Spis treści
- Co to jest generative AI? Czym może, a czym nie powinna się stać?
- Generowanie tekstów reklamowych z genAI
- Optymalizacja słów kluczowych i wykluczeń z genAI
- Inne zastosowania genAI w optymalizacji kampanii Google Ads
- FAQ
Co to jest generative AI? Czym może, a czym nie powinna się stać?
Generatywna sztuczna inteligencja (ang. generative artificial intelligence, gen AI) to określenie na ogół narzędzi sztucznej inteligencji, które generują teksty, obrazy, filmy i innych dane na podstawie instrukcji użytkownika, tzw. promptów. Należą do nich m.in. popularne obecnie LLM-y, duże modele językowe – sieci neuronowe, które potrafią przetwarzać język naturalny. Największe z nich są oparte na architekturze transformerów (uczenia głębokiego) jak chatboty ChatGPT, Gemini czy Claude.
Właśnie te narzędzia genialnie wspierają pracę marketerów, np. specjalistów prowadzących kampanie Google Ads – będziemy je nazywać naprzemiennie genAi, chatbotami i LLM-ami.
Pamiętaj!
- GenAI to świetni asystenci specjalisty Google Ads, ale nie automaty do generowania gotowych rozwiązań. Nie zastąpią ludzkiej inteligencji i doświadczenia.
- GenAI wymagają nadzoru – mogą popełniać błędy, w tym generować całkowicie zmyślone informacje (tzw. halucynacje), a wyniki ich pracy czasem pozostawiają wiele do życzenia.
- Sprawdzaj w wiarygodnych źródłach wygenerowane informacje, zwłaszcza wszystkie dane liczbowe, statystyki, nazwiska, wydarzenia czy tytuły i autorów źródeł, na które narzędzie się powołuje.
- Traktuj wyniki genAI jako punkt wyjścia do dalszych testów A/B.
- Sprawdzaj frazy wygenerowane przez model w Google Keyword Planner.
- Nie zakładaj, że pierwszy wygenerowany tekst jest idealny – iteruj: powtarzaj zadanie, aż osiągniesz zadowalający wynik, wykorzystując swoją wiedzę i doświadczenie.
- Nie chodzi tylko o to, żeby pracować szybciej: wydajność poprawia już także konkurencja. Prawdziwą przewagą konkurencyjną jest nowa wartość, którą osiągniesz dzięki genAI – dzięki czasowi, który zyskasz na strategiczne i kreatywne myślenie. Coś, co przyniesie Ci znacznie lepsze wyniki pracy i czego nie da się łatwo skopiować.
Generowanie tekstów reklamowych z genAI
Skuteczny tekst reklamy Google Ads łączy kilka elementów:
- jasny i zwięzły przekaz,
- korzyści dla klienta,
- dopasowanie do słów kluczowych,
- wezwanie do działania (CTA).
Taki bazowy tekst do dalszej pracy, a w zasadzie dziesiątki tekstów, w różnych wariantach, może stworzyć dla Ciebie w kilka sekund genAI, pod warunkiem że odpowiednio ją poinstruujesz. Narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji uczą się wzorców i struktur danych wejściowych, a następnie generują nowe dane o podobnych cechach – na podstawie podanych instrukcji, czyli promptów.
Dobre prompty mają kluczowe znaczenie podczas współpracy z AI
Skuteczny prompt zawiera co najmniej trzy elementy:
- opis zadania,
- kontekst,
- format odpowiedzi.
Warto uzupełnić go o przykład rozwiązania i poeksperymentować z nadaniem chatbotowi roli, np. specjalisty Google Ads, copywritera czy analityka danych. Im dokładniejsze podasz instrukcje, tym lepszy osiągniesz wynik. Przetestuj różne metody promptowania, np. prompt chaining – podziel zadanie na mniejsze kroki i wykorzystuj wyniki rozmowy jako dane wejściowe do kolejnych poleceń.
Przykład złego promptu:
Napisz reklamę butów.
Przykład dobrego promptu:
Napisz chwytliwy nagłówek reklamy Google Ads (maks. 30 znaków) dla sklepu internetowego z butami sportowymi marki Nike, podkreślając promocję -20% na nową kolekcję. Grupa docelowa: mężczyźni 25–45 lat, aktywni fizycznie.
Możesz go jeszcze bardziej rozbudować, dodając informacje o m.in.:
- celu kampanii;
- specyfice grupy docelowej i języku, którym się posługuje (przeanalizuj opinie klientów, przypatrz się wypowiedziom w social mediach);
- problemach grupy docelowej i ich rozwiązaniach, jakie zapewnia oferta;
- korzyściach oferty (np. darmowa dostawa, wysyłka w 24h);
- tonie tekstu (marki).
Jak praktycznie zastosować AI w procesie tworzenia treści do reklam Google Ads? Generuj:
- różne typy nagłówków – z korzyścią, pytaniem, liczbą, obietnicą, pospieszeniem (presją czasu): wytłumacz chatbotowi, co chcesz osiągnąć, i zapewnij mu odpowiednie dane;
- opisy uzupełniające nagłówki, teksty reklam (pamiętaj: korzyści, a nie cechy produktu – podkreśl to w instrukcji, a najlepiej podaj chatbotowi te korzyści, możecie wcześniej nad nimi wspólnie popracować);
- warianty CTA (np. „kup teraz”, „skorzystaj z promocji”, „dowiedz się więcej”, „sprawdź ofertę”);
- teksty do reklam elastycznych, w sieci wyszukiwania i sieci reklamowej;
- wiele wariantów tekstów do testów A/B.
Jak napisać prompt? Eksperymentuj, możesz wykorzystać takie przykładowe schematy (tylko odpowiednio je dostosuj):
- Wygeneruj 5 wariantów nagłówka reklamy dla [produkt/usługa], każdy skupiający się na innym aspekcie: [aspekt 1], [aspekt 2], [aspekt 3]... Każdy nagłówek powinien mieć maksymalnie 30 znaków. Grupą docelową reklamy są [opis grupy docelowej].
- Wygeneruj X wariantów nagłówków i X tekstów reklamy promujących [produkt/usługa].
Grupą docelową reklam są [opis grupy docelowej].
W każdym nagłówku i tekście podkreśl korzyści [lub jedną, inną korzyść], które [produkt/usługa] zapewnia grupie docelowej: [wypisz te korzyści]. Zastosuj zwięzły i jasny przekaz. Dostosuj język do grupy docelowej.
Informacje o kampanii:
Platforma reklamowa: [np. Google Ads, kampania w wyszukiwarce].
Cel: [np. sprzedaż produktu objętego promocją].
Nagłówki: do 30 znaków ze spacjami.
Teksty reklamowe: do 90 znaków ze spacjami.
Użyj słów kluczowych: [słowa kluczowe].
Każdy wariant tekstu powinien mieć ton [jaki; lub każdy powinien mieć inny ton – i określ go, np. formalny, przyjazny, zabawny].
Podobny prompt możesz zastosować do stworzenia jednego nagłówka czy tekstu reklamy (czy wariantów CTA), który dopracujesz poprzez kolejne polecenia i iteracje. Im więcej danych dasz genAI, tym lepiej Cię „zrozumie”. Jeśli nimi nie dysponujesz, wykorzystaj chatbota – np. do zmiany cech produktu na korzyści czy poznania punktów bólu grupy docelowej (pamiętaj, weryfikuj!).
Następnie możesz wykorzystać genAI także do oceny wygenerowanych treści i zaproponowania zmian – optymalizacji tekstów. Dyskutuj z chatbotem; niech się wciela w różne role, analizuje waszą pracę i podpowiada, co można zrobić lepiej – pod każdym kątem, czy to dostosowania do grupy docelowej, czy perswazji, czy jasności przekazu. Na końcu otrzymasz znakomitą bazę tekstów, które po kilku redakcyjnych szlifach i dodaniu wartości od siebie będą gotowe do publikacji.
Optymalizacja słów kluczowych i wykluczeń z genAI
Wyżej zachęciliśmy Cię, abyś wykorzystał(-a) potencjał AI jako narzędzia do burzy mózgów (generowania pomysłów) i analizy treści pod różnymi kątami. Dodajmy do tego pokaźną wiedzę o świecie, jaką dysponuje każdy LLM, oraz jego umiejętności łączenia i grupowania danych. Te funkcje świetnie się przydają podczas pracy ze słowami kluczowymi.
- Generowanie słów kluczowych. Wykorzystaj prompt typu: Podaj 20 słów kluczowych związanych z [produkt/usługa] dla [grupa docelowa]. Pamiętaj, aby zweryfikować je później w Planerze słów kluczowych i ocenić ich potencjał.
- Mapowanie słów kluczowych, dopasowywanie ich do etapów ścieżki zakupowej klientów. Poeksperymentuj z promptami typu: Dla sklepu internetowego z rowerami wygeneruj listę słów kluczowych dla każdego etapu ścieżki zakupowej: świadomość, rozważanie, decyzja. Możesz opisać chatbotowi swoją grupę docelową, aby uwzględnił różne potrzeby i punktu bólu potencjalnych klientów.
- Optymalizacja słów kluczowych pod kątem lokalizacji, czyli generowanie fraz z uwzględnieniem konkretnych krajów, regionów, miast, dzielnic. Możesz zastosować prompt typu: Oferuję usługi sprzątania domów w Krakowie. Jakich słów kluczowych powinienem użyć, aby dotrzeć do klientów w różnych dzielnicach miasta?.
- Identyfikacja fraz niedostosowanych do branży lub firmy, które generują pusty ruch. Przykładowy prompt: Zidentyfikuj słowa, które należy wykluczyć z kampanii Google Ads dla sklepu z luksusowymi zegarkami, aby uniknąć ruchu niezwiązanego z zakupem. Możesz wykorzystać swoje doświadczenie w różnych branżach i podać chatbotowi przykłady słów, które z reguły świadczą o informacyjnej intencji wyszukiwania.
- Generowanie list wykluczeń – na podstawie ogólnych założeń lub analizy kampanii.
W pierwszym przypadku przetestuj prompt typu: Wygeneruj listę 50 słów wykluczających dla kampanii Google Ads promującej usługi księgowe dla małych firm, aby uniknąć zapytań o darmowe porady.
W drugim przypadku musisz już zasilić AI wynikami kampanii (jeśli trzeba, odpowiednio je przygotuj – uważaj zwłaszcza na nazwę firmy i inne poufne informacje). Możesz załączyć taki raport i określić, co zawiera, a następnie poprosić chatbota o identyfikację słów kluczowych w poszczególnych grupach: np. niski CTR, wysoki koszt konwersji, mała liczba wyświetleń.
Inne zastosowania genAI w optymalizacji kampanii Google Ads
Chatboty AI mogą Ci pomóc jeszcze na wiele innych sposobów. Zapytaj swojego LLM-a, jak jest w stanie Cię wesprzeć – i poeksperymentuj. Specjaliści naszej agencji SEO/SEM Empressia wykorzystują genAI jeszcze do kilku codziennych zadań, np.:
- Analizy konkurencji – identyfikowania mocnych i słabych stron jej tekstów reklamowych czy kluczowych korzyści, którymi przyciąga klientów. Spróbuj z promptem typu: Przeanalizuj poniższe reklamy konkurencji i wskaż ich mocne i słabe strony [wklej teksty reklam]. LLM-y dobrze sobie radzą z szukaniem wzorców, schematów – pomogą Ci stworzyć gotowy przepis na skuteczną reklamę w danej branży.
- Interpretacji danych z raportów Google Ads, zwłaszcza wyciągania kluczowych wniosków i identyfikacji trendów. Zacznij od prostych promptów typu: Zinterpretuj poniższe dane z raportu Google Ads i wyciągnij 3 najważniejsze wnioski [wklej dane], a kolejno testuj rozbudowane instrukcje (np. czego mają dotyczyć te wnioski, na jakich wskaźnikach ma się skupić, pod jakimi kątami ocenić skuteczność kampanii itp.). Warto też przetestować generowanie raportów, które zwizualizują wyniki kampanii (chociaż lepiej się mogą w tym celu sprawdzić narzędzia służące konkretnie do tego celu).
- Tworzenia skryptów (dla zaawansowanych użytkowników). Chatboty AI są już w stanie pomóc w pisaniu prostych skryptów, które automatyzują pewne zadania, np. dostosowywanie stawek czy wyłączanie nieskutecznych reklam.
Dzięki generatywnej sztucznej inteligencji możesz jednocześnie podnieść efektywność swoich działań i zaoszczędzić czas. Wykorzystaj go twórczo i strategicznie – do budowania nowej wartości i przewagi, których konkurencja łatwo nie powieli.
GenAI to nie chwilowa moda, ale narzędzie, które coraz mocniej wpływa na marketing internetowy, także na pozycjonowanie stron internetowych, tworzenie kreacji, koncepcje i plany kampanii czy nawet całe strategie biznesowe. Warto już teraz aktywnie korzystać z możliwości sztucznej inteligencji, a w zaoszczędzonym czasie wrócić do korzeni marketingu – poznawania grupy docelowej, kreatywności i strategicznego myślenia. To świeży pomysł i taktyka wkrótce będą najważniejszymi czynnikami sukcesu każdej marki.
FAQ:
1. Czym jest genAI?
GenAI to generatywna sztuczna inteligencja, czyli ogół narzędzi AI służących do generowania treści i danych na podstawie zadanych instrukcji (promptów). Należą do nich m.in. LLM-y (duże modele językowe), takie jak ChatGPT czy Gemini. GenAI wykorzystuje uczenie maszynowe do tworzenia nowych danych, podobnych do danych treningowych.
2. Jak zacząć korzystać z narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji?
Poznaj modele LLM, takie jak ChatGPT, Gemini czy Claude; większość z nich jest dostępna jako aplikacja internetowa, a ich podstawowe funkcje są bezpłatne. Przeczytaj kilka poradników, jak budować prompty (zadanie, kontekst, format), sprawdź kilka technik promptowania (np. prompt chaining, chain of thought, few-shot prompting) i… testuj!
3. Jakie są zasady bezpiecznego korzystania z genAI?
Zagrożenia związane z AI to przede wszystkim ryzyko popełniania błędów (tzw. halucynacje lub odpowiedź generowana na podstawie danych błędnych bądź nieaktualnych) oraz wycieku poufnych informacji. W branżach YMYL (np. w opiece zdrowotnej) pomyłki AI mogą mieć tragiczne skutki, dlatego trzeba ją nadzorować.