Spis treści

Czym jest struktura witryny i co się na nią składa?


Struktura strony internetowej — co to jest? Najprościej mówiąc, to hierarchia poszczególnych podstron. Dzięki niej można sprawne poruszać się po witrynie przez użytkowników i roboty Google. Stanowi ona swego rodzaju przewodnik po stronie www, informujący o tym, które kategorie i w jaki sposób są ze sobą powiązane. Choć często strukturze witryny poświęca się niewiele czasu, warto pamiętać o tym, że nierzadko stanowi ona podstawę działań w zakresie pozycjonowania stron internetowych.

Google chce dostarczyć użytkownikom strony internetowe odpowiadające na ich pytania. Jeśli treści interesujące określone osoby znajdą się na danych podstronach, a te zostaną poprawnie zaindeksowane, użytkownicy trafią na nie z wyników organicznych, zwiększając ruch na stronie. Struktura strony internetowej może zostać podzielona na:

  • kategorie, które są najważniejszymi podstronami danej witryny. Do nich użytkownik powinien mieć dostęp prosto z menu, to no. Oferta, Usługi, Blog;
  • podkategorie stanowiące rozwinięcie głównych podstron. Zazwyczaj można na nie wejść po rozwinięciu listy wybranej kategorii w menu.
  • dodatkowe podstrony, zaliczane często (ale nie zawsze) do głównych kategorii jak np. Kontakt, O nas i inne.

Odpowiednia struktura witryny jest szczególnie ważna w przypadku rozbudowanych stron internetowych takich jak sklepy online oferujące różnego rodzaju produkty. Warto także pamiętać o tym, że najlepiej menu danej witryny umieszczać na jej górze tak, aby użytkownik wchodzący na stronę nie musiał go długo szukać. W niektórych przypadkach dobrym rozwiązaniem jest również zlokalizowanie odnośników do kategorii na dole witryny, jednak wtedy trzeba zadbać o to, aby użytkownik nie musiał przewijać strony w celu ich znalezienia.

truktura strony www może być płaska lub głęboka. Niegdyś pierwsze rozwiązanie cieszyło się popularnością. Czy jest ono polecane również obecnie? W 2020 roku John Mueller, Senior Webmaster Trends Analyst w Google, napisał na swoim Twitterze: „If your site has a purely flat architecture, it has no architecture”.

John Mueller struktura strony internetowej a seo

Teraz szczególnie polecana jest struktura piramidy, która pojawia się na wielu stronach.

Przykładem jej mogą być następujące podstrony sklepu z ubraniami: Strona główna -> Odzież damska -> Sukienki -> Sukienki letnie. Każda kolejna podkategoria jest w tym przypadku zawężeniem tematu, którego dotyczy określona strona internetowa.

O czym pamiętać, planując strukturę strony internetowej?


Wbrew pozorom, zadbanie o to, aby struktura strony była spójna i zapewniała wygodę odwiedzającym witrynę użytkownikom, nie zawsze jest proste. Tworząc swój serwis, warto pamiętać o kilku krokach, które pomogą stworzyć poszczególne podstrony w taki sposób, aby mogły się one znaleźć w wynikach wyszukiwania Google i stanowiły ciekawe kategorie dla wchodzących na stronę www osób.

Zaplanuj strukturę strony

Przede wszystkim, przed rozpoczęciem prac na stronie, warto przemyśleć, jak powinna wyglądać struktura witryny. Wymyślanie kolejnych podstron w trakcie ich robienia nierzadko jest bowiem zgubne i szybko doprowadza do powstania „bałaganu” na stronie. Taka witryna może indeksować się znacznie dłużej, a samo menu po krótkim czasie prawdopodobnie będzie wymagać modyfikacji, co z kolei zazwyczaj okazuje się czasochłonne.

Chcąc tego uniknąć, warto zaplanować strukturę danej witryny, rozpoczynając od strony głównej, poprzez kategorie aż do szczegółowych podkategorii. Można do tego wykorzystać zwykłą kartkę i długopis lub postawić na pomoc programów takich jak np. Excel.

Postaw na proste rozwiązania

Struktura strony nie powinna być skomplikowana. Choć coraz częściej odchodzi się od popularnej niegdyś „reguły 3 kliknięć”, podczas tworzenia kolejnych kategorii oraz podkategorii warto postawić się w roli osoby odwiedzającej stronę i przemyśleć, czy znalezienie wszystkich potrzebnych użytkownikom informacji jest na niej intuicyjne oraz nie wymaga poświęcenia dużej ilości czasu. Trzeba pamiętać o tym, że zazwyczaj użytkownicy, zamiast szukać przez wiele minut określonych danych, wolą wejść na stronę konkurencji i tam znaleźć interesujące ich informacje.

Tworzenie nieskomplikowanych ścieżek odgrywa ważną rolę także z punktu widzenia SEO, ponieważ dla botów Google istotne jest bezproblemowe poruszanie się po stronie. Co więcej, warto zadbać o to, aby wszystkie nazwy kategorii były zrozumiałe i od razu wskazywały, co po wejściu w nie można zobaczyć. Warto też pamiętać o estetyce przedstawienia poszczególnych kategorii i podkategorii. Jeśli tekst zacznie się nieestetycznie rozciągać lub nachodzić na siebie, poruszanie się po stronie dla użytkowników nie będzie przyjemnością, co bez wątpienia wpłynie na UX.

Zadbaj o odpowiednią strukturę adresów URL

Tworząc stronę internetową, trzeba również pamiętać o tym, aby każda podstrona miała odpowiedni adres URL. Ten powinien wskazywać nazwę kategorii oraz podkategorii, jeśli jej dotyczy. Przykładem przyjaznego URL jest:

nazwasklepu⁣ .pl/kategoria/podkategoria

Dzięki temu, że w linku nie znajdą się żadne skomplikowane ciągi znaków, a zamiast tego słowa powiązane bezpośrednio z tematem strony, Googleboty nie będą miały problemu z określeniem, czego dotyczy dana podstrona, a co za tym idzie, z jej indeksacją.

Warto również pamiętać, że adresy URL zawierające znaki, które nie tworzą żadnych wyrazów, mogą spowodować, że roboty Google zaczną uznawać daną witrynę za mało wiarygodną. Co więcej, przyjazne linki są także zaletą dla użytkowników. Dzięki nim znacznie łatwiej zapamiętać dany adres. Jest to również istotne dla osób, które często udostępniają dane strony w swoich mediach społecznościowych.

Linkuj wewnętrznie

Z punktu widzenia SEO, tworząc strukturę strony www, trzeba również zadbać o odpowiednie linkowanie wewnętrzne. W opisach poszczególnych kategorii oraz podkategorii warto zawrzeć odnośniki odsyłające do powiązanych z nimi podstron. Dzięki temu zarówno użytkownicy, jak i roboty Google będą mogli sprawniej poruszać się po danej witrynie. Co więcej, wybierając prawidłowe anchory, będące jednocześnie słowami kluczowymi związanymi z treściami umieszczonymi w danej kategorii, można wskazać Googlebotom, czego dotyczy dana strona.

Linkowanie wewnętrzne ma pozytywny wpływ na UX ze względu na zapewnienie większej wygody użytkownikom wchodzącym na daną stronę internetową, co z kolei może wpływać na zwiększenie konwersji i zmniejszenie współczynnika odrzuceń. Ma ono również istotne znaczenie dla pozycjonowania, dając szansę poszczególnym podstronom na zyskanie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania Google.

Co jeszcze trzeba wziąć pod uwagę, tworząc strukturę strony internetowej?

Zaplanowana struktura serwisu to podstawa jego pozycjonowania. Oprócz wcześniej omówionych kwestii warto również pamiętać o tym, aby upewnić się, że link do każdej z podstron jest poprawny. Odnośniki kierujące do nieistniejących kategorii czy produktów mogą zniechęcić użytkowników do przeglądania danej witryny, a co za tym idzie, negatywnie wpłynąć na efekty działań SEO. W związku z tym należy sprawdzić, czy wszystkie linki działają poprawnie, a jeśli nie — zastosować przekierowania 301, które pozwolą na zachowanie uzyskanych efektów.

Chcąc zwiększyć efekty pozycjonowania strony internetowej, warto również zadbać o wartościowy content na podstronach. Ciekawe opisy kategorii uwzględniające często wykorzystywane przez użytkowników słowa kluczowe mogą pomóc witrynie w zyskaniu wyższych pozycji w wyszukiwarce. Dobrze też stworzyć mapę strony. Popularne CRM-y pozwalają na jej automatyczne zrobienie. Dzięki temu możliwe jest szybkie zgłoszenie strony wraz z wszystkimi jej kategoriami do indeksowania Google. Gotowy plik należy wgrać w Google Search Console.

Dlaczego zaplanowanie struktury witryny jest tak ważne?


Właściwie uporządkowane podstrony, które są interesujące dla użytkowników, mogą pomóc w osiągnięciu pożądanych efektów działań SEO, a także doprowadzić do zwiększenia liczby wejść na stronę. Stworzenie struktury strony to przede wszystkim szansa na:

  • lepsze indeksowanie strony przez roboty Google, prowadzące do zwiększenia widoczności witryny w wynikach wyszukiwania,
  • dopasowanie strony do potrzeb użytkowników, którzy dzięki temu chętniej będą ją odwiedzać, a także udostępniać np. w mediach społecznościowych,
  • zaoszczędzenie czasu, ponieważ struktura organizacyjna strony internetowej może pomóc w zaplanowaniu prac nad witryną.

Należy jednak zaznaczyć, że, chcąc osiągnąć wymienione korzyści, struktura logiczna strony internetowej powinna zostać odpowiednio zaplanowana. W tym celu warto to zadanie powierzyć doświadczonej agencji SXO, która z wykorzystaniem swojej wiedzy oraz doświadczenia może pomóc w stworzeniu witryny przyjaznej zarówno dla odwiedzających ją osób, jak i dla robotów Google.

wyceń pozycjonowanie strony internetowej

FAQ:

1. Struktura strony internetowej — co to jest?

Struktura strony internetowej to hierarchia poszczególnych kategorii i podkategorii znajdujących się na stronie, stanowiąca swego rodzaju drogowskaz dla robotów Google, a także dla użytkowników.

2. Czy struktura strony internetowej ma wpływ na SEO?

Struktura organizacyjna strony internetowej wpływa na efekty SEO, ponieważ odpowiednio stworzona, ułatwia robotom wyszukiwarki indeksowanie poszczególnych podstron.

3. Dlaczego warto stworzyć przemyślaną strukturę swojej witryny?

Odpowiednio wykonana struktura witryny ma korzystny wpływ na pozycjonowanie, a także na doświadczenia użytkowników, którzy ją odwiedzają, dzięki czemu ruch na stronie oraz jej widoczność mogą się zwiększyć.