Spis treści
- Oni temu winni, czyli 7 aspektów, które mieszają w SERP
- 1. Osobiste preferencje użytkownika
- 2. Frazy lokalne i geolokalizacja
- 3. Centrum dowodzenia danymi, czyli data center
- 4. Ciastka, czyli pliki cookies
- 5. Język interfejsu i przeglądarki
- 6. RWD i rodzaje urządzeń
- 7. Wyniki organiczne na stronie
Oni temu winni, czyli 7 aspektów, które mieszają w SERP
Z pewnością niejednokrotnie zastanawiałeś się, dlaczego Twoje wyniki wyszukiwania w przeglądarce Google np. na frazę „deska snowboardowa” różnią się od wyników Twoich znajomych. Dlaczego pierwsza dziesiątka wygląda zupełnie inaczej na komputerze stacjonarnym niż na tablecie. Na pozycję konkretnej witryny ma wpływ kilka istotnych czynników, które warunkują je z perspektywy urządzenia, z którego w danej chwili korzysta użytkownik, jego lokalizacji oraz języka.
1. Osobiste preferencje użytkownika
Mają ogromne znaczenie. Jeśli użytkownik korzysta z usług Google i eksploruje przeglądarkę po zalogowaniu się np. do swojego konta Gmail, to właśnie historia przeglądania i dotychczasowe zapytania zdecydują o rezultatach wyszukiwania na pierwszej stronie. Jak to dokładnie działa? Otóż inaczej będą prezentować się wyniki wyszukiwania po wpisaniu tej samej frazy przez pasjonata sportów ekstremalnych, a inaczej przez tancerkę tańca towarzyskiego. Co więcej, rzecz wygląda interesująco, jeśli frazą jest homonim (wyraz o takim samym brzmieniu i zapisie, lecz innym znaczeniu). Kiedy w wyszukiwarkę przez użytkownika zafascynowanego kosmosem zostanie wpisana fraza „rakieta”, w wynikach pojawią się strony zawierające informacje o rakietach kosmicznych, natomiast komuś, kto pasjonuje się sportem, w wynikach pojawią się rakiety do tenisa.
Magia algorytmów, moi Drodzy. Jeśli chcemy miec pewność, że nasze osobiste preferencje nie maja wpływu na wyniki wyszukiwania w Google, nie logujmy się do żadnej z usług lub korzystajmy z trybu incognito.
2. Frazy lokalne i geolokalizacja
Wyniki wyszukiwania dywersyfikuje także lokalizacja urządzenia, z którego korzysta użytkownik sieci. Google przechwytuje adres IP i za jego pomocą generuje wyniki, np. po wpisaniu frazy „mechanik samochodowy”, mieszkaniec Poznania otrzyma wyniki związane ze stolicą Wielkopolski, a mieszkaniec Kalisza już inne, dotyczące jego lokalizacji.
Fraz lokalnych także dotyka problem zróżnicowania wyników. Wyszukiwarka Google wskazuje użytkownikom strony usługodawców z jego otoczenia, np. „kwiaciarnia Gniezno” czy „kawiarnia Warszawa”. Dlatego tak istotne jest dbanie o pozycje w Google Maps i zwrócenie uwagi na pozycjonowanie
fraz z konkretną lokalizacją z perspektywy biznesów prowadzonych w konkretnym mieście.
3. Centrum dowodzenia danymi, czyli data center
Informacje dotyczące indeksowanych stron Google przechowuje w data center na całym świecie. Każde centrum danych ma wpływ na wyniki wyszukiwania w zależności od połączenia z konkretną jednostką. Ponadto na rezultaty w Google wpływa również czas aktualizacji zaindeksowanych stron www.
4. Ciastka, czyli pliki cookies
Ile razy akceptowałeś pliki cookies na stronie, z której chciałeś skorzystać? Kto przeszedłby obojętnie wobec ciasteczek, prawda? Jednak wirtualne cookies to nie chrupiące i maślane ciastka, które najlepiej smakują ze szklanką kakao. To małe pliki, które kumulują wszystkie informacje na temat użytkowników sieci i jego zachowań online. Brzmi jak szpiegostwo? I słusznie. Pliki cookies dopasowują zawartość stron do osobistych preferencji internautów – podobnie jak w przypadku logowania się do usługi Google, personalizują wyniki wyszukiwania.
5. Język interfejsu i przeglądarki
Na dywersyfikację wpływają także przeglądarki, z których korzystają internauci oraz język interfejsu. Inaczej mogą prezentować się wyniki wyszukiwania dla frazy „judo” w Google Chrome dla języka polskiego, a inaczej dla języka angielskiego w Firefox.
6. RWD i rodzaje urządzeń
Coraz więcej użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych. Content prezentowany na stronach internetowych powinien być dostosowany do tabletów, smartfonów czy fabletów – takie wymogi stawia Google. Responsywność to kolejny czynnik, który wpływa na wyniki wyszukiwania. Rezultaty będą inne dla tej samej frazy zarówno na desktopie, jak i na smartfonie.
Dzięki standardowi AMP (Accelerated Mobile Pages) strony internetowe mobile friendly mają zdecydowane pierwszeństwo w wynikach wyszukiwania Google.
7. Wyniki organiczne na stronie
Wpisując w wyszukiwarkę konkretną frazę, standardem jest 10 wyników organicznych, które sugeruje Google. Jednak czasami zdarza się, że tych wyników jest mniej. Dlaczego? Dzieje się tak m.in. przez mapy Google, boks Google News snippet „people also ask” w przypadku używania interfejsu w języku angielskim.
Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości dotyczące wyników wyszukiwania Google i potrzebujesz supportu w związku ze swoją działalnością online, skontaktuj się z naszym zespołem.