Czym charakteryzuje się inbound marketing?

Inbound marketing, czyli marketing przychodzący, to działania, które mają na celu spowodowanie, że użytkownik znajdzie daną firmę i rozpocznie z nią kontakt, a nie odwrotnie. Obecnie można zaobserwować zjawisko określane mianem ślepoty banerowej. Użytkownicy wiedzą zwykle, w jakich częściach danej strony internetowej znajdują się reklamy, które zazwyczaj nie są dla nich interesujące, dlatego nie zwracają na nie uwagi, a co za tym idzie – inwestycja w tego rodzaju promocję, określaną mianem outbound marketingu, często przestaje być już tak opłacalna.

W związku z tym, zamiast pisania niespersonalizowanych maili do dużej liczby użytkowników czy umieszczania zbyt nachalnej reklamy w wielu miejscach w internecie, warto zainteresować się inbound marketingiem i zacząć budować silne relacje z klientami.

Obecnie ten rodzaj działań obrazuje tzw. koło zamachowe, które dzieli się na trzy części, które wskazują, jak powinny wyglądać kolejne fazy strategii. Najpierw należy „przyciągnąć” użytkowników np. za pomocą ciekawych treści. Później, konieczne jest zaangażowanie potencjalnych klientów m.in. poprzez przedstawianie im korzystnych rozwiązań. Ostatni krok polega na zachwyceniu użytkowników obsługą, a także na zachęceniu ich do pozostania w stałym kontakcie z firmą, np. oferując dodatkowe korzyści dla stałych klientów.

strategia inbound marketing koło zamachowe

Warto przy tym pamiętać, że w tym przypadku siłą napędową koła są użytkownicy i to do nich powinny być dostosowane wszelkie działania. Stawiając na inbound marketing trzeba dołożyć wszelkich starań, aby koło nie przestało się obracać, np. w wyniku niskiej jakości treści czy braku wsparcia dla użytkowników ze strony obsługi sklepu internetowego.

Ważne techniki inbound marketingu

Techniki wykorzystywane w inbound marketingu pozwalają na przekształcenie gościa na stronie w klienta, a po sfinalizowaniu sprzedaży, również w osoby aktywnie promujące daną markę. Choć sposobów na uzyskanie oczekiwanych efektów określonych działań jest wiele, można wyróżnić kilka zwykle skutecznych technik używanych do budowania silnych relacji z klientem. Warto także pamiętać, że podczas planowania strategii inbound marketingu należy skupić się na swoich odbiorcach, ponieważ to pozwala na zaplanowanie treści, które skupią uwagę użytkowników.

Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek internetowych


Jak dotrzeć do potencjalnych klientów? Pomocne może być uzyskanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. W związku z tym, inwestując w inbound marketing, należy zadbać o to, aby dana witryna był odpowiednio zoptymalizowana pod kątem SEO. Profesjonalne pozycjonowanie strony zwykle zwiększa na niej ruch, ponieważ pozwala użytkownikom na odnalezienie witryny firmy, której produktami lub usługami mogą być oni zainteresowani.

Podczas tworzenia witryny, warto zwrócić uwagę na elementy, które roboty Google biorą pod uwagę podczas oceny stron. Wśród nich są m.in. doświadczenia użytkownika w czasie odwiedzin witryny czy naturalne wykorzystanie odpowiednich słów kluczowych w tekstach publikowanych na stronie. Jeśli nie jest się pewnym, jakie działania przyniosą najlepsze skutki, warto optymalizację powierzyć specjalistom zatrudnionym w sprawdzonej agencji SEO.

Social media – aktywność w mediach społecznościowych


Kolejnymi narzędziami inbound marketingu są social media. Prowadzenie kont firmowych na takich portalach jak Facebook czy Instagram nierzadko pozwala na dotarcie do znacznej liczby potencjalnych klientów, którzy mogliby nie znaleźć strony danego przedsiębiorstwa np. w wyszukiwarce. Zanim jednak zacznie się prowadzenie określonych profili, warto przemyśleć, na jakich kanałach klienci będą szukać danej firmy i to właśnie na tych portalach założyć jej konta.

Prowadzenie fanpage na Facebooku czy dodawanie zdjęć na Instagram w przypadku wielu branż jest jednym z podstawowych działań związanych z inbound marketingiem. Trzeba jednak pamiętać o tym, że nie są to jedyne kanały pozwalające na dotarcie do użytkowników. Dobrze zainteresować się także LinkedInem czy Twitterem.

inbound marketing i social media

W zależności od tego, jakich rozwiązań, inspiracji czy informacji potencjalni klienci szukają w sieci, warto im je dostarczyć poprzez odpowiedni kanał, a inbound marketing będzie mógł przynieść oczekiwane efekty. Należy jednak dbać o to, aby wszystkie profile marki służyły przede wszystkim do komunikacji z użytkownikami, a nie były jedynie miejscem, w którym umieszczane są reklamy.

Prowadzenie bloga firmowego


Istotnym narzędziem, jakie wykorzystuje się w inbound marketingu jest blog firmowy. Tworzenie odpowiedniej jakości tekstów, które przekazują interesujące dla użytkowników informacje:

  • pozwala na budowanie pozycji marki jako eksperta,
  • sprawia, że użytkownicy darzą daną firmę większym zaufaniem.

Działania marketingowe związane z publikowaniem artykułów branżowych są doskonałym sposobem na dotarcie do klientów, jednak trzeba pamiętać, że wstawiane na bloga treści nie powinny być jedynie przedstawieniem oferty czy reklamą wprost, ponieważ to będzie już przypominać outbound marketing.

Warto słuchać swoich klientów i tworzyć wpisy zawierające odpowiedzi na ich pytania. Na przykład, projektując wnętrza, można podpowiedzieć odbiorcom, jakie kolory farb będą najlepsze do sypialni czy podać kilka sposobów na optyczne powiększenie niewielkiego wnętrza. Użytkownik, który przeczyta ten wpis przypadkowo, później, szukając projektantów, może sobie przypomnieć o ciekawym artykule i wrócić na daną stronę w celu skontaktowania się z poszukiwanymi specjalistami.

Trzeba jednak pamiętać, aby zawsze publikować wyłącznie treści, które nie są kopią tekstów z innych stron i nie zawierają błędów ortograficznych ani stylistycznych, ponieważ przez to dana marka może wydać się potencjalnym klientom nieprofesjonalna.

Zadbanie o odpowiedni content marketing


Inbound marketing skupia się także na innych formach content marketingu. Do promocji swojej marki można wykorzystać m.in.:

  • webinary,
  • e-booki,
  • poradniki,
  • podcasty,
  • grafiki,
  • filmiki.

Potencjalni klienci docenią to, że eksperci zatrudnieni w danej firmie chcą dzielić się swoją wiedzą. Warto zdecydować się na spójną komunikację tak, aby określone kolory, czcionka czy zdjęcia kojarzyły się użytkowników głównie z daną marką i stawiać na oryginalne pomysły, ponieważ te mogą zaciekawić więcej osób. Należy przy tym pamiętać, że do publikacji swojego contentu można wykorzystać nie tylko stronę internetową, lecz także media społecznościowe, gdzie warto umieścić np. odnośniki pobrania e-booka czy ciekawe fotografie.

Kontakt z klientem jako istotny element inbound marketingu

Wdrażając strategię marketingu przychodzącego, trzeba pamiętać o tym, aby pozostawać w stałym kontakcie z klientami, ponieważ tego rodzaju działania opierają się na dwustronnym zaangażowaniu. Tylko w ten sposób można dbać o stworzone wcześniej relacje oraz zawiązywać nowe, z użytkownikami zainteresowanymi daną ofertą.

W zależności od tego, jaką działalność się prowadzi, warto pisać lub rozmawiać z klientami przy pomocy określonych narzędzi. Mogą to być np. rozmowy przez telefon, e-maile lub spotkania wideo. Dobrze także zastanowić się nad stworzeniem chatbota na stronie, co może zachęcić odwiedzających do podjęcia rozmowy. Ponadto warto wysyłać newslettery do osób, które wyrażą na to zgodę.

Jakie zalety ma marketing przychodzący?

Inbound marketing jest wykorzystywany przede wszystkim przez firmy działające w branżach B2B, ponieważ w tym przypadku klient zwykle potrzebuje więcej czasu na podjęcie decyzji o zakupie określonych produktów. Za sprawą przemyślanych działań wykorzystujących social media, content marketing oraz realizowania zadań związanych z pozycjonowaniem stron, można przede wszystkim dotrzeć do klientów, którzy są faktycznie zaciekawieni danymi produktami lub usługami, co z kolei przekłada się na większą liczbę konwersji.

Inbound marketing przyczynia się do zwiększenia świadomości marki oraz do zyskania zaufania użytkowników. Dzięki reklamom dostosowanym do internautów, zwykle więcej osób wraca na stronę i chętniej dokonuje ponownych zakupów

Jeśli klienci czują się związani z daną marką, w czym również może pomóc inbound marketing, znacznie chętniej polecają daną firmę znajomym.

Najważniejsze zalety inbound marketingu:

  • większa liczba wejść na stronę,
  • możliwość dotarcia do klientów zainteresowanych ofertą danej firmy,
  • zyskanie zaufania klientów do firmy,
  • zwiększenie świadomości marki,
  • tworzenie silnych relacji między klientami a marką, co sprawia, że użytkownicy częściej wracają na daną stronę i polecają dane produkty lub usługi znajomym.

Inwestując w inbound marketing, warto także pytać swoich klientów o ocenę podejmowanych działań. Pozwoli to jeszcze lepiej dostosować wykorzystywane narzędzia do oczekiwań użytkowników i prawdopodobnie sprawi, że poczują oni jeszcze silniejszą więź z marką.

FAQ

1. Czym jest inbound marketing?

Inbound marketing, inaczej nazywany marketingiem przychodzącym to działania mające na celu zainteresowanie użytkownika tak, aby to on chciał nawiązać kontakt z daną firmą.

2. Czym inbound marketing różni się od outbound marketingu?

Marketing przychodzący skupia się na budowaniu relacji z klientami, doradzaniu im i prowadzeniu ich przez cały proces sprzedażowy, natomiast outbound marketing to przede wszystkim reklamy wyświetlane użytkownikom w różnych częściach internetu.

3. Czy warto inwestować w inbound marketing?

Działania mające na celu budowanie relacji z klientem mogą przełożyć się na większą liczbę konwersji, dlatego w przypadku licznych branż inwestycja w inbound marketing jest opłacalna.