Remarketing – na czym polega?


Działania związane z pozycjonowaniem strony internetowej, takie jak link building czy publikacja wysokiej jakości treści, mają za zadanie zwiększyć liczbę odwiedzin witryny. Zazwyczaj pomagają one w odnalezieniu danej strony osobom, które wcześniej nie wiedziały o istnieniu określonej firmy. Trzeba jednak zauważyć, że wielu użytkowników odwiedzających stronę internetową, pomimo starań pozycjonerów, nie założy na niej konta, ani nie dokona zakupu lub innej czynności, do której wdrożone działania SEO miały ich skłonić.

Zgodnie ze statystykami zaledwie 2% osób wchodzących na stronę sklepu internetowego po raz pierwszy, dokonuje tam zakupu.

remarketing pierwsze wrażenie
(Źródło: Social Media Today)

Jak sprawić, aby pozostałe 98% znów odwiedziło witrynę? W zachęceniu do ponownego wejścia na stronę może skutecznie pomóc prowadzenie kampanii remarketingowej. Dzięki niej reklama dotycząca określonej witryny lub oferowanych na niej produktów wyświetla się użytkownikom podczas odwiedzania innych stron internetowych oraz mediów społecznościowych.

Wykorzystanie tego rodzaju wsparcia dla pozostałych działań SEO może okazać się nieocenione w przypadku sklepów internetowych, z których potencjalni klienci wychodzą w celu sprawdzenia podobnych ofert innych marek. Reklama wyświetlona w odpowiednim momencie nierzadko sprawia, że określony użytkownik wraca na stronę i finalizuje daną transakcję.

Czym remarketing dynamiczny różni się od wariantu standardowego?


Remarketing można podzielić na dwa rodzaje:

  1. standardowy
  2. dynamiczny

Pierwszy z nich, czyli standardowy remarketing polega na wyświetleniu wcześniejszym gościom strony internetowej reklamy odnoszącej się do całej witryny. W związku z tym, stawiając na tego typu kampanię, niezależnie od tego, na których podstronach byli potencjalni klienci czy na jakie produkty zwrócili szczególną uwagę, zobaczą oni tę samą reklamę, zachęcającą do ponownego wejścia na stronę. Zastosowanie tego rozwiązania zazwyczaj okazuje się łatwiejsze od remarketingu dynamicznego, jednak trzeba pamiętać, aby w tym przypadku zadbać o wysokiej jakości grafiki, które zainteresują użytkowników.

Zaawansowaną formą promocji jest remarketing dynamiczny. Jeśli właściciel strony postawi na tego rodzaju kampanię, użytkownikom, którzy wcześniej odwiedzili witrynę, zaczną wyświetlać się reklamy wcześniej oglądanych na danej stronie internetowej produktów lub usług. Ten typ promocji jest dostosowany do użytkownika. To doskonały wybór w przypadku e-commerce, ponieważ witryny sklepów online wielu potencjalnych klientów odwiedza z zamiarem zakupu określonych produktów. W takim przypadku, jeżeli użytkownik, np. w drogerii internetowej oglądał kosmetyki określonej firmy, ich zdjęcia z odnośnikiem do witryny pojawią się na innych stronach.

Jakie zalety mają kampanie remarketingowe?


Forma promocji, jaką jest remarketing, ma wiele plusów. Przede wszystkim pozwala ona dotrzeć ze swoją ofertą do użytkowników, którzy odwiedzili stronę, ale z jakichś powodów nie dokonali zakupu, ani nie zdecydowali się na skorzystanie z określonych usług. Przykładowo ma to miejsce w sytuacji, gdy potencjalny klient w momencie wejścia na stronę nie miał czasu na zamówienie danych produktów lub nie był przygotowany na wydatki, a później zapomniał adresu strony internetowej i nie mógł na nią ponownie trafić.

Trzeba jednak zaznaczyć, że remarketing nie służy jedynie dotarciu do osób, które z jakiegoś powodu nie skorzystały z oferty. Wyświetlanie reklam dotyczących produktów lub usług jest także świetnym sposobem na przypomnienie o swojej firmie użytkownikom, którzy już wcześniej dokonali zakupów w określonym sklepie internetowym. Takim osobom warto pokazać rzeczy z podobnych kategorii do tych kupionych wcześniej. Tego rodzaju kampanie remarketingowe są doskonałym sposobem na utrzymanie odpowiednich relacji marki z klientami.

Podstawowe zalety remarketingu to:

  • zwiększenie sprzedaży poprzez zachęcenie do zakupów osoby, które wcześniej weszły na stronę, ale nie dokonały zakupu,
  • wzmocnienie relacji z klientami, którzy dokonali zakupu, a także zachęcenie ich do ponownego odwiedzenia witryny.

Warto też zauważyć, że prawidłowo prowadzony remarketing zazwyczaj szybko przynosi oczekiwane efekty.

Jak przeprowadzić skuteczną kampanię remarketingową?


Utworzenie kampanii remarketingowej możliwe jest za pomocą narzędzia Google Ads. Przede wszystkim, witryna powinna być wyposażona w specjalny skrypt, który pozwoli na zapisywanie tzw. ciasteczek, czyli plików cookie z informacjami, kto odwiedził daną witrynę oraz jakie działania na niej wykonał. Dzięki temu możliwe jest szybsze dotarcie do potencjalnych klientów. Jeśli chce się przeprowadzić kampanię remarketingową trzeba założyć konto Google Ads oraz przemyśleć, w jakim celu mają być prowadzone określone działania. Prawidłowe jego określenie pozwoli na uzyskanie satysfakcjonujących wyników.

kampania remarketingowa cookies

W Google Ads tworzone są listy użytkowników, do których później trafia przygotowana reklama. Jeżeli właściciel strony decyduje się na remarketing standardowy, musi umieścić tam też baner zachęcający do ponownego odwiedzenia witryny.

Konieczne jest również ustawienie prawidłowych parametrów takich jak:

  • nazwa kampanii,
  • jej lokalizacja oraz język, w jakim ma być prowadzona,
  • przeznaczony na nią budżet,
  • jej typ, np. sieć reklamowa w przypadku kampanii banerowej.

W narzędziu Google Ads należy wygenerować specjalny fragment kodu, który trzeba umieścić na wszystkich podstronach danej witryny. W przypadku połączenia kont Google Ads oraz Google Analytics możliwe jest też uzyskanie potrzebnego kodu z wykorzystaniem drugiego z wymienionych narzędzi. Warto również pamiętać, że wiele firm prowadzi kampanie remarketingowe także na Facebooku, co pozwala na dotarcie do jeszcze większej liczby odbiorców. W tym celu należy połączyć swoją witrynę z portalem za pomocą tzw. Facebook Piksel, czyli specjalnego kodu, który można uzyskać przy wykorzystaniu narzędzia, jakim jest menadżer firmy.

O czym pamiętać, planując kampanię remarketingową, aby zainteresować potencjalnych klientów?


Jeśli remarketing prowadzony przez daną firmę ma przynieść oczekiwane efekty, warto zadbać o to, aby reklamy wyświetlały się nie tylko użytkownikom, którzy odwiedzili stronę w ciągu ostatnich kilku dni czy tygodni, ale również miesięcy. Dzięki temu łatwiej będzie zwiększyć liczbę konwersji.

Trzeba pamiętać o tym, że dana reklama nie powinna wyświetlać się za rzadko, bo wtedy prawdopodobnie nie zainteresuje potencjalnych klientów, ani zbyt często, ponieważ w takim przypadku może ona przytłoczyć użytkownika, co z kolei nie zachęci go do dokończenia zakupów na danej stronie. W związku z tym trzeba ustawić odpowiedni capping, a więc liczbę kontaktów danego użytkownika z reklamą.

Należy również poświęcić czas na stworzenie oryginalnego baneru, który może zainteresować potencjalnych klientów. Warto jego wykonanie powierzyć specjaliście, ponieważ profesjonalne grafiki zwykle są bardziej atrakcyjne dla użytkowników. Ponadto w tego rodzaju reklamie powinno znaleźć się tzw. CTA, czyli wezwanie do działania takie jak „sprawdź”, „odwiedź”, „dowiedz się” czy „kup”.

Kto może wypromować swoją stronę internetową za pomocą remarketigu?


Inwestycja w remarketing to doskonały wybór przede wszystkim dla osób prowadzących e-commerce. Ciekawa reklama może skutecznie zachęcić do dokonania zakupu użytkowników, którzy wcześniej odwiedzili dany sklep internetowy. Oferując produkty lub usługi, warto postawić przede wszystkim na remarketing dynamiczny. Dzięki niemu część użytkowników może dokończyć wcześniejsze zakupy lub ponownie odwiedzić sklep i zamówić rzeczy, które wcześniej się sprawdziły.

Trzeba jednak zaznaczyć, że remarketing jest dobrym rozwiązaniem także dla innych stron internetowych. Nawet mając witrynę, na której jest tylko menu restauracji czy oferta zabiegów kosmetycznych, warto zatroszczyć się o to, aby potencjalni klienci nie zapomnieli o danej stronie i mogli jeszcze na nią wrócić, nawet jeśli nie zapisali nigdzie jej adresu. Remarketing może również pomóc w przypadku nagłego spadku liczby odwiedzin danej witryny. Profesjonalna reklama prawdopodobnie zwiększy ruch na stronie.

Komu zlecieć przeprowadzenie kampanii remarketingowej?


O remarketing można zadbać samodzielnie, jednak zazwyczaj zacznie lepszym rozwiązaniem, jest powierzenie tego zadania profesjonalnej agencji SEO, zajmującej się także pozycjonowaniem stron internetowych. Zlecając reklamę witryny specjalistom, zyskujesz pewność, że wszystkie jej kroki zostaną przeprowadzone prawidłowo, co daje szansę na znaczne zwiększenie konwersji. Ponadto fachowcy ocenią, jaka częstotliwość wyświetlania reklamy będzie najlepsza oraz zadbają o to, aby baner zachęcający do ponownego odwiedzenia witryny był atrakcyjny. Warto pamiętać o tym, że inwestycja w tego rodzaju promocję może zwrócić się w postaci większej liczby zamówień oraz zainteresowanych ofertą klientów.

FAQ

1. Kto powinien zainwestować w remarketing?

Remarketing jest dobrym rozwiązaniem dla każdego typu stron – sprawdzi się nie tylko w e-commerce, lecz także w przypadku witryn zawierających wyłącznie ofertę określonych przedsiębiorstw.

2. Jakie narzędzia wykorzystuje się podczas tworzenia kampanii remarketingowej?

Do stworzenia kampanii reklamowej konieczne jest założenie konta Google Ads. W przypadku prowadzenia działań na Facebooku wykorzystuje się menadżera firmy.

3. Jakie rodzaje remarketingu można wyróżnić?

Wyróżnia się remarketing dynamiczny, polecany szczególnie e-commerce, zachęcający do powrotu na daną podstronę oraz standardowy, którego zadaniem jest sprawienie, że użytkownicy po prostu ponownie odwiedzą daną stronę.