Spis treści

Wojtek Kardyś: Czy wirtualni influencerzy śnią o fejmie na Instagramie?

Czas na ewolucję. Wzloty i upadki w marketingu influencerskim przedstawione przez Wojtka pokazują zarówno dobrą, jak i gorszą stronę tego trendu.

Punktem wyjścia była twórczość Banksy'ego, za którego pośrednictwem prelegent pokazał idealny schemat, jakim powinien podążać współczesny przedstawiciel influencer marketingu. Według Wojtka obecnie widoczny jest trend wtórności. Brakuje oryginalności i kreatywności w działaniach marketingowych. Na pierwszy plan wysuwa się nachalne, spamerskie i nienaturalne przedstawianie produktu. Współpraca z influencerami czasem okazywała się po prostu… niewypałem ;) Dlatego właśnie zaistniała potrzeba, żeby stworzyć kogoś, nad kim mielibyśmy w 100% kontrolę. Tym samym powstali wirtualni influencerzy. Byli oni obecni już kilka lat temu (brand hero Orange - Serce i Rozum).

Obecnie profile wirtualnych influencerów często są opiniotwórcze, przełamują bariery oraz konwenanse i, można powiedzieć, kreują naszą rzeczywistość. Wojtek Kardaś zainspirowany słowami Elona Muska pokazuje, że współczesny świat influencerów potrzebuje wariatów, którzy przełamią wszechobecną nudę i marketingową wtórność.

Rafał Szymkowiak: Ile contentu, a ile marketingu?

Prawnik z sąsiadującej z nami części Poznania (pozdrawiamy z Górczyna!) przywołał znane, ale chyba niedoceniane narzędzie - Google Trends i tendencje związane z pytaniami zadawanymi przez użytkowników. Informacja o tym, że w 2019 roku użytkownicy wyszukiwarki Google chcieli poznać odpowiedź na pytanie, jak uzyskać zwrot podatku, sprawiła, że prelegent zdecydował się wykorzystać potencjał drzemiący w content marketingu. Według prawa adwokat nie może reklamować czy promować swojej działalności, ale może dzielić się merytoryczną wiedzą na temat danej gałęzi prawa.

Czerpiąc wiedzę od specjalistów ds. komunikacji, marketingu i reklamy, w kancelarii wykorzystano stworzony przez siebie content w ujęciu marketingowym. Towarzyszyły mu dwie wartości: konsekwencja i spójność. Merytoryczne artykuły, personal branding, elementy identyfikacji wizualnej, pokazanie, że prawnik ma ludzkie cechy i potrafi myśleć tak, jak klient. Efekt? 10-krotny wzrost liczby klientów. To mówi samo za siebie!

Jarosław Sieradzki: Bezpieczne SEO dzięki nauce

Choć Maciej Kautz zapowiedział, że Jarosław z twarzy jest podobny zupełnie do nikogo, a prelegent sam zaznaczył, że czasem anonimowość jest dobrą rzeczą - trzeba stwierdzić, że takie określenie nie sprawdzi się w przypadku brandu. Chodzi w końcu o to, żeby nasza firma, biznes czy marka, była popularna. Dlatego właśnie trzeba znaleźć w SEO kilka elementów, które nas interesują i rozwijać wiedzę w tej kwestii. Warto wyznaczać cele, podejmować decyzje i odpowiadać za konsekwencje.

Istotna jest optymalizacja, link building i content, ale bez absurdalnych kroków, jak np. nienaturalne wciskanie fraz kluczowych do tekstu:

Litwo! Ojczyzno moja, ile Cię trzeba cena za wczasy na Litwie, ten tylko się dowie, kto Cię stracił…

Jarosław podkreślił także istotę link buildingu, wskazując, że najbardziej warto linkować w artykułach sponsorowanych, na zapleczach (+ PBN).

Wojtek Mazur: Wirusowy content marketing? A komu to potrzebne?

Na początku bijemy brawa za parafrazę jednego z naszych ulubionych memów ;) Tym samym dziękujemy za praktyczne wskazówki, jak robić popularny content marketing. Zejdźmy na chwilę na ziemię. Wnioski z aktualnej sytuacji wyszukiwarki Google są trochę… dobijające. W sieci jest coraz więcej contentu, ale coraz gorszej jakości tekstów i tym samym niestety coraz trudniej o link. Nienaturalne i nieprzemyślane linkowanie, teksty z błędami, brak odpowiedniej narracji - to niestety standard...

Teksty nie są pisane wyłącznie na strony internetowe czy serwisy blogowe. Istotną rolę odgrywają media, dziennikarze i blogerzy, czyli inni, oprócz copywriterów, twórcy internetowej treści w danej branży. Dla nich nasza strona ma być źródłem unikatowych danych. Dane to historia, a historia to pożądane dzisiaj newsy. Nie wszystkie są jednak wartościowe i wprowadzające coś ciekawego do naszego życia (przykład artykułu o libacji na skwerku). To symbol treści “robionych” na szybko - podejście na ilość, a nie na jakość.

Przed tworzeniem contentu należy zadać sobie pytania:

  • Kim są odbiorcy Twoich treści?
  • Jakich treści potrzebują Twoi klienci?

Wojtek Mazur podpowiedział cechy skutecznej kampanii content marketingowej:

  • DOBRY POMYSŁ
    (Czy temat wzbudza emocje? Czy jest na niego właściwy moment? Czy ten temat opowiada jakąś historię?)
  • INTERESUJĄCE DANE
    (Kogo mogą zainteresować treści? Czy są one unikatowe? Czy wywołują zaskoczenie?)
  • DYSTRYBUCJA
    (Warto promować stworzone przez siebie treści w social mediach, newsletterze, ale coraz częściej głównym kanałem jest wysyłka mailowa w informacji prasowej).

Content marketing nie równa się link buildingu. Content marketing to dawanie wartości, jakości. To treść skierowana do grupy docelowej: klientów, dziennikarzy i twórców treści w branży. Gdy mamy dobry content, wówczas możemy uskutecznić dobre linkowanie, ponieważ, jak twierdzi Wojtek Mazur: linki powinny być efektem ubocznym świetnego contentu (Wojtek użył innego słowa:)).

Dawid Adach i Michał Szymański: Baidu SEO - jak wykorzystać astronomiczny potencjał chińskiego Internetu

Dawid i Michał podkreślili, że Chinami trzeba się zainteresować. Opowiedzieli nam historię powstania Baidu, podkreślili, że w tym kraju najważniejszą wartością w biznesie jest relacja i różnica kulturowa. Jednocześnie podpowiedzieli, że to nie jest chiński odpowiednik Google. Baidu to Google, Facebook, Google Maps, Spotify, Wikipedia, Medium, Youtube i Quora w jednym. I, choć jest to rynek szalenie trudny, to jest ogromny! I można, a nawet trzeba, znaleźć w nim potencjał.

Chcąc wejść na ten rynek, warto między innymi mieć:

  • stronę w języku chińskim,
  • lokalnego partnera w Chinach,
  • serwery w Hong Kongu,
  • statyczną stronę.

Robert Marczak: Na początku było słowo

Fan sztuki nowoczesnej opowiedział o contencie na przykładzie renesansowych obrazów. Robert Marczak podpowiedział nam, że 91% marketerów wykorzystuje content marketing w dotarciu do klienta B2B. Jednak tylko 37% firm rynku globalnego ma spisaną strategię SEO content. W Polsce zdecydowanie mniej. Warto zadać sobie pytania:

  • Czy Twoje treści realizują cele biznesowe?
  • Kto jest Twoim konkurentem w wyszukiwarce Google?
  • Jaka jest konkurencja na kluczowe frazy opisujące Twój biznes?
  • Jakie są treści na stronie konkurencji?

Następnie przeanalizuj pokrycie tematyczne, dostarczaj użytkownikowi określoną wartość, stosuj słowa i frazy współistniejące, wyprzedź konkurencję. Pamiętaj jednak, że content zaczyna pracować po jakimś czasie. Potrzeba cierpliwości, aby pojawiły się efekty. Podpisujemy się pod tym!

Barbara Stawarz-García: Promocja w czasach pandemii. Jaki powinien być content marketing w 2021 roku?

Nikt nie spodziewał się tego, co nas spotkało. 8/10 firm ucierpiało wskutek pandemii. Ale w tym czasie wzrosły umiejętności aż 76% przedsiębiorców w obszarze social mediów, SEO, analizy danych i w umiejętności posługiwania się językami obcymi.

Prelegentka podpowiedziała zatem 3 elementy skutecznego content marketingu w czasach pandemii:

  1. Personalizacja: 75% użytkowników oczekuje spójnej komunikacji we wszystkich kanałach. Okazuje się, że w trakcie pandemii można budować świadomość marki. Na przykład biuro podróż, zamiast sprzedawać bilety do kraju, do którego i tak nie można polecieć, może zadbać o zbudowanie właśnie tej świadomości marki.
  2. Empatia + zaufanie: trudne czasy sprawiły, że trzeba być empatycznym wobec konsumenta. Barbara Stawarz-García zaleca wiarygodność, rozwiązywanie problemów, czas, wysiłek. Teraz język w komunikacji jest ważniejszy niż kiedykolwiek. Należy poświęcić więcej czasu i większy budżet na działania contentowe. Pytania pomocnicze: co myśli i co czuje mój konsument? Co widzi? Co mówi i co robi? Co słyszy?
  3. Zwinność i skuteczność: content marketing to działanie długofalowe, regularne i konsekwentne, ale to także czas, żeby wdrażać dodatkowe rozwiązania.

Łukasz Rogala: Strategia SEO First - dlaczego SEO powinno być wspólnym mianownikiem wszystkiego, co robisz w firmie

Na początku Łukasz podkreślił, że klasyczne SEO jest martwe. SEO, które zapomina o celach biznesowych, również jest martwe. SEO, które skupia się tylko na tworzeniu treści, zgadnijcie co: jest martwe. Nowe SEO to z kolei SXO - Search Experience Optimization.

Łukasz Rogala pytał: czy my naprawdę robimy marketing? Odpowiedział, że nie. My tworzymy momenty. Ruch organiczny jest spychany coraz niżej i trzeba bardzo o niego walczyć. Prelegent podkreślił, że SEO to wspólny mianownik wszystkiego, co się dzieje w firmie. Mamy tworzyć momenty, szukać opcji ich wykorzystania, analizować co i jak sprzedajemy, dzielić użytkowników na nowych i powracających, zrozumieć, do jakich momentów ci użytkownicy wracają.

Łukasz Rogala

Łukasz powiedział także o zapytaniach brandowych i generycznych, zaznaczając jednocześnie, że w internecie nikt nie ma czasu - należy dać użytkownikom odpowiedź już na początku artykułu. Warto wejść w buty użytkownika, zastanowić się, o co jeszcze może on zapytać. W dodatku należy rozprawić się z mitem długości - otóż, nie wszystko, co długie, jest fajne.

Kris Nowak: Temat to nie wszystko - jak stworzyć unikatowy format podcastu?

Jest boom na podcasty - Kris Nowak opowiadał, jak wykorzystać taką formę komunikacji we współczesnym marketingu. Przez ostatnie 2 lata ten trend w ogóle nie zwalnia. Pojawiają się jednak podstawowe błędy: zapraszanie tych samych gości i zadawanie im tych samych pytań. Jak się wyróżnić? Można stworzyć trailer, zatrudnić znanego lektora lub aktora, wpłynąć na zmysł słuchu i pobudzać wyobraźnię słuchaczy. Kris Nowak podpowiada, że warto określić, wokół czego można zbudować podcast i dać upust swojej kreatywności.

Szymon Słowik: Audyt SEO bez tajemnic

Przychodzi mechanik, otwiera maskę samochodu, sprawdza, czy są pod nią jakieś usterki, błędy, czy wymienić jakiś części i przede wszystkim wie, jaki jest punkt docelowy danego problemu. W przypadku SEO jest inaczej. Mamy do czynienia z opowiadaniem historii i analizą całego SEO, czyli wszystkich elementów i czynników optymalizacyjnych. I, jak to się mówi, każdy detal ma znaczenie - trzeba wprawnego oka, żeby znaleźć szczegóły i przeprowadzić profesjonalną analizę.

Taki audyt robiony jest przede wszystkim dla strategii SEO. Powinien być oparty o współczesną wiedzę:

  • Czy strona jest crawlowana?
  • Czy strona jest poprawnie indeksowana?
  • Czy treści strony są dobrze widoczne przez Google?

Porady od Szymona:

  • wydzielona strona dla każdej istotnej frazy,
  • ekspozycja najważniejszych podstron,
  • budowa menu,
  • subdomeny / podkatalogi.

Odnośnie do contentu:

  • Thin content / słowa kluczowe,
  • Google HummingBird, Panda, Word2Vec, AI,
  • Czy treści wyczerpują temat, czy są dopasowane do wyszukiwanych haseł i do intencji użytkownika?
  • Czy grafiki mają potencjał i są zoptymalizowane pod Image Search?
  • Czy posiadamy użyteczne treści (wideo)?
  • Analiza profilu linków (przede wszystkim ujęcie jakościowe).

Jednocześnie prelegent podkreślił, że narzędzia pomagają nam przeanalizować tysiące podstron. Roczny koszt za tego typu narzędzia wynosi od 15 do 30 tysięcy złotych. Darmowe audyty SEO psują rynek. Albo wybierasz profesjonalizm, albo… cebula-deal ;)

Tomasz Stopka: Treść, SEO i usługi Google, czyli przepis na większą ilość ruchu

Tomasz lubi treści jakościowe. Google też je lubi. Ogólnie - wszyscy lubią treści. Wszyscy zachęcają, żebyśmy “robili” treści: poradniki, porównania, newsy, oceny, plotki, przecieki, nowinki, rankingi, raporty, wyjaśnienia, artykuły. Do użytkownika można jednak dotrzeć również innymi sposobami.

Tomasz Stopka sprzedał pomysł wykorzystywania w SEO kanału Google News i Google Discovery. To darmowe usługi, które mogą zapewnić nam widoczność w Google. Ruch w Google News można budować poprzez wykupienie wpisu sponsorowanego w serwisie, który jest tam już dostępny, współpracę z PAP, wysyłanie notek prasowych lub zbudowanie własnego serwisu treściowego (co jest czasochłonne i drogie, ale skuteczne w dłuższej perspektywie). Tomek podkreślił dwa razy, że gra jest warta świeczki. Wierzymy mu :)

Damian Sałkowski: Big Data w SEO. Czego nauczyłem się o SEO, gapiąc się miesiącami w terabajty danych

Żyjemy w czasach, w których tworzy się algorytmy, które mają za zadanie zrozumieć inne algorytmy. Damian faktyczne przeanalizował terabajty danych, żeby wytłumaczyć nam, jak te algorytmy rozumieją content, który tworzymy. Obala mity, mówiące, że Google lubi dłuuuugie treści - Damian Sałkowski sprawdził to i, jak się okazuje, średnia długość artykułów w TOP10 jest taka sama i wynosi około 6k zzs. Długość artykułu nie koreluje z jego widocznością.

Poruszył również kwestię algorytmu BERT, pozycji 0, szybkości ładowania stron i wersji mobilnych oraz pojęcia estymacji.

Damian Sałkowski

Mariusz Bacic i Jarosław Dudek: Problemy i wyzwania w SEO oraz ich nietypowe rozwiązania

SEO… Z czym to się je? Prelegenci dosłownie dali nam przepis na pozycjonowanie stron internetowych. W 18 minut wrzucili do jednego garnka zagadnienia związane z monitoringiem zmian, procesem walki z kanibalizacją, strategią zbierania nisko wiszących owoców oraz ruchem ogranicznym i popularnym PAA (people also ask), która jest kopalnią wiedzy o contencie, inspiracją i zbiorem pytań, dzięki którym można zdobyć przewagę nad konkurencją.

Robert Niechciał - Jak podejmować mądre decyzje w SEO?

Pandemia w 2020 roku wymusiła i przyspieszyła transformację biznesów prowadzonych online. Dynamicznie zmieniły się nawyki konsumentów, którzy deklarują chęć dokonywania zakupów w sieci (aż 73% badanych!). Robert Niechciał nawiązywał do filozofów: Sokratesa, Platona, Arystotelesa i Kartezjusza oraz zadawanych przez nich pytań lub stwierdzeń, typu:

  • Nie wiem, czego nie wiem
  • W każdej opinii jest prawda i fałsz
  • Aby coś opisywać, powinieneś to obserwować

Te wyrażenia idealnie odzwierciedlają procesy zachodzące w SEO.

Istnieje kilka przepisów na sukces w pozycjonowaniu: content + link building + optymalizacja on site. Ostatecznym efektem jest mocne trzymanie kciuków ;) Prelegent odpowiedział jednak 5 punktów strategicznych w SEO:

  1. Semantyka
  2. Klasteryzacja,
  3. Połączenie SEED,
  4. Test jednej zmiennej,
  5. Wyznaczanie wartości brzegowych dla branży

Katarzyna Sowicka: Dlaczego Twój content marketing nie żyje?

Witajcie w prosektorium. Na początku poznajcie przyczyny śmierci content marketingu według Katarzyny Sowickiej:

  • low quality content,
  • słabe SEO,
  • pochopna ocena efektów,
  • brak dystrybucji i promocji,
  • brak tekstów,
  • strategia, a raczej jej brak.

Dostaliśmy jednak poradę, w jaki sposób analizować content konkurencji:

  • Określić benchmarki
  • Wygenerować raport słów kluczowych z użyciem dostępnych narzędzi
  • Zbadać momenty na stronie konkurencji dotyczące “żyjących” treści
  • Wykonać audyt contentu
  • Ocenić jakości contentu
  • Stworzyć contentu na nowo

Do oceny jakości tekstu zadajmy sobie pytania:

  • Czy tekst jest oryginalny?
  • Jaką ma liczbę słów?
  • Czy posiada uszkodzone lub niskiej jakości linki?
  • Czy zawiera błędy formatowania, błędy gramatyczne i stylistyczne?
  • Czy są w nim niedokładne informacje?
  • Czy treść daje wartość odbiorcy?

Grzegorz Miłkowski: Generowanie leadów za pomocą blogów i portali firmowych. Jak prowadzić media własne, żeby konwertowały na Twój biznes

Content to treść, kontekst i produkt. Marketing to targetowanie, analiza i konwersja. Grzegorz Miłkowski w zabawny sposób obalił mity dotyczące treści na stronach internetowych.

  1. KAŻDY potrafi pisać - nie, nie każdy. Cieszymy się, że Grzegorz o tym wspomniał. Dobrze napisana treść to podstawa, na której buduje się efektywność content marketingową.
  2. Moich klientów interesuje KAŻDY szczegół produktu - nie, nie interesuje. Tzw. klątwa eksperta i dzielenie się wszystkim, co wiemy o marce, usłudze lub produkcie, okazuje się błędem. Klienta interesują jego własne problemy. Chce znaleźć sposób na ich rozwiązanie.
  3. NIKT nie zwraca uwagi na przecinki - my zwracamy ;) I, jak się okazuje, WSZYSCY zwracają na nie uwagę! (Przykład: “jedzcie dzieci”, a “jedzcie, dzieci”, “operować nie można, czekać!” a“operować, nie można czekać!”)
  4. Na mojej stronie mogę pisać, co MI się podoba - nie, nie możesz. Albo, jak mówi Grzegorz: tak, możesz, ale czy powinieneś?
  5. W mojej branży content się NIE sprawdzi - sprawdzi się! Grzegorz Miłkowski pokazał, że na szczęście można tworzyć wartościowy content nawet o gwoździach - uwzględniając kontekst z życia klientów.
  6. Analityka jest dla FRAJERÓW. Wcale nie! Można rozpocząć pisanie tekstu nawet w Exelu, czyli przeanalizować słowa kluczowe z ich potencjałem na wyszukiwanie i stworzyć schemat artykułu, co jest bardzo pomocne w napisaniu wartościowych tekstów.

Grzegorz, jak Ty nam zaimponowałeś tym wystąpieniem :) Gratulujemy tym samym zwycięstwa I Love SEO & Content 2020! Jak widać, sprawdza się powiedzenie, że ostatni będą pierwszymi.

Grzegorz Milkowski

Głowa przepełniona wiedzą. Palące się klawiatury od notatek. Gardła zdarte od dyskusji w trakcie przerwy. Wypite litry kawy. Zupełnie inny format prelekcji. Tegoroczna konferencja I Love Marketing 2020 zaskoczyła nas wszystkich, ale nie wpłynęło to na jej wartość merytoryczną. Cieszymy się, że mogliśmy wziąć w niej udział!