Spis treści

Digital marketing – co to i po co? Czym tak naprawdę jest marketing internetowy?

Digital marketing to wszystkie formy cyfrowej aktywności reklamowej marek w sieci, dzięki którym docierają i budują relacje z klientem. W zasadzie tym samym jest pojęcie: marketing internetowy. Można postawić tutaj znak równości. Przy niezawodnemu wsparciu SEO, content marketingu, aplikacji mobilnych, mediów społecznościowych, reklam typu display, e-mail marketingu, marketing automation i analizie online, marketing internetowy pozwala na skuteczną realizację zaplanowanej strategii działań i mierzalność wyników kampanii również w czasie rzeczywistym.

Marketing internetowy lub cyfrowy (ang. digital marketing) wykorzystuje wiele kanałów komunikacji z klientem. W zasadzie z roku na rok te tendencje się zmieniają, a kanałów dystrybucji reklam internetowych przybywa. Wszystko zależy też od tego, w jakiej branży działa reklamodawca, jaki ma budżet na promocję swojej firmy i czy działalność jest sezonowa, czy może długofalowa. Do działań z zakresu marketingu internetowego wykorzystuje się zarówno wyszukiwarkę internetową, jak i inne cyfrowe kanały komunikacji z konsumentem: telewizję, radio, pocztę elektroniczną (e-mail marketing), social media, content marketing, video marketing, coraz popularniejszy influencer marketing i inne.

Bez wątpienia reklama internetowa to przyszłość dla każdego przedsiębiorstwa - zwłaszcza dla tego, który dopiero rozpoczyna swoją działalność i nie ma budżetu na inwestycję w reklamę telewizyjną.

marketing internetowy

Przykład marketingu internetowego

Zakładasz firmę. Przyjmijmy, że jest to sklep stacjonarny z produktami wegańskimi. Cieszysz się, bo odpowiadasz na współczesne trendy, potrzeby klientów i wydaje Ci się, że uzupełniasz lukę na rynku. Pracujesz codziennie, Twój starannie wyselekcjonowany asortyment z całego świata trafia na regały, ale... zaczyna pokrywać się kurzem. Owszem, w skali tygodnia zdarza się kilkoro klientów zainteresowanych tym, co oferujesz, ale w rzeczywistości musisz dopłacać do swojego biznesu. Po kilku miesiącach siadasz i zastanawiasz się, co robisz nie tak i z kim mógłbyś skonsultować swoje działania. Jesteś bliski ogłoszenia upadłości. Tego nie chcemy.

Krok pierwszy: dowiedz się naprawdę, czym jest marketing internetowy

Po pierwsze, usiądź raz jeszcze, przeczytaj ten artykuł do końca i zapamiętaj, że digital marketing to butla z tlenem dla Twojej marki. Postaw na dobry marketing internetowy, a zyskasz na tym więcej niż myślisz.

„Ludzie nie kupują tego, co sprzedajesz, tylko to, dlaczego to robisz”. - Simon Sinek.

Zgadzamy się z Simonem, jednak pozwolimy sobie na mały upgrade tego, za czym optuje. Ludzie nie kupują tego, co sprzedajesz, tylko to, dlaczego to robisz i w jaki sposób. W tym tkwi sedno. Jeśli postanowiłeś skupić swoją działalność wyłącznie na sklepie stacjonarnym, bez właściwej reklamy nie możesz oczekiwać sukcesu. Bez digital marketingu przy statystykach, które krzyczą o 78% użytkowników Internetu w Polsce, nie jest trudno o biznesową porażkę.

Krok drugi: wykorzystaj potencjał marketingu internetowego

Po drugie, zamieszkaj i pracuj online. Twój wegański sklep stacjonarny to także potencjał na biznes w sieci, dzięki czemu nie jesteś wyłącznie sprzedawcą lokalnym – masz szansę stać się marką o zasięgu ogólnopolskim, a nawet międzynarodowym.

digitalmarketing

Zanim rozpoczniesz przygodę z digitalem, zrób konsumencki rekonesans. Poznaj swojego klienta, dowiedz się, czego oczekuje, gdzie poszukuje informacji o produktach, czy swoje decyzje opiera na rekomendacjach i wynikach wyszukiwania w Google.

Bez określenia grupy docelowej nie będzie wiadomo, do jakiego odbiorcy kierować treści. Reklama internetowa kierowana do każdego zazwyczaj trafia… do nikogo. Na etapie działań związanych z pozycjonowaniem stron internetowych, będących częścią marketingu internetowego, można ustalić grupę docelową i zweryfikować ją za pomocą specjalistycznych narzędzi.

Możliwości marketingu internetowego są ogromne i dają świetne narzędzia analityczne. W każdym z kanałów istnieje opcja dokładnego sprawdzenia danych dotyczących Twoich odbiorców. Na podstawie tych informacji możesz precyzyjnie targetować grupy odbiorców, a także tworzyć kampanie dedykowane konkretnym użytkownikom, ponosząc koszty za realne wyniki.

Krok trzeci: znajdź agencję, która wspiera działania marketingowe w sieci

Po trzecie, w przypadku jakichkolwiek wątpliwości związanych z digital marketingiem zawsze warto zadzwonić lub napisać do nas. W naszej agencji SEO dbamy o to, aby marki w sieci nie tylko były z nazwy, ale rzeczywiście istniały w Internecie i sukcesywnie zdobywały przewagę konkurencyjną.

Content marketing - hot or not?

Content is king i to nadal nie ulega żadnej wątpliwości.

Rok 1996, Bill Gates publikuje esej, w którym wyjaśnia istotę treści i to, jak kształtują świadomość ludzi, do których docierają. Content ma zachwycać, content ma inspirować, content ma zarabiać. Pełna zgoda. Content marketing to zatem nieodłączny element kampanii marketingowej.

Dlaczego wynik gry o cyfrowy tron jest tak oczywisty? To proste – czasy stron internetowych, które są nasycone linkami, natomiast nie reprezentują żadnych wartościowych treści, a mimo to aspirują do TOP3 w wynikach wyszukiwania, już dawno minęły. Wyłącznie profesjonalna optymalizacja, przemyślany marketing internetowy i spełnienie odpowiednich warunków względem tekstów w witrynie może być gwarantem skutecznego pozycjonowania konkretnej marki.

Jako członek rodziny digital marketingu, content powinien być doskonale zaplanowany w ramach strategii wszystkich działań, dlatego dobry research, target i kreacja są konieczne, by osiągnąć zamierzone cele. Content marketing to zawodnik odważny i zdecydowanie warto to wykorzystać. Wyjść poza niszę i ograniczenia, spróbować storytellingu i zainteresować odbiorców czymś, z czym nigdy wcześniej się nie spotkali.

Ponadto niezwykle istotna w content marketingu jest:

  • systematyczność publikacji,
  • jakość razy milion,
  • sprecyzowanie grupy docelowej,
  • efektowne i efektywne tytuły,
  • call to action, bez którego nasz tekst może odbić się tylko od ściany.

Internauci nie lubią przelewanej w tekście wody, dlatego twórz treści, które nie tylko promują, ale również informują. Nie zamykaj się wyłącznie w przestrzeni swojego bloga: umieszczaj treści w social media, stosuj e-mail marketing, projektując newsletter lub korzystaj z Google AdWords, aby zwiększać zasięgi.

contentmarketing

Oto kilka content tipów, żeby słupki konwersji zaskakiwały, nie zmuszając marek do wycofywania się z rynku:

  • Zróżnicuj artykuł i zadbaj o jego oprawę graficzną – czasami obraz mówi więcej niż kilka zdań, dlatego sięgaj po fotografie dostępne w bezpłatnych bankach zdjęć lub na płatnych platformach, używaj video, wykorzystuj krótkie animacje lub giphy. Taki tekst czyta się znacznie lepiej i możesz być pewny, że odbiorca szybciej doceni treść uzupełnioną o wizualne smaczki niż tekst kombo w niesformatowanej wersji, którą najzwyczajniej czyta się... źle.

  • Integruj swój blog z social media – już 3 mld osób na świecie korzysta z mediów społecznościowych, przy czym w Polsce 90% populacji. Powinniśmy napisać coś więcej? Dodamy tylko, że nasza nieobecność m.in. na Facebooku, Instagramie czy LinkedIn to, kolokwialnie ujmując, mały strzał w wirtualne kolano i wyraz ignorancji wobec użytkowników Internetu.

  • Pisz tak, jak chciałbyś, żeby pisali do Ciebie inni – czyli nie baw się w autora encyklopedii powszechnej – kierujesz swoje treści do potencjalnych klientów oraz partnerów biznesowych, dlatego twórz teksty, które są konkretne, jasne i przystępne, wystrzegając się oscylowania wyłącznie wokół branżowego słownika. Pamiętaj, treść jest jednym z narzędzi komunikacji – tu chodzi o zaangażowanie i dialog, a nie specjalizacyjny monolog, który do niczego nie prowadzi.

  • Wyjdź z szafy „onsite” - Twoje działania content marketingowe nie mogą zamykać się tylko w obszarze strony www. Treści nie powinny, a muszą być dystrybuowane także w innych kanałach, np. w mediach społecznościowych, z zastosowaniem mailingu, promocji w Google AdWords, prezentacji multimedialnych. Rozszerzaj zasięg zarówno Twojej marki, jaki i contentu, który ją reprezentuje.

  • Zaprzyjaźnij się z analizą danych – szereg dostępnych na rynku narzędzi analitycznych przekonuje, że bagatelizowanie wyników działań marketingowych nie popłaca. Pisz, publikuj, promuj, analizuj, wyciągaj wnioski, udoskonalaj strategię i zbieraj konsumenckie laury.

Digital marketing tworzy doskonałą korelację z content marketingiem, wpływa na budowanie lojalności naszych klientów, tworzy silną pozycję marki w branży i jest prostym przepisem na powodzenie biznesu w sieci. Skorzystaj z naszej pomocy, dzięki której w marketingu internetowym nie będziesz miał sobie równych.

wyceń wybrane usługi z zakresu marketingu internetowego

Dlaczego warto zainwestować w marketing internetowy?

  • Widoczność w wynikach wyszukiwania
  • Budowanie świadomości marki
  • Przewaga nad konkurencją
  • Budowanie pozycji lidera na rynku
  • Większe zaufanie konsumentów wobec znanej marki
  • Więcej konwersji
  • Wyższy ruch na stronie

Stuart Henderson powiedział, że prowadzenie biznesu bez reklamy jest jak mruganie do dziewczyny po ciemku. Jeżeli założysz wspomniany wyżej sklep z wegańską żywnością, nikt, oprócz Ciebie i zapewne Twojego najbliższego otoczenia, nie będzie wiedział, co robisz.

Dlatego właśnie marketing sam w sobie jest tak istotny. Nie można jednak rzucać się na pierwsze lepsze działania reklamowe.

Pierwszym krokiem w marketingu internetowym, zarówno dla mniejszych, jak i większych marek, powinna być właściwa optymalizacja strony internetowej. To do witryny będą kierowane w późniejszym czasie komunikaty marketingowe. Nawet gdy zdecydujesz się w przyszłości na wielkobudżetową reklamę telewizyjną, to użytkownicy, słuchając/oglądając tę reklamę, zapamiętają nazwę marki, którą następnie, przed skorzystaniem z oferty, z pewnością „wygooglują” w sieci.

Pozycjonowanie stron internetowych nie tylko przygotuje konkretną witrynę pod wytyczne robotów wyszukiwarki, ale wpłynie przede wszystkim na pozytywne doświadczenia użytkownika. Jako element składowy marketingu internetowego, pozycjonowanie stron www wpływa na szybkie oraz intuicyjne działanie serwisu i znajdowanie odpowiedzi na zadane przez siebie pytania. Decydując się na kompleksowe działania z zakresu marketingu internetowego, warto pozycjonować stronę zarówno na frazy kluczowe związane z brandem, jak i oferowanymi produktami bądź usługami oraz słowami na długi ogon.

Stworzenie jakościowych, oryginalnych i ciekawych treści oraz opublikowanie ich na stronie internetowej, spełni nie tylko funkcję sprzedażową, ale również edukacyjną i informacyjną.

FAQ:

  • Czym jest marketing internetowy (ang. digital marketing)?
  • Marketing internetowy, znany również pod pojęciem digital marketingu oraz marketingu cyfrowego, to działania marketingowe prowadzone w sieci oraz kanałach cyfrowych. E-marketing prowadzi do zwiększenia świadomości marki, dotarcia do grupy docelowej z komunikatem marketingowym oraz zwiększeniem liczby konwersji w sklepie lub na stronie internetowej

  • Jakie są kanały marketingu internetowego?
  • Wśród najpopularniejszych kanałow marketingu internetowego wymienia się: pozycjonowanie stron internetowych, kampanie sponsorowane Google Ads, social media marketing, e-mail marketing, content marketing, influencer marketing. Równolegle lub w późniejszym czasie formaty reklamy w Internecie można wykorzystywać także w telewizji, radiu, na bannerach reklamowych i w innych miejscach cyfrowego marketingu

  • Jakie są zalety marketingu internetowego?
  • Odpowiednio zaplanowane i profesjonalnie przeprowadzone działania z zakresu marketingu internetowego pomagają zwiększać świadomość konsumentów na temat marki, oferty, świadczonych usług czy sprzedawanych produktów. Celem, który można osiągnąć, jest zazwyczaj zwiększenie dochodów przedsiębiorstwa.

Jakie są Wasze doświadczenia z digitalem? Czy również uważacie, że marketing internetowy to "must have" każdej szanującej się firmy?