Spis treści
- Używaj cudzysłowu
- Filetype robi robotę
- Google szanuje domeny
- Cache nie jest cliche
- Fraza w treści strony - kompleksowo
- Fraza w treści strony – only title matters
- Fraza w URL
- Frazy niekompletne – aleja gwiazd online
- Wyszukiwanie łączone
- Powiązania stron www
- Liczby mają tę moc
- Wyszukiwanie w Google a social media
Używaj cudzysłowu
Cudzysłów to świetne narzędzie, dzięki któremu znajdziesz dokładne dopasowanie w Google. Przyjmijmy, że szukasz informacji dotyczących kotów i interesuje Cię konkretna rasa, mianowicie „kot sfinks”. Pomijając cudzysłów, w wyszukiwarce zobaczysz wyniki z podstronami, które zawierają różne formy frazy lub takie, które całkowicie ją wykluczają. Mogą pojawić się strony o kotach, mogą te z mitycznym stworzeniem z Egiptu, a przecież nie tego szukasz. Używaj cudzysłowu, a wyniki wyszukiwania nie rozczarują.
Filetype robi robotę
Piszesz artykuł? Rozwijasz się i chcesz w prosty sposób uzyskać dostępu do rzetelnych źródeł, dostępu do zaawansowanych badań lub książek akademickich? Dzięki np. operatorowi filetype:pdf e-commerce w wynikach wyszukiwania pojawią się wszystkie pliki, które traktują o handlu elektronicznym.
Google szanuje domeny
I pozwala na szybkie wyszukiwanie tego, co czytałeś ostatnio na blogu lub widziałeś w sklepie. Jak to zrobić? Zamiast ponownych odwiedzin na konkretnej stronie internetowej i korzystania z jej wyszukiwarki wystarczy, że w okno Google zastosujesz komendę site:nazwa domeny + słowo kluczowe, np. site:empressia.pl facebook. Zawsze działa.
Cache nie jest cliche
Wręcz przeciwnie. Wpisując w wyszukiwarkę operatora cache:nazwa domeny, otrzymasz te podstrony, które Google już zaindeksował. Dzięki temu rozwiązaniu dowiesz się, jak witrynę widzą roboty i co jeszcze nie jest dla nich widoczne. Koniecznie przetestuj! Opcja mocno rozwiewa wątpliwości związane z rozbieżnościami w wyszukiwarce Google, o których niedawno pisałam tutaj.
Fraza w treści strony - kompleksowo
Operator allintext:słowo kluczowe to wariant, dzięki któremu wyszukiwarka Google przeanalizuje słowa kluczowe we wszystkich elementach strony internetowej, m.in. w title, description czy meta tagach.
Fraza w treści strony – only title matters
Pokrewnym wyrażeniem do allintext:keyword jest allintitle:słowo kluczowe. Stosując tę komendę, Google zawęża wyniki wyszukiwania do tych stron, które zawierają keyword w tytule strony.
Fraza w URL
Ciekawym rozwiązaniem jest zawężanie wyników wyszukiwania do stron, które słowa kluczowe posiadają w swoim adresie. Dzięki tej opcji możesz dotrzeć np. wyłącznie do blogów, których główna tematyka skupia się wokół wyrobów handmade – allinurl:blog handmade.
Frazy niekompletne – aleja gwiazd online
Z pamięcią bywa różnie – coś gdzieś przeczytaliśmy, coś gdzieś usłyszeliśmy, generalnie zostaliśmy zaintrygowani, ale nie potrafimy tego znaleźć w sieci. Na ratunek w takich przypadkach pędzi znak „*”, który wstawiony między pierwszą a ostatnią frazę może bardzo pomóc.
Wyszukiwanie łączone
To search OR not to search – zastanawiasz się, w jaki sposób oszczędzić czas na wyszukiwaniu w Google? Otóż za pomocą jednego wyszukiwania mogą się pojawić strony z konkretnymi frazami, których poszukujesz.
Powiązania stron www
Komenda related:nazwa domeny.pl to kolejna opcja, która zdecydowanie zawęzi wyniki wyszukiwania tego, czego potrzebujesz. Jeśli szukasz witryn o podobnej tematyce, chcesz zobaczyć, jakie serwisy dotyczą konkretnej branży lub najzwyczajniej sprawdzić swoich bezpośrednich konkurentów, baw się do woli.
Liczby mają tę moc
Google pozwala również na wyszukiwanie w sprecyzowanym przedziale liczbowym. Dwukropek w oknie wyszukiwarki sprawia, że dotrzesz do wszystkich informacji związanych z konkretnym okresem, np. w dziejach historii. Zobacz:
Wyszukiwanie w Google a social media
Tu moc sprawczą ma # oraz @. Co prawda w wyszukiwarce Google nie są zaindeksowane wszystkie treści z mediów społecznościowych, ale aby dotrzeć do informacji, które Cię interesują, a pochodzą z Instagrama, Facebooka czy Twittera, warto wpisać przed frazą właśnie hasztag lub @.
Dla Google największe znaczenie ma użytkownik wyszukiwarki, dlatego prace nad jej udoskonalaniem nie ustają. Operatory, które ułatwiają wyszukiwanie są potrzebne – zawężają wyniki i pozwalają szybko otrzymać to, czego potrzebujesz.
Optymalizujesz swoje wyszukiwanie? Jakie tricki stosujesz?