Spis treści

Co to jest konwersja?

Konwersją nazywamy działanie, które ma na celu zamianę użytkownika biernego w aktywnego. Konwersja zachodzi wtedy, gdy dokona on zakupu, zainteresuje się usługą, kliknie link czy zapisze się do newslettera.

Odpowiednio dobrana i wdrożona konwersja ostatecznie przekłada się na zysk, nie tylko dla sklepów i stron internetowych, ale także prowadzonych przez specjalistów szkoleń online, którzy chcą nawiązać kontakt z potencjalnym klientem i sprzedać za pośrednictwem internetu swoją wiedzę.

co to jest konwersja

Czym w takim razie jest konwersja? To proces, który zachodzi wtedy, gdy uda się przyciągnąć zainteresowanie użytkownika - przez wpisy, wygląd strony, tekst, grafikę, newsletter. Chodzi o to, aby pozyskać odbiorców, którzy zostaną na dłużej i staną się nie tylko przelotnymi bywalcami strony, ale aktywnymi użytkownikami oraz klientami. Jeśli oczekujesz takich efektów u siebie, to zadbaj o odpowiednią optymalizację i pozycjonowanie stron www.

Co to jest wskaźnik konwersji?

Współczynnik lub wskaźnik konwersji to pojęcie określające ilość konwersji, które zaszły, na liczbę osób odwiedzających stronę. Wynik pomaga określić efektywność strony i ilość odwiedzających, którzy dokonali zakupów lub w inny sposób zareagowali na ustalony cel konwersji.

współczynnik konwersji

Cele konwersji

Konwersja celu jest ważnym elementem strategicznym, który pozwoli stworzyć założenia strony lub sklepu internetowego i optymalizacji witryny. Pomoże określić strategię działania skierowane do danej grupy docelowej. Ustalone cele konwersji pomogą zamienić użytkowników w aktywnych klientów.

Cele konwersji mogą być różne - w zależności od profilu działalności firmy. Celem w sklepie internetowym będzie sfinalizowanie zakupu, dla stron internetowych - skorzystanie przez klienta z usługi lub po prostu nawiązanie relacji z firmą (np. przez kontakt lub newsletter). Celem konwersji jest nie tylko jednorazowa wizyta. Chcemy, aby użytkownik/klient zapamiętał stronę, został na niej możliwie jak najdłużej, skorzystał z oferowanej usługi, ale też, aby powracał i dokonywał kolejnych transakcji.

Jakie cele może mieć konwersja?

  • Dokonanie zakupu przez klienta
  • Jak najdłuższe pozostanie na stronie przez użytkownika
  • Powracanie na stronę
  • Zarejestrowanie konta klienta
  • Zapisanie do newslettera
  • Pozostawianie swoich danych kontaktowych
  • Wypełnienie formularza, statystyk, ankiet, badań
  • Kliknięcie na baner reklamowy udostępniony na stronie
  • Obejrzenie filmu znajdującego się na stronie
  • Oglądanie i klikanie w grafiki i infografiki, pobieranie ich
  • Przechodzenie do podstron w obrębie witryny www
  • Udostępnianie dalej przez klienta np. artykułu lub produktu w mediach społecznościowych
  • Pobieranie darmowych grafik, plików pdf czy e-booków, które są dostępne na stronie.

Cele konwersji ustala się w Google Analytics, a poszczególne elementy wdraża się za pośrednictwem Google Tag Manager.

Optymalizacja współczynnika konwersji

Optymalizacja konwersji (ang. Conversion Rate Optimization - CRO) to wszelkie działania na stronie, które mają poprawić ogólny współczynnik konwersji. Ten ostatecznie ma się przełożyć na proces zakupowy, kontakt z klientem i jego późniejszy powrót na stronę. Optymalizację konwersji powinno poprzedzić wytyczenie celów, określenie, kto jest odbiorcą treści, usług czy produktów, które widnieją na stronie. Odpowiednia optymalizacja ma realizować te cele i dostosować wygląd oraz treści zamieszczone na stronie do potrzeb klienta/odbiorcy. Ostatecznym ich wynikiem ma być zadowalający współczynnik konwersji. Optymalizacja konwersji nazywana jest także strategią CRO i zmierza do poprawy na stronie wszelkich elementów, które pomogą osiągnąć zamierzony cel.

CRO warto połączyć z optymalizacją SEO, gdyż ruch organiczny i wzmożone działania ze strony odbiorców zwiększają szansę na konwersję. Ponadto roboty Google przy indeksowaniu strony biorą pod uwagę czynniki behawioralne. Optymalizacja konwersji łączy się z SEO oraz z analityką internetową, User Experience (UX) i SXO, dlatego przy wdrażaniu celów należy brać te aspekty pod uwagę.

Wygląd strony i jej funkcjonalność dostosowana do odbiorcy

  • Doświadczenie użytkownika - pierwsze wrażenie ma duże znaczenie. Wygląd strony, jej intuicyjność, przystępne funkcje oraz ogólny design wpływają na pozytywne wrażenia użytkownika, który dzięki temu może zdecydować się na dokonanie procesu zakupowego. Strony, które nie mają interesującej szaty graficznej, ich obsługa jest niejasna, źle się wyświetlają na urządzeniach mobilnych - będą generowały niski współczynnik konwersji. Dlatego ważne jest, aby popracować nad optymalizacją doświadczeń użytkownika (SXO), która wpływa na konwersję.
  • Strona jasna i intuicyjna - każdy z elementów na stronie powinien działać poprawnie, proces zakupowy czy kontaktowy musi być klarowny i zwięzły. Użytkownika nie mogą rozpraszać wyskakujące okienka reklamowe lub funkcje, które są niesprawne. Nawet jeśli dokonał on wyboru i umieścił w koszyku produkty, które go zainteresowały, to nie dokończy procesu zakupowego, jeśli strona w ostatnim etapie będzie dla niego podejrzana. Witryna www musi być użyteczna, dobrze skonstruowana przez jasne menu i odpowiednią nawigację. Przejrzysty interfejs sprawia, że użytkownik chce pozostać na stronie.
  • Minimalistyczny wygląd, jasne komunikaty - strona, która zawiera zbyt wiele grafik, krzyczących banerów czy jaskrawych barw, będzie powodowała przebodźcowanie, a potencjalny klient nie będzie chciał na niej zostać. Warto stosować jasne komunikaty np. o zniżkach, promocjach, nowych ofertach, które rzucają się w oczy. Trendy w projektowaniu stron internetowych pokazują, że najlepiej sprawdzają się takie witryny, które są przejrzyste i intuicyjne, o jasnych barwach i zwięzłych komunikatach.
  • Grupa docelowa - wygląd strony, oferta, treści, grafiki czy zdjęcia - te wszystkie elementy muszą pod względem contentu i designu trafić do określonej grupy docelowej. Jeśli potrzeby klientów zostaną źle sprecyzowane, to będzie to negatywnie wpływało na współczynnik konwersji.
  • Szybkość ładowania strony - witryna, która długo się ładuje lub nie wyświetla niektórych podstron, będzie generowała współczynnik odrzuceń, a tym samym nie będzie konwertowała. Istnieje ryzyko, że zniecierpliwiony użytkownik opuści stronę, jeśli szybko nie zobaczy ekranu głównego.

Bezpieczne, szybkie i dogodne zakupy

  • Szyfrowany protokół SSL - certyfikat bezpieczeństwa zdecydowanie poprawia komfort przebywania na stronie, a w przypadku sklepów internetowych SSL jest wręcz niezbędny. Ten element oddziałuje także na zaufanie wobec marki i wpływa na poczucie bezpieczeństwa użytkownika, który na stronie ma pozostawić swoje dane.
  • Opinie w sieci - pozytywne opinie pogłębiają rzetelność i zaufanie do firmy. Użytkownik chętniej skorzysta z usług przedsiębiorstwa, które cechuje się dobrymi opiniami w sieci.
  • Cross-selling i up-selling - sprzedaż krzyżowa i uzupełniająca to kolejne czynniki, których zadaniem jest zmaksymalizowanie zysków. Taką opcję warto wprowadzić w sklepie internetowym i proponować klientowi artykuły dodatkowe lub podobne, ale np. z uwzględnieniem wyższego i niższego przedziału cenowego.
  • sprzedaż krzyżowa cross selling

    źródło: www.mebloteka24.pl

  • Uproszczony sposób zakupowy - użytkownik, który już zdecyduje się na zakup, powinien przez ten proces zostać przeprowadzony możliwie jak najszybciej. Dobrze sprawdzają się ikony, które informują klienta o tym, ile kroków będzie musiał wykonać, aby sfinalizować transakcję.

infografika przy zakupach online

źródło: www.leader-gsm.pl

Pozycja eksperta, budowanie rzetelności marki i sprawna komunikacja z użytkownikiem

  • Branżowe treści - pozycja eksperta zwiększa wiarygodność, ale też ułatwia klientowi dokonanie ostatecznego wyboru. Eksperckie treści blogowe nie tylko budują content, który jest potrzebny do pozycjonowania strony, ale też udostępniają branżową wiedzę, rozwiewają wątpliwości, wzbogacają o nowe zagadnienia i umożliwiają dokonanie wyboru (chociażby przez artykuł o tematyce dotyczącej tego, którą pilarkę wybrać). Warto dzielić się wiedzą właśnie na swojej stronie. Użytkownicy mogą trafić na witrynę przez słowa kluczowe i zapytania, które zostały umieszczone w treści, a jeśli tekst im się spodoba, to istnieje prawdopodobieństwo, że będą się nim dzielić np. w mediach społecznościowych. Content w dużym stopniu może wpłynąć na podniesienie współczynnika konwersji.
  • Unikatowy content - treści nie mogą być skopiowane z innych stron. Content na stronie musi być unikalny. Ważne jest, aby wiedzieć jak pisać teksty SEO, by były przystępne dla użytkowników i robotów wyszukiwarek. Jest to ważny element nie tylko konwersji, ale też pozycjonowania strony. Witryna, w której występuje duplikat wewnętrzny i zewnętrzny, straci zaufanie użytkowników, ale też robotów indeksujących. Twórz treści spójne i skierowane do danego odbiorcy, dziel się wiedzą oraz personalizuj opisy produktów. Zastanów się, jakich treści może oczekiwać odbiorca i jaką wiedzę z nich pozyskać.
  • Optymalizacja zdjęć - ważne jest dobre zatytułowanie zdjęć, zwłaszcza poprawne opisanie atrybutu alt. Ponadto zdjęcia powinny być zachęcające i umożliwiające dokładne obejrzenie produktu z każdej strony. Jednocześnie grafiki muszą mieć optymalną wielkość, aby nie spowalniały szybkości ładowania strony.
  • możliwośc przybliżenia zdjęcia konwersja

    źródło: www.leader-gsm.pl

  • Wideo - krótki film o firmie, produkcie, montażu czy sposobie jego działania, to kolejny czynnik, który wpływa na konwersję strony www. Wideo umieszczone na stronie przy niektórych produktach może wpłynąć na ostateczną decyzję o dokonaniu zakupu.
  • Optymalizacja nagłówków - dotyczy nie tylko prawidłowych oznaczeń h1-h3, ale też nazewnictwa. W tytułach i nazwach produktowych nie stosuj skrótowych informacji. Artykuł, opis kategorii czy produktu powinien być prawidłowo napisany z użyciem fraz kluczowych, long tail i specyfikacji produktowej.
  • Komunikacja - szybka i wyczerpująca odpowiedź na wątpliwości klienta przyczynia się do zwiększenia współczynnika konwersji. Ponadto komunikacja w czasie rzeczywistym (live chat lub Messenger) generuje większą liczbę zadowolonych klientów, którzy powracają do sklepu. Według badań prowadzonych przez 99firms.com aż 79% klientów preferuje czat na żywo, ponieważ oferuje on natychmiastową odpowiedź. Natomiast aż 92% użytkowników jest zadowolonych z poziomu obsługi, a 63% konsumentów wraca do sklepu, który udostępnia taki sposób komunikacji.

Nie ma jednej dobrej drogi do optymalizacji i tym samym podniesienia współczynnika konwersji. Każdorazowo trzeba dostosować go do danej strony, zastanowić się, czego oczekuje od niej potencjalny klient, co może mu przeszkadzać w dokonaniu ostatecznego procesu zakupowego i co zrobić, aby to zmienić.

Jak mierzyć konwersję?

Niezbędnym narzędziem do tworzenia celów i mierzenia efektów konwersji jest Google Analytics. Za pośrednictwem tego narzędzia można analizować, czy wdrożone elementy optymalizacyjne dają pożądane efekty w postaci nowy klientów i zakończonych procesów zakupowych. Mierzenie konwersji powinno uwzględniać analizę potrzeb użytkownika, wdrażanie ich i poprawianie tego, co nie działa właściwie.

Z pomocą tego narzędzia można określić:

  • ile osób trafiło na stronę główną,
  • jak długo pozostali na stronie,
  • jakie i ile stron użytkownik wyświetlił w tym czasie,
  • jakie czynności wykonał na stronie.

Raporty z Google Analytics pozwolą przeanalizować jakość strony i podpowie, czy będzie trzeba na niej wdrożyć nowe udogodnienia, które zainteresują użytkownika i doprowadzą do konwersji skutkującej zakupem lub skorzystaniem z usługi.

Testy A/B

To kolejny sposób, dzięki któremu można zbadać, czy zwiększa się współczynnik konwersji. Test A/B polega na utworzeniu dwóch wersji strony, w których różni się interfejs, układ elementów graficznych i treści oraz ogólny design. Następnie mierzy się i analizuje, która wersja bardziej przyciąga odbiorców. Testy A/B można wykonać w Google Optimize, który pozwala na edytowanie i poprawianie kodu HTML, reguł Javascript czy kaskadowych arkuszy stylów (CSS) - bez pomocy programistów. Narzędzie to umożliwia późniejsze testowanie różnych wariantów strony. Mierzenie konwersji strony A i B także odbywa się za pośrednictwem Google Analytics lub narzędzi, które śledzą ruch klienta na stronie (heat map website).

Jak zwiększyć konwersję/współczynnik konwersji w sklepie internetowym i na stronie www?

Podstawą zwiększenia współczynnika konwersji jest ustalenie celów, które zminimalizują efekt pustego ruchu (czyli krótkie wejścia na stronę, które nie przynoszą zysku). Co jest powodem takiej sytuacji? To, że klient nie znalazł na stronie tego, czego szukał. Mógł zostać do niej skierowany za pośrednictwem słów kluczowych, ale treść i produkty ostatecznie nie odpowiadały jego oczekiwaniom. Popracuj nad każdym detalem swojej strony - nagłówkami, które będą trafiały do określonej grupy docelowej, drzewem kategorii, które powinno być czytelne z ogólną spójnością oraz wiarygodnością. Dowiedz się, jakie są jeszcze sposoby na to, aby zwiększyć konwersję na swojej stronie www lub w sklepie internetowym.

  • Newsletter - warto zachęcić użytkownika do zapisania się do newslettera. Dobrym sposobem, aby go do tego przekonać, jest bonus, np. rabat na pierwsze zakupy czy darmowy ebook z praktyczną wiedzą. Warto tutaj skorzystać z PicSnippets do tworzenia personalizowanych maili.
  • Możliwość wyboru płatności i dostawy - klienci mają swoje preferencje co do wyboru sposobu płatności i dostawy. Warto udostępniać na stronie kilka najbardziej popularnych opcji.
  • Call to action - dobrze sprawdzają się widoczne przyciski nawołujące do kliknięcia. Można je umieścić bezpośrednio na stronie lub w tekście (także w postaci linkowania wewnętrznego).
  • Call to action

  • Grafiki i infografiki - zobrazowanie procesu zakupowego, graficzne drzewo kategorii, zdjęcia, dzięki którym produkt wydaje się bardziej namacalny - to elementy, które wpływają na konwersję.
  • Banery promocje i wyprzedaże - jasne i czytelne komunikaty o zniżkach i promocjach dostępnych na stronie zachęcają potencjalnego klienta do kliknięcia w nie i skorzystania z promocji.
  • baner CTA

    źródło: www.mebloteka24.pl

  • Social media - spójne działania na mediach społecznościowych (dobranych do profilu działalności), buduje rzetelność i zwiększa pozycję marki w oczach klienta.
  • Web push - powiadomienia web push to niewielkie okienka wyskakujące na stronie, które angażują użytkownika. Jest to także sposób na generowanie leadów.
  • Zegar odliczający - countdown clocks, który np. odlicza czas do zakończenia promocji, zwiększa w użytkowniku poczucie unikalności oraz przemijalności atrakcyjnej oferty, co przyspiesza proces zakupowy.
  • Exit Pop-up - wyskakujące okienko pojawiające się wtedy, gdy klient chce opuścić stronę. Baner pojawiający się w momencie wyjścia powinien wzbudzić zainteresowanie i zatrzymać potencjalnego klienta na dłużej, np. poprzez zniżkę na zakupy, jeśli ten zapisze się do newslettera.

Zjawisko pustego ruchu jest często spotykane zwłaszcza w sklepach internetowych, a to może oznaczać, że nie zachodzi konwersja. Co jest tego przyczyną i co zrobić, aby zoptymalizować stronę w taki sposób, aby użytkownik stał się klientem? Skontaktuj się z nami. Wdrożymy na Twojej stronie www potrzebne zmiany związane z pozycjonowaniem SEO i SXO, które poprawią współczynnik konwersji.