Spis treści

E-mail marketing - jak wygląda?

E-mail marketing jest to jedna z form marketingu bezpośredniego, wykorzystująca do promocji skrzynki pocztowe. To one są nośnikiem komunikatów przekazywanych na linii firma - klient i pozwalają one na budowanie relacji długofalowej. Jeżeli skonstruujesz odpowiednie reklamy w poprawny sposób, to może być to Twój klucz do sukcesu. Może Cię to zdziwić, ale e-mail marketing jest jedną z najchętniej stosowanych form marketingu internetowego. Na pewno nie bez powodu. Mailingi mają wiele zalet, o których zaraz się dowiesz. Jedno jest pewne, nadeszła już pora, abyś i Ty spróbował swoich sił w e-mail marketingu.

Zalety e-mail marketingu - dlaczego warto przenieść reklamy na maila?

Przede wszystkim powinna przekonać Cię popularność samych skrzynek pocztowych wśród naszej populacji. Liczby mówią same za siebie. Użytkowników aktywnie korzystających z wiadomości mailowych jest nawet dwukrotnie więcej niż osób na Facebook’u. Wyczuwasz potencjał, drzemiący w tych liczbach? Ci wszyscy użytkownicy mogą być Twoimi odbiorcami, a później stać się Twoimi klientami. Czy możesz wymarzyć sobie większe moce niż dotrzeć bezpośrednio do tych osób? Ciężko, prawda? A takie możliwości daje Ci właśnie e-mail marketing, dzięki któremu możesz zyskać bardzo wiele. Nie rezygnuj z tej opcji, konkurencja o niej wie i z pewnością działa już na tym polu.

poziomy dostepu

Bezpośrednio trafia do odbiorcy

Co odróżnia e-mail marketing od reszty reklam? To, że trafiasz bezpośrednio do Twojego odbiorcy, który znalazł się na Twojej liście, a więc poniekąd zawarliście już znajomość. Może odbyło się to w formie pierwszych zakupów albo dana osoba zna Twoją firmę i zapisała się do newslettera, aby otrzymywać informacje o atrakcyjnych promocjach. To Twoja okazja. Wystarczy, że dostosujesz wiadomość do odbiorcy, a będzie Twój. Wyślij mu wyjątkową ofertę, spersonalizowaną pod jego preferencje. Nie szukasz zupełnie nowych klientów. Wiesz, że te konkretne osoby interesują się już Twoją marką i lubią Twoje produkty, a dzięki temu jest znacznie krótsza droga do transakcji.

E-mail marketing sprzedaje

Zastanawiasz się, czy możesz coś zyskać dzięki e-mail marketingowi oprócz listy odbiorców? Odpowiedź brzmi tak. Jedną z rzeczy, która właściwie powinna zainteresować Cię najbardziej jest sprzedaż produktów i usług. Jeżeli na tym Ci zależy, to mailingi właśnie to robią. Z początku może wydawać Ci się, że nikt nawet nie otwiera takich reklam, ale fakt jest taki, że wiele firm korzysta z tej opcji. Nigdy nie zastanowiło Cię dlaczego? Odpowiadamy, że to właśnie ze względu na skuteczność e-mail marketingu. Jeżeli spróbujesz, to szybko sam zobaczysz naoczne efekty, które przekonają Cię o słuszności rozpoczęcia działań mailingowych.

Mailing jest mierzalny

Stosując mailing marketingowy masz pełną wiedzę o tym, jak potoczyły się losy Twojej reklamy. Możesz dokładnie sprawdzić, kto otworzył Twoją wiadomość lub czy zostały podjęte dalsze czynności. Znasz każdy krok Twojego odbiorcy i dzięki temu możesz planować swoje działania w oparciu o dotychczasowe wyniki.

Interaktywna strona reklam e-mailowych

Reklamy na skrzynkach pocztowych są zupełnie inne niż mogłyby Ci się wydawać. Jest szereg działań, które możesz zastosować, aby przyciągnąć klienta na swoją stronę. Pamiętaj, że reklamy e-mailowe są interaktywne, a więc Twoi odbiorcy mogą w nie kliknąć, a także na nie odpowiedzieć. Zastosuj gify produktowe, które będą uatrakcyjniały reklamę. Masz naprawdę wiele możliwości, które możesz wykorzystać. Zrób to z głową i przede wszystkim zbieraj informacje o swoich odbiorcach.

Rodzaje e-mail marketingu

Możesz wybrać różne ścieżki marketingu e-mailowego. Możesz wysłać wiadomości z promocjami, z kuponami, stosować banery. To, co powinno Cię szczególnie zainteresować to rodzaje mailingu:

  1. Newsletter - jedna z najbardziej popularnych opcji. Zapisanie się do newslettera przez Twoich klientów buduje Waszą relację. Wystarczy, że umieścisz formularz do wypełnienia na swojej stronie, a Twoja lista będzie zapełniać się sama. Przesyłaj swoim klientom nowości, informacje o promocjach albo kody rabatowe.
  2. Drugą opcją są katalogi sprzedażowe. Sprawdzają się w szczególności, kiedy skupiasz się na sprzedaży konkretnych produktów. Możesz wtedy stworzyć mailling w formie katalogów.
  3. Autorespondery - to wiadomości, które potrzebują wyzwalacza. Działają automatycznie i pozwalają na wysyłanie informacji wcześniej zaplanowanych. Wysyłaj kolejne części poradnika w regularnych odstępach czasu.

poziomy dostepu

Skuteczny mailing - jak go robić, aby było skutecznie?

Wskazówek w internecie znajdziesz multum. Ważne to wiedzieć, jak je wykorzystać, aby odnieść sukces. Próbowałeś już kiedyś z e-mail marketingiem, ale nie przyniósł zamierzonego efektu? Może to oznaczać, że robiłeś coś w niewłaściwy sposób. Na szczęście mamy dla Ciebie kilka wskazówek, które na pewno nie zaszkodzą, a mogą spowodować, że Twój e-mail marketing będzie na wysokim poziomie. Chcesz je poznać?

poziomy dostepu

1. Reklama za przyzwoleniem

Permission marketing, czyli marketing za przyzwoleniem. Jest to podejście, które skupia się na dostarczaniu reklam, tylko tym osobom, które wyraziły do tego chęć. Warto wbić sobie je do głowy. Jeśli chcesz, żeby Twoje działania e-mail marketingowe przynosiły efekty oraz były całkowicie zgodne z prawem, prowadź komunikację wyłącznie z osobami, które wyraziły na to zgodę.


Warto tutaj wspomnieć o modelu double opt-in, który polega na dwuetapowym przypisywaniu do listy marketingowej. Po wypełnieniu formularza na stronie, do danej osoby wysłany jest oddzielny e-mail z linkiem aktywacyjnym. Dzięki temu Twoi klienci wyrażają chęć dołączenia do Twojej bazy dwa razy - pierwszy poprzez formularz i drugi raz wraz z kliknięciem w link.

2. Krótkie i spersonalizowane - tematy wiadomości

Czy wiesz, że największa skuteczność mają wiadomości, zawierające od 1 do 3 słów w temacie? Krótkie tematy są chwytliwe, a do tego niesamowicie się wyróżniają i intrygują. Musisz jednak zwrócić uwagę na częstotliwość i odpowiednie słowa, ponieważ mogą się one bardzo szybko opatrzyć. Interesującym pomysłem jest również stosowanie spersonalizowanych zwrotów w tytule, które przykują uwagę odbiorcy w jego skrzynce pocztowej i sprawią, że poczuje się on wyjątkowy. Taka osoba jest znacznie bardziej skłonna do odpowiedzi i chociażby do sprawdzenia, co chcesz jej zaoferować.

3. Nieprzekombinowana, tematyczna - zgodność tematu z treścią

Często zdarza się tak, że walka o lead’y staje się ważniejsza niż rozsądek w kreowaniu tematów. W staraniach o oryginalność twórcy maili reklamowych gubią gdzieś swoją tematyczność. To może okazać się dla Ciebie bardzo zgubne, bo przecież nie startujesz w  konkursie na najbardziej chwytliwy temat, tylko chcesz pozyskać wartościowego klienta. Dużym błędem jest więc przykuwanie uwagi odbiorcy tematem, który zupełnie nie znajduje odzwierciedlenia w treści wiadomości czy w Twojej ofercie. Tak osoba poczuje się oszukana i z pewnością, gdy zobaczy Cię w nadawc kolejny raz, to od razu usunie wiadomość. Może być również tak, że trafisz do folderu Spam, a tam nie zdziałasz już nic. Podchodź do kampanii mailingowej poważnie, z otwartą głową i pomyśl, czym możesz zachęcić swojego odbiorcę. Pozwól, aby to on chciał zajrzeć do wiadomości, zamiast wciskać mu informacje, kompletnie mu nie odpowiadające. Lepiej zyskać jednego wartościowego klienta, niż wysyłać reklamy zupełnie niedopracowane setkom osób. I apropo setek osób, treści też warto personalizować, aby klient nie czuł, że jest jedną z milionów osób, do których ta wiadomość właśnie dotarła.

4. Lepiej zwięźle i na temat

8 sekund żeby zainteresować odbiorcę? Właśnie tyle masz czasu, aby zachęcić go do przejścia na Twoją witrynę. Nie sprawdzą się więc w tym przypadku długie referaty i bujne ilości tekstu. Skup się na jasnej, ciekawej treści zamkniętej w kilku zdaniach. Jeżeli trafisz nimi w serce, to resztę Twój potencjalny klient doczyta na Twojej stronie. W innym wypadku Twoje dokładnie dopracowane tysiące znaków i tak pójdą na marne. Pamiętaj lepiej dostarczać odbiorcom zwięzłe treści, ale na temat i w ciekawej formie.

5. Personalizuj adres nadawcy

Twoje reklamy będa odbierane znacznie lepiej jeśli zadbasz o odpowiednią nazwę nadawcy. Nie oszukujmy się, sam masz lepsze odczucia, kiedy dostajesz wiadomość od “Michała z firmy xxx” niż kiedy otrzymujesz maila podpisanego nazwą firmy. Jest jeszcze inna zaleta takiego nazewnictwa. W ten sposób budujesz więź i zaznajamiasz ich swoimi wiadomościami z konkretną osobą, którą po czasie zaczną kojarzyć. Sztywne nazewnictwo może zniechęcać użytkownika do zaglądania do wiadomości. Chyba tego nie chcesz, prawda?

6. Grafika czy tekst?

Na dwoje babka wróżyła... Może okazać się, że w Twoim przypadku sprawdzi się zwykły tekst, a może być i tak, że lepsza będzie zwariowana grafika. A jakie masz możliwości w jednej i w drugiej formie?


Reklama tekstowa w skrzynce pocztowej nadaje się szczególnie w przypadku, kiedy zamierzasz umieścić jedno wezwanie do działania. Jest to wiadomość, która w znacznym stopniu będzie łatwiejsza do odczytania, także na urządzeniach mobilnych, bez dużego ryzyka błędów przy ładowaniu reklamy. Znacznie łatwiej będzie Ci również w tej formie dostosować reklamy spersonalizowane.


Z kolei reklamy przy użyciu szablonu graficznego cieszą oko i są szczególnie istotne w przypadku sklepu internetowego oraz prezentacji produktów. Ta forma reklamowa zdecydowanie dominuje rynek reklam drogą mailingową. Ale czy jest skuteczniejsza? To zależy w głównej mierze od specyfiki Twojej branży. Zachęcamy Cię, abyś na początku przetestował obydwa formaty reklam i wybrał ten, który zyska największe uznanie odbiorców z listy mailingowej.

7. CTA - zachęć do działania

Call to action, czyli wezwanie do działania to element, o którym nie można zapominać konstruując maila reklamowego. To on sprawia, że odbiorca jest skłonny przenieść się na Twoją stronę, w poszukiwaniu większej ilości informacji. Możesz zamieścić go w formie linku albo przycisku. Ważne, żebyś chwytliwie zachęcił swojego odbiorcę do pójścia o krok dalej. I nie zapomnij, aby umieścić go w widocznym miejscu. Za jego pomocą nakierujesz odbiorcę do wykonania pożądanej przez Ciebie akcji. Postaw na konkretny tekst, który zmotywuje Twojego klienta do kliknięcia. I nie owijaj w bawełnę. Pisz dokładnie to, co chcesz, aby zostało wykonane np. “Kup ze zniżką teraz”. CTA definiuje Twoją intencję, wysyłanej wiadomości, dlatego tak ważne jest, aby pojawiło się w Twojej treści.

8. Wysoka jakość strony docelowej

Samo przygotowanie maila i jego wysyłka, to dopiero pierwszy krok na Twojej drodze do sukcesu. Kolosalne znaczenie ma również witryna, na którą odsyłasz swojego klienta po kliknięciu w reklamę. To właśnie tam odbywa się najważniejsza część ze ścieżki zakupowej Twojego odbiorcy. Warto więc o nią odpowiednio zadbać. To bardzo ważne i to nie tylko z perspektywy samego mailingu, ale także pod względem rankingów Google. To podstawa, od której powinieneś zacząć wszelkie działania. Jeżeli nie dopracujesz tej kwestii, to bez względu czy wybierzesz kampanię na Facebooku, Google Ads czy mailing, wyrzucisz wtedy pieniądze w błoto.


Co powinieneś zrobić, aby podbić jej jakość? Przede wszystkim strona docelowa musi być zgodna i spójna z wiadomością, wysłaną do skrzynki klienta. Ważna też jest jej czytelność, funkcjonalność, dostosowany język do odbiorcy oraz call to action. Najczęściej tworzy się specjalny, ofertowy landing page. Umieść na nim także łatwą i szybką formę kontaktu, która okaże się zbawienna w chwili rozterki odbiorców na temat Twoich produktów. Systematycznie staraj się odpowiadać na przesłane zapytania i być “in touch” z Twoimi potencjalnymi klientami.

9. Porządki w bazie danych

Musisz dbać o poprawną segmentację w bazie. Nie zaniedbuj tej kwestii. Wpłynie to negatywnie na Twoje działanie i wprowadzi całkowite zamieszanie. Dzięki poprawnej organizacji bazy danych, będziesz mógł lepiej dopasować treści reklam do odbiorców i trafić do osób, które są faktycznie zainteresowane Twoją ofertą. Jeżeli posiadasz już bazę przez dłuższy czas, to możesz przejrzeć też historyczne dane i pogrupować klientów na tych, którzy otworzyli Twojego maila oraz na przedziały czasowe, w których maile były najbardziej skuteczne w danej grupie. Takie analizy pozwolą Ci na dokładne dostosowanie do odbiorców. To cenna wiedza, którą możesz skutecznie wykorzystać.

10. Analizuj wyniki kampanii

Ta zasada może wydawać się oczywista. Nie chodzi w niej tylko o zerknięcie w statystyki. Ale wyciąganie wniosków po to, żeby tworzyć skuteczniejsze kampanie. Wiele platform, które są przeznaczone do e-mail marketingu mają wbudowane statystyki podstawowych wskaźników. Są nimi w szczególności Open Rate, Click Rate. Dzięki pierwszemu z nich sprawdzisz wskaźnik otwarcia, który podpowie czy dana reklama będzie otwierana, albo czy jest duże prawdopodobieństwo, że trafi do spamu. Z kolei Click Rate może sugerować, że reklama nie jest na tyle interesująca, aby przejść dalej lub Call To Action po prostu nie działa.


To wszystko można zmienić, bazując na wynikach kampanii. Systematycznie je analizuj i monitoruj. Sprawdzaj, które z reklam są otwierane przez osoby na Twojej liście. Przeanalizuj, które godziny najbardziej się sprawdzają w przypadku Twoich reklam. I koniecznie pamiętaj o segmentacji odbiorców. Te proste analizy mogą podnieść Twoją skuteczność w działaniach e-mail marketingowych. Czy podejdziesz do tego z całą siłą zależy od Ciebie. Możesz wybrać drogę, która będzie bazować na świadomym działaniu albo zdecydować się na grę w ciemno. Z doświadczenia wiemy, że lepiej sprawdza się to pierwsze. Nie błądzisz po ciemku tylko dokładnie wiesz, jaki komunikat, do kogo wysłać i o której godzinie. Skorzystaj z naszych porad, dotyczących e-mail marketingu i zawojuj skrzynkami pocztowymi. Warto zapamiętać powyższe rady i umiejętnie wykorzystywać je w praktyce.