Komfort w stylu smart

Koncepcja inteligentnych domów, miast, hoteli czy robotów na dobre zadomowiła się na międzynarodowm rynku technologicznym i nikogo już nie dziwi. Firma Google postanowiła uzupełnić ideę smart o inteligentny system głosowy, który znacznie ułatwia użytkownikom funkcjonowanie na co dzień. Internauci znają już Siri, znają też Alexę czy Cortanę, jednak Asystent Google jest pierwszym systemem dostępnym w języku polskim. Narzędzia tego rodzaju wprowadzają niemałą rewolucję w komunikacji, pozwalając wchodzić w interakcję za pomocą głosu z wieloma technologiami, z których codziennie korzystają użytkownicy na całym świecie. Są to m.in.:

  • sterowanie muzyką
  • uruchamianie nawigacji
  • sprawdzanie pogody
  • repertuar kin, teatrów
  • budzik
  • połączenia telefoniczne
  • wysłanie SMS

Więcej o możliwościach Google Assistant przeczytasz tutaj.

Asystent Google a parametry techniczne

Google Assistant sprawdza się w aparatach z systemem Android od wersji 5, natomiast dla urządzeń z systemem iOS od wersji 10. Dodatkowe wymagania dla Androida to:

  • aktywna usługa Play
  • minimum 1GB pamięci
  • minimum 720p rozdzielczości ekranu lub więcej

Uruchomienie Google Assistant następuje po przytrzymaniu przycisku ekranu głównego lub dzięki komendzie głosowej „OK Google”.



Google Assistant a pozycjonowanie

Nie da się ukryć, że ogromny sukces Alexy to również dobra wróżba dla Asystenta Google. Jednak nie obędzie się od stosownych zmian w zakresie SEO, co wynika przede wszystkim z tego, że wyszukiwania głosowe są zupełnie inne ze względu na swoją formę (charakter konwersacyjny). Z czym to się wiąże? Przede wszystkim z wykluczeniem klasycznych keywords na rzecz optymalizacji niezwykle precyzyjnych i rozbudowanych fraz kluczowych typu long tail. Co więcej, tego rodzaju działania są istotne z perspektywy możliwości wirtualnych asystentów, którzy zwykle oferują jedną odpowiedź na pytanie użytkownika.


Voice search przybiera na sile, jednak na specjalistów SEO czeka spore wyzwanie w zakresie optymalizacji. Przy okazji, dużego znaczenia nadaje się pojęciu EAT (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) – wiarygodność, autorytet i ekspercki status strony pozwoli na prezentację jej treści jako najlepszych w ramach odpowiedzi na zapytania internautów.

W branży szacuje się, że już w przyszłym roku połowa wyszukiwań globalnych skupi się wokół voice search. Co sądzicie o systemach głosowych? Testowaliście już?