widoczności marki w wynikach wyszukiwania Google.

Paweł Cengiel doradził, że tytuły/nazwy filmów na YouTube powinny być:

  • chwytliwe i clickbaitowe
  • zawierające obietnicę dostarczenia informacji
  • wyróżnione emoji zgodne z tematyką filmu
  • posiadające jedną i popularną frazę na początku
  • unikatowe dla każdego filmu (bez duplikacji)

Prelegent podał ciekawe wskazówki na temat tego, co zrobić, żeby wyświetlać filmy w SERP. Radzi, żeby:

  • Stworzyć instrukcję: „X”- zrób to sam, W jaki sposób naprawić „X”, Sposób na zrobienie „X”, Jak ugotować „X”
  • Przygotować opinie i recenzje: Moja cena filmu „X”, Recenzja książki „X”
  • Prowadzic kursy szkolenia: Kurs tworzenia „X”, „X” - tutorial.

Opisy filmów mogą lub powinny składać się z:

  • emoji i znaków ASCII zgodnie z tematyką filmu,
  • linków wewnętrznych do powiązanych tematycznie filmów i playlist,
  • linków zewnętrznych do własnego serwisu i kont w social mediach,
  • spisu treści dla dłuższych filmów (w postaci np. 00:15:00),
  • tagów połączonych z popularnymi słowami kluczowymi,
  • popularnych słów kluczowych w treści opisu.

Optymalizacja filmu pod dane słowo kluczowe powinna wg Pawła wyglądać następująco:

  • Warto umieścić słowo kluczowe w pierwszych 25 wyrazach treści opisu pod filmem.
  • Należy przygotować opis na co najmniej 250 wyrazów.
  • Można uwzględnić w opisie słowa kluczowe minimum 2 razy (optymalne 4-5 razy).

Publikowane filmy powinny być wysokiej jakości (zarówno wideo, jak i audio), zawierać napisy, być ciekawe i wyczerpywać daną tematykę. Warto w tym wszystkim podtrzymywać uwagę i zaangażowanie użytkownika.

Prelegent doradził, jak wykorzystać karty w filmach, ekrany końcowe, miniatury, tematyczne playlisty, kartę Społeczność, miejsce do informacji o koncie. Oprócz mnóstwa wskazówek i porad Paweł polecił również narzędzia: YouTube Studio, SocialBlade czy vidlQ.

W drugiej części prelegent opowiedział o optymalizacji wizytówek w Mapach Google - Google Moja Firma. Doradził korzystanie z narzędzia Surfer Local i portali Panorama Firm, Targeo, Favore. Poniżej checklista od Pawła, co zrobić, żeby zarówno filmy na YouTube, jak i profile w Google Moja Firma, były widoczne w Google. Dziękujemy!

widocznosc filmow na youtube i google moja firma

Izabela Wiśniewska: Gdzie kończy się SEO, a zaczyna Digital PR?

Prelegentka w swojej prezentacji zaznaczyła różnicę między link buildingiem (poprawiającym pozycję w wynikach wyszukiwania), a digital PR-em (wspierającym budowanie i utrzymanie pozytywnego wizerunku marki w sieci). Zaznaczyła jednak, że dobrym rozwiązaniem jest połączenie obu tych kanałów dotarcia do użytkowników. Zwróciła uwagę na to, że odbiorca docelowy ma być stawiany na pierwszym miejscu.

Historie i przykłady różnych kampanii zwróciły uwagę na to, że zaletą zarówno SEO, jak i PR-u, jest zwiększenie świadomości marki, budowanie zaufania użytkowników i skupienie na nich. Izabela Wiśniewska podała przykłady działań PR-owych, które mogą przełożyć się na zdobycie wartościowego pod względem SEO linku - są to m.in. różne wydarzenia, wywiady, nagrody. Jeżeli Google widzi, że piszą o naszej stronie w innych wartościowych serwisach, to wie, że nasza witryna jest wartościowa i może być widoczna wyżej w wynikach wyszukiwania.

Prelegentka trafnie odpowiedziała na pytanie z czatu od publiczności o tym: Czy są linki, które mogą dobrze wpływać na PR, ale źle na SEO? Podała idealny przykład tego, jak działają media społecznościowe - link z Facebooka czy Instagrama nie przekazuje mocy linkowania, ale zdecydowanie zwiększa PR i świadomość marki, co dobrze wpływa na ogólny obraz marki w sieci.

Grzegorz Miłkowski: Biznes pełen treści. Jak wdrożyć content marketing, który zwiększy sprzedaż?

Ostatnia prelekcja rozpoczęła się od twardych danych: w 2020 roku na content marketing w Polsce wydano 420 milionów euro. Choć kwota wydaje się ogromna, to w porównaniu z innymi krajami w Europie, wcale nie jest to najlepszy wynik (np. wartość wydatków na content marketing na niemieckim rynku wyniosła aż 7,83 mld euro).

Efektywność, sprzedaż, dotarcie do nowych klientów - to tylko niektóre cele działań content marketingowych. Grzegorz Miłkowski powiedział, że każda fraza kluczowa to określona intencja, dlatego tak ważny jest kontekst. Do wyszukiwarki można wpisać hasło „ryba” - i jaka ona jest, każdy widzi… ;) Ale w kontekście kulinariów, gdy fraza jest bardziej szczegółowa np. „ryba z piekarnika”, w wynikach wyszukiwania ukażą się blogi, media kulinarne, artykuły z przepisami itd.

Prelegent doradził, aby rozkodować intencję użytkownika powiązaną z daną frazą kluczową. Rozwiązaniem w tej kwestii może być tzw. polityka redakcyjna firmy. Może zawierać audyt content-marketingowy, czyli analizę:

  • widoczności,
  • ruchu na stronie,
  • bloga,
  • treści,
  • stopnia optymalizacji treści,
  • layoutu,
  • zapytań użytkowników,
  • konkurencji.

Istotne w tym wszystkim jest, żeby:

  • Określić cel prowadzenia serwisu oraz oczekiwane efekty.
  • Wyznaczyć kategorie tematyczne.
  • Zaplanować długofalowe działania redakcyjne.
  • Dobrać odpowiednie tematy.

Grzegorz Miłkowski podkreślił istotę briefu dla dziennikarza lub copywritera, określenie grupy docelowej, stylu komunikacji, formatowania artykułu i optymalizacji treści pod SEO.

Podsumowanie semKRK#16 w 2021 roku

Zapowiedzi i pytania zadawał Krzysztof Marzec, który świetnie wprowadzał nas w tematykę kolejnych prezentacji. Choć w naszej agencji SEO głównym obszarem działań i zainteresowań są kwestie związane z pozycjonowaniem stron internetowym, to cieszymy się, że możemy rozwijać się również w innych obszarach, czerpać wiedzę od specjalistów i poznać inny punkt widzenia ekspertów z tak szerokiej branży marketingu internetowego. Dziękujemy wszystkim prelegentom za merytoryczne prezentacje, a organizatorom za możliwość uczestniczenia w tej konferencji online. Do zobaczenia na kolejnej edycji semKRK oraz innych branżowych wydarzeniach.

obecnosc semkrk16 2021