Spis treści

Linki dofollow i nofollow w link buildingu


Pozyskiwanie nowych odnośników, które kierują do danej strony, jest istotne w procesie, jakim jest pozycjonowanie stron internetowych. Nie bez znaczenia jest również linkowanie wewnętrzne, czyli takie w obrębie witryny.

To dlatego, że dzięki linkom buduje się rzetelność i autorytet strony. Za pośrednictwem link buildingu "mówi się" o witrynie www innym użytkownikom. Z tego względu znaczenie ma jakość, źródło strony oraz rodzaje linków, czyli atrybut dofollow i nofollow.

Jest to jasny komunikat dla robotów Google, za którymi linkami mają podążać, a za którymi nie. Wyróżnia się linki, które są ważne dla widoczności witryny, to znaczy takie, które przenoszą moc ze strony do niej prowadzącej. Dlatego w tym przypadku ważny jest wskaźnik domain rating czy domain authorty score (pierwszy używany jest w narzędziu Ahrefs, drugi w SEMrush). Strony, z których będą wychodziły linki, powinny mieć te parametry wyższe od witryny, dla której linkujemy.

Ahrefs doman rating

Link dofollow i nofollow


Zwracać też musimy uwagę na odnośniki nofollow (NF) i dofollow (DF). Nie są one równorzędne, gdyż ich wartość w procesie link buildingu nie jest taka sama. Dowiedz się, dlaczego warto stosować linki nofollow i dofollow w procesie budowania profilu linków oraz jak je w ogóle rozróżnić.

dofollow nofollow różnice

Co to są linki dofollow?


Linki dofollow przenoszą moc witryny, z której są pozyskiwane. To tak zwany link juice, czyli taki, za którym roboty Google powinny podążać, gdyż pochodzą z witryn o wysokim DR. Przeciętny użytkownik nie sprawdza, czy umieszczony w artykule, katalogu stron lub na forum link oznaczony jest atrybutem dofollow czy nofollow. Jednak dla robotów indeksujących jest to istotny komunikat.

Co dają linki dofollow? W uproszeniu: przenoszą część mocy z witryny, z której pochodzą i tym samym zwiększają autorytet strony, do której kierują.

Linki dofollow wykorzystuje się również w linkowaniu wewnętrznym między poszczególnymi stronami czy kategoriami za pośrednictwem adresu URL i frazy kluczowej. Trzeba koniecznie sprawdzić, czy taki atrybut został zaznaczony, gdyż linkowanie on-site ma znaczenie dla procesu pozycjonowania. Dobra nawigacja zatrzyma użytkownika na dłużej i poprawi konwersję.

Wartość linków dofollow


Link dofollow ma znaczenie wtedy, gdy witryna internetowa, z której pochodzi, ma wysoki autorytet. Automatycznie strona, do której pozyskujemy linki zewnętrzne, zyskuje wyższą rzetelność oraz zaufanie robotów wyszukiwarek (tak zwany wskaźnik Trust Rank). Warto dlatego między innymi inwestować w artykuły sponsorowane ze stron, które są dobrze widoczne w wyszukiwarce Google.

Co dają stronie odnośniki dofollow?


  • nakierowują roboty Google na dany link i podkreślają, że mają one za nimi podążać (czyli, aby odwiedziły dane strony internetowe);
  • częściowo przenoszą moc witryny do linkowanej strony;
  • przyczyniają się do crawl budgetu, czyli możliwości częstszego indeksowania strony;
  • podnoszą status i zaufanie do linkowanej strony, a co za tym idzie - korzystnie wpływają na pozycjonowanie strony;
  • przekazują wartości anchor textu, gdyż tym sposobem dana strona może pojawić się w wyszukiwarce po wpisaniu podlinkowanej frazy kluczowej;
  • pozyskanie sporej ilości domen z linkami dofollow wpływa na wyższą pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania;
  • linki dofollow budują mocny profil linków.

Ponadto, według statystyk SEO (źródło: SEO Statistics SerpWatch) przeprowadzonych w roku 2021 - pierwsze wyniki w SERP mają średnio prawie 4 razy więcej linków zwrotnych niż te pozostałe. Jednak przy tym analiza zaznacza, że:

  1. Ponad 90% treści nigdy nie otrzyma żadnego ruchu z Google (właśnie z powodu braku linków zwrotnych!)
  2. 66,31% stron nie zawiera ani jednego linku zwrotnego.

Z tego też względu wartość linków jest nieoceniona i niezbędna w pracy nad optymalizacją stron internetowych.

Jak zapisać atrybut dofollow?


Budowa linków dofollow widoczna jest dopiero w kodzie strony. Dla użytkownika linki prowadzące DF i NF wyglądają tak samo. Atrybuty linków widoczne są dopiero po zbadaniu hiperłącza po najechaniu na niego i kliknięciu prawego przycisku myszy lub po użyciu skrótu ctrl + U. Istnieją również specjalne wtyczki, które określają atrybuty dofollow.

Jak więc prawidłowo wygląda link dofollow, gdy wejdziemy w kod źródłowy strony?

  • <a h​ref="http​://​www.linkowanastrona.pl">Treść</a>

Powyższy zapis świadczy o tym, że link umieszczony w kodzie strony przekazuje moc i wspiera pozycjonowanie witryny.

link dofollow przykład w kodzie

Jak pozyskać linki dofollow?


Strukturę linków powinno budować się w sposób naturalny, a przy tym rozsądny. Dlatego też spory przyrost linków w krótkim czasie może być źle odbierany przez roboty indeksujące. Najlepszym sposobem jest tworzenie wartościowych i angażujących treści, którymi będą chcieli dzielić się użytkownicy.

Linkowanie wewnętrzne

Dlatego warto (a nawet trzeba) prowadzić bloga firmowego, w którym można zamieszczać merytoryczne treści, które będą wyczerpywały temat danego zagadnienia.

Takie linki dofollow można pozyskiwać przede wszystkim za pośrednictwem swojej strony firmowej, gdyż treściami i komunikacją można odpowiadać na potrzeby użytkowników oraz potencjalnych klientów.

Nie jest wykluczone, że użytkownik wartościową treścią podzieli się dalej - np. za pośrednictwem mediów społecznościowych. To przyczyni się przede wszystkim do zwiększenia ruchu na Twojej stronie.

Linkowanie zewnętrzne

Również w linkowaniu zewnętrznym liczy się naturalność oraz jakość, a nie ilość. Nie bez znaczenia jest angażujący content, który można umieszczać na:

  • stronach ze zlecaniami i ofertami,
  • katalogach firm,
  • forach internetowych.

Powyższe odnośniki pochodzące z takich stron internetowych również mogą przyjmować postać dofollow.

Link Baiting

W linkowaniu zewnętrznym z atrybutem dofollow warto skupić się również na pojęciu Link Baiting. To działanie, które ma na celu zdobycie naturalnych linków, ale bez potrzeby płacenia za nie. Oczywiście tutaj potrzebne jest zaangażowanie użytkowników, które będą dzielić się tego rodzaju contentem. Z tego też powodu link baiting powinien być wartościowy, merytoryczny, wywołujący emocje, pomysłowy. Na to zagadnienie składają się między innymi:

  • aktualności z branży,
  • infografiki,
  • memy,
  • wywiady,
  • porady eksperckie,
  • konkursy,
  • gościnne wpisy,
  • webinary i darmowe poradniki,
  • case study,
  • poradniki,
  • filmy.

Artykuły sponsorowane

Dobrym sposobem na pozyskanie linków z atrybutem dofollow, jest skorzystanie z artykułów sponsorowanych. Jest to forma reklamy w internecie, która poprawia profil linków prowadzących. To płatna forma pozyskania odnośnika do linkowanej strony za pośrednictwem angażującego artykułu, grafiki, filmu itp. Oczywiście w tym przypadku najważniejszy jest budżet, bo dzięki niemu można publikować treści na znanych i cenionych portalach branżowych. Usługę artykułów sponsorowanych z linkiem dofollow oferują między innymi, takie portale jak:

  • WhitePress
  • LinkHouse
  • Reach a Blogger
  • Marketin9

Co dają linki nofollow i czy mają jakąś wartość?


Linki nofollow nie przekazują wartości strony i są informacją dla robotów Google, że mają za nimi nie podążać (tzn. nie odwiedzać tych stron). Czy to oznacza, że linków nofollow w ogóle powinno się nie używać? Nie. Powinno się, gdyż stanowią ważny element link buildingu i również wspierają proces pozycjonowania. Przy tym linki te budują właściwy profil i zaznaczają proporcję w linkach dofollow i nofollow.

czy linki nofollow są wartościowe

Czy warto więc w ogóle zostawiać odnośnik, którym jest link nofollow? Takie linki wychodzące z danej domeny może nie będą przekazywały mocy, ale nadal można w nie klikać. Dają one więc wartość w postaci użytkowników, którzy trafiają za ich pośrednictwem na stronę internetową - zwiększając tym samym na niej ruch. Ponadto wspierają pozycjonowanie witryn www, gdyż wliczają się do ogólnej puli linków prowadzących do danej strony.

Linki nofollow w linkowaniu wewnętrznym


Stosowanie linków nofollow na swojej stronie jest więc konieczne, gdyż robotom Google atrybuty te dają jasny komunikat, aby za nimi nie podążać. Przydatne są np. przy blokowaniu odnośników do innych witryn www (np. zawierających statystyki, badania), panelu użytkownika, koszyka zakupowego, polityki prywatności czy mediów społecznościowych.

Rel nofollow


Atrybut rel nofollow również widoczny jest tylko z poziomu kodu strony. Tutaj jednak, aby zablokować podążanie za danym linkiem, trzeba skorzystać z atrybutu nofollow:

  • <a h​ref="http​://​www.linkowanastrona.pl" rel="nofollow">Treść</a>

Ponadto we wskazówkach Google dla webmasterów można znaleźć informację, że linki do artykułów reklamowych można zablokować także atrybutem:

  • <a h​ref="http​://​www.linkowanastrona.pl" rel="sponsored">Treść</a>

Czy stosować link nofollow?


Link building z miejsc, które mają atrybut nofollow, jak najbardziej powinien być stosowany. Dlaczego? Linkowanie tylko odnośnikami dofollow nie wygląda naturalnie dla robotów indeksujących. Link nofollow prowadzący do witryny pozwala na osiągnięcie właściwej proporcji. W innym przypadku roboty Google mogłyby uznać działania link builderskie za spamerskie i prowadzące do sztucznego promowania witryny. To natomiast może wiązać się z nałożeniem filtrów przez Google na linkowaną stronę.

Czy stosowanie linków nofollow może szkodzić stronie? Jeśli zachowany jest właściwy bilans, to taki link nie wpłynie na witrynę www negatywnie. Ponadto link, który dodatkowo jest naturalny, generuje ruch na stronie. Dlatego też stosowanie linków nofollow jest cenne.

Jakie linki są nofollow?


Właściciele niektórych serwisów odgórnie korzystają z atrybutu nofollow. Najczęściej taki typ można spotkać na:

  • portalach społecznościowych (Facebook, Instagram, YouTube, Reddit, Twitter);
  • w komentarzach na blogach;
  • serwisach informacyjnych;
  • postach i profilach na forum;
  • na portalach wiedzowych (np. Wikipedii).

Oczywiście, w niektórych przypadkach - zwłaszcza na blogach i forach - od tej reguły może trafić się wyjątek.

Korzyści z linków nofollow


Jak pokazuje powyższe - linki nofollow mają sporo zalet i wręcz trzeba ich używać w linkowaniu wewnętrznym i zewnętrznym.

  • linki z atrybutem nofollow mogą wpływać na ranking strony - zwłaszcza jeśli pochodzą z witryn, które są z nią powiązane tematycznie;
  • pomagają urozmaicić profil linków;
  • poprawiają ruch na stronie (np. ogromna ilość kliknięć pochodzi z mediów społecznościowych, a te mają atrybut nofollow);
  • mogą chronić przed karami i filtrami od Google, bo pozwalają bilansować profil linków.

Jak sprawdzić, czy linki są dofollow lub nofollow?


Jest kilka sposobów na to, aby sprawdzić, czy mamy do czynienia z linkami nofollow lub dofollow. Najłatwiej jest sprawdzić kod źródłowy strony.

Można skorzystać również z narzędzi do sprawdzania linków, które również w szybki sposób pozwolą zweryfikować, czy dana strona ma atrybut nofollow, czy dofollow.

  • Ahrefs oraz wtyczka Ahrefs SEO Toolbar;

ahrefs sprawdzanie linku nofollow

  • NoFollow - rozszerzenie Chrome;
  • MozBar - wtyczka;
  • WebDeveloper - wtyczka;

narzędzia do sprawdzania linków

To kilka narzędzi, które pozwolą w szybki sposób określić atrybut nofollow lub dofollow. Przydatne są również do sprawdzania postępów pracy linkowanej strony.

Jaka powinna być proporcja linków dofollow do nofollow?


Jak się okazuje, dla procesu pozycjonowania i poprawy widoczności witryny w wynikach wyszukiwania niezbędne jest zróżnicowanie linków. Dlatego też zarówno linki nofollow, jak i dofollow odgrywają w nim kluczową rolę.

Niestety często można spotkać się ze złą proporcją linków DF i NF. W raporcie Delante „Najczęstsze błędy w link buildingu w 2021 roku" czytamy, że sami specjaliści z Google podkreślają, iż ich roboty indeksujące lepiej oceniają strony, które posiadają zróżnicowany profil linków.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to, ile pod względem procentowym powinna wynosić proporcja między linkami DF i NF. To zależy indywidualnie od strony, tematyki czy sposobu linkowania.

Jak sprawdzić zróżnicowanie linków?


Te można sprawdzić, chociażby za pośrednictwem narzędzia Ahrefs, w którym analizuje się linki z poszczególnymi atrybutami. Jednak co ważne - jeśli zauważy się sporą dysproporcję, to nie powinno się sztucznie tworzyć zróżnicowanego linkowania. Ta powinna rosnąć proporcjonalnie do czasu, jaki poświęcany jest na link building.

Linki nofollow lub dofollow, które notują gwałtowny przyrost, przez roboty indeksujące mogą zostać uznane za spamerskie. Ponadto ważne jest, skąd się linkuje i jaka jest tematyka tych miejsc.

Należy pamiętać, że w linkowaniu liczy się przede wszystkim jakość. Z tego względu nie powinno się korzystać np. z Systemu Wymiany Linków. Taka praktyka może być szczególnie niebezpieczna dla nowych stron, które nie mają jeszcze stworzonego profilu linków. Gwałtowny przyrost linków DF i NF może skutkować nałożeniem kary od Google.

Czy trzeba zwracać uwagę na linki dofollow i nofollow?


To zależy. Bardzo ważne w procesie pozycjonowania są ważne linki dofollow. Algorytm Google zwraca na nie uwagę, a najlepszym sposobem na ich tworzenie jest oryginalna i emocjonująca treść, link baiting, a także merytoryczne dyskusje, gościnne wpisy czy inne sposoby promowania marki.

Jednak już przy samym procesie link buildingu nie trzeba bacznie obserwować, czy pozyskuje się linki nofollow lub dofollow. Jak pokazują powyższe przykłady i same zalecenia od Google - oba są ważne. DF przekazuje moc stronie i poprawia jej autorytet, jednak NF mogą wpłynąć na ruch, dywersyfikują profil linków, a przy tym sprawiają, że algorytm Google rozumie intencje i zależności (o ile linkowanie nie jest spamerskie).

Linki z atrybutem nofollow i dofollow - jaka jest różnica?


Ostateczna konkluzja jest taka, że w link buildingu zarówno linki DF, jak i odnośniki NF są istotne. Jednak w procesie aktywnego linkowania ważniejsze są dofollow, gdyż to one przekazują największą wartość i mają bezpośredni wpływ na pozycjonowanie. Jednak rel nofollow pomaga zróżnicować linkowanie i czyni je bardziej naturalnym.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat linków dofollow i nofollow? Szukasz pomocy w ich znalezieniu oraz zrównoważeniu? A może chcesz zweryfikować, czy pozyskane przez Ciebie linki mają pozytywny wpływ na proces pozycjonowania Twojej strony internetowej? Skontaktuj się z przedstawicielami agencji SEO Empressia, żeby poznać wstępną wycenę takich prac.

wyceń pozycjonowanie strony internetowej