Spis treści

Migracja strony internetowej – czym jest i po co?

Zmiany są potrzebne po to, aby strona internetowa działała sprawniej, była funkcjonalna, intuicyjna oraz wizualnie przystępna dla odbiorców. Na migrację strony internetowej decydujemy się najczęściej wtedy, gdy zmieniamy silnik, który usprawni działanie serwisu www.

  • Zmiana CMS - wybór innego systemu zarządzania treścią może być zmianą ryzykowną, ale nie niemożliwą. Technologie, które nieustannie się rozwijają, mogą zwyczajnie wykraczać poza możliwości obecnej strony internetowej. Użytkownicy witryn są wymagający, oczekują doskonałego designu, funkcjonalności, przystępności, a ponadto szybkości ładowania, która usprawni proces zakupowy - stąd decyzja o zmianie CMS na inny.
  • Zmiana domeny - ta wymaga dobrej koordynacji. Decyzja zapadła - nazwa brandu ulega zmianie, firmy postanawiają się połączyć. Nieistotne co, ale jak się dzieje, zatem monitoring prawidłowej migracji strony www jest kluczowy, aby uniknąć np. straty słów kluczowych w TOP10, co może skutkować zmniejszeniem wartościowego ruchu organicznego.
  • Zmiana na SSL - posiadanie certyfikatu bezpieczeństwa to kwestia konieczna - zwłaszcza gdy prowadzisz np. sklep internetowy. Zwiększa on wiarygodność i rzetelność strony i chroni dane użytkownika. Certyfikat SSL pośrednio może wpłynąć na ruch na stronie. Wdrożenie SSL nie powinno wpływać negatywnie na spadek widoczności strony.

Jak owe zmiany wdrożyć na tyle umiejętnie, aby nie stracić budowanej - niekiedy przez lata - pozycji w wyszukiwarce Google? Przebieg migracji strony www, wbrew obiegowym opiniom, wcale nie musi być dramatyczny, czy wpływać negatywnie na uzyskane już pozytywne efekty pozycjonowania strony www.


Owszem, rynek zanotował fatalne w skutkach incydenty, polegające na spadku widoczności tuż po migracji. Tutaj można przywołać przypadek sklepu internetowego Rossmann. Słowa kluczowe, które uplasowały stronę www w TOP10 wyników wyszukiwania, nagle znalazły się daleko poza pierwszą stroną wyszukiwarki Google. Taka sytuacja jest wynikiem m.in. nieprawidłowego przekierowania strony czy zastosowania nowej technologii, z którą Google radzi sobie gorzej - np. nieprawidłowe wdrożenie frameworka JavaScript. W konsekwencji doprowadziło to do spadku drogerii internetowej w SERP na dane frazy kluczowe.


Osoby, które w planach mają migrację strony www, powinny poszukać najlepszych rozwiązań pozwalających uniknąć takich głośnych upadków.


Najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z fachowej pomocy, którą można uzyskać od SEO fighterów. Działania te trzeba odpowiednio zaplanować, zastanowić się, które elementy strony będa wymagały przeniesienia na nowy serwis i jakich narzędzi użyć do wykonania tego zadania. Rozsądne przemyślenie swoich działań pozwoli uniknąć SEO katastrofy, którą dotkniętą został np. wcześniej wymieniony sklep internetowy Rossmann. Zdecydowanie łatwiej jest przenieść hosting czy domenę niż system CMS na nowy. To w tym ostatnim przypadku istnieje największe ryzyko błędu, który może doprowadzić do spadku strony www w rankingu Google, utraty potencjalnych klientów oraz wskaźnika konwersji. Nierzadko to właśnie ruch organiczny stanowi podstawowe źródło dochodu dla przedsiębiorców, a zaburzony i zahamowany - wpływa negatywnie na potencjalny zysk. Pora na wyjaśnienia i wskazanie dobrego kierunku, który pozwoli wykluczyć sytuacje kryzysowe w biznesie.

Migracja serwisu www – planowanie i organizacja działań

Planowanie jest koniecznym działaniem, jeśli nie chcesz stracić wypracowanych wyników. Utworzenie harmonogramu zmian pomoże uniknąć katastrofalnych błędów, które mogą zrujnować SEO. Bez odpowiedniej wiedzy i umiejętności z tego zakresu ciężko będzie we właściwy sposób dokonać migracji www, dlatego koniecznie skorzystaj z pomocy specjalistów, którzy przy przenoszeniu uwzględnią poniższe kwestie.

migracja strony www - grafika

1. Content na stronie

Treści na stronie są wartościowe dla użytkowników oraz robotów wyszukiwarek. Nie pozwól, aby to istotne kompendium wiedzy przepadło przez niewłaściwe działania związane z migracją strony www. Należy pamiętać o wyeksportowaniu i przeniesieniu go do nowego serwisu. Szczególnie istotne jest to przypadku sklepów internetowych, w których na content składają się liczne opisy kategorii, produktów, parametrów, a także treści blogowych - w znaczący sposób przyczyniających się do wzrostu ruchu na stronie. Dobrze jest także rozbudować niektóre treści lub stworzyć je od podstaw - jeśli na nowej stronie planujemy dodać zakładki czy kategorie.

W ramach tego działania trzeba pamiętać o przeniesieniu zdjęć, grafik czy infografik - wraz z opisami alternatywnymi oraz tytułami.


2. Przekierowania

“Strona, której szukasz, nie istnieje” - nie pozwól, aby użytkownik trafiający na Twoją witrynę www zastał taki komunikat. Brak przekierowania 301 - po wdrożeniu migracji strony internetowej - może powodować takie sytuacje. Stosowane jest w kilku przypadkach, gdy chcemy:

  • użytkownika przenieść na nową domenę
  • wskazać zmianę podstrony
  • poinformować, że dany asortyment w sklepie internetowym został trwale usunięty

To po prostu przekierowanie starych adresów na nową stronę. Wykonuje się je również po to, aby nie tracić mocy strony, a także wypracowanego linkowania zewnętrznego. Mapa przekierowań będzie zawierała listę adresów URL, które są znaczące dla nowej odsłony strony i pozwalają uniknąć błędu 404. Gotową mapę przekierowania 301 należy wgrać do pliku htaccess.

Przekierowanie 302 jest niemniej ważne od 301. Ma ono jednak charakter tymczasowy i stosuje się je wtedy, gdy strona jest w przebudowie. Ten rodzaj przekierowania jest istotny w szczególności dla robotów wyszukiwarek, które zostają “poinformowane”, że dana treść znajduje się pod innym adresem. Trzeba pamiętać o tym, aby już na nowym systemie - po całościowym dokonaniu migracji strony www - zmienić tymczasowe przekierowanie 302 na stałe 301.


3. Sitemaps

Mapa strony jest plikiem tworzonym w formacie HTML lub XML, zawierającym informacje o adresach URL danej witryny. Aktualizacja sitemaps jest niezbędna przy planowaniu migracji strony www. Mapa strony i zawarte w niej adresy umożliwiają skuteczniejszą indeksację witryny. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, to może na nim znajdować się tysiące adresów, które trzeba zapisać, a następnie dodać w panelu Google Search Console.


4. Metadane, nagłówki, linkowanie wewnętrzne

W procesie migracji strony nie można pomijać znaczników meta title i description. Zwłaszcza tytuł strony odzwierciedla treść, którą użytkownik powinien znaleźć pod danym adresem URL. Jeśli metadane pozostają bez zmian, to trzeba pamiętać, aby przenieść je na nowy CMS. Niemniej ważne są nagłówki ustawione dla strony głównej, kategorii oraz produktów, a także linkowanie wewnątrz witryny. Jeśli na nowej stronie planujemy przebudowę menu, zmianę treści lub eliminację niektórych kategorii, to trzeba pamiętać, aby te dane zaktualizować także w title, nagłówkach i linkowaniu, żeby użytkownik nie napotkał błędu 404.


5. Skrypty

Przed migracją www trzeba przenieść także skrypty do narzędzi analitycznych Google. Należy także zapisać dane strukturalne, które najczęściej zapisane w kodzie HTML, określają rodzaj i treść strony. Najłatwiej przenieść je za pośrednictwem Schema.org.


6. Narzędzia analityczne

Niezbędnymi narzędziami przy prowadzeniu, pozycjonowaniu i migracji strony www są Google Search Console oraz Google Analytics. Te programy analityczne usprawnią proces przenoszenia serwisu, ale i pozwolą na śledzenie zmian i raportów.

Powyższe działania - we współpracy z developerem www oraz specjalistą SEO - pozwolą uniknąć podobnych tendencji spadkowych.

migracja strony internetowej - grafika2

Rozsądne planowanie i wdrażanie migracji strony www pozwoli uniknąć owych zawahań w funkcjonowaniu i widoczności serwisu.

migracja witryny www - grafika3

Migracja strony www - testowanie rozwiązań

Jeśli jest taka możliwość - to migrację najpierw lepiej przeprowadzić w wersji testowej, aby zminimalizować lub całkowicie wykluczyć wystąpienia potencjalnych błędów. Jednak wtedy należy pamiętać o zabezpieczeniu jeszcze niegotowej strony www przed indeksacją przez roboty Google. Zaniechanie takiego działania może doprowadzić do sytuacji, w której boty treść na nowej stronie, uznają za duplicate content. W tym celu należy wykorzystać plik robots.txt i zastosować w nim komendę:


_User-agent: *_

_Disallow: /_


Plik robots.txt można sprawdzić, wpisując w pasek przeglądarki:


_www.nazwastrony.pl/robots.txt_


Indeksację można zablokować także przez Google Search Console, w którym znaleźć można tester pliku robots.txt.

Niemniej ważne jest zablokowanie indeksacji strony testowej w sekcji przez meta tag noindex/nofollow.

Gdy strona będzie w pełni funkcjonalna i gotowa do startu na nowym serwisie, wtedy trzeba zmienić go na tag oraz poprawić komendę w pliku robots.txt, które umożliwią crawlowanie strony www po właściwym dokonaniu migracji.

Przed startem strony na nowej stronie trzeba przeanalizować kilka kwestii:

  • poprawność sitemaps,
  • plik robots.txt oraz meta tags,
  • przekierowanie 301,
  • sprawdzenie wersji strony na urządzenia mobilne.

Po przeniesieniu strony www na nową domenę lub CMS powinna ona być stale kontrolowana i poddawana analizie przez specjalistów SEO. Dokonają oni niezbędnego audytu strony, sprawdza jej funkcjonalność, wykryją ewentualne błędy powstałe przy migracji serwisu oraz przeanalizują ruch organiczny. Trzeba kontrolować działanie nowych udogodnień, dlatego najlepiej nie zgłaszać od razu strony/sklepu do Google Search Console, aby nie sprowadzać robotów indeksujących na stronę w celu jej indeksacji. Dzięki temu zyskujemy większą kontrolę nad indeksacją poszczególnych elementów. Po migracji strony www na nową mogą pojawić się pewne wahania, które (po właściwie przeprowadzonych działaniach) powinny ustabilizować się po kilku tygodniach. Odświeżony i odpowiednio wdrożony serwis www lub CMS na pewno przyczyni się do wzrostu konwersji.


Ponadto dobrze przeniesiona domena czy strona sklepu internetowego przyczyni się nie tylko do uniknięcia spadków, ale też pośrednio wpłynie na jakość serwisu i odbiór przez użytkowników. Przejrzysty interfejs, łatwość obsługi, intuicyjna i funkcjonalna nawigacja to elementy, które są dodatkowym plusem migracji wpływającym na atrakcyjność strony.