Spis treści
- Google AI Overview – co to?
- Jak działa AI Overview?
- Jak Google AI Overviews wpływają na wyniki wyszukiwania?
- Jak Google AI Overview wpłynie na biznes w Internecie?
- Jak przygotować stronę internetową na AI Overviews?
- FAQ
Google AI Overview – co to?
Google AI Overviews (AIO) to nowa funkcja w wyszukiwarce Google. Wykorzystuje generatywną sztuczną inteligencję, aby dostarczać gotowych odpowiedzi na pytania użytkowników. Nie musimy już przechodzić na konkretną stronę – otrzymujemy rozbudowane wyjaśnienie, która wyświetla się na samej górze wyników wyszukiwania.
Google już jakiś czas temu postanowił ulepszyć tradycyjne wyniki wyszukiwania. Pierwszą wersją tego narzędzia było SGE (ang. Search Generative Experience), testowane w USA od maja 2023. Rok później korporacja wprowadziła AI Overviews, które od marca 2025 są dostępne również w Polsce.
Od wielu lat w wyszukiwarce działa też podobne rozwiązanie: featured snippets, tzw. pozycje zero. To fragmenty treści stron internetowych (wybranych przez Google), które odpowiadają na pytania zadane przez użytkowników i wyświetlają się nad wynikami organicznymi (i w innych miejscach, np. w sekcji pytań powiązanych).
Przykład featured snippets, pozycji zero. Źródło: opracowanie własne.
Google AIO pełni tę samą funkcję, z tym że wykorzystuje inny mechanizm oraz dostarcza bardziej trafnych i rozbudowanych odpowiedzi.
Jak działa AI Overview?
Użytkownik wpisuje zapytanie i otrzymuje „Przegląd od AI” – odpowiedź, którą sztuczna inteligencja generuje na podstawie wielu źródeł. Są nimi strony internetowe dostarczające informacji na dany temat, które następnie trafiają do bloku AIO – wyświetlają się obok odpowiedzi lub pod nią (na urządzeniach mobilnych). Każdy fragment tekstu opatrzony jest klikalnym przypisem – odnośnikiem, który wyświetla link do konkretnej strony źródłowej.
Jak wygląda Google AI Overview?
Przykład AI Overviews. Źródło: opracowanie własne.
Doborem stron źródłowych do generowania odpowiedzi zajmują się algorytmy – tajemnica handlowa korporacji. Możemy jednak przypuszczać, że działają podobnie, jak te odpowiedzialne za ustalanie pozycji stron w wynikach wyszukiwania.
Według Google’a:
Streszczenia wygenerowane przez AI zawierają linki do materiałów, które potwierdzają podane informacje i dokładniej wyjaśniają temat. Dzięki temu użytkownicy mogą odkrywać różnorodne treści wydawców, firm, twórców, sprzedawców i innych osób, a także wykorzystywać uzyskane informacje do realizowania zadań.
Systemy Google automatycznie określają, które linki się wyświetlają. Twórcy powinni po prostu przestrzegać naszych zwykłych wskazówek na temat wyświetlania treści w wynikach wyszukiwania, jak opisano w Podstawowych zasadach dotyczących wyszukiwarki Google1.
Na tę chwilę (kwiecień 2025) nie da się wyłączyć Google AI Overview. Zresztą funkcję wprowadzono na potrzeby użytkowników. Od lipca 2023 r. Bing ze swoim Copilotem systematycznie zabierał Google’owi klientów. W październiku 2024 r. Google po raz pierwszy zanotował spadek poniżej 90% udziału w rynku, a Bing odniósł historyczny sukces i wypracował ponad 4% udziału2. Różnice wciąż są olbrzymie, ale należy przypuszczać, że AI w wyszukiwarce już z nami zostanie, będzie tylko coraz lepiej działać. Pozostaje więc pytanie – co dalej z SEO i SEM?
Jak Google AI Overviews wpływają na wyniki wyszukiwania?
Wprowadzenie Google AI Overview wielu okrzyknęło „śmiercią SEO”. Ta dziedzina „umierała” już wielokrotnie, podobnie zresztą jak marketing i reklama na Facebooku, a jednak obie branże wciąż są potrzebne i pomagają rozwijać biznes w Internecie.
Bez wątpienia konsekwencjami AIO już są i będą negatywne zmiany widoczności niektórych stron internetowych prowadzące do spadku ruchu, który potencjalnie odbije się na wynikach biznesowych firm. Nowy sposób prezentowania informacji w wyszukiwarce może zarówno zagrozić, jak i pomóc markom. Wiele zależy od strategii i przygotowania witryn internetowych (oraz samych firm). W pewnych obszarach niewiele się zmieni, przynajmniej na razie, w innych rzeczywiście zaczęła się (r)ewolucja, którą warto spróbować obrócić na swoją korzyść.
Jak Google AI Overview wpłynie na biznes w Internecie?
Stwierdzenie nasuwa się samo – jeżeli użytkownik znajdzie rozwiązanie swoich problemów w podsumowaniach AI, to nie wejdzie na strony internetowe firm czy wydawców i nie przyniesie im zysków. Jest ono jednak tylko częściowo prawdziwe.
Gotowe odpowiedzi nie na każde pytanie
Tylko część zapytań uruchamia Google AI Overviews. Pierwsze badania pokazują, że AIO pojawiają się dla około 47% wyszukiwań3. Większość z nich ma też charakter informacyjny czy poradnikowy (co to jest, na czym polega, jak zrobić… itp.). Poza tym te odpowiedzi nie zawsze wyczerpują temat, zwłaszcza gdy użytkownik ma przed sobą poważną decyzję, z którą wiąże się duży wydatek finansowy.
Znacznie rzadziej AI obsługuje zapytania transakcyjne (dotyczące danego produktu) czy nawigacyjne (poszukiwanie konkretnych witryn, firm lub marek). Przynajmniej na razie sztuczna inteligencja w wyszukiwarce nie pomoże więc użytkownikowi wybrać produktu czy dostawcy usługi ani tym bardziej ich kupić. Z badań Surfer SEO wynika, że zaledwie 0,3% przeglądów AI zawiera linki do sklepów internetowych czy user-generated content4 (np. opinie).
Przykład: buty do biegania. AI Overview podpowie, jakie powinny mieć cechy – pomoże początkującemu biegaczowi rozeznać się w sprawie. Jednak, żeby zawęzić obszar poszukiwań, wybrać konkretne technologie, marki i modele, porównać je czy uzyskać opinie i recenzje, użytkownik wciąż musi zajrzeć na kilka stron. A później – znaleźć korzystną ofertę i sprzedawcę, któremu zaufa.
Warto więc wciąż inwestować w pozycjonowanie stron internetowych – również na frazy poradnikowe (o czym poniżej), a w szczególności na zapytania wykazujące intencję sprzedażową.
Źródłem przychodów firm nadal są i będą również kampanie Google Ads – to na reklamach Google głównie zarabia, więc trudno przypuszczać, że sam podetnie nogi krzesła, na którym siedzi.
Wyniki stron uwzględnionych w bloku AIO
Pojawienie się strony jako źródła w bloku AIO jest korzystne i warto do tego dążyć. Z jednej strony pozytywnie wpływa już na samą rozpoznawalność firmy i jej wizerunek. Z drugiej – przynosi ruch, gdy użytkownik chce pogłębić lub potwierdzić daną informację. Wiele osób po prostu nie ufa AI i prowadzi swoje poszukiwania jak dawniej, tyle że klika strony pojawiające się w bloku. Zwłaszcza że AI rzeczywiście może generować błędne, niepełne lub nieaktualne odpowiedzi na zadawane pytania, więc pogłębiony research i fact checking wciąż są konieczne.
Obecnie dane o wpływie AIO na wyniki biznesowe są jeszcze ograniczone. Pojawiają się pierwsze tezy, jak ta, że obecność w bloku AIO przynosi stronom więcej kliknięć w porównaniu z tradycyjnymi wynikami wyszukiwania, zwłaszcza w przypadku zapytań o charakterze transakcyjnym5. Z drugiej strony istnieje ryzyko, że CTR (współczynnik klikalności) stron informacyjnych i poradnikowych może się znacznie obniżyć, więc nie warto opierać swojej strategii wyłącznie na takich treściach.
Pozycje strony a obecność w bloku AIO
Wyżej przytoczyliśmy fragment wytycznych Google’a, który sugeruje, że administratorzy stron powinni po prostu przestrzegać standardowych wskazówek dotyczących aspektów technicznych strony, tworzenia i optymalizowania treści oraz budowania autorytetu. Jednak wysokie pozycje mogą, ale nie muszą się przełożyć na obecność w bloku AIO.
Według badań Surfer SEO 52% stron źródłowych AI znajduje się w TOP10 wyników wyszukiwania6. Na miejsce w bloku AIO mają więc szansę także strony o słabszych pozycjach w rankingu, jeśli dostarczą botom wartościowych informacji w odpowiedniej formie i zostaną uznane za ekspertów w swojej dziedzinie. Wydaje się, że większe znaczenie niż ścisłe dopasowanie słów kluczowych ma dla AIO semantyka, kontekst i intencja wyszukiwania, ale te aspekty już od dłuższego czasu są podstawami również w SEO.
Jak przygotować stronę internetową na AI Overviews?
- Zadbaj o doskonałość techniczną i UX strony – dla użytkowników i… botów. Tylko po dobrze zorganizowanej i prawidłowo działającej stronie boty mogą się sprawnie poruszać, aby przeanalizować jej zawartość oraz uznać ją za wiarygodną i przydatną użytkownikowi. Pamiętaj też, że wysokie pozycje w wyszukiwarce i obecność w bloku AIO przekładają się na wyniki tylko wtedy, gdy strona konwertuje, a sama oferta jest atrakcyjna dla odbiorców.
- Ułatwiaj botom zadanie – m.in. używaj znaczników schema (danych strukturalnych), zadbaj o strukturę strony i linkowanie wewnętrzne. Optymalizuj treści pod kątem featured snippets: postaraj się udzielić zwięzłej odpowiedzi, którą AI będzie mogło wykorzystać, dopiero później rozbuduj myśl. Organizuj treści w wypunktowania, listy, tabele i FAQ (najczęściej zadawane pytania). Korzystaj z narzędzi do optymalizacji treści, które wkrótce z pewnością uwzględnią również AIO.
- Twórz naprawdę jakościowe treści, z wartością dodaną, np. własnymi badaniami, case studies, recenzjami, testami, opiniami ekspertów, cytatami z uznanych publikacji itp. Wygenerowane przeglądy AI są syntezami zebranych informacji – jeśli dostarczasz nowej wiedzy czy nowego spojrzenia (zamiast tylko powtarzać zawartość innych witryn), masz większą szansę stać się stroną źródłową.
- Odpowiadaj na intencję użytkownika –przeanalizuj, jaka potrzeba kryje się za danym zapytaniem (frazą) i na jakim etapie lejka sprzedażowego znajduje się używający jej użytkownik. Jeśli już przymierza się do zakupu, to nie potrzebuje podstawowych informacji, ale recenzji, rankingów, testów itp.
- Buduj wizerunek eksperta – pokryj w treści na stronie czy blogu całą tematykę związaną ze swoją dziedziną. Twórz strony filarowe (repozytoria ogólnej wiedzy na dany temat) i wychodzące od nich (podlinkowane) teksty szczegółowe, które dogłębnie omawiają poszczególne zagadnienia. Zadbaj o linkbuilding i obecność w mediach. Jeśli możesz, autoryzuj treści: współpracuj z ekspertami lub jako właściciel firmy pomyśl o personal brandingu, aby potwierdzić autorytet strony.
- Dywersyfikuj działania – nie polegaj wyłącznie na organicznych wynikach Google. Działaj wszędzie tam, gdzie są twoi odbiorcy, zaplanuj różne formy marketingu i promocji.
Jako doświadczona agencja SEO trzymamy rękę na pulsie. Doradzimy działania, które pomogą Ci odnieść korzyści w nowym ekosystemie wyszukiwarki – i kompleksowo je poprowadzimy. Porozmawiajmy!
wyceń pozycjonowanie strony internetowej
FAQ:
1. Czym jest Google AI Overview?
To wyszukiwarka wspomagana AI, a konkretniej funkcja wyszukiwarki Google, która generuje odpowiedzi na pytania użytkowników – syntetyzuje i streszcza informacje pozyskane z kilku, kilkunastu stron źródłowych.
2. Czy strona o wysokich pozycjach staje się źródłem dla AIO?
Strona zajmująca wysoką pozycję na dane zapytanie może, ale nie musi być źródłem dla AIO. Często rzeczywiście nim jest, bo wszystkie algorytmy Google’a premiują te same aspekty – UX, przydatność i wartościowość treści oraz autorytet strony.
3. Czy warto pozycjonować stronę po wprowadzeniu AIO?
Tak, jeśli jest to strategia odpowiednia dla danej firmy. Odpowiedzi od AI pojawiają się tylko na część pytań, zwykle typowo informacyjnych/poradnikowych, poza tym obecność strony jako źródła w bloku AIO może przynieść korzyści, w tym ruch na stronie, większą rozpoznawalność i ekspercki wizerunek.
Źródła:
1. Źródło danych: Dokumentacja Google dla deweloperów (dostęp 02.04.2025).
2. Źródło danych: https://www.statista.com/statistics/1381664/worldwide-all-devices-market-share-of-search-engines/ (dostęp 02.04.2025).
3. Źródło danych: raport Botify & Demandsphere (dostęp 02.04.2025).
4. Za: badania Surfer SEO (dostęp 04.04.2025).
5. Za: case sudy amerykańskiej firmy Terakeet (dostęp 02.04.2025).
6. Za: badania Surfer SEO (dostęp 04.04.2025).