Spis treści

Wyniki jakości - wyrocznia Twoich reklam

Jeśli myślisz, że zaproponujesz wysoką stawkę i Twoje reklamy będą na piedestale, to jesteś w błędzie. Owszem pieniądze, jak to w przypadku płatnych opcji zwiększają Twoje szanse, jednak w tym wypadku "szczęścia nie dają". Jeżeli działasz z Google Ads to być może obiło Ci się już o uszy pojęcie Wyniku Jakości. Jest to nic innego jak wskaźnik decydujący o Twojej kompleksowej atrakcyjności. Wynik Jakości mierzony jest w skali od 1 do 10, a im wyższa otrzymasz notę, tym bliżej jesteś sukcesu. Co więc wpływa na tę ocenę?

  • Przewidywany współczynnik klikalności (CTR) - jest to prawdopodobieństwo, że po zobaczeniu Twojej reklamy w odpowiedzi na zapytanie z danym słowem kluczowym, zostanie ona kliknięta przez użytkownika.
  • Trafność reklam - czyli to, w jakim stopniu Twoje reklamy spełniają oczekiwania użytkowników i odpowiadają na dane przez nich zagadnienia.
  • Ocena jakości strony docelowej - bingo! Właśnie ten punkt powinien Cię teraz zainteresować. Google w ocenie Twoich reklam bada przejrzystość i dostosowanie Twojej strony pod użytkownika. Ale o tym dokładnie opowiemy za chwilę.

Where is money?!

Te trzy komponenty mają ogromny wpływ na Twój Wynik Jakości, ale zastanawiasz się pewnie, gdzie więc są Twoje pieniądze? Bez obawy, one też się liczą. Twoje reklamy biorą udział w aukcji Google'a i żeby ją wygrać należy wziąć pod uwagę:

  • Wynik jakości,
  • Maksymalną stawkę za kliknięcie (CPC).

where is money

Dopiero teraz możemy obliczyć Twój Wynik Reklamy, decydujący o pozycji Twoich reklam, mnożąc te dwie składowe. Nie każdy musi być matematycznym orłem, ale z prostych rachunków i przemyśleń można dojść do wniosku, że dbając o Wynik Jakości jest duża szansa, aby przebić konkurencję w rankingu, ponosząc mniejsze koszty.

Jakość strony docelowej - święty graal Google

Wiesz już, jak działa mechanizm wybierania i wyświetlania reklam przez Google Ads. Zapewne zacząłeś zdawać sobie sprawę z powagi sytuacji i być może już w Twojej głowie pojawiają się pomysły, co powinieneś zmienić na stronie, aby była bardziej przyjazna. Wstrzymaj się jeszcze przez chwilę, a na pewno coś Ci podpowiemy.

Zanim do tego przejdziemy, postarajmy się zrozumieć trochę Google. Jako jedna z najbardziej popularnych wyszukiwarek internetowych na świecie bardzo mocno dba o swojego użytkownika. Chce odpowiadać na jego zapytania jak najtrafniej, podać mu gotową odpowiedź na tacy, bez przemierzania w kolosalnej ilości zupełnie niezwiązanej treści. Układ jest prosty - jest pytanie i jest odpowiedź. Tym bardziej że pokazując użytkownikowi dany link, wypuszcza go nieco w świat, na zupełnie inne witryny. Właśnie dlatego Google stawia tak duży nacisk na trafność i wygodę użytkownika, nawet jeśli to Ty płacisz. Jest on na tym punkcie bardzo wrażliwy i znacznie lepszy wynik możesz osiągnąć, dopracowując stronę docelową niż zwiększając stawki.

Skutki niskiej jakości

Jeżeli pominiesz ten temat i uznasz, że to nieistotne to może Cię spotkać przykra niespodzianka. Słabe jakościowo witryny mogą spowodować, że Twoje reklamy w Google Ads przestaną się całkowicie wyświetlać. Warto więc poświęcić czas na dostosowanie strony pod użytkowników - na pewno przyniesie to dużo więcej korzyści, także poza dobrym Wynikiem Jakości.

Jak poprawić ocenę jakości strony docelowej?

Dobrnęliśmy do momentu, na który wszyscy czekamy, czyli co poprawić na stronie docelowej, aby otrzymać wyższy Wynik Jakości, a tym samym wskoczyć na samą górę płatnych wyników.

1. Popraw szybkość strony

Użytkownicy nie lubią czekać i oczekują, że Twoja strona po kliknięciu w link wczyta się w okamgnieniu. Tego samego chce oczywiście dla nich Google, dlatego jeśli Twoja strona ładuje się zbyt długo, to Twój współczynnik odrzuceń reklam może być wysoki, a liczba konwersji znacznie zmniejszona. Jeżeli coś ładuje się za długo, użytkownik się zniechęca i zamyka okno, a tego Google chce uniknąć. I pamiętaj, że dotyczy to także Twoich stron mobilnych.

TIP. Jeżeli chcesz sprawdzić, jaką prędkość ma Twoja obecna strona, istnieje szereg narzędzi online, które Ci to umożliwiają. Jednym z nich jest PageSpeed Insights .

2. Intuicyjna nawigacja

Zastanów się nad układem Twojej strony. Czy na pewno uważasz, że jest wygodna? Spróbuj postawić się na miejscu klienta i pomyśl, czy bez problemu możesz odnaleźć produkty. Zadbaj nie tylko o układ kategorii, ale i filtry, najważniejsze elementy strony, oferty. Postaraj się również dopasować proces potencjalnych konwersji do wygody klienta. Spraw, aby zakupy lub kontakt z Twoją firmą był maksymalnie ułatwiony. Zrezygnuj też z największej zmory użytkowników stron internetowych - wyskakujących okienek.

intuicyjna nawigacja

3. Przejrzystość i zaufanie - nieskazitelność strony

Czytelność i rzetelność strony to Twój obowiązkowy punkt na drodze do wyświetleń reklam w top płatnych wyników. Zamieść na swojej witrynie informacje o firmie, zaznacz jej działalność i umieść dane kontaktowe w widocznym miejscu. Jeżeli posiadasz na swojej stronie reklamy, dokładnie je oznacz. Jeżeli te warunki będą spełnione, Google nie będzie sprawiał Ci problemów.

A co z zaufaniem? Czy to w ogóle da się zapewnić z poziomu strony? Oczywiście! Algorytmy Google'a na pewno już sprawdziły, czy masz regulamin, politykę prywatności albo warunki płatności w widocznych miejscach witryny. Sprawdź, czy aby na pewno Twoja strona nie próbuje nic ukryć. Brak tych rzeczy na widoku to żółte światło od Google'a i niższy Wynik Jakości reklam.

4. Nie bagatelizuj użytkowników mobilnych

Mobile to kierunek, który rozkwita nie tylko w branży e-commerce, ale także na innych rynkach, również reklamowej. Wszyscy coraz częściej sięgają po telefony, a ponad połowa ruchu internetowego pochodzi właśnie z urządzeń mobilnych. Jeżeli kierujesz reklamy na mobile, możesz być pewny, że Google sprawdzi także wersję mobilną Twojej strony. Jeżeli zdajesz sobie sprawę, że jest niewygodna, męcząca dla użytkowników to powinieneś ją poprawić, zanim zdecydujesz się na reklamy w Google Ads. W innym wypadku Twoje reklamy i tak się nie wyświetlą, a Twoja praca pójdzie na marne. Dostosuj ją tak, aby była przyjemna w użytkowaniu.

PAMIĘTAJ. Zadania, które musi wykonać użytkownik na Twojej stronie przed dokonaniem zakupu produktu lub usługi muszą być ŁATWE, PROSTE I PRZYJEMNE.

mobile

5. Wartość dla użytkownika

Użytkownik wyszukiwarki wpisuje konkretne zapytanie. Jeżeli Twoja reklama będzie przekierowywała go na strony zupełnie niezwiązane z tekstem reklamy, nie licz, że ujdzie Ci to na sucho. Google na pewno nie wyświetli Twojej reklamy. Strona docelowa musi być konkretną odpowiedzią na pytania internautów. Aby zwiększyć swoje szanse, umieść słowa kluczowe w tytule strony, nagłówkach i treści. Witryna musi być dla użytkownika użyteczna. Jeżeli szuka jeansowej kurtki, to przekieruj go na stronę bezpośrednio z ofertą kurtek wykonanych z jeansu, zamiast kierować go do całej oferty okryć wierzchnich, dostępnych na Twojej stronie.

TIP. Nie zanudzaj użytkowników banalnym tekstem na stronie. Postaw na mistrzowski copywriting i spraw, aby poczuł oryginalność Twojego sklepu.

6. To, co niewidoczne gołym okiem

Spójrz krytycznie na Twoją stronę zza kulis. Witryna powinna być przechowywana na sprawdzonych serwerach, a kod zgodny ze standardami. Jeżeli coś się stanie i witryna będzie niedostępna przez pewien czas, może znacznie spaść Twój Wynik Jakości. Zapewne nie chcesz kierować użytkowników na niedziałające strony. Uwierz, Google też nie.

7. Maksymalizuj konwersje - Google to nie wróg

Te wszystkie zabiegi są ważne dla Google'a - nie ukrywajmy, jeżeli nie spodobamy się algorytmowi, nie będziemy mieć szansy na zyskanie klientów z reklam, ale...? Google chce dobrze dla użytkowników i my także. Nie traktujmy go więc, jak strażnika, który broni wszelkimi siłami klientów przed nami, a nas uważa za największe zło świata. Wręcz przeciwnie. Wszyscy mamy ten sam cel i powinniśmy dążyć do sukcesu razem. A że Google, wie lepiej i wyznacza zasady... Nie walczmy z nim, tylko korzystajmy z wiedzy, a i użytkownicy wtedy docenią nasze starania w postaci konwersji.

Jak sprawdzić jakość strony docelowej?

Chcesz wiedzieć, jak obecnie prezentuje się Twoja strona pod kątem Google Ads? Wystarczy tylko kilka prostych kroków, by dowiedzieć się, jak jesteśmy oceniani.

  1. W panelu Google Ads wybieramy zakładkę "słowa kluczowe",
  2. Nad spisem słów pojawia się dodatkowy panel. Wybieramy opcje "kolumny",
  3. kolumny

  4. Rozwijamy "Wynik Jakości",
  5. jakosc

  6. Zaznaczamy "Jakość strony docelowej" i zatwierdzamy.

Teraz obok słów kluczowych mamy dodatkową kolumnę, która informuje nas o jakości strony docelowej pod względem danych słów kluczowych. Oceny, którymi oznacza naszą witrynę Google Ads to:

  • Powyżej średniej – jest naprawdę dobrze. Nasza strona spełnia kryteria i jest dopasowana do danych słów kluczowych.
  • Przeciętnie - w tym wypadku też możemy być zadowoleni. Może nie jest to WOW, ale nasza strona jest poprawnie dostosowana do zapytań z danymi słowami kluczowymi.
  • Poniżej średniej – niestety, trzeba zastanowić się nad zmianami, bo reklamy kierujące na stronę, odpowiadające na podane słowa kluczowe mogą się zupełnie nie wyświetlać.

oceny strony

Jak widać, w tym artykule było więcej o optymalizacji strony , a nie o samych reklamach czy ich treści i można byłoby pewnie napisać jeszcze więcej. To tylko świadczy o tym, że strona docelowa jest bardzo ważna przy tworzeniu Google Ads. Plusem jest to, że optymalizacja strony przyniesie pozytywne skutki nie tylko przy reklamach, ale i całej Twojej działalności. Warto zrobić witrynę internetową naprawdę dobrze, nie tylko ze względu na Google Ads.