Blogi kulinarne w sieci


Liczba blogów kulinarnych stale rośnie. W internecie można znaleźć zarówno witryny z klasycznymi przepisami, jak i takimi, które tradycyjne receptury całkowicie zmieniają, tworząc zupełnie nowe potrawy oraz zestawienia smaków. Użytkownicy zazwyczaj chętnie korzystają z przedstawianych przepisów i eksperymentują w kuchni, podążając za radami blogerów. Za założeniem własnej witryny przemawia fakt, że prowadzenie bloga kulinarnego nie powinno sprawiać problemu nawet osobom, które nie miały wcześniej do czynienia z blogosferą.

Jak założyć własnego bloga kulinarnego?


Do najpopularniejszych systemów zarządzania treścią należą: Blogger oraz Wordpress. Pierwszy z wymienionych CMS-ów to doskonały wybór dla osób rozpoczynających swoją przygodę z tworzeniem i publikowaniem treści w internecie, ponieważ jest bardzo prosty w obsłudze. Co więcej, prowadzenie bloga przy wykorzystaniu tego systemu nic nie kosztuje.

Wartym uwagi systemem zarządzania treścią, który też pozwala na stworzenie bloga kulinarnego jest Wordpress. Poleca się go zazwyczaj nieco bardziej zaawansowanym użytkownikom, którym szczególnie zależy na możliwości dokonywania modyfikacji na swojej stronie. Założenie bloga przy wykorzystaniu tego CMS-a wymaga również wykupienia hostingu.

Warto przy tym zadbać o to, aby wybrać bezawaryjny host, zapewniający stabilność i szybkie ładowanie strony, co jest też ważne podczas pozycjonowania bloga kulinarnego ze względu na algorytm wyszukiwarki Google. Dobrze również, jeżeli hosting gwarantuje wsparcie dla użytkownika w razie jakichkolwiek problemów.

Zakładając blog kulinarny, trzeba też wybrać dla niego odpowiedni adres. W przypadku rozpoczęcia swojej przygody z Bloggerem na końcu URL znajdzie się końcówka „blogspot.com”. Wykupując domenę, można natomiast zyskać końcówkę „pl”. Warto przede wszystkim zadbać, aby adres URL danego bloga kulinarnego był łatwy do zapamiętania. Dzięki temu goście, chcący po raz kolejny sprawdzić dany przepis, nie będą musieli zastanawiać się, co wpisać w przeglądarce, aby móc ponownie wejść na wybraną stronę.

Wybór odpowiednich słów kluczowych na blog kulinarny


Po zapoznaniu się z instrukcją, jak założyć bloga kulinarnego, należy wybrać odpowiednie słowa kluczowe, bez których wykorzystania zdobycie wyższych pozycji w Google jest zazwyczaj niemożliwe. W celu znalezienie odpowiednich fraz dobrze dokonać analizy konkurencji i sprawdzić, jakie słowa kluczowe są używane na blogach w top 10 w Google. Jeśli działania SEO prowadzone na stronie, mają przynieść oczekiwane efekty, w przypadku bloga kulinarnego zazwyczaj warto przede wszystkim stawiać na słowa kluczowe z długiego ogona.

Frazy long tail są zazwyczaj mniej konkurencyjne, dlatego korzystając z nich, łatwiej osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Wybierając słowa kluczowe, należy dopasowywać je do tematyki bloga oraz publikowanych wpisów. Podczas tworzenia przepisu na wegańską i bezglutenową pizzę, warto wykorzystać na stronie m.in. takie frazy jak:

  • bezglutenowe ciasto do pizzy,
  • ciasto do pizzy bez jajek,
  • pizza z wegańskim serem,
  • roślinna pizza z tofu.

W tym przypadku znacznie łatwiej będzie znaleźć dany wpis w wyszukiwarce Google, niż gdyby zostały użyte słowa kluczowe ogólnie odnoszące się do pizzy, np. „smaczna pizza”. Dobierając frazy, warto więc wczuć się w użytkownika i przemyśleć, jakie słowa na jego miejscu wpisałoby się w wyszukiwarkę w celu znalezienia określonego przepisu. Co więcej, można również skorzystać z dostępnych w internecie narzędzi ułatwiających znalezienie odpowiednich fraz, np. Planera słów kluczowych stworzonego przez Google.

Słowa kluczowe to nie wszystko — jak prowadzić bloga kulinarnego?


Planując pozycjonowanie bloga kulinarnego, należy przede wszystkim zadbać o to, aby publikowane na nim przepisy były smaczne i oryginalne. Kopiowanie receptur z innych serwisów czy książek, często jest szybko zauważane przez czytelników, co znacznie zmniejsza ich zaufanie do autora danego wpisu. Ponadto, jeśli te same treści pojawią się na kilku stronach, Google może uznać je za plagiat, a w konsekwencji — nałożyć na blog filtr, przez który strona będzie rzadziej wyświetlana w wynikach wyszukiwania Google.

Zanim opublikuje się wpisy z przepisami, dobrze też samemu je przetestować. W innym wypadku potrawy, które wydają się smaczne, mogą być niemożliwe do przyrządzenia lub nieapetyczne. Wstawianie tego rodzaju przepisów również zazwyczaj negatywnie wpływa na liczbę czytelników regularnie odwiedzających dany blog kulinarny.

Przepisy powinny być też pisane językiem zrozumiałym dla użytkowników. Wykorzystywanie trudnych i niejasnych dla potencjalnych odbiorców pojęć sprawi, że wielu odwiedzających nie będzie poświęcać czasu na szukanie informacji na ich temat — zamiast tego, wybierze inną stronę, na której znajdzie artykuł, jak przygotować określoną potrawę.

Pozycjonowanie bloga kulinarnego polega również na umiejętnym wykorzystaniu wcześniej wybranych słów kluczowych. Podczas używania ich w tekstach, należy jednak pamiętać o tym, że publikowane treści nie mogą być zestawieniem jedynie popularnych fraz. Określone słowa kluczowe należy umieszczać w przepisach naturalnie, odmieniając je oraz szukając ich synonimów. Dzięki temu, roboty Google będą wiedziały, czego dotyczą publikowane na danym blogu wpisy, a czytelnicy z przyjemnością będą zapoznawać się z kolejnymi przepisami.

Budowa bloga kulinarnego — jak powinna wyglądać strona z przepisami?


Chcąc pozycjonować stronę z przepisami zgodnie z zasadami SEO, dobrze zadbać też o przyjazną dla użytkownika budowę tekstów z wykorzystaniem nagłówków H1, H2 oraz H3. Dzięki temu każdy wpis na stronie nie będzie jedynie blokiem tekstu, a jego czytanie czy robienie określonych potraw zgodnie z umieszczonymi na stronie wskazówkami stanie się przyjemniejsze.

Dobrze też podzielić wpisy na kategorie. Jeśli na blogu umieszcza się przepisy na słodkości, można np. pogrupować przepisy na:

  • ciasta na zimno,
  • ciasteczka,
  • słodycze bez laktozy,
  • wypieki bez glutenu.

Część blogerów dzieli również swoje wpisy, wykorzystując nazwy poszczególnych kuchni. Dobrze także w kategoriach umieszczać popularne frazy, wyszukiwane przez użytkowników w Google. Możliwość wybrania przepisów z interesujących danych gości kategorii, znacznie ułatwia poruszanie się po stronie. Tego rodzaju podział tworzy swego rodzaju spis treści, jaki dana osoba znalazłaby w książce kucharskiej. Co więcej, kategorie wskazują użytkownikowi, jakich treści może się spodziewać, wchodząc na dany blog.

Pozycjonowanie bloga kulinarnego a zdjęcia


Zgodnie z powtarzanym przez wiele osób powiedzeniem — je się także oczami. W związku z tym w tekście dotyczącym tego, jak prowadzić bloga kulinarnego, nie może zabraknąć wspomnienia o istotnej roli odgrywanej przez zdjęcia jedzenia. Ułatwiają one skuteczne pozycjonowanie i pozwalają na wyróżnienie się na tle innych blogów kulinarnych w sieci. Odpowiednio wykonane fotografie często są ciekawym urozmaiceniem treści dla czytelników oraz pozytywnie wpływają na efekty podejmowanych działań SEO, a co za tym idzie, na ruch na stronie.

Warto pamiętać, że zarówno wyszukiwarka Google, jak i użytkownicy przede wszystkim cenią zdjęcia unikatowe. Chcąc, aby dany blog ładował się w krótkim czasie, trzeba również zadbać o jak najmniejszą wagę fotografii. W tym celu zdjęcia warto zapisywać, wykorzystując rozszerzenie JPG. Z kolei grafiki, na których są istotne szczegóły dobrze mieć w formacie PNG, ponieważ, choć zazwyczaj wiąże się on z nieco większą wagą, pozwala na zachowanie wysokiej jakości zdjęć, co także jest ważne dla efektów pozycjonowania bloga kulinarnego w sieci.

Do edycji zdjęć można wykorzystać zarówno płatne programy typu Adobe Photoshop, jak i darmowe, np. Canvę. Jeśli fotografie mają być wyświetlane na pierwszej stronie w Google Grafika, należy również przygotować do nich opisy alternatywne (ALT) z wykorzystaniem słów kluczowych — pomoże to robotom wyszukiwarki prawidłowo ocenić, co przedstawia zdjęcie. Co więcej, ważny jest też tytuł zdjęcia ze słowami kluczowymi.

Link building jako sposób na skuteczne wypromowanie bloga kulinarnego


Oprócz wykorzystywania słów kluczowych i publikowania ładnych zdjęć na stronie warto także zadbać o to, aby linki odsyłające na dany blog kulinarny pojawiły się na innych portalach, pamiętając przy tym, że odnośniki do strony powinny pojawiać się wyłącznie na renomowanych portalach, które są darzone przez użytkowników zaufaniem. Warto też pisać angażujące treści, którymi czytelnicy chętnie będą się dzielić z pozostałymi użytkownikami w sieci, co przyczyni się do generowania dodatkowego ruchu na blogu.

Planując pozycjonowanie bloga, dobrze także samemu udzielać się na innych portalach. Dzięki temu można dać się lepiej poznać, a także umocnić swoją pozycję jako eksperta i zdobyć większą sympatię czytelników. Planując pozycjonowanie strony, trzeba pamiętać o tym, że ważne są także linki, które można umieszczać we własnych wpisach. Warto kierować użytkowników, którzy trafili na dany artykuł, również do innych wpisów, ponieważ to często pozwala użytkownikom zostać na blogu na dłużej i lepiej poznać tajniki opisywanej kuchni.

Działania SEO na blogu kulinarnym — o czym jeszcze warto pamiętać?


Warto uczestniczyć w wydarzeniach związanych z branżą, a później, wypowiadać się na ich temat. Dobrze też część przepisów udostępniać w formie filmików na YouTube, które jeśli w ich opisie znajdzie się link do danego bloga, mogą przyczynić się do zwiększenia ruchu i zajęcia wyższych pozycji strony w wynikach wyszukiwania Google.

Oprócz tego warto stworzyć konta w innych social mediach, a przede wszystkim na Instagramie, Facebooku, a także TikToku. Swoje zdjęcia dobrze wstawiać także na Stocki, z których część osób również może trafić na daną stronę, chcąc znaleźć wpis z radami, jak przyrządzić daną potrawę. Trzeba przy tym zaznaczyć, że szukając sposobów na to, jak wypromować swojego bloga kulinarnego, należy łączyć ze sobą działania SEO, ponieważ to może faktycznie przyczynić się do zwiększenia ruchu na stronie.

Jeśli ktoś nie jest pewny, w jaki sposób pozycjonować bloga w wyszukiwarce, może to zadanie zlecić doświadczonej agencji SEO. Zastanawiasz się, ile kosztuje pomoc w zyskaniu wysokich pozycji w wyszukiwarce? Zapoznaj się z naszym cennikiem pozycjonowania stron, a nasi specjaliści pomogą w promocji danego bloga i w zyskaniu jak najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania Google.

FAQ:

1. O czym pamiętać podczas tworzenia przepisów na swojego bloga kulinarnego?

Tworząc przepisy, trzeba pamiętać o tym, że powinny być one unikatowe, a także wcześniej sprawdzone. W celu osiągnięcia pożądanych efektów pozycjonowania, treści warto pisać z wykorzystaniem słów kluczowych.

2. Jak znaleźć odpowiednie słowa kluczowe na blog kulinarny?

Szukając odpowiednich fraz kluczowych, warto skupić się na tych z długiego ogona, które są mniej konkurencyjne, a przy tym, pozwalają na dotarcie do czytelników faktycznie zainteresowanych danymi przepisami.

3. Jak zapewnić swojemu blogowi kulinarnemu popularność?

Jeśli chce się, aby blog kulinarny zyskał popularność, należy przede wszystkim zadbać o publikowane na nim treści oraz zdjęcia tak, aby były one atrakcyjne zarówno dla użytkowników, jak i dla samej wyszukiwarki Google.