Spis treści

Długofalowa strategia

Nie śpiesz się z wrzucaniem przypadkowej treści. Profil Twojej marki musi mieć przemyślaną strategię, którą wdrożysz i będziesz kontynuował przez długi czas. Później nie będzie już miejsca na zmiany czy przejście na drugą stronę barykady. Wypracuj charakterystyczny styl, który wyróżni Twoją markę zarówno pod względem zdjęć, jak i treści.

Biogram - Instagramowa wizytówka

To tylko 150 znaków ze spacjami, które powinieneś w pełni wykorzystać:

  • po pierwsze: dodaj pełną nazwę firmy. Dzięki temu Twoi followersi będą mieć pewność, kogo obserwują.
  • po drugie: opis działalności. Dokładnie przedstaw, czym zajmuje się Twoja marka. Bądź konkretny, aby zmieścić się w wyznaczonym limicie.
  • BIO to także idealne miejsce na link kierujący użytkownika do Twojej witryny. Pamiętaj, by umieścić go w skróconej wersji, np. przy pomocy bitly.com.



Instagram - kolebka przepięknych zdjęć

Bądź estetą! Zamysł Instagrama przewidywał dzielenie się pięknymi obrazami z naszego życia i w dalszym ciągu największe znaczenie mają dopracowane, estetyczne, czasem wręcz nieskazitelne kadry.

Czy wiesz, że followersi decydują o tym, czy chcą obserwować dany profil w ciągu zaledwie kilku sekund? Bardzo często podejmują tę decyzję, opierając się wyłącznie na zdjęciach, dlatego zadbaj o to, aby robiły one naprawdę piorunujące wrażenie.

Nie skupiaj się tylko na samych produktach, pokaż na Insta trochę branżowego życia. I koniecznie przed wrzuceniem nowego posta zastanów się, czy będzie on współgrał z pozostałymi zdjęciami na siatce Twojego profilu.

Nie tylko ilość, ale przede wszystkim jakość

Mimo że to tylko aplikacja na telefon, nie każdy aparat umieszczony w urządzeniu mobilnym przyniesie zadowalający efekt. Pomyśl o profesjonalnym sprzęcie, który zagwarantuje dobrej jakości zdjęcia. Pamiętaj też, że Instagram zmienił rozmiar obrazów i obecnie używa 1080x 1080px.

Lekki lifting żadnej marce jeszcze nie zaszkodził

Kiedy zdjęcia będą już gotowe, można je nieco okrasić pod aplikację. Użyj do tego łatwo dostępnych programów jak Snapseed, VSCO Cam czy Overgram, które sprawią, że Twoje grafiki będą jeszcze bardziej #instafriendly. Podrasuj je delikatnie i pamiętaj, że jasność jest w cenie. Możesz pobawić się filtrami, jednak skup się na odcieniach bieli, szarości i błękitu.

instagram kampania



Call to Action

Wzywaj swoich fanów do działania. Twórz wartościowe copy, które zachęci użytkowników do nawiązania z Tobą kontaktu. Nie wiesz, jak to zrobić? Pytania to złoty środek na zyskanie zaangażowania. Nie bój się ich zadawać, jednak rób to z głową. Mogą bawić, zaskakiwać, ale tylko w taki sposób, aby odpowiedzi nie wymagały od odbiorcy zbyt dużego wysiłku. W przeciwnym razie przejdzie obok nich obojętnie.

Stawiaj na wartościowe treści i nie pisz tylko w stylu biznesowym. Instagram pozwala na trochę luzu, także na profilach typowo firmowych. I kolejna rada dla Ciebie, nie przesadzaj z długością postów. Dwa, trzy zdania naprawdę wystarczą. Te kilka prostych wskazówek pomoże Ci podwyższyć Engagement Rate, czyli wskaźnik zaangażowania.

Uśmiech za uśmiech - tak działają emotikony

Czy wiesz, że emoji może zwiększyć zasięg na Instagramie nawet o 50%? To one nadają copy emocji oraz pozwalają poprawnie odczytywać followersom Twój przekaz. Dbaj o to, aby pojawiały się na końcu każdego zdania, a fani będą bardziej skłonni do interakcji z marką.

#hashtag - Instagramowy must have!

Instagram daje Ci możliwość dodania aż 30 hashtagów pod każdym zdjęciem. Stwórz listę tych, które najlepiej opisują Twoje zdjęcie, w innym wypadku Instagram odczyta to jako spam i ograniczy Twój zasięg. Optymalna liczba, która zapewni Ci dotarcie do dużej liczby użytkowników to ok. 11 hashtagów. Wykorzystaj je dobrze, używając tych najbardziej trafnych.

W internecie znajdziesz wiele list z najpopularniejszymi tagami, jednak to też nie powód, aby ładować post samymi #topofthetop! Tylko mniej znane hashtagi pozwolą Ci znaleźć miejsce na karcie popularnych postów. Staraj się urozmaicać swoją listę tagów i unikać tych zbanowanych.

Jak sprawdzić, które zostały zablokowane? Użyj do tego np. aplikacji Banned Hashtags.

#polskienieznaczyzłe - siła polskich wyrazów

A co z językiem? Lepiej dodawać polskie czy anglojęzyczne hashtagi? Na to nie ma reguły. Nie musisz się jednak obawiać, że używając rodzimego języka, coś na tym stracisz. Wręcz przeciwnie! Szczególnie firmy działające na rynkach lokalnych powinny stosować polskie słownictwo. Firma nie straci na tym, że wpis ukaże się Hiszpanowi, pijącemu właśnie kawę w Barcelonie. Być może zyskasz dodatkowe serduszko, jednak w efekcie marki zdają sobie sprawę, że nie przełoży się to na realną transakcję i stałą relację.

Markowy hashtag

Wymyśl własną, unikatową #kratkę, która będzie ściśle związana z działalnością Twojej firmy i dodawaj ją do każdego wpisu. Jeśli okaże się atrakcyjna dla followersów, będą chcieli wykorzystywać ją przy swoich postach. W ten sposób zbudujesz społeczność swojej marki i zwiększysz zasięg.

@oznaczeniaNAinsta

Kawa z klientem na Manhattanie? Produkt wyróżniony na targach w Paryżu? Dziel się swoimi sukcesami i oznaczaj miejsca oraz osoby, które były ich świadkiem. Zwiększaj swój zasięg, docierając do osób obserwujących dane oznaczenie. Taguj inne powiązane z Twoją marki, influencerów oraz strony z branży i zwracaj uwagę ich followersów do siebie.

Słowo na #dzieńdobry

Daj energię swoim obserwującym, serwując im dawkę inspiracji do działania. Ubierz motywujące słowa w ciekawe hasła i stwórz spektakularne grafiki tekstowe. Jest wiele programów, które pomogą Ci w tworzeniu tego typu kontentu. Jednym z nich jest Canva, czyli narzędzie online do kreowania grafik. Dzięki niezliczonej liczbie szablonów dostosowanych pod Insta, możesz tworzyć angażujący materiał. Projektuj grafiki w łatwy i szybki sposób oraz przekazuj swoją energię całemu światu.

canva



Planuj i organizuj

Przygotowuj harmonogramy z wyprzedzeniem. Dzięki temu unikniesz niepotrzebnych błędów oraz dopracujesz każdy wpis. Uwzględniaj w planach postowania święta oraz nietypowe wydarzenia, jak np. Dzień Uśmiechu. Systematyczne planowanie zagwarantuje, że nic nie umknie Twojej uwadze.

Wykorzystuj narzędzia, które pomogą Ci wszystko uporządkować. Przykładem może być:

  • Hootsuite - umożliwia planowanie postów jednocześnie dla kilku kanałów.

  • Kontentino - chrakteryzuje go przejrzysty układ kalendarzowy oraz możliwość dodawania komentarzy przez osoby mające upoważnienia do danego profilu. Przewagą tego plannera jest również dostęp do emotikonów z poziomu samego narzędzia, bez potrzeby kopiowania ich ze specjalnych banków.



This time is a good time - publikuj w określonych godzinach

Wszystko ma swój czas, również posty na Instagramie. Aby uzyskać większy odzew, zastanów się, w jaki sposób funkcjonuje Twoja grupa docelowa. Czy przegląda Stories w drodze do pracy? A może podczas szybkiego lunchu? To dobry moment, żeby Twój post znalazł się właśnie w tej chwili przed oczami przeglądającego. Według ostatnich badań najlepszy czas na wrzucanie postów to godziny pomiędzy 8-9 i 14-17. Czy te przedziały sprawdzą się dla Twojej marki? Tego nie wiemy, to Twoi followersi wyznaczają najlepsze godziny dla Ciebie, dlatego spróbuj metody prób i błędów, aby znaleźć optymalny czas dla swojej firmy.

Aktywność Twojej marki miarą sukcesu

Jeżeli chcesz zyskać obserwatorów, musisz o nich dbać. Nikt nie powiedział, że będzie łatwo, a profil Twojej firmy od razu będzie miał tysiące fanów. Nic nie dzieje się bez wysiłku, a w tym przypadku o wysiłek musisz zadbać sam. Co więc powinieneś zrobić?

  • rozmawiaj z użytkownikami

  • zachęcaj do komentowania

  • rób ankiety na Stories.

Nie ograniczaj się także do profilu swojej marki! Musisz wyjść poza niego i działać również pod zdjęciami innych użytkowników. Lajkuj ich wpisy i wykaż się swoim zaangażowaniem, a na pewno odwdzięczą się tym samym. W tych sprawach możesz wspomóc się specjalnymi aplikacjami jak River do polubień zdjęć, czy Crowdfire do obserwowania.

  • TIP! To ważne, abyś codziennie lajkował przynajmniej 50 profili! Rób to jednak z głową, inaczej dostaniesz od Instagrama bana na 24h.



Bliskie relacje - Insta Stories

Trudno o bliższy kontakt z followersami niż relacje na Stories. Mimo że wielu firmom trudno się do tego przekonać, jest to najlepszy sposób na zdobycie autentyczności w mediach społecznościowych. Także live'y wzmacniają pozycję Twojej marki na rynku instagramowym, budując zaufanie Twoich fanów. Działaj na żywo, pokazuj to, co robisz innym i patrz, jak rośnie liczba na liczniku obserwujących.

Kontakty rządzącą światem - influence marketing

Buduj relacje z influencerami! Nie chodzi o to, aby kreować sztuczne relacje. Wasze kontakty powinny być szczere, inaczej inni użytkownicy od razu to wyczują. Nikt nie zabrania Ci tworzyć współpracy opartej na obopólnych korzyściach, jednak o wiele więcej owoców przyniesie Ci prawdziwa, długofalowa relacja.

insta stories



Organizuj konkursy

Zwiększ zaangażowanie na swoim profilu, dając możliwość zdobycia nagody! Taki #contest zmotywuje biernych followersów do czynnego udziału w tworzeniu Twojej społeczności i wchodzenia w interakcje z Twoją marką! Wymyśl specjalny hashtag konkursowy, którym podbijesz serca nowych fanów.

Facebook, Twitter, LinkedIn - social media power!

Promuj swoją markę na innych kanałach. Być może osoby, które obserwują Cię na Facebooku, nie wiedzą nawet, że Twoja firma działa na Insta. Skieruj ich uwagę na jej instagramową siatkę! Ona rządzi się zupełnie innymi prawami i działa na odrębne zmysły.

  • TIP! Od paru dni dostępna jest też funkcja generowania swojej wirtulanej, instagramowej wizytówki do skanowania. Udostępnij ją na innych portalach społecznościowych i zachęć do obserwowania marki na Insta!



W gąszczu znajomych - promowanie na Instagramie

Reklamy na Instagramie są dostępne w dwóch opcjach:

  1. W formie zwykłego posta, którego Twoi potencjalni klienci zobaczą, przeglądając zdjęcia dodane przez swoich znajomych. Ich zaletą jest możliwość lajkowania i wchodzenia w interakcje, podobnie jak przy standardowych wpisach.
  2. W postaci reklamy na Insta Stories, która pojawia się między relacjami innych osób.



Pamiętaj, że reklamy na Instagramie umożliwiają dodawanie linków do strony bądź sklepu. Nie zmarnuj tego potencjału. Jesteś ciekaw, ile to kosztuje? Miarą Twoich wydatków jest, podobnie jak na Facebooku, CPM (cost per mille). Oznacza to, że będziesz płacił za ilość wyświetleń. Jeśli chcesz, możesz zmienić ustawienia i rozliczać się za każde kliknięcie. Instagram pozwala również ustawić swój budżet dzienny oraz czas emisji danej reklamy.

Spójny wizerunek marki

Dbaj o to, jak odbierają Twoją firmę użytkownicy Instagrama. Twórz spójny wizerunek, biorąc pod uwagę nie tylko udostępnione treści i zdjęcia, ale także dzialania na innych polach. I pamiętaj, że zakładając profil możesz sobie pomóc, ale i zaszkodzić! Uważaj na kontrowersyjne treści oraz trzymaj się zdala od konfliktów z użytkownikami.