- Co oznacza błąd 404?
- Jak powstają błędy 404?
- Wpływ błędów 404 na pozycjonowanie
- Jak wykryć błędy 404?
- Jak naprawić błąd 404?
- Zapewnij użytkownikowi to, czego szuka, pomimo błędu 404
- 404 not found - pożegnaj błędy na swojej stronie
Co oznacza błąd 404?
Jeżeli na stronie pojawia się komunikat 404 page not found lub podobny, oznacza to, że wyszukiwarka może połączyć się z serwerem (w przeciwnym przypadku wyświetliłby się komunikat server not found), lecz ten nie znajduje właściwego pliku odpowiadającego za działanie danej podstrony. Żądana lokalizacja po prostu nie istnieje, więc żadna treść nie może zostać wyświetlona. Powodów takiej sytuacji może być co najmniej kilka, a duża liczba błędów 404 na witrynie może być negatywnym sygnałem zarówno dla użytkownika, jak i dla robotów Google.
Jak powstają błędy 404?
Błąd 404 może pojawić się zarówno przez nieprawidłowość po stronie samej witryny, jak i użytkownika. Główne powody, dla których na ekranie zamiast treści pojawia się ekran z informacją o problemie, to:
- Usunięcie danej podstrony, kategorii lub produktu z witryny;
- Modyfikacja URL, która prowadzi do tego, że dotychczasowe linki są nieaktualne i nie odsyłają do prawidłowej podstrony, znajdującej się już gdzie indziej;
- Zmiana nazwy produktu lub kategorii przy automatycznie generujących się URL-ach. Mamy wtedy do czynienia z sytuacją opisaną w poprzednim punkcie;
- Czasowe wyłączenie danej podstrony w procesie wprowadzania zmian. Efekt jest podobny do jej usunięcia, ponieważ na danym URL-u nie znajduje się dotychczasowa treść, natomiast wyświetlana jest strona błędu 404;
- Zmiana reguły generowania URL-i lub zmiana silnika strony, która przynosi podobny efekt. Przykładowo, jeżeli zmienimy regułę z: www.przyklad.pl/kategoria/przykladowa-podstrona na www.przyklad.pl/przykladowa-podstrona (pomijając katalog pośredni, w postaci kategorii), stary link będzie generował błąd 404;
Przy powyższej zmianie reguły, bez wdrożenia poprawnych przekierowań, można doprowadzić do bardzo niebezpiecznej sytuacji, w której wszystkie dotychczas zaindeksowane linki dopasowane do tej reguły będą zwracać błąd 404.
- Komunikat na stronie 404 not found może powstać przez zwykłą literówkę czy wpisanie błędnego adresu przez użytkownika. Takich sytuacji nie da się kontrolować ani naprawić, jednak można spróbować ułatwić odbiorcy powrót we właściwe miejsce. O przyjaznych szablonach linków z błędami 404 przeczytasz w przedostatniej części tego wpisu.
Wpływ błędów 404 na pozycjonowanie
Błąd 404 co do zasady jest zjawiskiem niepożądanym z punktu widzenia SEO. Realny wpływ na widoczność strony internetowej pojawia się jednak zazwyczaj wyłącznie wtedy, gdy ich liczba staje się stosunkowo duża i zauważalna. Trafienie robota na taką stronę jest negatywnym sygnałem, jednak pojedyncze błędy 404 nie powinny decydować o pozycji danej podstrony w wynikach wyszukiwania Google.
Zupełnie inna sytuacja występuje w przypadku, gdy błąd 404 dotyczy istotnej podstrony z punktu widzenia pozycjonowania. Jeżeli na danym adresie, zaindeksowanym przez Google, błąd pozostanie odpowiednio długo, podstrona prędzej czy później wypadnie z rankingu.
Należy więc minimalizować liczbę błędów 404 oraz dbać o to, by nie pojawiły się one na żadnej podstronie istotnej z punktu widzenia strategii SEO.
Jak wykryć błędy 404?
Błąd 404 możesz zauważyć w prosty sposób, sprawdzając dowolny adres lub wchodząc w linki z wyszukiwarki (przyda się tutaj komenda site:www.przyklad.pl). Jeżeli strona jest bardziej rozbudowana, pozostaje skorzystanie z narzędzi analitycznych.
Google Search Console
Podstawowym i darmowym narzędziem, które przydaje się podczas poszukiwania adresów URL z błędem 404 jest Google Search Console. To podstawowe narzędzie analityczne, wskazujące na liczbę wyświetleń, kliknięć, poziomu klikalności (CTR) oraz średnią pozycję strony www. Posiada jednak również dodatkowe funkcjonalności, które umożliwiają zwiększenie kontroli nad witryną.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się, czy na Twojej stronie obecne są błędy 404, wystarczy w Google Search Console odnaleźć zakładkę Stan (w lewym pasku menu). Znajdziesz tam 4 możliwe komunikaty:
- Błąd
- Prawidłowe z ostrzeżeniem
- Prawidłowe
- Wykluczono
Podczas poszukiwania błędu 404 na stronie internetowej interesować nas będzie wyłącznie pierwsza zakładka. Warto zaznaczyć, że błąd 404 to nie jedyna nieprawidłowość, jaka może wystąpić na stronie, a dane w Google Search Console wskazują również problemy z serwerem, nieprawidłowe przekierowania i inne.
Na liście GSC szukać należy komunikatu Nie udało się odnaleźć przesłanego URL-a (404). Po kliknięciu tego komunikatu, wyświetli się lista stron, których adres URL zwraca błąd 404.
Screaming Frog
Bardzo dobrym narzędziem do badania stron internetowych pod kątem błędów 404 jest Screaming Frog. Należy zaznaczyć, że jest to co do zasady narzędzie płatne, a jego darmowa wersja umożliwia zbadanie do 300 podstron.
Screaming Frog pozwala na dokładniejszą analizę, ponieważ obejmuje również adresy niezaindeksowane jeszcze przez Google. Dane pobiera bezpośrednio ze strony i ma dostęp do wszystkich podstron. Wygodne opcje filtrowania i sortowania wyników pozwalają na uzyskanie pełnej listy stron z odpowiedzią 404 not found. Pozostaje jedynie wdrożenie odpowiednich przekierowań.
Pozostałe narzędzia
W wykrywaniu błędnej odpowiedzi http pomóc mogą również narzędzia analityczne wykorzystywane w procesie pozycjonowania witryny. Doskonałym przykładem jest Ahrefs, który umożliwia badanie linków przychodzących (z zewnętrznych źródeł) oraz wychodzących (obecnych na analizowanej stronie www) pod kątem występujących odpowiedzi serwera wskazujących na 404 error.
Rodzaj odpowiedzi serwera w przypadku określonej strony (prawidłowy - 200, przekierowanie 301 i inne, błąd 404 itd.) możesz sprawdzić również w narzędziu HTTP Status, jednak linki do sprawdzenia wklejane są ręcznie - nie ma możliwości skanu całej strony. Jest do dobre rozwiązanie dla niewielkich serwisów internetowych.
Jak naprawić błąd 404?
Podstawowym sposobem na pozbycie się błędu 404 ze strony, jest wdrożenie przekierowań 301 (w niektórych przypadkach będzie to przekierowanie 302). Prowadzą one do automatycznego przeniesienia użytkownika z błędnego adresu URL na nowy, zawierający poprawną treść. W sytuacji, gdy błędny link nie jest zaindeksowany przez Google oraz istnieje w jednym lub niewielu miejscach na stronie internetowej, można po prostu podmienić go na poprawny URL. W większości przypadków przekierowanie okazuje się jednak koniecznym sposobem na występujący kod 404.
Sposoby na przekierowanie strony 404
W zależności od technologii wykonania strony www, silnika lub ewentualnie rodzaju systemu CMS, przekierowania można wdrażać w odmienny sposób:
- Podstawowym sposobem na dodanie przekierowań jest ich implementacja w pliku .htaccess. Należy w nim wskazać na poprzednią podstronę oraz dodać miejsce docelowe. Istnieje kilka podstawowych rodzajów kodów przekierowujących dla .htaccess, które działają na różnych silnikach bądź systemach.
Przykładowe reguły dla przekierowań w .htaccess
- Redirect 301 /przykladowa-podstrona https://przyklad.pl/przykladowa-podstrona-2
- RewriteRule przykladowa-podstrona https://przyklad.pl/przykladowa-podstrona-2 [R=301,L]
- RewriteRule ^przykladowa-podstrona$ /przykladowa-podstrona-2 [R=301,L]
- redirectMatch 301 ^/przykladowa-podstrona$ https://przyklad.pl/przykladowa-podstrona-2
- W przypadku korzystania z Wordpressa warto zainteresować się dodatkiem Yoast SEO, który w pełnej wersji oprócz wsparcia w optymalizacji pod wyszukiwarki, umożliwia dodawanie przekierowań. Można również skorzystać z wtyczek służących wyłącznie do tego celu (np. Redirect 301).
- W przypadku korzystania z innych CMS-ów, jeżeli nie chcesz wprowadzać reguł ręcznie w pliku .htaccess, pozostaje znalezienie odpowiednich dodatków/modułów, umożliwiających łatwe wdrażanie przekierowań.
Niektóre systemy zarządzania treścią mają wbudowane moduły przekierowań dla strony 404 - np. Shoper (dedykowany e-commerce) posiada osobną zakładkę służącą do tego celu. W niektórych CMS-ach można również liczyć na automatyczne przekierowania w razie zmiany nazwy kategorii, produktu czy tytułu danej podstrony.
Jaki powinien być adres przekierowania stron 404?
Możliwości jest kilka, ponieważ od źródła błędu 404 zależy sposób naprawy sytuacji.
- Jeżeli pojawiający się kod odpowiedzi error 404 dotyczy sytuacji, w której dana podstrona ma nowy adres URL (ręczna jego zmiana, aktualizacja nazwy produktu/kategorii), przekierowanie 301 należy wykonać z nieaktualnego adresu na obecny.
- Jeżeli błąd 404 dotyczy strony, która została usunięta i nie ma odpowiednika (np. usunięcie produktu ze sklepu) najlepiej przekierować na podstronę o poziom wyżej w architekturze strony - może to być kategoria, do której produkt należy. W przypadku braku takiej możliwości, można dokonać przekierowania na stronę główną.
- Jeżeli problem dotyczy podstrony z błędem 404 czasowo nieaktywnej, zamiast przekierowania 301 (na stałe) można wykonać przekierowanie 302 (tymczasowe). Dzięki temu roboty Google nie będą "przywiązywać się" do nowego adresu. Innymi słowy, przekierowanie 302 przekazuje informację, że dany adres URL zwracający error 404 zostanie wkrótce przywrócony.
Zapewnij użytkownikowi to, czego szuka, pomimo błędu 404
Choć najlepszym rozwiązaniem sytuacji, w której użytkownik widzi na ekranie komunikat 404 not found jest przekierowanie go na prawidłowy adres, nie zawsze da się kontrolować wszystkie pojawiające się nieprawidłowości. Dodatkowo, jeżeli problem dotyczy błędów po stronie użytkownika, nie da się ich w żaden sposób nadzorować. Nieuniknionym efektem jest pojawienie się błędu 404. Kluczowy dla zatrzymania odbiorcy na stronie jest wówczas szablon strony błędu.
Pomysłów na zaprojektowanie takiej podstrony może być bardzo wiele. Dobrym rozwiązaniem jest zaproponowanie użytkownikowi innych treści w postaci linków pod informacją o błędzie. Może to pomóc w pozostaniu odbiorcy w obrębie witryny. Innym sposobem na uzyskanie podobnego efektu jest umieszczenie na podstronie z odpowiedzią serwera 404 wyszukiwarki, która umożliwi znalezienie poszukiwanej treści. Można również przekierować użytkownika na stronę główną.
Niezależnie od powyższych sposobów, w zachęceniu użytkowników do dalszego korzystania ze strony pomóc może:
- Umieszczenie wyjaśnienia powodu powstania błędu,
- Poinformowanie użytkowników o dalszych krokach,
- Dodanie ciekawej lub zabawnej grafiki.
Konstrukcja, na jakiej opiera się strona zwracająca kod błędu 404 nie ma większego znaczenia dla pozycjonowania, jednak wpływa na zachowanie odbiorców na witrynie.
404 not found - pożegnaj błędy na swojej stronie
Błąd 404 stanowi negatywny sygnał dla użytkowników oraz robotów Google i zawsze warto naprawić pojawiające się nieprawidłowości, zwłaszcza jeżeli ich liczba rośnie. Nie musisz oczywiście od razu panikować i drżeć o pozycje swoich stron, jednak warto monitorować kody odpowiedzi serwera w Google Search Console i wdrażać odpowiednie poprawki.
Jeżeli szukasz profesjonalnej pomocy w pozycjonowaniu strony oraz chcesz naprawić pojawiające się błędy 404, skontaktuj się z nami. Wypełnij formularz kontaktowy lub zadzwoń i poznaj naszą ofertę!