Spis treści

Analiza automatyczna

Zanim przejdziemy do nowości, poznajmy sam system, który jest naczelnym sprawcą wielu ułatwień w pracy analityka. Analytics Intelligence to zestaw funkcji, które spowodują, że Twoja praca będzie o wiele przyjemniejsza i przede wszystkim znacznie łatwiejsza. Nie tylko w zakresie optymalizacji strony internetowej. Analiza automatyczna korzysta z systemów uczących się, które powodują, że rozumienie danych i działanie w oparciu o nie, na pewno nie będzie sprawiało Ci trudności. Poznaj podstawowe funkcje.

Jak już wspominaliśmy analiza automatyczna, to dużo większe możliwości dla Ciebie. Najwyższa pora, abyś i Ty je poznał:

  • Po pierwsze: odpowiedzi na pytania. W Analytics Intelligence możesz zadawać pytania, dotyczące Twoich wyników. Nie musisz sam ich szukać. Wystarczy, że zapytasz analizę automatyczną, a system sam wynajdzie dla Ciebie odpowiednie wyniki. Możesz na przykład zapytać o porównanie danych pod kątem różnych wartości bądź przedziałów czasowych. To bardzo ciekawa funkcjonalność, jednak jest jeden mały haczyk. Pytania muszą być zadawane w języku angielskim. Może za jakiś czas doczekamy się polskiej wersji, natomiast teraz możesz wesprzeć się przykładowymi pytaniami i ich tłumaczeniami dostępnymi na stronie Support'u Analytics.
  • Po drugie: statystyki. Analytics Intelligence analizuje Twoje dane i wyświetla to, co uważa za najważniejsze dla Ciebie. Masz pełen dostęp do statystyk, wystarczy nauczyć się z nich odpowiednio korzystać.
  • Po trzecie: modelowanie użytkowników i konwersji. Analytics Intelligence otwiera Ci drzwi do Tworzenia grup odbiorców. Skorzystaj z systemów uczących się, aby dowiedzieć się znacznie więcej o konwersjach, jakości sesji czy prawdopodobieństwie.

Szerzej o Analytics Intelligence

Wiesz już mniej więcej, o co chodzi, ale teraz przejdziemy do konkretów: zadawanie pytań - wujek Google statystyczny.

Na górze panelu Analytics Intelligence znajduje się specjalne pole do wpisywania pytań. W Twoim pierwszym podejściu, kiedy tylko klikniesz w okienko, system sam podpowie Ci swoje propozycje zapytań. Przy większym użytkowaniu będzie wyświetlać Ci się również historia. Aby jeszcze bardziej ułatwić Ci korzystanie z tej opcji, przy wpisywaniu danych wyrażeń Analytics podpowiada Ci także opcje autouzupełniania. Gdy jesteś pewny, że wszystko poprawnie wpisałeś, wystarczy zatwierdzić enterem. Jeżeli Intelligence uzna, że jest więcej odpowiedzi na Twoje pytanie - wyświetli Ci listę wszystkich możliwości.

Warto też wspomnieć, że jeśli nie podasz zakresu czasowego w swoich pytaniach, Analytics Intelligence domyślnie pokaże Ci wyniki z ostatnich 30 dni. Ze względu na język angielski, automatyczna analiza może mieć problem ze zrozumieniem niektórych Twoich zwrotów lub gramatycznych struktur. To ograniczenie, które może wystąpić, kiedy jeszcze nie masz doświadczenia z systemem, jednak z czasem na pewno się dotrzecie.

Innym ograniczeniem jest to, że nie możesz traktować tego jako system, który powie Ci, co masz zrobić. Owszem, pokaże dane, porówna je, jednak pamiętaj, że to Ty musisz wyciągnąć odpowiednie wnioski. To nie jest Twój osobisty doradca strategiczny. Analytics Intelligence to również nie Asystent Google'a. Nie pytaj się go więc, jaka będzie pogoda.

Wykrywanie anomalii

Analitycs Intelligence to Twój super agent od wykrywania anomalii. Działa metodą statystycznego identyfikowania wartości wyizolowanych w ciągu czasowym, związanym z wartością wymiaru bądź danymi. System zbiera je z historycznych okresów, następnie szkoli się przez 90 dni, aby wykrywać dla Ciebie dzienne anomalie. Niestety uczenie wyszukiwania odchyleń tygodniowych zajmuje systemowi aż 32 tygodnie.

Dzięki uczeniu się, Analytics Intelligence jest w stanie przewidywać i sprawdzać, czy nie ma znacznych nieprawidłowości. O to, co zaskakującego się wydarzyło, możesz również zapytać za pomocą pola zapytań.

wyniki analytics



Badanie zmian w statystykach - dowiedz się dlaczego!

Analytics Intelligence potrafi odpowiedzieć też na pytanie "dlaczego?". Jeżeli zauważysz zmiany w danych pomiędzy jednym a drugim okresem, możesz zapytać system, co sprawiło, że zaszyły takie zmiany. Masz dwa sposoby, aby to sprawdzić:

  • użyj pola pytań, rozpoczynając zdanie słowem "why" oraz zawierając w nim zakres dat i nazwę danych,
  • skorzystaj z opcji Explore Change, znajdującą się przy niektórych anomaliach w trendach analizy automatycznej. Wynik wyświetlany jest na karcie.

Jeżeli zmiana jest mniejsza niż 1 procent, wtedy system nie udostępni Ci badania zmian. Niestety oprócz progu są jeszcze inne ograniczenia tej opcji. Jednym z nich jest to, że Analytics pozwoli Ci korzystać z tej funkcji tylko w przypadku danych sumarycznych. Nie masz też możliwości wyboru badanego wymiaru.

Statystyki w Analytics podzielone są na nowe, przeczytane i te zapisane. Analiza automatyczna oceni, które dane najbardziej Cię interesują i za pomocą systemów uczących się, ocenia wyniki w zakładce "Nowe". Dzięki temu, jeśli tylko wystąpią jakieś zmiany, które mogą wpłynąć na Twoją działalność, jesteś o nich od razu poinformowany.

Jakość sesji

Myślisz, że już wszystkie możliwości Analytics Intelligence zostały omówione? Jesteś w błędzie. Ten system potrafi jeszcze więcej. Kolejną opcją, z którą powinien zaznajomić się każdy specjalista od Analytics jest jakość sesji. Ta funkcja pozwala oszacować, ile dzieliło użytkownika od konwersji. Dla każdej z nich obliczane jest zaangażowanie potencjalnego klienta. Analytics przedstawi Ci to w formie wyniku punktowego (1-100). Im bliżej setki tym Twój klient był bliżej wykonania konwersji. Dzięki tym informacjom będziesz w stanie jeszcze lepiej zoptymalizować ścieżkę Twojego klienta.

Zanim jednak będziesz mógł korzystać z tej opcji, musisz spełnić kilka warunków wstępnych. Analytics musi mieć dostęp do niektórych Twoich danych:

  • co najmniej 1000 transakcji e-commerce na miesiąc. Konieczne jest zaimplementowanie śledzenia Twojej sprzedaży online.
  • jeżeli już uda Ci się spełnić poprzedni punkt, Analytics będzie potrzebował jeszcze danych z 30 dni.

Musisz pamiętać, że raporty mówiące o jakości sesji ukazują się z 24-godzinnym opóźnieniem ze względu na przetwarzanie dziennych tabel zbiorczych. A co zobaczysz w przykładowym raporcie? Przede wszystkim rozkład danej sesji, uwzględniający transakcje i pomijający je. Dostępne będą też dla Ciebie dane pozyskiwania, zachowania oraz konwersji w kilku wymiarach. Możesz też badać jakość sesji według wybranych segmentów. Jeżeli masz taką ochotę, wybierz dowolny próg oceny uzyskanej jakości sesji i zbadaj ten segment pod kątem:

  • słów kluczowych i kampanii wybieranych przez tych użytkowników,
  • użytkowników, ich zachowań, cech wspólnych,
  • najbardziej efektywnych ścieżek konwersji,
  • najrzadziej wybieranych kampanii,
  • najmniej korzystnych ścieżek konwersji.

Dzięki tym danym możesz ocenić, którzy użytkownicy byli bardzo blisko wykonania konwersji, a co za tym idzie skorzystać z możliwości remarketingu i sprawić, aby dokończyli swoją transakcję. Jakość sesji to naprawdę cenne dane dzięki, którym wyeliminujesz niekorzystne działania i skupisz swoje siły na tych, które przynoszą Ci znaczące efekty.

Prawdopodobieństwo konwersji

Samouczący się algorytm pozwala również na obliczanie prawdopodobieństwa konwersji w procentach (dla poszczególnych użytkowników) oraz średniego prawdopodobieństwa konwersji. Zezwala to na obliczanie szans na wykonanie działań przez użytkownika w ciągu najbliższych 30 dni. Tutaj także stosowane są oceny od 1-100. Średnie prawdopodobieństwo konwersji związane jest z obliczaniem działań dla wszystkich użytkowników w danych wymiarach i przedziałach czasowych.

Wymiar prawdopodobieństwa konwersji jest dostępny w raporcie "Prawdopodobieństwo Konwersji". Dane średniego prawdopodobieństwa konwersji znajdziesz natomiast w raportach niestandardowych.
W tym przypadku także istnieją wymagania wstępne. Są one takie same, jak dla badania jakości sesji, natomiast z zastrzeżeniem, że jeśli Analytics nie będzie pewny dokładności wyników, to raport nie będzie widoczny.

A co jeśli liczba transakcji będzie mniejsza niż 1000? Na potrzeby raportu Analytics Intelligence wygeneruje wyniki na podstawie ostatniego modelu zgodnego z wymaganiami.

Trendy - nowość

Nadszedł czas na tak długo wyczekiwaną przez Was nowość. Jeżeli dobrnęliście do końca, to właśnie teraz jest czas na mały smaczek. To nowa zakładka, która jeszcze bardziej podbija siłę Analytics Intelligence.

trendy analytics



Od teraz najważniejsze dane i zmiany, które powinny wzbudzić Twoje zainteresowanie ukazują się właśnie tu. Bez obaw, od tej pory już nic Ci nie umknie. Wszystkie powiadomienia z Analytics Intelligence będziesz miał w zasięgu ręki, bez przekopywania się przez setki liczb i kolumn.

trendy analytics intelligence



Biorąc pod uwagę możliwości całej automatycznej analizy to bardzo ciekawe rozwiązanie, szczególnie że znacznie skrócisz czas swojej pracy i wszystko podane masz na talerzu. A jeśli jeszcze nie miałeś przyjemności obcować z narzędziami do analizy, zobacz, jak założyć Google Analytics i Google Search Console Smacznego! :-)