Spis treści

Ciągły wzrost e-commerce

Od kilku lat możemy zaobserwować stopniowy wzrost e-commerce. Machina rozpędza się do tego stopnia, że w pewnym momencie nawet mówiono o upadku tradycyjnych sklepów. Mimo że teraz zauważamy przeplatanie się tych dwóch metod zakupowych, to jednak cały czas sprzedaż online wysuwa się na prowadzenie.

prognozy e-commerce - zdjecie1

Ilość dokonywanych zakupów w sklepach internetowych w 2018 r. wyniosła 56 procent udziału w ogólnej sprzedaży, co wskazuje na wzrost o 2 punkty procentowe względem zeszłorocznego wyniku. Pojawili się też nowi konsumenci z zagranicy, co może mieć związek z regulacjami prawnymi, o których niedawno było głośno w branży. Aż 23 procent konsumentów online kupuje za granicą. Rośnie także liczba osób, które mają zaufanie do sklepów internetowych. Dodatkowo już aż 49 procent klientów e-sklepów uważa takie rozwiązanie za proste i wygodne. Te wszystkie dane wskazują, że nie ma mowy o spadku wartości i znaczenia e-handlu. Wręcz przeciwnie, szykujemy się na prawdziwe oblężenie. Wszystkie sklepy, które nie mają swojego internetowego odbicia ostrzegamy - mogą być to dla Was ciężkie czasy.

Internetowy szał

Grono osób kupujących w sieci stale się powiększa. Użytkownicy nie tylko coraz częściej wyszukują informacji w sieci, ale i chętniej przekonują się do zakupów internetowych. Wszystko to za sprawą osób urodzonych w dobie internetu, którzy właśnie wkraczają na własne ścieżki zakupowe. Zapewniam, że nie jest to droga wiodąca do galerii handlowej, tylko po najbliższe urządzenie z dostępem do internetu. Z badań Gemius wynika, że 64 procent osób robiących zakupy w internecie to osoby poniżej 34 roku życia.

Do zakupów online przekonują się także starsi użytkownicy. Coraz mocniejszą grupą w świecie e-commerce stają się osoby z przedziału wiekowego 60+. Doceniają oni przede wszystkim wygodę zakupów internetowych. Nie muszą wykorzystywać swoich sił na chodzenie po sklepach czy noszenie zakupów. Zamówienia realizują ze swojego ulubionego fotela, a kurier dostarcza im je pod same drzwi. Kto by pomyślał, że gazeta w ręku Waszego dziadka zostanie zastąpiona przez tablet...

Mobile w świecie e-commerce

Eksperci od e-handlu zwracają uwagę na rosnące znaczenie urządzeń mobilnych. Do tej pory w głównej mierze służyły one nam do przeglądania produktów i szukania opinii. Dokonywanie zakupów odbywało się natomiast za pośrednictwem większych urządzeń. To też zaczyna się zmieniać. Aż 82 procent konsumentów deklaruje zamawianie artykułów, korzystając z laptopa, ale już aż 58 procent przyznaje się, że wykorzystuje do tego również smartfony. Są to najczęściej młodzi ludzie w wieku 15-24 lat, ale to potwierdza fakt, że coraz chętniej przy zakupach sięgamy po telefon. Nie musimy więc się dziwić, jeżeli w przeciągu roku zauważymy zmianę stron mobilnych swoich ulubionych sklepów. Marki staną na głowie, aby ułatwić nam proces zakupowy w jak największym stopniu.

prognozy e-commerce - zdjecie2

Nie oszukujmy się, większość witryn nie jest jeszcze gotowa na kupowanie przez smartfona. Strony mobilne nie są dostosowane i wygodne dla użytkowników. Często pojawiają się też błędy, uniemożliwiające dokonanie zakupów. Warto wspomnieć o platformach takich, jak Android Pay czy Blik, które już funkcjonują, aby ułatwić Wam ten proces.

Zakupy przez smartfona niestety zyskają popularność w Polsce nieco wolniej niż na Zachodzie. W naszym kraju wciąż nie mamy przekonania co do bezpieczeństwa takich transakcji, natomiast innym Państwom udało się już wypracować zaufanie do płatności mobilnych. Ale bez obawy, do Polski też to nadejdzie. To tylko kwestia czasu, więc już teraz szykujcie swoje sklepy mobilne na prawdziwe zatrzęsienie.

prognozy e-commerce - zdjecie3

Omnichannel

W tym momencie nie wystarczy tylko sprzedaż internetowa lub tradycyjna. Najwięksi giganci już szukają sposobów, jak połączyć te oba światy. Przykładem będzie portal Eobuwie, który otwiera specjalne sklepy w galeriach, działające na zasadzie - kup przez internet i odbierz na miejscu. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że to "internetowe kupowanie" odbywa się już w tym niecodziennym sklepie. Zamiast półek znajduje się tam przestrzeń ze stanowiskami i małymi monitorami. Klienci mogą na nich przeglądać dostępne produkty i bezpośrednio je zamówić. Po kilku minutach, bez konieczności oczekiwania na dostawę, produkty wydawane są ze specjalnego magazynu. Ciekawy pomysł, prawda? Czekamy na moment, aż inne marki pójdą w ślad za Eobuwie i wymyślą coś równie interesującego.

W prognozach nie może zabraknąć zautomatyzowanego świata i systemów typu CRM. Wzrost ilości sprzedaży spowoduje rozwój e-handlu i wykorzystywania sztucznej inteligencji. Spersonalizowane i zautomatyzowane możliwości to coś, za czym będą gonić wszystkie duże marki. Warto też zwrócić uwagę na nowoczesne formy działań marketingowych.

Zakupy 24/7

Klienci stają się coraz bardziej wygodni. Cenią swój czas i brak zawiłej drogi do zakupu wypatrzonego produktu. Łatwość i niższa cena to coś, czego oczekują od e-sklepu. Jeżeli mówimy o prognozach, to sklepy internetowe będą się prześcigały w dostawach i ich niskich kosztach. 36 procent osób, biorących udział w ankiecie przeprowadzonej przez PwC, chciałoby otrzymać produkt następnego dnia, a 35 procent w ciągu dwóch dni. Liczy się bardziej czas niż sama cena. Co ciekawe, aż 17 procent polskich ankietowanych zadeklarowało, że skorzystaliby z opcji dostawy towarów przy pomocy drona.

prognozy e-commerce - zdjecie4

Handel międzynarodowy

Cross-borded e-commerce to chyba jedna z najbardziej obiecujących prognoz na rok 2020. Wartość tego międzynarodowego handlu niedługo dobije 1 miliard dolarów. W przyszłym roku aż 1/3 światowego rynku sklepów internetowych będzie funkcjonować w strefie zakupów cross-borded. Z badań wynika, że w Polsce tylko 7 procent e-sklepów sprzedaje towar za granicę. To duża luka i spore pole do popisu. Nie tylko dla polskich sklepów, ale dla całego rynku e-commerce.

prognozy e-commerce - zdjecie5

Wartość e-sklepów w Polsce

Branża e-commerce w samej Polsce także notuje ciągłe wzrosty. W 2020 roku spodziewana wartość obrotów ma przekroczyć 60 mld złotych. Pod koniec stycznia 2018 roku według szacunków, w Polsce zarejestrowanych było już ponad 29 tysięcy sklepów internetowych. E-sklepy z każdym dniem rosną w siłę i możemy być pewni, że jeszcze nie powiedziały ostatniego słowa. Dzięki swojej atrakcyjności nie tylko ciągle wzrasta sama liczba sklepów, ale i pojawiają się nowe rozwiązania. Jest to także szansa dla branż pokrewnych oraz uzupełniających sprzedaż internetową.

Każdy Polak z Internetem

Z prognozy przedstawionej przez McKinsey Global Institute do 2020 roku już każdy mieszkaniec Polski będzie miał dostęp do internetu. To jeszcze bardziej pokazuje, jak wielką siłę ma internet i e-zakupy. Szansa dla sklepów jest przeogromna - zero ograniczeń, dostęp do pełnej bazy klientów w kraju. Szacuje się, że w tym momencie jest w Polsce już około 25 mln internautów - czy już widzisz, ile potencjalnych klientów tracisz, nie prowadząc sklepu w internecie?

Niedziele niehandlowe szansą dla sklepów online

W Polsce dodatkowym napędem dla internetowych sprzedawców jest zakaz handlu w niedziele. Całkowite wykluczenie liczby handlowych niedziel, spowoduje jeszcze większy przyrost sprzedaży internetowej w kraju. Przeładowane, sobotnie koszyki oraz towary czekające na swoją kolejkę, aby wylądować na sklepowej taśmie, potrafią przyprawić o niezły ból głowy. Cyfrowy koszyk pod tym względem jest dużo bardziej atrakcyjny. Zgodzicie się?

Co ciekawe, przewidywano, że wykreślenie niedziel z handlu zwiększy sprzedaż artykułów spożywczych w sieci, a w praktyce napędziło także kupno innych produktów. Konsumenci dokonują w weekendy masowych zakupów, również książek, ubrań czy akcesoriów do domu. Bo łatwiej, bo szybciej, bo skoro i tak już zamawiają, to czemu by nie dorzucić jeszcze jednej rzeczy, aby otrzymać tańszą przesyłkę? To wszystko wpływa na to, że internauci chcą i pragną zakupów online. E-sklepy to przyszłość, która daje wartość dla konsumentów. A to przeciąga ich na stronę zakupów w sieci.

prognozy e-commerce - zdjecie6

Jak płacą Polacy i co kupują przez Internet?

W Polsce 68 procent e-konsumentów stawia na szybki przelew przez dedykowaną platformę. Znacznie rzadziej wybierana jest płatność gotówką przy odbiorze czy przesyłka za pobraniem. Wygoda przede wszystkim :-)

Najchętniej kupowanymi produktami w sieci przez Polaków w 2018 roku były ubrania i dodatki. Odzież i akcesoria królują także jeśli chodzi o zakupy Polaków w zagranicznych e-sklepach. Na następnych miejscach plasują się książki, filmy oraz bilety do kina.

Jeśli działasz w tej branży, a nie masz jeszcze e-sklepu - koniecznie pora nadrobić te zaległości. Na początek sprawdź ile kosztuje sklep internetowy i.. do dzieła!:)